Tips til Vincent brukere

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Må bare dele erfaringen med å bytte ut rørene i mitt Vincent utstyr - et relativt rimelig tweak med inspirerende bedring. Jeg har et budsjett anlegg med Vincent SV-236 og S-6, sammen med Audiopro Blue Diamond og Xindak FS-2, FA-2. Dette anlegget har hatt en rimelig bra synergi effekt, da høytalernes tendens til skarphet i toppen blir balansert med rørhybrider, samt at høytalerne synes å vokse på utstyret en kobler på dem, noe andre her på forumet også har bemerket, og Vincent utstyret drar høytaleren opp (billedlig talt).

Her før jul tok jeg en telefon til Kvanlid/Motron og spurte om tips. Han var veldig hjelpsom og jovial. Jeg er ganske fersk i dette, så jeg hadde en rekke nybegynner spørsmål angående rør, men han virket ikke bare tålmodig men også ivrig etter å sette meg inn i temaet. Etter flere samtaler med Kvanlid og Christian, i service avdelingen, på Neby Hifi, kom jeg frem til riktige rør. Det var en del undring under veis, da merkingen av rørene som satt i var tvetydige. Men fikk byttet alle 12AX7 rørene i forsterkeren til Golden Dragon (rimelige greier), og i CD-spilleren ble det også et Golden Dragon rør, men også et Mullard/Phillips rør (NOS) i bytte for 6922, der det var viktigst.

Jeg hørte umiddelbart en bedring, som tightere bass og bedret mikrodynamikk i form av mer attack i anslag. Men nå som utstyret har spilt i et par hundre timer har det skjedd ting... Rommet har åpnet seg, jeg tror jeg kan kalle det ambience - lyden rundt musikerne og klangen fra rommet opptaket er tatt opp i - er beriket. Innenfor sin begrensede prisramme, må jeg si at anlegget yter mot det bedre jeg har hørt. Har du rørhybrid Vincent, kan du komme langt med rørbytte til 1000 lappen. ;D

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Det er moro å å høre når noen får det til med å

tweake og kommer et stykke videre.

Lykke til videre. :D

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Tenkte jeg skulle bytte rørene i min Vincent SA-31 forforsterker,men det var ikke så enkelt nei dessverre...
Der sitter det loddet fast to små 6N16 som det ikke er noen erstatninger for..

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jo takk Holger1. Det har vært morro å gjøre seg erfaringer.

Til Vapor: Det var merkelig at de har loddet dem fast. Men siden rør har begrenset levetid, så må det være en måte å få servicegutta på Neby til å lodde på nye, da. Hvis du ikke vil lære, og gjøre det selv. Eller?

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Det å lodde ut de gamle og inn nye rør er ikke noe problem,det som er poenget er at det ikke er mulig å erstatte de med noe som låter bedre.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jøss, det var leit... rørutstyr som ikke kan tweakes!? :'(

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Spennende lesning! Har selv fundert på å bytte rørene i s-6'en min, i tillegg til ymse andre tweaks som asfaltmatter osv. Du nevnte at rørene du byttet til var rimelige, men hvilke dyrere alternativer finnes?

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Har testet Vincent utstyr til en kompis og må si at LMC nettkabler passer meget bra til Vincent.
Strammer opp lydbildet betraktelig.

Er ellers ikke like begeistret for LMC kablene i andre anlegg. Kan bli for mye av det gode.......

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Jeg har fått en liste av Gunnar Brekke for en tid tilbake, men har desverre ikke hatt tid/penger til å teste noen av tweaksene..... Men her er de til alle som har tid og lyst :)

- Erstatte lokk og bunnplate med nye i kobber. Det å ta av lokket gir en stor forbedring i lyden - jeg kjører uten lokk.

- Dempe nytt lokk og bunnflate (og evt. andre flater) med bitylen.

- Kle nytt lokk og bunnplate med grafittbasert (svart) skumgummi for å begrense digital stråling.

- Bytte koblingskondensatorer på utgangen - til bedre polypropylen eller helst Mundorf sølv/papir i olje (Eltek).

- Bytte OP-Amper (NAT).

- Ny LC Clock3 (NAT).

- Fylle hulrommene i skuff/drivverk med bitylen.

- Bygge inn Base under drivverket (NAT).

- Erstatte likeretterbrygge med "fast-recovery" dioder.

- Bedre lytter i strømforsyningen - Black Gate.

- Prøve å plassere grønne lysdioder ved drivverket (ala Holfi).

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Erio, glimrende med så mange tips. Takk, noe å tenke videre på. ;)

Til interman: Golden Dragon rør er relativt rimelig, under 150,- stykke. Signalrøret valgte jeg av en bedre type, som tidligere nevnt. Her tror jeg ikke det finnes pristak. Ditt begjær (og lommebok) er eneste hindring. Jeg valgte et NOS rør til rundt 400,- (hvis jeg husker riktig). Jeg har selvfølgelig info om dette hjemme. Dersom du ønsker det gi beskjed, så skal jeg sjekke det opp. Det som er interessant for deg, er å få oversikt over om din spiller er MKI eller MKII. Jeg selv har MKI, som er den spilleren som er testet med bra resultat i Fidelity. MKII er litt annerledes bestykket.

Olechr: Jeg har ikke kommet til å skifte nettkabel, men har satt dette som neste punkt. LCM er et merke jeg bare har hørt om, men ikke på. Er de dyre og hva mener du med å stramme opp lydbildet? Jeg lurer siden du sier at LCM kan ha en negativ effekt på annet utstyr du har hørt på. Håper ikke du mener med å stramme opp, at det trekker utstyret mot det lyse, men heller mot økt romopplevelse/ambience og dynamikk. Eller?

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
hei Oslo2, min S-6 er MKI. Fint om du kunne finne nøyaktig navn på de to rørene.

lmc diy kabler kan du kjøpe av janhella.

noen spørsmål til,
- hvor selges grafittbasert (svart) skumgummi?
- hvor selges bitylen?
- hvor selges black gate stæsj?
- noen kommentarer til "Ultra-fast, soft recovery Hexfred (International Rectifier) and Fred (Vishay-Telefunken) diodes" (sakset fra underwoodhifi.com). Andre alternativer som relativt lett kan skaffes i Norge?
- hva med mundorf sølv/gull kontra sølv/papir i olje?
- noen som vet om artikler ang. chassis mod til kobber?

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg skal komme tilbake til rørtyper og pris så fort jeg kan. Har litt begrenset internett tilgang, så jeg må be om tålmodighet. Kommer og går... :-[

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Forresten interman: Så på oppsettet ditt - ble imponert
og nysgjerrig på forsterkeren din: Nightingale ADM-30. Hva måtte du betale for denne? Kunne du sagt noe mer om den. Herlig sak! ;)

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Kjøpte den brukt for et par år siden tror jeg. Betalte vel 12000, pga et par små skader i siden, og at den har hatt et par eiere før meg. I mine ører spiller den veldig bra, spesielt med tanke på musikalitet. Bassen er ok, men siden jeg alltid har hatt veldig små lytterom har det blitt prioritert bort. Uvant med kabler på framsiden, men dette er pga kortere signalvei. Minuset er at man må bruke kabler på 1m+ i vanlige racks... Skader uansett ikke at den er pen :)

Bildene er nokså gamle, så jeg legger nok opp nye, med høyere oppløsning så snart sentralens bilde funksjon blir oppdatert, og duelund høyttalerne jeg har bestilt er betalt og mottatt.

Mer info her: http://www.nightingale.it/english/adm_30.html men merk at designet på min er lik ADM-32-35 (heldigvis)

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Interessant merke: Nigthingale. Pent å se på også. Skulle gjerne hørt mer på den slags.

Angående rørene jeg byttet på CD-S6 MKI. Det sitter tilsammen tre rør i den. Et av rørene er et stykk 12AX7A (også benevnt som E83CC), dette byttet jeg til Golden Dragon rør til 110,- eksl. moms. Røret i frontruten av spilleren er et 6922 rør (også benevnt som E88CC), men da det bare brukes til hodetelefonutgangen, så nedprioriterte jeg dette. Det siste og tredje, kanskje viktigste røret, er også et 6922 rør; dette byttet jeg til et Phillips Holland (noen ganger benevnet, muligens feilaktig, som Mullard) til 450,- ekls. moms. Det 6922 røret som satt der jeg byttet til Phillips røret, satte jeg da for syns skyld i vinduet - da det var et relativt bra Phillips rør, ifølge Kvanlid på Motron. Det som var litt overraskende er at det bare er et 6922 rør som har med signalet i stereo å gjøre. På grunn av dette forvirret det Kvanlid, og derfor også meg, en stund. Ihvertfall til jeg fikk det avklart med serviceavdelingen hos Neby-Hifi. Er dette uklart, så gi beskjed så skal jeg forsøke å avklare. :)

N

nb

Gjest
Jeg har fått en liste av Gunnar Brekke for en tid tilbake, men har desverre ikke hatt tid/penger til å teste noen av tweaksene..... Men her er de til alle som har tid og lyst :)

- Erstatte lokk og bunnplate med nye i kobber. Det å ta av lokket gir en stor forbedring i lyden - jeg kjører uten lokk.  

