Ønsker anbefaling Tips til rørpre

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Heisan

Går med tanken om å anskaffe meg en rørpre til bruk med mine aktive høyttalere. Har null erfaring med slik utstyr. Har DAC så det er ikke obligatorisk med digitale innganger. Men fjernkontroll er et absolutt must.

Er i hovedsak ute etter en pre med typisk rør-lyd, med harmonisk forvrengning, som skiller seg fra solid state.

Så er spørsmålet om noe slikt kan finnes dersom budsjettet er på 10.000?

Ett alternativ jeg har på blokka er Schiit Freya+, men utifra det jeg leser så oppfører den seg forholdsvis behersket og korrekt/nøytralt også på rørutgangen og er sånn sett kanskje ikke helt det jeg ser etter(?).

Kan kjøpe brukt og har det ikke travelt. Er det noen som kan peke ut en eller flere mulige alternativer ut i fra overnevnte kriterier?

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Ingen som tar sjansen på en anbefaling eller to?
God helg! :D

U

utgatt19288

Gjest
Usikker på om du finner en moderne/ny rør-preamp med det klang idealet du er ute etter til prisen du oppgir. Jeg hadde levd fint med Freya+

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Ja, kan hende det blir Freya+ til slutt, men tenkte å undersøke alternativene først, om det er noen. Den trenger for øvrig ikke å være hverken ny eller moderne, trenger bare linjeinngang og fjernkontroll :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Litt vanskelig å finne gode rør forforsterkere i prisklassen, men jeg har noen forslag du kan sjekke litt rundt. Ja, jeg vet at noen av de jeg foreslår er over budsjett, men sjekk bruktmarkedet, gjerne internajsonalt (Hi-Fi Shark)

iFi iCan, egentlig en hodetelefonforsterker, men fungerer strålende også som forforsterker
Croft Micro 25. Men jeg er ikke sikker på dette med fjernkontroll på dem, tror egentlig ikke det...
Thorhauge. Igjen, sjekk dette med fjernkontroll
Rogue

Men så vil jeg nevne noe til slutt, som du må hensynta. Hva er impedansen på inngangene på dine aktive høyttalere? Dersom denne er lav, er det ikke så mange rør forforsterkere som trives så godt i den settingen.
Så derfor kan jeg samtidig nevne at det ligger en strålende Musical Innovation forforsterker på børsen. Den låter i alle fall godt med det meste.

Lykke til med valget! :)

U

utgatt19288

Gjest
Ja, kan hende det blir Freya+ til slutt, men tenkte å undersøke alternativene først, om det er noen. Den trenger for øvrig ikke å være hverken ny eller moderne, trenger bare linjeinngang og fjernkontroll :)
Du kan ringe og høre med denne danske produsenten om de har noe som passer ditt klang ideal. Det leveres med fjernkontroll og ligger i prisklassen
rørpre dansk.JPG

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Men så vil jeg nevne noe til slutt, som du må hensynta. Hva er impedansen på inngangene på dine aktive høyttalere? Dersom denne er lav, er det ikke så mange rør forforsterkere som trives så godt i den settingen.
Lykke til med valget! :)
Takk for forslag og dette tipset med impedanse. Det er snakk om aktive LS50 fra KEF. Jeg klarer ikke å Google meg frem til svaret her, så det er sannelig ikke godt å si. :unsure:

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
185
Torget vurderinger
7
ARC LS 15 kan du kansje få ned mot 10k. Disse er sjelden til salgs, men er en utrolig god preamp.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.949
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Er ikke sikkert du trenger rørpre for å få mest ut av disse. Det er mye gull å finne på brukten. Transistorpre trenger ikke være et dårligere alternativ, men gøy med rør selvfølgelig.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
"Er i hovedsak ute etter en pre med typisk rør-lyd, med harmonisk forvrengning, som skiller seg fra solid state."
Der er du vel i ECC83/12AX7 verden. Gjerne med Ekte ( Britisk ) Mullard som er dyre i dag. Men god levetid.
De aller fleste klassiske gitarforsterkere bruker ECC83/12AX7. ( Europeisk og Amerikansk betegnelse, men samme rør. )
Rør som 71A, 45, 2A3, 6A3 og 300B er direkteglødede trioder som kan være plaget med lavfrekvent brum ved lave signaler. Det bør bruke likespenning til glødespenning for å unngå brum i et linjetrinn. VH Bernt.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Der er du vel i ECC83/12AX7 verden. Gjerne med Ekte ( Britisk ) Mullard som er dyre i dag. Men god levetid.
De aller fleste klassiske gitarforsterkere bruker ECC83/12AX7. ( Europeisk og Amerikansk betegnelse, men samme rør. )
VH Bernt.
Godt tips! Prøvde å Google dette her, men fant ikke noen konkrete forforsterkere, utenom diy.
Stereofil selger nå QUAD QC TwentuFour for rett under 10k
Ingen fjernkontroll dessverre.
Er ikke sikkert du trenger rørpre for å få mest ut av disse. Det er mye gull å finne på brukten. Transistorpre trenger ikke være et dårligere alternativ, men gøy med rør selvfølgelig.
Enig i det. Men jeg er litt nysgjerrig på rør. Aldri hatt det i heimen. Men kan ta i mot forslag på SS-pre som innehar eller etterligner den klangbalansen jeg er på jakt etter om du hadde noe i tankene :)

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
635
Takk for forslag og dette tipset med impedanse. Det er snakk om aktive LS50 fra KEF. Jeg klarer ikke å Google meg frem til svaret her, så det er sannelig ikke godt å si. :unsure:
Er nokså sikker på at det er 50k. Burde funke med det meste av rør-preamper.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Er nokså sikker på at det er 50k. Burde funke med det meste av rør-preamper.
Da bør den vel helst være rent resitiv belastning...
Jeg er av den (helt subjektive) oppfatning at du gjerne kan ha 5 ganger høyere impedans enn 50k for å være på den sikre siden... :)

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Resitiv? Nå falt jeg litt av her, Håkon_Rognlien :D

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Resitiv? Nå falt jeg litt av her, Håkon_Rognlien :D
Strøm er ikke så enkelt. Det kan sammenlignes med en bil som skal trekke en henger.
Det betyr kort fortalt at det forforsterkeren skal "trekke", må oppføre seg forutisgbart, dvs. bare oppleves som en jevn "brems" i motsetning til sammenligningen med å taue en tank halvfull av vann. I sistnevnt tilfelle vil lasten oppføre seg uforutsigbart, og både dytte og bremse i litt brå kast og sprell. Sånn kan strøm også oppføre seg, nemlig, og det hele avhenger av hvordan inngangen er bygget. Dersom forforsterkeren kun opplever en "jevn brems", har den mye lettere for å styre den.
Uansett er det en tommelfingerregel at utgangsimpedans på forforsterker skal være 1 : 20 i forhold til inngangsimpedans på effektforsterker.
Så om du har en utgangsimpedans på 2500 Ohm (2,5 kOhm), bør det gå rimelig greit med 50 kOhm. Selv ønsker jeg at det er ca 1:100, men det kan jeg ikke underbygge med annet enn mine egne erfaringer, så jeg skal ikke påstå for mye her. :)

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Ok, så for å ta et eksempel: «Output Impedance: 75 ohms SE» (sakset fra specs på Schiit Freya+) - er dette en god eller dårlig match?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Ok, så for å ta et eksempel: «Output Impedance: 75 ohms SE» (sakset fra specs på Schiit Freya+) - er dette en god eller dårlig match?
75 Ohm utgansimpedans burde være helt problemfritt, elektrisk sett, med de aller fleste effektforsterkere i verden.
Merk at utgangsimpedansen på XLR-utgangen er 600 Ohm, da er det ikke fullt så enkelt, men det vil også gå fint med en god del effektforsterkere. Du ødelegger uansett ingenting ved å prøve deg fram, så det er helt ufarlig.

Når det gjelder Schiit er jeg litt usikker på hva de rørene gjør i kretsen, men det er kanskje noen andre enn meg som kan fortelle om det er en "ekte" rørforsterkerkrets, eller om det kun er en rørbuffer?

L

Lassencad

Gjest
Prøv evt nogle af Vincent Rør pre :)
Jeg kom for nogle år siden til at lytte til en.
Lånte den med hjem og har ikke fortrudt siden

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er massevis av gode råd her, ARC, Rogue, Vincent MingDa. Elles bør det meldast Conrad Johnson (dei moderne er ganske danna og naturlege med ein viss varme, men dei eldre utgåvene - utan fjernkontroll - er nok passelege til deg. Så har vi Manley, spesielt den ekstremt hårete 300B-forforsterkaren, ein raritet med meir eigenlyd enn det meste.
Du får ha lukke til. Prøv å få ting på heimlån. Det er ikkje enkelt med rør, men verd eit forsøk.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.037
Sted
Sørlandet
Jeg spiller selv med Manley Jumbo Shrimp pre i kombinasjon med en ATI 541 NC Hypex effekt og det fungerer utrolig bra i mine ører. Den kan du være heldig å finne til rundt 12-15000,- med litt flaks. Manley Neo Classic 300B har enda mer "rørmagi" men den finner du ikke til den prisen for da hadde jeg kjøpt den forlengst :)

Mvh
-BB-

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.622
Torget vurderinger
2
et betyr kort fortalt at det forforsterkeren skal "trekke", må oppføre seg forutisgbart, dvs. bare oppleves som en jevn "brems" i motsetning til sammenligningen med å taue en tank halvfull av vann. I sistnevnt tilfelle vil lasten oppføre seg uforutsigbart, og både dytte og bremse i litt brå kast og sprell.
Det var en ypperlig analogi gitt!! Takk

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Mange gode forslag her - det settes pris på! Ser jo også at potensialet for et bomkjøp er relativt enormt her :D

Forresten noen som har lyttet til Borderpatrol som ligger på torget og kan si noe om den? Merket er interessant ut i fra andre modeller jeg har lest om, men det er umulig å finne noe på nettet om den spesifikke pre’en.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
790
Hvis du kan finde en brugt Rogue audio 99. Virkelig høj klasse!

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Viser seg å være litt vanskelig med mitt budsjett dette. Har sjekket ut alt av tips i tråden her, og ligger nå som en gjedde i sivet om noe skulle dukke opp. :D

Går også med planer om et anlegg nr2 på sikt, og trenger sånn sett tips til en pre der også, men tenker det må bli solid state.. Har ØK ute på Abrahamsen V3, men ingen hell der så langt.

Noen tips til en SS som spiller litt romantisk?

Exposure 3010s2 på torget?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Hvilke høytalere har du da? En Rega og Klipsch høytalere er flott match

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
185
Torget vurderinger
7
Ligger en Audio Analogue Bellini til salgs på finn. Skal være en varmtlydende og god preamp.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Viser seg å være litt vanskelig med mitt budsjett dette. Har sjekket ut alt av tips i tråden her, og ligger nå som en gjedde i sivet om noe skulle dukke opp. :D

Går også med planer om et anlegg nr2 på sikt, og trenger sånn sett tips til en pre der også, men tenker det må bli solid state.. Har ØK ute på Abrahamsen V3, men ingen hell der så langt.

Finn du ein gammal Vincentforforsterkar til rimeleg penge, er dette både driftsikkert og veldig greitt alternativ saman med transistoreffektforsterkarar.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Sett litt på disse Arve, men er noe skeptisk til dette med at rørene er loddet fast..

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2

Musical Innovation Mi 11 er en god pre med fin fyldig balanse. Disse selges innimellom, svært mye for pengene på bruktmarkedet.

Topp Bunn