tips til utstyr

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
Hei, ny her, og håper på litt innspill

har i dag et oppsett som følger:

Goldring Gr1.2 platespiller med ortofon red pu
Vincent pho-111 riaa
Hegel h-100 forsterker
System audio aura 50 høyttalere

Jeg synes for øvrig at dette låter ganske bra, men jeg hører mest på metal/hardrock, jeg syns noen ganger ting blir noe lyst i toppen, spes cymbaler

hva er beste vei for meg her for å få en noe varmere / mindre spiss lyd her? (litt usikker på hvilke begreper man egt er bruker for å beskrive lyd)

alternativer jeg har vurdert selv,
1. bytte PU?
2. prøve en Pro-Ject Tube Box S2 i stede for Vincent sin billig riia?
3. andre høyttalere?

noen tips eller tanker - hvilke vei går jeg her?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.661
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Om du leser testen HER ,
virker det som at det ikke er Hegel´en, som er problemet, selvom det sikkert
kunne ha vært så lett, som at den hadde hatt "tonekontroller".
Så det er nok signaturen i høyttalerne, som er litt til den lyse? siden.
Kan lett avprøves, om du har motet på å modifisere litt.
Skru ut diskanten og sett en 2,2 ohm/5watt motstand i serie med en av ledningerne.
Skru på plass og prøv igjen. Gir dette en "forbedring", kan du lete opp, hvordan dette gjøres riktigt.
Det finnes kalkukatorer på nett, der du beregner dempning, avhengig av, om diskanten er 4 eller 8 ohm.
Der kan du velge, om du vil dempe 1, 2 eller 3 dB. Dette gjøres ved å sette 1 motstand parallellt over diskanten og
1 motstand i serie, for å bibeholde delefrekvensen.
Alternativ: Lytte på andre høyttalere på din Hegel ;)

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
e en "forbedring", kan du lete opp, hvordan dette gjøres riktigt.
Det finnes kalkukatorer på nett, der du beregner dempning, avhengig av, om diskanten er 4 eller 8 ohm.
Der kan du velge, om du vil dempe 1, 2 eller 3 dB. Dette gjøres ved å sette 1 mots
Om du leser testen HER ,
virker det som at det ikke er Hegel´en, som er problemet, selvom det sikkert
kunne ha vært så lett, som at den hadde hatt "tonekontroller".
Så det er nok signaturen i høyttalerne, som er litt til den lyse? siden.
Kan lett avprøves, om du har motet på å modifisere litt.
Skru ut diskanten og sett en 2,2 ohm/5watt motstand i serie med en av ledningerne.
Skru på plass og prøv igjen. Gir dette en "forbedring", kan du lete opp, hvordan dette gjøres riktigt.
Der kan du velge, om du vil dempe 1, 2 eller 3 dB. Dette gjøres ved å sette 1 motstand parallellt over diskanten og
1 motstand i serie, for å bibeholde delefrekvensen.
Alternativ: Lytte på andre høyttalere på din Hegel ;)
takk for forslag, litt avansert å begynne med modifisering, men jeg følger litt med på bruktmarkedet ;)

wildbuck

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2008
Antall liker
96
Den pickupen er ikke mye å skryte av, du vil hente mye ved å bytte ut den.

Mye for pengene er for eksempel Audio-Technicas VM-95-serie. Disse er gode. VM-540ML er virkelig god, og også godt utbytte i forhold til investeringen.

Pass på å rope om hjelp like før du ramler nedi den bunnløse utgiftsavgrunnen som også er kjent som "byttesjuka" :)

edit: Prøv også å eksperimentere litt med høyttalerplassering før du hiver dem ut. For eksempel kan du vinkle dem litt oppover og se om det demper spissheten noe.

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
Den pickupen er ikke mye å skryte av, du vil hente mye ved å bytte ut den.

Mye for pengene er for eksempel Audio-Technicas VM-95-serie. Disse er gode. VM-540ML er virkelig god, og også godt utbytte i forhold til investeringen.

Pass på å rope om hjelp like før du ramler nedi den bunnløse utgiftsavgrunnen som også er kjent som "byttesjuka" :)

edit: Prøv også å eksperimentere litt med høyttalerplassering før du hiver dem ut. For eksempel kan du vinkle dem litt oppover og se om det demper spissheten noe.
jeg har også tenkt at det er en fornuftig første ting å bytte - men vil den gjøre noe med cymbalene mine? :LOL:

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
75
Torget vurderinger
5
Jeg hadde mine Monitor Audio altfor mye inn og syntes diskant/mellomtone var litt slitsom.
Når jeg leste manualen oppdaget jeg at de er beregnet for å spille rett frem med mindre siderefleksjoner forstyrrer lydbildet.

Fant dette i manualen for System audio aura 50. Kanskje du har vinklet høyttalerne for mye inn?

The ideal distance between the speakers is 2.5 – 3 metres. Distances C & D should preferably be the same.
The speakers should be at an angle of approx. 15°. This means the listener should just be able to see the two inner sides of the speakers.

Vedlegg

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
149
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hvordan ser rommet ditt ut? Hvis du har muligheter ville jeg kanskje prøvd å dempe rommet først. Teppe på gulv og gjerne akustiske tiltak etc. Uten at jeg kjenner Vincent vil jeg tippe at det er forbedrings potensial her.

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
Jeg skulle kanskje nevnt det, men rommet er ganske lite, dette er hjemmekontoret mitt, så det e 8-9 kvm ca, men jeg skal prøve med et teppe, og litt justering på plassering her.

noen tanker om den project rør riaa løsningen sammen med hegelen da? kanskje det og den pickupen som ble anbefalt. ( VM-540ML )

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
145
Torget vurderinger
1
Har du mulighet til å digital avspilling for å luke ut om det er kilden eller forsterker/høyttaler/rom som gjør at det er litt lyst i toppen?

Andreas B

Medlem
Ble medlem
17.08.2009
Antall liker
27
Torget vurderinger
8
VM-540ML er en veldig bra pickup, men jeg ville kanskje ikke valgt den om du allerede synes anlegget låter bright.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
149
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Du er sikker på at innstillingene på Vincent matcher med pickup? Hva med bassen? Den er bra? Det er bare at det låter litt spisst?

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
Har du mulighet til å digital avspilling for å luke ut om det er kilden eller forsterker/høyttaler/rom som gjør at det er litt lyst i toppen?
Det er vel en digital inngang på denne forsterkeren, men hva slags kabel må jeg ha for å komme fra ipad eller laptop til den? usb til optisk?
Jeg har en NAD C328 her med bluetooth på, men når jeg sammenliger den med hegelen blir det så klasseforskjell.. bare grøt med den Nad'n ;)

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
Du er sikker på at innstillingene på Vincent matcher med pickup? Hva med bassen? Den er bra? Det er bare at det låter litt spisst?
Den har valg på motstand i to trinn, under 100 og 100-400 tror jegm, den står på 100-400 som skulle stemme med anbefalingen fra ortofon.

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
145
Torget vurderinger
1
Det er vel en digital inngang på denne forsterkeren, men hva slags kabel må jeg ha for å komme fra ipad eller laptop til den? usb til optisk?
Jeg har en NAD C328 her med bluetooth på, men når jeg sammenliger den med hegelen blir det så klasseforskjell.. bare grøt med den Nad'n ;)
Nå kjenner jeg ikke forsterkeren bedre enn at jeg googlet kjapt, og de jeg ser der har USB-A inngang. Da trenger du bare en USB-B til USB-A kabel for å koble til pcen.

logiskbrist

Medlem
Ble medlem
16.10.2025
Antall liker
0
Sted
Ålesund
Nå kjenner jeg ikke forsterkeren bedre enn at jeg googlet kjapt, og de jeg ser der har USB-A inngang. Da trenger du bare en USB-B til USB-A kabel for å koble til pcen.
jeg har sett litt på dette nå, og prøvde med en slik usb kabel, men det viser seg at jeg kun har inngangen, ikke selve hardwaren ;-/ så jeg får ikke på noen digital kilde

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
149
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Vil tro du kommer et stykke på vei med å bytte riaa/ pickup, men begynn i den enden du har mest å hente og det er nok rommet. Tror du kommer langt med enkle tiltak som tykke gardiner, noe på veggene og tykt teppe på gulv. Dette kan du enkelt teste med dyner, puter etc og se om det gir gevinst i ønsket retning.

Topp Bunn