Forsterkere Tips til preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Loin King

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2007
    Innlegg
    40
    Antall liker
    20
    Sted
    Vestland vestland
    Torget vurderinger
    3
    Takker for utrolig mange gode tips! Takket være et knalltilbud på Hegel P30 på soundgarden i dag, bestilte jeg meg en sånn. Så får vi se da, hvordan dette blir. Takker så mye for hjelpen folkens.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Sterk kandidat. En grise oppløst bra pre er og blir hjørne stein i et anstendig anlegg. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jo denne er sikkert ikke dum den , og som du sier så er den jo meget fleksibel.
    Men jeg har liksom litt på følelsen at hypen rundt denne har lagt seg litt , og at det kanskje er en grunn til det....?
    Ikke vet jeg , men siden jeg nå bruker en ren prosessor som egentlig fungerer veldig bra til musikk også , så har jeg litt på feelingen at jeg må sikte enda litt høyere enn denne Parasounden for å få et skikkelig løft....
    Men det er godt mulig jeg tar feil - burde kanskje gitt den en sjangse...?

    Parasound 2100 ble jo også rost oppi skyene en stund , men den var ettersom jeg har skjønt ikke særlig god likevel i manges ører...
    I fall hypen av P5 har lagt seg, er det rene psykologiske årsaker, den står fortsatt som en påla. Det er vel ikke verre enn at du får prøve en, og dømmer selv? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ok ,høres jo lovende ut det :)
    Så du mener den "lett" banker en Yamaha CX-A5000 i stereo ?
    Å prøve er jo helt klart det beste ja. Dumt man bor i såpass grisgrendt strøk. Så da blir det i såfall å vente til det dukker opp en brukt en. Da blir ikke tapet så stort om det ikke skulle stå helt til forventningene.

    Takker for input foresten :)
    Hm, det der var ikke et helt enkelt spørsmål. CX-A5000 er et påkostet produkt, og heldigvis har tross alt også kinoreceiverne blitt bedre på ren stereo etter hvert. Hadde dette vært for noen få år siden, ville jeg uten videre bannet på at det ville vært lett match, nå må jeg nøye meg med å si at jeg tror det.

    Se på disse linkene:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/78918-nad-218-vs-noe-nyere.html
    http://www.hifisentralen.no/forumet...bee-parasound-p5.html?highlight=nad+parasound

    Liten tvil om hva denne nybakte Parasound-eieren opplevde, i hvert fall. Men skal du være garantert sikker på en klar knock-out, er det mulig du må satse litt større andel av husholdningsbudsjettet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei igjen ja.
    Ja det er det jeg er redd for jeg også , at jeg kanskje må sikte enda høyere altså. Og da blir det fort dyrt ja.
    Hadde en Audiolab DQ8200 før , men føler ikke at den hadde noe mer å tilby ift Yamaha prosessoren.
    Har delvis en Mac c48 på hånd , og som om ikke det er nok , så er jeg veldig sugen på å prøve den nye Marantz AV 8802'prosessoren også - ser den får veldig god omtale også til musikk. Koster jo litt den også , men da kan jeg jo selge Yamahaen. Det er jo unektelig fleksibelt med slike løsninger og man får en boks mindre i stua.

    Har lest lenkene , og det er jo liten tvil om at en god pre kan gjøre susen ja.
    Så jeg får bare gruble litt til.....:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Spennede å følge med her.
    Er litt i samme tenkemodus selv for tiden.
    Men jeg har et krav til - pre'en må ha HT-bybass mulighet.
    Musical Innovations forforsterkere kan bestilles med HT-bypass.
    Ja jeg har fått med meg det - spennende saker dette også , uten tvil.
    Hvilken modell vil du anbefale , og hva er ca prisen på disse ? Får man dem i sort ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Soundgarden selger ut 3 demomodeller av Hegel P30 til halv pris dvs 20k. Denne har HT bypass og 2 stk XLR innganger.
    Ja jeg så dette jeg også - et knalltilbud dette ja :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder Parasound P5 så har jeg hatt den selv. Og jeg synes den var virkelig god. Spesielt likte jeg stemmegjengivelsen i P5.
    Vi tok og testet P5 mot en del andre forsterkere (prosessorer/ forforsterkere/ integrerte) fra Naim, Bladelius, Arcam, Aesthetix osv. Noen av disse produktene var veldig dyre.
    Vi brukte ikke så altfor lang tid på hvert produkt og vi måtte bytte på å sitte i sweetspot. Så testen kan man ta med mange klyper salt.

    Det var uansett liten tvil om at P5 viste seg å ha et lite slør over seg og bassen var ikke den strammeste. Klangmessig var den klart mot det varme, men den runder litt av kantene så den oppleves som behagelig å lytte til.
    Tar man f.eks Arcam prosessoren til 56.000 kr som også ble koblet opp som pre/dac var Arcam klart friskere og åpnere i klangen. Også strammere i bassen. Men ikke like behagelig å lytte til.

