Forsterkere Tips til Rør forforsterker / Pre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt en pause fra god lyd i noen år og prioritert andre ting som sykling.. Savnet etter god musikk har blitt for stort. Syns at lyden i kjeller kinoen fungerer bra til film og trening, men ønsker mer av godlyden jeg hadde før i stua. Tror å høre på god musikk er viktig for livskvaliteten. Konklusjonene er at jeg bygger opp et nytt anlegg i stua. Første planen er å få komponenter som spiller greit. Plan nummer to er å dra ting lengre i forhold til hva jeg liker best.

    Fokus nå er plan nummer en, det vil si få grei lyd i stua og jeg ønsker gode råd!



    Følgende komponenter spiller nå i stua i kveld:



    Røreffektforsterker monoblokker:

    Rogue Audio Apollo Dark

    Var fornøyd med M-180 tidligere så toppmodellen vil helt sikkert også fungere bra.


    Høyttaler:

    Audio Physic Virgo 25

    Se Fidelity nr 57 for test



    Trenger anbefalinger til en ok rør forforsterker. Dac mangler jeg også, men tar forforsterker først!
    20220419_192424.jpg



    20220419_174232.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har hatt en pause fra god lyd i noen år og prioritert andre ting som sykling.. Savnet etter god musikk har blitt for stort. Syns at lyden i kjeller kinoen fungerer bra til film og trening, men ønsker mer av godlyden jeg hadde før i stua. Tror å høre på god musikk er viktig for livskvaliteten. Konklusjonene er at jeg bygger opp et nytt anlegg i stua. Første planen er å få komponenter som spiller greit. Plan nummer to er å dra ting lengre i forhold til hva jeg liker best.

    Fokus nå er plan nummer en, det vil si få grei lyd i stua og jeg ønsker gode råd!



    Følgende komponenter spiller nå i stua i kveld:




    Røreffektforsterker monoblokker:

    Rogue Audio Apollo Dark

    Var fornøyd med M-180 tidligere så toppmodellen vil helt sikkert også fungere bra.


    Høyttaler:

    Audio Physic Virgo 25

    Se Fidelity nr 57 for test



    Trenger anbefalinger til en ok rør forforsterker. Dac mangler jeg også, men tar forforsterker først!
    Vis vedlegget 810901


    Vis vedlegget 810902
    Start med roomtuning. Alt andet er sekundært i det gyselige rum. Start med nogle ordentlige møbler.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spiller Primaluna Evo 400 pre på M-180. Det er en herlig kombinasjon som gir masse lydglede.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke prøve en pre som har alle valgmuligheter , rør, transittmottak og passiv…Obs les også avsnittet om målinger . Det ser bra ut bare ikke ha for lav inngangsmotstand på sluttforsterker , neppe noe problem med rør sluttrinn som jo pleier å ha meget høy inngangsmotstand

    Edit; morsom stavekontroll Transittmottak skAl være Transistor

    PS forøvrig har Drossel et poeng ,rommet ser nakent og tomt ut og kan gi gjallende lyd og ekko slik det fremstår. Det er normalt heller ikke heldig å sitte så nærme bakveggen.
     
    Sist redigert:

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har gode erfaring med VTL.
    De lager gode rør pre'er som er fleksible og spiller bra med de fleste forsterkere.
    Det er vel et par stykker på bruktmarkedet nå.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei og tusen takk for alle svar, både på PM og her i tråden. Det setter jeg veldig pris på!



    Akustikk delen trenger vi ikke diskutere her fordi dette er noe jeg har jobbet mye med i flere år. Kort forklart:



    Å bruke minimum 20 cm demping i 1. og 2. refleksjon gjør mye for lyden i min stue. Har f.eks 10 stykk helmholtz resonatorer fra Svanå stående i kjelleren nå og med å kun bruke to på riktig sted i stua har jeg opplevd enorm effekt. Dette kombinert med fornuftig bruk av EQ ga meg med det gamle anlegget en lyd som jeg savner skikkelig. Rommet har også blitt målt skikkelig av meg og flere andre.



    Anlegget besto av tidligere av følgende komponenter og jeg likte veldig godt lyden:



    Egen kurs med oppgradert jording

    PS Audio P 1000 Regenerator

    Egenbygget vifteløs musikk PC

    Apl Dac S

    Rogue Audio 99 Magnum forforsterker

    Dynamic Precision elektrisk delefilter

    Rogue Audio M-180 effektforsterker

    Respons Grand høyttaler

    JBL 18» i 225 liter bassrefleks

    Crown bassforsterker



    Har båret opp dempeplater til 1. og 2. refleksjon og håper vi kan legge akustikk diskusjonen på is inntil videre. Ønsker fokus på forforsterker:



    Kjøper gjerne pent brukt.

    Var veldig fornøyd med Rogue Audio 99 Magnum som jeg hadde tidligere.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre du er fornøyd!!
    Jeg kjenner på savnet allerede, men det hjelper at den har kommet til et godt hjem.:)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tips. Da er Lab12 DAC1 Reference bestilt og kommer forhåpentligvis om noen få dager.
    Etter å ha jobbet mye med akustisk, høyttalerplasseringen og sitteposisjon har det blitt veldig bra! Så bra at jeg stort sett hører på musikk til midnatt 😍
    Lab12 DAC1 er helt super!


    20220427_213315.jpg
    20220427_213353.jpg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn