Tips til støysvak mini-pc

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Selv om tv'en min har nettilkobling, så synes jeg at det er håpløst å se på bilder lagret på NAS. Derfor ser jeg for meg at løsningen kan være en mini-pc/barebone plassert i tv-benken. Bruksområdet vil utelukkende være å se bilder og enkelte videoopptak fra egen NAS og noe nettsurfing.

Jeg ser for meg noe smått à la denne https://www.komplett.no/intel-next-unit-of-computing-dc3217iye/774863 med tv som skjerm og et trådløst tastatur. Et hovedkrav er at den må være støysvak. Kunne gjerne tenke meg å kjøre Linux på den.

Men selv om jeg har bygd mange pc'er, så er jeg på tynn is her, både når det gjelder hardware og Linux, så alle tips (og kontrollspørsmål) tas imot med takk!
 

Ikaros

Medlem
Ble medlem
25.08.2010
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Oslo
Jeg har null erfaring med Linux, men har selv en løsning som det du beskriver. Bruker en MacMini med en SSD hardisk. Både støysvak og godt egnet til oppgaven:)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.565
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg begynte så vidt på et oppsett før i dag:
HTPC 20.02.14

Mangler da kun SSD/HDD og eventuelt optisk drev i tillegg dersom det er ønskelig..
Hovedkortet har passiv kjøling og med strømforsyning av typen til bærbare pcer kan jeg ikke skjønne annet enn at oppsettet bør være temmelig lydløst
Kabinettet fåes også i svart utgave
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Takk til alle så langt!

Foreløpig ser NUC-løsningen fristende ut.

Jeg tenker som nevnt å satse på Linux. Er det noe ved det jeg bør være oppmerksom på? Jeg satser på et Logtec tastatur med innebygd touchpad. Kan jeg ta for gitt at det ikke vil oppstå noe problem med driver, etc?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Takk til alle så langt!

Foreløpig ser NUC-løsningen fristende ut.

Jeg tenker som nevnt å satse på Linux. Er det noe ved det jeg bør være oppmerksom på? Jeg satser på et Logtec tastatur med innebygd touchpad. Kan jeg ta for gitt at det ikke vil oppstå noe problem med driver, etc?
Bare bruk ubuntu 14.4, så er du safe
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kan anbefale Mac mini. Får nyere brukt med trådløst tastatur og mus for en liten sum. I tillegg støtter den fjernkontroll. Med XBMC gjør den en super jobb.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Takk til alle så langt!

Foreløpig ser NUC-løsningen fristende ut.

Jeg tenker som nevnt å satse på Linux. Er det noe ved det jeg bør være oppmerksom på? Jeg satser på et Logtec tastatur med innebygd touchpad. Kan jeg ta for gitt at det ikke vil oppstå noe problem med driver, etc?
Bare bruk ubuntu 14.4, så er du safe
Jeg tok en titt nå, men fant ikke noe nyere enn 13.10...
Download Ubuntu Desktop | Ubuntu
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Han mente nok 13.04, som jeg selv oppgraderte til 13.10 her om dagen på mini pc'en på jobben.
Edit, finnes også 14.04, men det er experimental build og ikke release.
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Han mente nok 13.04, som jeg selv oppgraderte til 13.10 her om dagen på mini pc'en på jobben.
Edit, finnes også 14.04, men det er experimental build og ikke release.
Jeg har tidligere googlet dette, var en kamerat som kanskje skulle ha seg en. Tidligere utgivelser er det litt hipp som happ med, men 14.04 helt sikkert fungerer. Man kan godt installere experimental nå og egentlig bare oppgradere senere med et par enkle kommandoer. Aner ikke hva som gjør de nye prosessorene litt kinkige egentlig.
 
Topp Bunn