Tips til stereoanlegg.

sarsveen

Medlem
Ble medlem
02.01.2010
Antall liker
0
Hei.
Er på utkikk etter et mindre stereoanlegg til stua, og trenger noen tips til kombinasjoner som er verdt å lytte på før avgjørelsen taes.
Kriterier:
- Budsjett maks 10.000,-
- Høyttalere ikke noe særlig større enn f.eks B&W 686
- Ute etter mer lydkvalitet enn lydstyrke.
- Vi er fem i fam. og det kommer til å bli brukt til alt fra barneplater til jazz
- CD spiller er ikke noe must, men kommer evnt til å kjøpes senere. Trenger ikke å være i budsjettet. Blir nok mest avspilling fra data/iphone/ipod.
- Kun stereo er av interesse.

Kjøper gjerne brukt. Blir jo flere alternativer innenfor budsjettet.

Åpen for alle forslag:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.669
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
sarsveen skrev:
Hei.
Er på utkikk etter et mindre stereoanlegg til stua, og trenger noen tips til kombinasjoner som er verdt å lytte på før avgjørelsen taes.
Kriterier:
- Budsjett maks 10.000,-
- Høyttalere ikke noe særlig større enn f.eks B&W 686
- Ute etter mer lydkvalitet enn lydstyrke.
- Vi er fem i fam. og det kommer til å bli brukt til alt fra barneplater til jazz
- CD spiller er ikke noe must, men kommer evnt til å kjøpes senere. Trenger ikke å være i budsjettet. Blir nok mest avspilling fra data/iphone/ipod.
- Kun stereo er av interesse.

Kjøper gjerne brukt. Blir jo flere alternativer innenfor budsjettet.

Åpen for alle forslag:)
Dette var ei svært opa oppgåve, så eg tek ikkje sjansen på å vere konkret i svaret. Det finnest massevis av anlegg i denne prisklassen, og det er ganske lett å finne noko ein likar betre enn andre. Men nokre stalltips kan du få:
1. Ikkje handle på impuls. Leit opp noko du likar godt. Av og til finn du gode ting på tilbod. Ta deg tid til å verte fornøgd.
2. I denne prisklassen bør du prioritere høgtalarar (mange er sikkert ueinige med meg, men mi overtyding er at du får mest igjen når det gjeld lydkvalitet på høgtalarinvesteringa ganske langt oppover i pris) . Eg ville også gått for tovegs golvståande høgtalarar. Men sjekk punkt 1 fyrst, vi er i januar...
3. Lytt til anlegget før du kjøper det. Pass på at du får det på heimlån. Dette må avklarast på førehand (bortsett frå Elkjøp, der du har 30 dagars returrett utan spørsmål. Men du får meir kompetanse og betre utval i ein spesialbutikk)
4. Når du skal bruke PC som programkjelde, treng du strengt tatt ikkje fjernkontrollar og dilldall til forsterkaren. Her kan du altså handle litt eldre kvalitetsutstyr framfor ein flunkande ny sak med masse dupedittfunksjonar.
5. Alt etter ungane dine sitt temperament, kan det vere ein god ide å sjå på brukskomfort og dimensjonering. Dei fiksar vel pc, så ein volumkontroll er bagatellar. Men det bør vere rimeleg godt dimensjonert. For liten forsterkar fører til klipping, og det kan sprenge høgtalarar endå lettare enn for mange watt...

Lukke til!

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.471
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kjøp brukt. Mange gode kjøp kan gjøres slikt.

Ser du prioriterer kvalitet fremfor kvantitet, og det er bra! Mitt forslag da er Sonus Faber stativhøyttalere, det ligger vel noen her eller på AVtorget for rundt 7-8 tusen. Prut som f... på de! Forsterker som passer til denne? Vet ikke, men jeg hadde et ganske hyggelig surroundanlegg for noen år siden med nettopp Sonus Faber. Da brukte jeg Arcam AVR 300 som receiver. Denne er god også i stereo! Og et godt bruktkjøp (2000 på børsen nå?), med radio og muligheter for utbygging... Får du tak i en Arcam cd-spiller eller dvd-spiller bør du ha et fint sammensatt anlegg!

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Hva med noe fra moiz.no? Kingrex forsterker med innebygget dac og John Blue høyttalere. Ikkeno festvolum, men mye for penga. Les gjerne her:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...n7SkAQ&usg=AFQjCNFT4XVkaek8vD2O2nPho52C96PGOA

Dette anlegget kan kobles til en datamaskin eller en usbdings så du kan spille god kvalitet fra datamaskiner..

Jeg har selv dette anlegget på kontoret og er veldig fornøyd. Vurderer det selv som anlegg nr 2. hjemme.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Det er greit å kunne anbefale egne ting.Har et oppsett her som er etter min mening glimrende til en lav pris.Som Arve nevner er det lurt å prioritere høyttalerene.

Dynaudio DM 2/6

Har et par B&W DM 686 også,men Dynaudio'ene er milevis bedre.Veil.utsalgspris er 4595.-

På forsterkersiden bruker jeg nå en Cambridge SR 10 receiver.Denne leverer ! 2 x 85 w m/platespillerinngang og FM/AM Radio.Koster bare 2298.-

Da har du 3200.- til div.gadget,kabler og i-phone-stuff,evt.Dac osv.

mvh. s,

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Støtter forslagene om Dali høyttalere når vi snakker budsjettanlegg i denne prisklassen. Dali høyttalere gir utrolig mye lyd for pengene, og de er i tillegg svært lettdrevne og således krever de ikke så mye av forsterkeriet som jo ofte er av noe begrenset kvalitet i en slik prisklasse.

Kombinert med en NAD eller Denon/Marantz (noe avhengig av hva slags lydsignatur du vil ha) så er dette en svært god kombinasjon. NAD har den fordelen at forsterkerne deres er svært strømsterke og yter godt, selv på lavt prisede modeller.

Husker brodern hadde en integrert modell fra NAD på sitt første ordentlige anlegg for mange år siden. Tror den var oppgitt til 50 watt i hver kanal eller noe slikt, og jeg glemmer aldri hva slags power den forsterkeren satt inne med. Imponerende hvordan rimelige NAD forsterkere spiller, det er det ingen tvil om.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Brukt er alltid mest for penga... men da må man ta utgangspunkt i det som er tilgjengelig

Gå etter forsterker og høyttalere først. Slik ville jeg gjort det:

1) Kikk rundt på bruktsidene (her, avforum og finn.no) etter høyttalere i passnde prisklasse med passe størrelse og utseende
2) Kikk etter forsterkere på brukten i riktig prisklass
3) ...og så kan du google og spørre i denne tråden etter hvilke utstyr som trolig vil matche best

PS: Har du hørt noe du har likt spesielt godt tidligere? Har du noen spesielle lydpreferanser? Varm eller "nøytral" klang, fyldig eller tight bass, luftig eller avslappet diskant osv?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kjøp en Denon CEOL (har en selv i stua - låter bra!) og et par PSB Imagine og du er i mål. Da kan du streame fra Ipod, Iphone og fra harddisk. CD spiller, radio og forsterker er innebygd. Gode småhøyttalere er det mange av.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Torsen skrev:
Hva med denne? Digital forsterker med 2 coax innganger:

http://www.surround.no/product/578012/Onkyo-A-5VL-Black.html

Da har 5500,- til å finne noen gode brukte høyttalere her på HFS.
Den så ikke dum ut! Strengt tatt er ikke klasse D "digital forsterkning", men det er uvesentlig. Den har vel ikke to coax-digitalinnganger heller, men én coax og én optisk.

Hvis hovedkilden skal være iPhone og iPod, så har jo faktisk Onkyo iPod docks som tar digitale signaler ut fra disse også.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har hatt endel budsjett intergrete forstrekere de siste årene og ingen kommer i nærheten av nye Rega Brio-r i klassen under 10k. Særlig om musikalitet,driv og punch er viktig. Den driver med letthet alle HT i prisklassen du sikter til også.

Kan også trygt anbefale PSB sine svært gode Image B6 høyttalere. Mener å tror at f.eks Stereofil har dette tilgjenglig for demo. Om du bor på østlandet da.

sarsveen

Medlem
Ble medlem
02.01.2010
Antall liker
0
Hei.
Takk for veldig god respons.
Jeg gikk på en smell i går og begynte litt i feil ende;) Kom over en Hegel H100 for en grei pris på brukten. (ooooppppsss) Etter å ha hørt denne for noen år siden hos min bror, klarte jeg ikke å mottstå fristelsen denne gangen. Budsjettet øker også litt.
Da forandrer jo tråden seg litt, og jeg må begynne å lete etter høyttalere som matcher. Min bror hadde denne forsterkeren på demo sammen med et par Dynaudio høyttalere. Mener det var forgjengeren til DM 2/6. Det låt skikkelig bra i mine ører. Hvis jeg ikke tar helt feil brukte han en eldre Arcam cd-spiller.
Noen forslag til hva jeg bør lytte til.
Selv om forsterkeren kom fort i hus er fortsatt tiden på min side. Dette gjør det mulig å lytte på mye forskjellig.
Mange spør etter hva slags lyd jeg foretrekker. Synes dette er vanskelig å sette ord på siden mitt hifi-språk er meget rustent;) Men jeg kan prøve.
- Behagelig lyd med klar mellomtone og diskant. Ikke for skarp.
- Ikke noe dyp/grøt bass. Litt til det strammere, men ikke for stramt.
- Mye heller fint enn veldig høyt.
- Må i første omgang satse på stativhøyttalere som jeg setter på en benk. Stativ hadde nok vært mer optimalt, men siden barna er såpass små tør jeg ikke å ha dem stående på gulvet.
Forslag til cd-spiller er også ønskelig, men i hovedsak høyttalere først. Når det kommer til cd-spiller er jeg svak for det enkle designet. Ikke noe som prager, men er enkelt, greit og bra lyd. Kjøper gjerne brukt.
sas

sarsveen

Medlem
Ble medlem
02.01.2010
Antall liker
0
Hva med kabler. Noe spes jeg bør prøve ut?
Ser for meg følgende anlegg etterhvert
Forsterker: Hegel H100
Høyttaler: ???
CD-spiller: ???
Trådløst: Squeezebox duet????
Kabler:????
Kanskje en form for docking???

sas

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hei
Kabler har liten betyding, og med stramt budsjett er det ikke noe å prioritere. Enig med de som anbefaler stativhøytalere fra Dynaudio. Kjøp så fine Dynaudio du kan komme over brukt innenfor budsjettet. Har ikke hørt dynaudio med Hegel, men det har sikkert mange andre her inne.

Tuco

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Squeezebox Touch istedet for Duet.
Og ivhertfall hvis du skal kjøre uten DAC

Ang CD spiller, hvis du først har begynt å bruke SB, så vil en CD spiller være bortkastede penger, du kommer ikke til å bruke den. Bruk heller disse pengene på en god DAC.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Det ligger en Arcam rDac med trådløs dongel på brukten til 2500,-. En god dac til en god pris. Passer perfekt med en iPhone-iPad.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hegel H100 er slettes ingen dårlig start. Amplifier of the year i absolute sound å greier ( sammen med H200 ). Selv kjører jeg i mitt oppsett nr 2 Hegel H200 + XTZ 99.26 ( som vel koster 5000 kr enda, 6000 med stativ på surround.no ? ) og jeg synes det låter fortreffelig på alle måter, ett snev av high end. H100 sparker nok også godt nok med liv i de høytallerene. Går kanskje an å komme over de brukt også da det er en mk2 modell kommet ut av høytallerene.

Men smaken er jo som baken og skummelt å anbefale konkret, men jeg angrer ihvertfall ikke på det oppsettet :). Anbefaler som noen andre her å gå for Dac og ikke cd spiller. Hegel hd10 på brukten er f.eks veldig billig og matcher jo perfekt.

i xtz tråden ( siste post ) er det en del bilder av de ( oppsettet mitt ), pene i hvit utførelse. Har ikke stativene dog. " http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28018.20.html "

link til de på nettbutikk i walnut finnish : http://www.surround.no/product/469361/XTZ-99.26-Walnut.html

sarsveen

Medlem
Ble medlem
02.01.2010
Antall liker
0
Etter mange timer lytting er beslutningen tatt, og er storfornøyd med oppsettet.
Med Hegel H100 som utgangspunkt har jeg lyttet til:
B&W 686, 683, cm1, cm5
Dali Mentor 1
SA Aura 1
Dynaudio DM serie, excite, focus
Psb

Valget falt på Dynaudio Excite x12. Synes denne låt utrolig bra sammen med forsterkeren, og passet min smak.

Siden det har klaffet bra med tilgang på brukt utstyr har oppsettet blitt.

Dac: Hegel HD 10
Høyttalere: Dynaudio Excite X12
Media: Squeezebox Duet

sas

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
sarsveen skrev:
Etter mange timer lytting er beslutningen tatt, og er storfornøyd med oppsettet.
Med Hegel H100 som utgangspunkt har jeg lyttet til:
B&W 686, 683, cm1, cm5
Dali Mentor 1
SA Aura 1
Dynaudio DM serie, excite, focus
Psb

Valget falt på Dynaudio Excite x12. Synes denne låt utrolig bra sammen med forsterkeren, og passet min smak.

Siden det har klaffet bra med tilgang på brukt utstyr har oppsettet blitt.

Dac: Hegel HD 10
Høyttalere: Dynaudio Excite X12
Media: Squeezebox Duet

sas
Gratulerer. Meget respektabelt oppsett du endet opp med her. Det er også tryggere å velge høytallere som det er mulig å lytte til før kjøp. ( slik det ikke går an med xtz f.eks ).

Har lest veldig mye bra anngående Hegel + Dynaudio. Akkuratt de høytallerene du endte opp med der hadde jeg også på toppen av lista når jeg var på jakt etter høytallere til min Hegel. Jeg gikk for Xtz grunnet pris dog, duket ikke opp noe Excite i rett finnish på brukten i de tidene :) . Jeg tipper det låter meget bra hos deg nå.

Om du hadde hatt mulighet/ork hadde det vert gøy om du kunne tatt ett bilde av oppsettet du endte opp med å slenge inni tråden :).

sarsveen

Medlem
Ble medlem
02.01.2010
Antall liker
0
Heisann.

Fått brukt anlegget litt nå, og er fortsatt utrolig fornøyd. Låter litt stramt enda, men merker at det begynner å løsne sakte men sikkert.
Dynaudio høyttaleren er litt "laidback", uten å være lat, og passer forsterkeren bra. Etter min smak ihvertfall.

XTZ var også i mine tanker, men med begrensede muligheter for lytting ble det ikke de denne gangen. Høstet mye ros, så helt sikkert en knallbra høyttaler det også.

Skal få lagt inn et par bilder av oppsettet etterhvert. Må bare få på plass stativer til høyttalerne. Planen var å ha dem på en benk, men dette ble i overkant høyt opp. Med stativer har jeg også mulighet til å dra dem itt lenger ut fra bakveggen ved dedikerte lyttestunder;)

Er på utkikk etter stativer på brukten om dagen. Helst av den stødige typen for en rimelig penge. Budsjettet er jo sprengt for lenge siden, så da får man ta en evnt oppgradering av stativer etterhvert.

sas

Topp Bunn