Tips til Project RPM1,3

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Innlegg
144
Antall liker
0
Hei ::) Har nylig kjøppt meg min første vinylspiller hoss OHC, en Project RPM1,3.
Har hatt lyst på vinyl lenge men har ikke klart å bestemme meg hvor jeg skall begynne så det ble en billig variant nå i starten for å lære litt.

Nå har jeg lyst å oppgradere denne siden lyden ikke henger helt på grep i forhold til det jeg er vant til med cd

Kjører spilleren på RIAAen til McIntosh C220, men en ekstern ville vel vert det beste kansje?

Tips?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dette er jo en billig spiller så det er liten vits i å legge massevis av penger i oppgraderinger. Hvis du er vant til lyden fra en dyr cd-spiller vil du nok uansett ikke få hi-fi himmel med denne, men du kan alltids prøve en dyrere pick-up. Den innebygde riia'en i McIntoshen burde holde i massevis.
 

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Innlegg
144
Antall liker
0
Siden RIAAen er grei nokk til spilleren så kan jeg legg det på is ivertfall. Men en litt bedre PU må den da vere greit for det må jo gå ann å få utt litt av denne snurreren ogso vel :) det som sitter jo en Ortofon OM3E, kan det vere vert pengene å sette inn en for eks, Denon DL-110 eller den litt dyrere Dynavector 10x5...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tror ikke en Denon er den helt store matchen med en Pro-ject spiller.
Jeg ville heller sett på etter en Ortofon, Grado eller Sumiko som passer til armer med lav effektiv masse.
 

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Innlegg
144
Antall liker
0
hva me Ortofon 2M-RED eller 2M-BLUE? hva vil du ambefale meg?
Jeg er ikke ute etter å komme tett på MCD 201 som jeg har, men å gjøre spilleren litt mere vert å lytte til siden dette er en spiller som jeg har kjøppt for å lære litt først, til jeg kjøpper meg noe dyrere som er på niva til det jeg til vanelig er vant med :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg tror 2M serien blir en god match med armen din iallfall.
 

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Innlegg
144
Antall liker
0
Takker for svar :) Da blir jeg å bestille enn eller annen ifra 2M serien.
Fant ut i kveld att dette er en billi spiller, plata begynnte å snurre saktere å saktere og jeg fant feilen....
Drevet som sitter på motorakslingen som reima går rundt hadde løsnet faktisk, så en liten teip bitt rundt akslingen før drevet ble presset på igjen gjorde susen susen:D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
2M-serien er veldig god til prisen, og en god match. Faktisk så god at 2M Red er standard på siste utgave (ganske lenge siden de begynte å levere med den PU'en).
 

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Innlegg
144
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
2M-serien er veldig god til prisen, og en god match. Faktisk så god at 2M Red er standard på siste utgave (ganske lenge siden de begynte å levere med den PU'en).
Så det i dag på hjemmesiden til Bigdipper att det er blitt standar ja, men da bør vel 2M Blue vere en grei oppgradering av PU...
Men rotta litt i gamle blader i dag, å snubla over en test av RPM1 i Fidelity nr:34 der ogso Dynavector 10x5 ble anbefalt... selsakt er jo den nesten dobbel så dyr som Bluen, men den er sikkert hakket "vassere" ogso......
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg har oppgradert min RPM 1.3 med 2M Blue og dette kan jeg anbefale.
Selvom det er en billig spiller er det sikkert andre knep også som kan gi enda bedre lyd.
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
Jeg satt på en AT95E på min RPM1.3 og det var et himmelhøyt hopp i hifi gjengivelse i forhold til OM3E. Kosta bare 300,- på ebay inkl porto. Men de gjengangerne jeg ser på denne spilleren er 2M RED/BLUE, Sumiko Pearl,OM20-30 og AT95E...

Jeg er fornøyd med denne billige saken og tenker som så at jeg ikke gidder bytte til en PU til over tusenlappen før jeg kjøper ny spiller...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Med tanke på lydkvalitet kan en strekke strikken ganske langt ved oppgradere en Pro-Ject.

Min RPM5 er en helt annen spiller nå med Sumiko Pearl i Shelter utførelse, en tung platevekt og Speed-Box SE. Men med veiledende pris tilsvarende platespilleren er det ikke helt gratis.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Har en likedann platespiller.Det første jeg prøvde var å ta stiften fra min gamle Debut II,en OM 5,og satt den direkte på RPM 1.3-pick-up'en.Liten lydmessig gevinst med dette.Kunne vært interessert i å bytte,gjerne til en av de overnevte pick-up''ene,men er for sjelven på hendene og har for liten kompentanse til å gjøre dette selv.Ringte Soundgarden for å høre om de kunne ordne dette ved kjøp av en ny,men de hadde ikke tid til å hjelpe meg.Så det jeg lurer på er omtrent hva det vil koste sann cirka på hva et uavhenging lyd og billed-verksted tar for å utføre denne jobben.

Takker for tips/innspill !

mvh. s,

EDIT : Det var en Ortofon OM 3 som sto på da jeg kjøpte den.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Tusen takk for tipset ! Det er nok rasende enkelt å gjøre selv.Trodde hele man måtte bytte hele pick up'en på dyrere Ortofon'er.

mvh. s,
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er helt riktig at man med fordel kan bytte nål på OM-serien. Husene er såvidt jeg vet like på alle modellene, og de dyrere nålene har skarpere slipning enn de billigere. Det er enkelt som bare det å bytte. Bedre nål vil gi bedre utstrekning og mindre forvrengning i toppen. Likevel mener jeg at 2M-serien er et stort løft i forhold til OM. Red og Blue har samme huset, Bronse og Black er noe oppgradert her. Ellers går det i stadig bedre nåler på denne serien også.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.303
Antall liker
3.102
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Det er helt riktig at man med fordel kan bytte nål på OM-serien. Husene er såvidt jeg vet like på alle modellene, og de dyrere nålene har skarpere slipning enn de billigere. Det er enkelt som bare det å bytte. Bedre nål vil gi bedre utstrekning og mindre forvrengning i toppen. Likevel mener jeg at 2M-serien er et stort løft i forhold til OM. Red og Blue har samme huset, Bronse og Black er noe oppgradert her. Ellers går det i stadig bedre nåler på denne serien også.
Jeg har OM30 og 2M red, og OM30 er minst på høyde med 2M hos meg. ( Kenwood KD-650)
Jeg ville bare byttet til en bedre nål, bare MHO.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Alternativt OM30 til omlag 1500, eller OM20 til omlag 900. Sjekk evt med Mono for oppdaterte veil. (http://www.mono.no/) - HifiKlubben har av og til tatt i litt vel mye. Alle nåler i OM-serien passer til alle hus i OM-serien.

mvh
KJ
 
Topp Bunn