    Men P5 vs Yamaha prosessoren er jeg temmelig sikker på at P5 klarer å slå. Men man ville kanskje ikke sittet igjen med følelsen om at det var tiårets oppgradering i forskjell.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jo denne er sikkert ikke dum den , og som du sier så er den jo meget fleksibel.
    Men jeg har liksom litt på følelsen at hypen rundt denne har lagt seg litt , og at det kanskje er en grunn til det....?
    Ikke vet jeg , men siden jeg nå bruker en ren prosessor som egentlig fungerer veldig bra til musikk også , så har jeg litt på feelingen at jeg må sikte enda litt høyere enn denne Parasounden for å få et skikkelig løft....
    Men det er godt mulig jeg tar feil - burde kanskje gitt den en sjangse...?

    Parasound 2100 ble jo også rost oppi skyene en stund , men den var ettersom jeg har skjønt ikke særlig god likevel i manges ører...
    Parasound NC2100 er eller var jo æresmedlem i Audiophile. Jeg kjøpte denne for å matche den med Parasound NC2250.
    NC2250 likte jeg godt, men tror ikke at jeg likte en eneste ting med NC2100. Klangmessig ble det skikkelig rock`n roll og skikkelig frempå. KANSKJE man kunne brukt denne på en mørktklingende høyttaler som f.eks B&W CM9.
    Denne testet jeg også opp mot Rotel, Yamaha og Hegel og måtte dessverre gi den sisteplassen-med klar margin.
    Jeg målte også 60 db i sweetspot før lyden var i balanse. Under dette produserte den ene kanalen mye mer lyd. Dette var visstnok et kjent problem med potmeteret på NC2100.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Parasound har utrolige gode forforsterkere ta halo jc 1 , der har ikke marantz av 8802 kunne målt seg med på 2 kanals stereo. Er mye gode forforsterkere der ute samme med integrert er takket være focalius at jeg sitter med primare i 22 dac i dag , og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den. Vi har kommet langt i dag innen prosessorer når det kommer til 2.0 stereo lyd , men det er et stykke igjen til di skal hamle opp med skikkelige 2.0 forforsterkere og integrert forsterkere. Parasound p5 er en utrolig god forforsterker og du får mye for pengene og exstrem god lyd for pengene , har man rette effektforsterkeren i tillegg + rette høyttalerene skal du langt opp i pris for og matshe dette.

    Mvh Imagine
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Parasound NC2100 er eller var jo æresmedlem i Audiophile.
    Vil bare presisere at æresmedlemskapet i oversikten over (for)forsterkere med HT-bypass var begrunnet i den (da) unike implementeringen, ved at også subwoofer inngår i dette bypasskonseptet. Og at bypass automatisk aktiveres når NC2100 går i standby. Grunnlaget for æresmedlemskapet står ganske utdypende her. Det var altså ikke p.g.a. unike lydegenskaper, selv om den også her fikk godt resultat i forhold til prisen.

    Nå burde også Halo P5 og P7 egentlig fått det samme æresmedlemskapet, men det grense for hvor mange æresmedlemmer en liste kan ha... :rolleyes:
     
    D

    dustcap

    Gjest
    Hva er navnet på de sorte klosse komponentene som står ganske nærme utgangen på Hegel P30, samt også Musikal Innovation 13.3, som det er bilde av ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Parasound P5 så har jeg hatt den selv. Og jeg synes den var virkelig god. Spesielt likte jeg stemmegjengivelsen i P5.
    Vi tok og testet P5 mot en del andre forsterkere (prosessorer/ forforsterkere/ integrerte) fra Naim, Bladelius, Arcam, Aesthetix osv. Noen av disse produktene var veldig dyre.
    Vi brukte ikke så altfor lang tid på hvert produkt og vi måtte bytte på å sitte i sweetspot. Så testen kan man ta med mange klyper salt.

    Det var uansett liten tvil om at P5 viste seg å ha et lite slør over seg og bassen var ikke den strammeste. Klangmessig var den klart mot det varme, men den runder litt av kantene så den oppleves som behagelig å lytte til.
    Tar man f.eks Arcam prosessoren til 56.000 kr som også ble koblet opp som pre/dac var Arcam klart friskere og åpnere i klangen. Også strammere i bassen. Men ikke like behagelig å lytte til.

    Men P5 vs Yamaha prosessoren er jeg temmelig sikker på at P5 klarer å slå. Men man ville kanskje ikke sittet igjen med følelsen om at det var tiårets oppgradering i forskjell.
    Fint innspill som vanlig Focalius.
    Ja den P5'en er sikkert ikke dum. Men som du er inne på , mulig den er litt hvassere , men jeg er ikke så sikker på at det blir total "knock out" kontra Yamahaen.
    Og siden det koster en del , samt at det blir en boks i tillegg og derfor noe mer knotete , mer kabler og mer styr mtp sub-integrering osv , så vil jeg føle meg rimelig trygg på at det virkelig er verdt det med en dedikert stereo-pre hvis du skjønner....
    Men den eneste måten å finne ut om det er verdt det for min del , er jo å hoppe i det å prøve en eller annen pre i eget oppsett.

    Har som sagt en Mcintosh c48 på hånd , og den er jeg sugen på å prøve kjenner jeg. Du har ikke hørt Mac sine pre'er opp mot andre vel ?
    Litt stas med Mac hele veien også :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Parasound har utrolige gode forforsterkere ta halo jc 1 , der har ikke marantz av 8802 kunne målt seg med på 2 kanals stereo. Er mye gode forforsterkere der ute samme med integrert er takket være focalius at jeg sitter med primare i 22 dac i dag , og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den. Vi har kommet langt i dag innen prosessorer når det kommer til 2.0 stereo lyd , men det er et stykke igjen til di skal hamle opp med skikkelige 2.0 forforsterkere og integrert forsterkere. Parasound p5 er en utrolig god forforsterker og du får mye for pengene og exstrem god lyd for pengene , har man rette effektforsterkeren i tillegg + rette høyttalerene skal du langt opp i pris for og matshe dette.

    Mvh Imagine
    Har du hørt Marantz 8802 opp mot noe av det du nevner ?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder Parasound P5 så har jeg hatt den selv. Og jeg synes den var virkelig god. Spesielt likte jeg stemmegjengivelsen i P5.
    Vi tok og testet P5 mot en del andre forsterkere (prosessorer/ forforsterkere/ integrerte) fra Naim, Bladelius, Arcam, Aesthetix osv. Noen av disse produktene var veldig dyre.
    Vi brukte ikke så altfor lang tid på hvert produkt og vi måtte bytte på å sitte i sweetspot. Så testen kan man ta med mange klyper salt.

    Det var uansett liten tvil om at P5 viste seg å ha et lite slør over seg og bassen var ikke den strammeste. Klangmessig var den klart mot det varme, men den runder litt av kantene så den oppleves som behagelig å lytte til.
    Tar man f.eks Arcam prosessoren til 56.000 kr som også ble koblet opp som pre/dac var Arcam klart friskere og åpnere i klangen. Også strammere i bassen. Men ikke like behagelig å lytte til.

    Men P5 vs Yamaha prosessoren er jeg temmelig sikker på at P5 klarer å slå. Men man ville kanskje ikke sittet igjen med følelsen om at det var tiårets oppgradering i forskjell.
    Fint innspill som vanlig Focalius.
    Ja den P5'en er sikkert ikke dum. Men som du er inne på , mulig den er litt hvassere , men jeg er ikke så sikker på at det blir total "knock out" kontra Yamahaen.
    Og siden det koster en del , samt at det blir en boks i tillegg og derfor noe mer knotete , mer kabler og mer styr mtp sub-integrering osv , så vil jeg føle meg rimelig trygg på at det virkelig er verdt det med en dedikert stereo-pre hvis du skjønner....
    Men den eneste måten å finne ut om det er verdt det for min del , er jo å hoppe i det å prøve en eller annen pre i eget oppsett.

    Har som sagt en Mcintosh c48 på hånd , og den er jeg sugen på å prøve kjenner jeg. Du har ikke hørt Mac sine pre'er opp mot andre vel ?
    Litt stas med Mac hele veien også :)
    Jeg har kun hørt McIntosh prosessor sammen med min gamle MC402 som effekt. Men siden det ikke var hjemme hos meg selv osv fikk jeg ikke noen formening om det dessverre.
    Hvis du finner frem en tråd som heter noe sånt som "Møkkintosh" var det en som hadde kjøpt seg McIntosh blokker og var vel helt oppe i 1,2 kw og fant de veike. Han gikk så over til Parasound JC-1 og fant de mye kraftigere.
    Han brukte Marantz prosessor-tror det var 7 serien. Husker ikke alt fra den tråden, men mener på at det var antydet feil i impedans mellom pre og effekt som kunne være feilen. Har også sett andre plasser at McIntosh bør matches med McIntosh.

    Nå er jeg elendig til å gi råd siden jeg aldri har tålmodighet til å spare til noe, og heller kjøper noe jeg har råd til der og da. Men PRØV å spar og bruk litt tålmodighet og kjøp deg en McIntosh pre du.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Parasound har utrolige gode forforsterkere ta halo jc 1 , der har ikke marantz av 8802 kunne målt seg med på 2 kanals stereo. Er mye gode forforsterkere der ute samme med integrert er takket være focalius at jeg sitter med primare i 22 dac i dag , og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den. Vi har kommet langt i dag innen prosessorer når det kommer til 2.0 stereo lyd , men det er et stykke igjen til di skal hamle opp med skikkelige 2.0 forforsterkere og integrert forsterkere. Parasound p5 er en utrolig god forforsterker og du får mye for pengene og exstrem god lyd for pengene , har man rette effektforsterkeren i tillegg + rette høyttalerene skal du langt opp i pris for og matshe dette.

    Mvh Imagine
    Har du hørt Marantz 8802 opp mot noe av det du nevner ?
    Ja jeg har det , men jeg orker ikke og forklare det for deg torolan , du står på ignonerlisten min og du vet hvorfor dra og lytt selv , jeg viste du ville komme inn med en kommentar her , derfor åpnet jeg og så innlegget.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Parasound P5 så har jeg hatt den selv. Og jeg synes den var virkelig god. Spesielt likte jeg stemmegjengivelsen i P5.
    Vi tok og testet P5 mot en del andre forsterkere (prosessorer/ forforsterkere/ integrerte) fra Naim, Bladelius, Arcam, Aesthetix osv. Noen av disse produktene var veldig dyre.
    Vi brukte ikke så altfor lang tid på hvert produkt og vi måtte bytte på å sitte i sweetspot. Så testen kan man ta med mange klyper salt.

    Det var uansett liten tvil om at P5 viste seg å ha et lite slør over seg og bassen var ikke den strammeste. Klangmessig var den klart mot det varme, men den runder litt av kantene så den oppleves som behagelig å lytte til.
    Tar man f.eks Arcam prosessoren til 56.000 kr som også ble koblet opp som pre/dac var Arcam klart friskere og åpnere i klangen. Også strammere i bassen. Men ikke like behagelig å lytte til.

    Men P5 vs Yamaha prosessoren er jeg temmelig sikker på at P5 klarer å slå. Men man ville kanskje ikke sittet igjen med følelsen om at det var tiårets oppgradering i forskjell.
    Fint innspill som vanlig Focalius.
    Ja den P5'en er sikkert ikke dum. Men som du er inne på , mulig den er litt hvassere , men jeg er ikke så sikker på at det blir total "knock out" kontra Yamahaen.
    Og siden det koster en del , samt at det blir en boks i tillegg og derfor noe mer knotete , mer kabler og mer styr mtp sub-integrering osv , så vil jeg føle meg rimelig trygg på at det virkelig er verdt det med en dedikert stereo-pre hvis du skjønner....
    Men den eneste måten å finne ut om det er verdt det for min del , er jo å hoppe i det å prøve en eller annen pre i eget oppsett.

    Har som sagt en Mcintosh c48 på hånd , og den er jeg sugen på å prøve kjenner jeg. Du har ikke hørt Mac sine pre'er opp mot andre vel ?
    Litt stas med Mac hele veien også :)
    Jeg har kun hørt McIntosh prosessor sammen med min gamle MC402 som effekt. Men siden det ikke var hjemme hos meg selv osv fikk jeg ikke noen formening om det dessverre.
    Hvis du finner frem en tråd som heter noe sånt som "Møkkintosh" var det en som hadde kjøpt seg McIntosh blokker og var vel helt oppe i 1,2 kw og fant de veike. Han gikk så over til Parasound JC-1 og fant de mye kraftigere.
    Han brukte Marantz prosessor-tror det var 7 serien. Husker ikke alt fra den tråden, men mener på at det var antydet feil i impedans mellom pre og effekt som kunne være feilen. Har også sett andre plasser at McIntosh bør matches med McIntosh.

    Nå er jeg elendig til å gi råd siden jeg aldri har tålmodighet til å spare til noe, og heller kjøper noe jeg har råd til der og da. Men PRØV å spar og bruk litt tålmodighet og kjøp deg en McIntosh pre du.
    Ja jeg husker den tråden , det samme mtp impedanse tilpasningen osv.
    Det kan jo være noe i det muligens. Nå føler jeg ikke at jeg mangler noe krefter med 501 blokkene - langt i fra. Det spiller klokkerent og med full kontroll så langt jeg tør. Men nå har jeg ikke sammenlignet med noe annet i denne prisklassen , så jeg jeg har lite grunnlag for å uttale meg slik sett.
    Ja en Mcintosh-pre bør vel antagelig prøves en gang , slik at man får "ro i sjelen" :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Torolan: Finner du en Mc. C.2200/2300, vil det spille fletta av mye annet. Hadde selv Mc. 501 & C. 2200. Egentlig var jeg svært fornøyd. Kun oppgraderingsspøkelset som gjorde at jeg endte opp m. 1.2 kW.


    mvh
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    @ Torolan: Finner du en Mc. C.2200/2300, vil det spille fletta av mye annet. Hadde selv Mc. 501 & C. 2200. Egentlig var jeg svært fornøyd. Kun oppgraderingsspøkelset som gjorde at jeg endte opp m. 1.2 kW.


    mvh
    Har disse HT-bypass inngang ?
    Og mener du disse er bedre enn c48 ? Den har jo også innebygd dac som frister litt :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Torolan: Finner du en Mc. C.2200/2300, vil det spille fletta av mye annet. Hadde selv Mc. 501 & C. 2200. Egentlig var jeg svært fornøyd. Kun oppgraderingsspøkelset som gjorde at jeg endte opp m. 1.2 kW.


    mvh
    Har disse HT-bypass inngang ?
    Og mener du disse er bedre enn c48 ? Den har jo også innebygd dac som frister litt :)
    Det er jeg usikker på. Min C.2300 har mulighet for sub., men det tekniske her, er jeg lite skolért i. De er vel bedre enn C. 48, siden de var én divisjon opp i pris. Skal man ha top of the line Mc., så er vel C. 1000 det beste. Stygg pris, da. Over 300 k. for tre bokser. Big Swifty her inne har en slik m. 2 kW.


    mvh
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    @ Torolan: Finner du en Mc. C.2200/2300, vil det spille fletta av mye annet. Hadde selv Mc. 501 & C. 2200. Egentlig var jeg svært fornøyd. Kun oppgraderingsspøkelset som gjorde at jeg endte opp m. 1.2 kW.


    mvh
    Har disse HT-bypass inngang ?
    Og mener du disse er bedre enn c48 ? Den har jo også innebygd dac som frister litt :)
    Det er jeg usikker på. Min C.2300 har mulighet for sub., men det tekniske her, er jeg lite skolért i. De er vel bedre enn C. 48, siden de var én divisjon opp i pris. Skal man ha top of the line Mc., så er vel C. 1000 det beste. Stygg pris, da. Over 300 k. for tre bokser. Big Swifty her inne har en slik m. 2 kW.


    mvh
    Jo dem var nok noe dyrere. Men jeg har lest at lydmessig er c48 rimelig lik c50 , så da bør jo den også være rimelig bra. Og uansett et stort skritt og ta for min del , og langt over mine tidligere erfaringer med stereo-pre'er , så det bør jo bli et bra løft for min del. Hvis ikke så er jo alt dette priset heeeelt på jordet :)
    c1000 er nok noen 10'talls klasser over mitt budsjett ja , hehe :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Torolan: Hvis du har en C. 48 på hånden, ville jeg ha kjøpt. Som sagt, aner jeg ikke noe om det tekniske. Eneste vettuge råd jeg kan gi, er at Mc. spiller best m. Mc. Har tidligere brukt Hegel pre P. 4 på Mc. 402. Ingen bra kombinasjon i mine ører.


    mvh
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    @ Torolan: Hvis du har en C. 48 på hånden, ville jeg ha kjøpt. Som sagt, aner jeg ikke noe om det tekniske. Eneste vettuge råd jeg kan gi, er at Mc. spiller best m. Mc. Har tidligere brukt Hegel pre P. 4 på Mc. 402. Ingen bra kombinasjon i mine ører.


    mvh
    Ok , takk for rådet / advarselen :)
    Ja jeg får leve på vann og brød en stund så får vi se :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    En kamerat hadde MC1.2kw og Hegel P30, og det er noe av det bedre jeg har hørt på McIntosh.. Han hadde også C48 og C2500 og det var nyanser i forskjellen, bortsett fra prisen som var mye høyere.. C48 ble fort pakket ned igjen.. Greit nok det _ser_ bedre ut :)
    Er vel fler her på Sentralen som har veldig gode erfaringer med P30.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Om man er i nærheten av en Soundgarden, så har man jo mulighet for å prøve MC opp mot Hegel, med en gang. Er HT-bypass ett must eller bare mulighet for SUB ut?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Til trådstarter.
    Hvis du har en del penger du kan bruke på forforsterker, så ville jeg VIRKELIG sett på denne :
    Aesthetix : Products : Calypso Tube Linestage
    Før dollaren steg så kostet den veil 45.000, men det er lov å prute og de tar innbytte.
    Googler du litt vil du se at bl.a Stereophile kaller den en av de beste-uansett pris.

    Som nevnt over så testet vi en del forforsterkere, effektforsterkere osv. Alt fra billig til dyrt. Og jeg hadde den hjemme selv i 1 ukes tid.
    Dette var en forforsterker som markant stakk seg ut som mye bedre enn alle andre og det var en sann fornøyelse å ha den hjemme.

    B&W 804 Diamond har jeg selv hatt hjemme til test/lån en periode, så jeg skyter ikke helt fra hofta når jeg tror at denne burde funke knall på høyttalerene dine.

    Jeg har lyst på denne forforsterkeren selv sammen med mine Audionet Amp monoblokker, men har ikke råd på en stund.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    En kamerat hadde MC1.2kw og Hegel P30, og det er noe av det bedre jeg har hørt på McIntosh.. Han hadde også C48 og C2500 og det var nyanser i forskjellen, bortsett fra prisen som var mye høyere.. C48 ble fort pakket ned igjen.. Greit nok det _ser_ bedre ut :)
    Er vel fler her på Sentralen som har veldig gode erfaringer med P30.
    Ok , så du mener P30 er mye bedre enn c48 også til Mac effekt-trinn ?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    En kamerat hadde MC1.2kw og Hegel P30, og det er noe av det bedre jeg har hørt på McIntosh.. Han hadde også C48 og C2500 og det var nyanser i forskjellen, bortsett fra prisen som var mye høyere.. C48 ble fort pakket ned igjen.. Greit nok det _ser_ bedre ut :)
    Er vel fler her på Sentralen som har veldig gode erfaringer med P30.
    Ok , så du mener P30 er mye bedre enn c48 også til Mac effekt-trinn ?
    På MC-1.2kw så kan jeg trygt stå inne for at den var bedre på det oppsettet ja :) Når ikke C2500 til 75k spiller nevneverdig bedre heller så har ikke C48 noe å stille opp med der..

    Skal sies, hadde vi ikke hatt alle til test ved siden av hverande, så hadde vi nok blitt blendet av utsende til McIntosh og sikkert valgt det.. for forskjellen er ikke STORE.. for all del..!

    Jeg personlig, synes McIntosh er blitt alt for dyrt i Norge :)

    Beste uansett å teste selv om du kan.. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    En kamerat hadde MC1.2kw og Hegel P30, og det er noe av det bedre jeg har hørt på McIntosh.. Han hadde også C48 og C2500 og det var nyanser i forskjellen, bortsett fra prisen som var mye høyere.. C48 ble fort pakket ned igjen.. Greit nok det _ser_ bedre ut :)
    Er vel fler her på Sentralen som har veldig gode erfaringer med P30.
    Ok , så du mener P30 er mye bedre enn c48 også til Mac effekt-trinn ?
    På MC-1.2kw så kan jeg trygt stå inne for at den var bedre på det oppsettet ja :) Når ikke C2500 til 75k spiller nevneverdig bedre heller så har ikke C48 noe å stille opp med der..

    Skal sies, hadde vi ikke hatt alle til test ved siden av hverande, så hadde vi nok blitt blendet av utsende til McIntosh og sikkert valgt det.. for forskjellen er ikke STORE.. for all del..!

    Jeg personlig, synes McIntosh er blitt alt for dyrt i Norge :)

    Edit: beste er uansett å teste selv.. alle har forskjellig smak nesten, noe man ser her i tråden også.
    Ok , skjønner :)
    Ja jeg har stor tro på Hegel sine pre-amper egentlig.
    Men som du er inne på så havner dem jo langt bak Mac på design , og også eierglede i mine øyne.

    Men ja - Mac er dyrt. Det blir uansett brukthandel for min del hvis dette skal bli en realitet. Det gjelder vel egentlig uansett hva det blir - føler man får en del mer for pengene da .
    Fint å høre om dine erfaringer :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    En kamerat hadde MC1.2kw og Hegel P30, og det er noe av det bedre jeg har hørt på McIntosh.. Han hadde også C48 og C2500 og det var nyanser i forskjellen, bortsett fra prisen som var mye høyere.. C48 ble fort pakket ned igjen.. Greit nok det _ser_ bedre ut :)
    Er vel fler her på Sentralen som har veldig gode erfaringer med P30.
    Ok , så du mener P30 er mye bedre enn c48 også til Mac effekt-trinn ?
    På MC-1.2kw så kan jeg trygt stå inne for at den var bedre på det oppsettet ja :) Når ikke C2500 til 75k spiller nevneverdig bedre heller så har ikke C48 noe å stille opp med der..

    Skal sies, hadde vi ikke hatt alle til test ved siden av hverande, så hadde vi nok blitt blendet av utsende til McIntosh og sikkert valgt det.. for forskjellen er ikke STORE.. for all del..!

    Jeg personlig, synes McIntosh er blitt alt for dyrt i Norge :)

    Edit: beste er uansett å teste selv.. alle har forskjellig smak nesten, noe man ser her i tråden også.
    Ok , skjønner :)
    Ja jeg har stor tro på Hegel sine pre-amper egentlig.
    Men som du er inne på så havner dem jo langt bak Mac på design , og også eierglede i mine øyne.

    Men ja - Mac er dyrt. Det blir uansett brukthandel for min del hvis dette skal bli en realitet. Det gjelder vel egentlig uansett hva det blir - føler man får en del mer for pengene da .
    Fint å høre om dine erfaringer :)
    Vil bare si at husk at dette er P30! Han hadde P4 MKII før P30, og Hegel har tatt ett syvmilssteg i utviklingen her. Hvordan P20 er vet jeg ikke, men nyere Hegel (P30/P20) ligner ikke på de gamle (P4,P2 osv) :) Bare for å presisere!

    Er enig med det at eiergleden er nok større med en full McIntosh rigg! :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er der nogen grund til en forforstærker, hvis der er indbygget en digital forforstærker på 32 bits i ens Dac?
    Når man skruer ned for lyden, er den så måske nede på 24 bit hvilket er i 24 / 96 kHz kvalitet.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Er der nogen grund til en forforstærker, hvis der er indbygget en digital forforstærker på 32 bits i ens Dac?
    Når man skruer ned for lyden, er den så måske nede på 24 bit hvilket er i 24 / 96 kHz kvalitet.
    Vil vel tro at en dedikert pre vil gjøre en bedre jobb enn volum kontrollen i en DAC.
    En riktig god analog volumkontroll vil vel være å foretrekke fremfor ett "alt i ett" produkt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    @ Torolan: Hvis du har en C. 48 på hånden, ville jeg ha kjøpt. Som sagt, aner jeg ikke noe om det tekniske. Eneste vettuge råd jeg kan gi, er at Mc. spiller best m. Mc. Har tidligere brukt Hegel pre P. 4 på Mc. 402. Ingen bra kombinasjon i mine ører.


    mvh
    Ok , takk for rådet / advarselen :)
    Ja jeg får leve på vann og brød en stund så får vi se :)
    Jeg hadde MC48 og MC275 anniversary på demo hjemme. MC48 fikk juling av Trafomatic Line One (med originale 80-talls rør, forlengst oppgradert til 6N6P Foton box plate) i det samme oppsettet. McIntosh spilte her veldig snilt. Funksjonaliteten kan ikke sammenlignes selvfølgelig da den er 7-0 i favør McIntosh.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    @ Torolan: Hvis du har en C. 48 på hånden, ville jeg ha kjøpt. Som sagt, aner jeg ikke noe om det tekniske. Eneste vettuge råd jeg kan gi, er at Mc. spiller best m. Mc. Har tidligere brukt Hegel pre P. 4 på Mc. 402. Ingen bra kombinasjon i mine ører.


    mvh
    Ok , takk for rådet / advarselen :)
    Ja jeg får leve på vann og brød en stund så får vi se :)
    Jeg hadde MC48 og MC275 anniversary på demo hjemme. MC48 fikk juling av Trafomatic Line One (med originale 80-talls rør, forlengst oppgradert til 6N6P Foton box plate) i det samme oppsettet. McIntosh spilte her veldig snilt. Funksjonaliteten kan ikke sammenlignes selvfølgelig da den er 7-0 i favør McIntosh.
    Såpass ja...
    Hva er prisen på denne da , og har den ht-bypass mulighet ?
     

    The Loin King

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2007
    Innlegg
    40
    Antall liker
    20
    Sted
    Vestland vestland
    Torget vurderinger
    3
    Update fra trådstarter: Jeg bestilte meg altså en Hegel P30 da det var skam-salg på soundgarden.no, og fikk den for 20k. Jeg har kun testet den to-tre dager med en HD25 dac og en Musical Fidelity A5 integrert som effekt via Ht-direct-inngangene, og kun standard lakrissnøre mellom dac og pre. Det ble uansett et løft i lyden jeg ikke hadde forestilt meg! Mye mer definert i alle frekvensområdet, mye tyngre bass, til og med på veldig lave volum samt masse mer rom og luft rundt vokal og instrumenter. Og min integrerte A5 var et kvantesprang fra min forrige ECI -3. Dette var en lydmessig oppgradering langt utover det jeg hadde forventet. Nå gjenstår bare nye kabler, og, på sikt, ny effekt. Lyd er gøy! Takker for alle gode tips og innspill. Andre som har erfaring med P30 forresten?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Update fra trådstarter: Jeg bestilte meg altså en Hegel P30 da det var skam-salg på soundgarden.no, og fikk den for 20k. Jeg har kun testet den to-tre dager med en HD25 dac og en Musical Fidelity A5 integrert som effekt via Ht-direct-inngangene, og kun standard lakrissnøre mellom dac og pre. Det ble uansett et løft i lyden jeg ikke hadde forestilt meg! Mye mer definert i alle frekvensområdet, mye tyngre bass, til og med på veldig lave volum samt masse mer rom og luft rundt vokal og instrumenter. Og min integrerte A5 var et kvantesprang fra min forrige ECI -3. Dette var en lydmessig oppgradering langt utover det jeg hadde forventet. Nå gjenstår bare nye kabler, og, på sikt, ny effekt. Lyd er gøy! Takker for alle gode tips og innspill. Andre som har erfaring med P30 forresten?
    Hyggelig lesning ja , og gratulerer med ny pre :)
    Det var jo et utrolig fett tilbud på denne P30'en , så jeg vurderte det sterkt selv , men vart for sen på avtrekkeren.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    En kamerat hadde MC1.2kw og Hegel P30, og det er noe av det bedre jeg har hørt på McIntosh.. Han hadde også C48 og C2500 og det var nyanser i forskjellen, bortsett fra prisen som var mye høyere.. C48 ble fort pakket ned igjen.. Greit nok det _ser_ bedre ut :)
    Er vel fler her på Sentralen som har veldig gode erfaringer med P30.
    Ok , så du mener P30 er mye bedre enn c48 også til Mac effekt-trinn ?
    På MC-1.2kw så kan jeg trygt stå inne for at den var bedre på det oppsettet ja :) Når ikke C2500 til 75k spiller nevneverdig bedre heller så har ikke C48 noe å stille opp med der..