- Dempe nytt lokk og bunnflate (og evt. andre flater) med bitylen.  

- Kle nytt lokk og bunnplate med grafittbasert (svart) skumgummi for å begrense digital stråling.  

- Bytte koblingskondensatorer på utgangen - til bedre polypropylen eller helst Mundorf sølv/papir i olje (Eltek).  

- Bytte OP-Amper (NAT).  

- Ny LC Clock3 (NAT).  

- Fylle hulrommene i skuff/drivverk med bitylen.  

- Bygge inn Base under drivverket (NAT).  

- Erstatte likeretterbrygge med "fast-recovery" dioder.  

- Bedre lytter i strømforsyningen - Black Gate.  

Her ver det jo en del for den nevnenyttige, men kan du spør Hr. Brekke hva digital stråling er for noe rart;)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
hei Oslo2, min S-6 er MKI. Fint om du kunne finne nøyaktig navn på de to rørene.

lmc diy kabler kan du kjøpe av janhella.

noen spørsmål til,
- hvor selges grafittbasert (svart) skumgummi?
- hvor selges bitylen?
- hvor selges black gate stæsj?
- noen kommentarer til "Ultra-fast, soft recovery Hexfred (International Rectifier) and Fred (Vishay-Telefunken) diodes" (sakset fra underwoodhifi.com). Andre alternativer som relativt lett kan skaffes i Norge?
- hva med mundorf sølv/gull kontra sølv/papir i olje?
- noen som vet om artikler ang. chassis mod til kobber?

Nå vet jeg ikke hvor du holder hus, men hos Bilextra på Ryen/Oslo selger de noen fine Bitylen matter. De har noen på ca 4mm som er fine til høyttalere og en på 2mm mener jeg, som burde være ypperlig til det bruket vi snakker om her. Selvklebende...

Torsen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Interessant merke: Nigthingale. Pent å se på også. Skulle gjerne hørt mer på den slags.

Angående rørene jeg byttet på CD-S6 MKI. Det sitter tilsammen tre rør i den. Et av rørene er et stykk 12AX7A (også benevnt som E83CC), dette byttet jeg til Golden Dragon rør til 110,- eksl. moms. Røret i frontruten av spilleren er et 6922 rør (også benevnt som E88CC), men da det bare brukes til hodetelefonutgangen, så nedprioriterte jeg dette. Det siste og tredje, kanskje viktigste røret, er også et 6922 rør; dette byttet jeg til et Phillips Holland (noen ganger benevnet, muligens feilaktig, som Mullard) til 450,- ekls. moms. Det 6922 røret som satt der jeg byttet til Phillips røret, satte jeg da for syns skyld i vinduet - da det var et relativt bra Phillips rør, ifølge Kvanlid på Motron. Det som var litt overraskende er at det bare er et 6922 rør som har med signalet i stereo å gjøre. På grunn av dette forvirret det Kvanlid, og derfor også meg, en stund. Ihvertfall til jeg fikk det avklart med serviceavdelingen hos Neby-Hifi. Er dette uklart, så gi beskjed så skal jeg forsøke å avklare. :)
Det Philips Holland-røret du nevner, 6922, eller muligens ECC88, bruker jeg i min Graaf. Utrolig gode rør (takk Plinius). Var ellers i kontakt med Motron igår vedrørende ett ekstra sett 6C33C (kjekt å ha liggende i tilfelle uhellet skulle være ute) og han nevnte at Jan Philips (6922) ikke egentlig er laget av Philips men av Sylvania. Og disse rørene er det utrolig stor forskjell på.

Du spurte en gang tidligere Oslo2, om jeg tok kontakt om jeg skulle bestille Tesla-rør. Det kokte bort, jeg gikk for TungSol 12AX7, General Electric 12AU7 og Siemens ECC81. Kanskje neste gang?

Spennende å høre om oppgraderingen din!!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.546
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Her ver det jo en del for den nevnenyttige, men kan du spør Hr. Brekke hva digital stråling er for noe rart;-)
Ikke gjør det;-)
Men kanskje heller hvordan en kan vite om sort "skumgummi" har noen absorberende egenskaper. Det er nemlig sjelden vare. Slikt som absorberer RF. Dyrt er det også.

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Antall liker
0

-personlig ble det mest endring i lyden, da jeg brukte gule lysdioder, gult passer også fint til brunt..synes jeg

-digital stråling? en dab -radio du snakkes om eller ?

Topp Bunn