    Skal sies, hadde vi ikke hatt alle til test ved siden av hverande, så hadde vi nok blitt blendet av utsende til McIntosh og sikkert valgt det.. for forskjellen er ikke STORE.. for all del..!

    Jeg personlig, synes McIntosh er blitt alt for dyrt i Norge :)

    Edit: beste er uansett å teste selv.. alle har forskjellig smak nesten, noe man ser her i tråden også.
    Ok , skjønner :)
    Ja jeg har stor tro på Hegel sine pre-amper egentlig.
    Men som du er inne på så havner dem jo langt bak Mac på design , og også eierglede i mine øyne.

    Men ja - Mac er dyrt. Det blir uansett brukthandel for min del hvis dette skal bli en realitet. Det gjelder vel egentlig uansett hva det blir - føler man får en del mer for pengene da .
    Fint å høre om dine erfaringer :)
    Jeg har prøvd både P30 og C48 på McIntosh effekt, og er enig i at de er forskjellige. Om den ene er bedre enn den andre kommer vel an på preferanser. Min opplevelse var at Hegel spilte mer oppløst og jeg opplevde den mer utstrakt på frekvensfløyene. Likevel ble den samlede McIntosh-lyden ødelagt for meg, og jeg endte med C48 fordi det sammen ga den lyden jeg var ute etter
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    På MC-1.2kw så kan jeg trygt stå inne for at den var bedre på det oppsettet ja :) Når ikke C2500 til 75k spiller nevneverdig bedre heller så har ikke C48 noe å stille opp med der..

    Skal sies, hadde vi ikke hatt alle til test ved siden av hverande, så hadde vi nok blitt blendet av utsende til McIntosh og sikkert valgt det.. for forskjellen er ikke STORE.. for all del..!

    Jeg personlig, synes McIntosh er blitt alt for dyrt i Norge :)

    Edit: beste er uansett å teste selv.. alle har forskjellig smak nesten, noe man ser her i tråden også.
    Ok , skjønner :)
    Ja jeg har stor tro på Hegel sine pre-amper egentlig.
    Men som du er inne på så havner dem jo langt bak Mac på design , og også eierglede i mine øyne.

    Men ja - Mac er dyrt. Det blir uansett brukthandel for min del hvis dette skal bli en realitet. Det gjelder vel egentlig uansett hva det blir - føler man får en del mer for pengene da .
    Fint å høre om dine erfaringer :)
    Jeg har prøvd både P30 og C48 på McIntosh effekt, og er enig i at de er forskjellige. Om den ene er bedre enn den andre kommer vel an på preferanser. Min opplevelse var at Hegel spilte mer oppløst og jeg opplevde den mer utstrakt på frekvensfløyene. Likevel ble den samlede McIntosh-lyden ødelagt for meg, og jeg endte med C48 fordi det sammen ga den lyden jeg var ute etter
    Ok , kjekt å høre om din erfaring om disse pre'ene , og særlig siden du har prøvd akkurat disse to.
    Men vil du si det var store forskjeller , eller er dette snakk om smånyanser ?
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Det synes jeg er vanskelig å svare på, siden jeg aktivt hørte etter forskjeller. Antar det kommer an på resten av anlegget og hva slags musikkgjengivelse man er ute etter, men siden jeg oppfatter at Hegel har andre preferanser enn meg, så ble det en forskjell som "gikk feil vei" i forhold til hva jeg ønsket å oppnå, og derved oppfattet jeg forskjellen som stor nok til å velge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn