Tips til platespiller med spindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Noe foresvever meg at det var akkurat denne du ville ha. Vi håper på at "Steuerpimpel" holder... :) Det er nettopp for å HOLDE utstyret såpass strøkent at ALT originalt skal tas vare på.

    Se på emballasjen: Godkjent av Deutsche Bahn. Jernbanestandard, enhetspakning nr. 1. Max bruttovekt: 40 kilo. Hvem andre enn tyskerne er så grundige med sånt? Nesten militær spesifikasjon 👍 Vel, jeg kan si at RFT i Sonneberg ikke akkkurat var LIKE grundige, da...Men forrige eier hadde pakka den SK3000 jeg har i "dun og fjær", om du vil...Kom fra Schorfheide i tidl. DDR..
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Noe foresvever meg at det var akkurat denne du ville ha. Vi håper på at "Steuerpimpel" holder... :)
    Ja, dette var virkelig over all forventning, og så ved første forsøk! Budsjettet sprakk totalt, og det er enda litt tid før jeg får montert den der den skal være, men hjerterota er varm som bare det! Bare lukten av gode smøremidler og avdempet elde er nok til å sende meg i taket. :love: Tror kona misliker at den ikke blir stående i stua :LOL:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Min bestefar hadde noe slikt, stort møbelkabinett m radio og høytalere og platespeller.
    Hver gang en plate var ferdig, dunka neste ned.
    Sjekk gamlis markedet, det må være noen igjen på et eller annet loft.
    HiFi.. nei.... gøy ja!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Da slipper du henne ned i lytterommet når barn er lagt for kvelden..Verre er det ikke 👍
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er planen! Liker å henge med kona når det er fred i huset, men det er enten stua eller verkstedet. Så må lokke henne ned.. :ROFLMAO:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Jeg har også musikkinteessen felles med min bedre halvdel. Og hu veit hva hu vil ha, tro du meg...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Ikke fra meg, iallefall...Men de fleste her inne tror at Hi-Fi og lyd er mannens enemerker, og noe jenter ikke kan noe som helst om. FEIL- med salt og kajennepepper på!!! De som har den oppfatninga vil imo aldri lære noe som helst. Ikke av de de BURDE lære noe av, iallefall. Lær av frua, hu veit mer enn du tror. Blant annet hvorfor du i 95% av tilfellene får et bedre resultat med en LITEN høyttaler enn en stor. Og så kan hu lære deg ett og annet om LYTTING også...De fleste menn jeg har møtt vil aldri bli like gode lyttere som det jentene deres er :) Til det er gutta altfor høylytte selv..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hønndjevelen: Svær, skuddsikker transistoramp, made in Sweden...Engelsk multikunst CD/DAC og tidenes fineste høyttalere- uansett str. - under femten tusen pr. par. Det er det hu har 👍 Pluss svært gode muligheter for film, TV, VHS og kassetter Matchvekt på høyttalerne? 4,5 kg pr stk. Med over 30 kg stativer ;) Rør og rullestoler er en utrolig dustete combo, imo...Bound to go horribly wrong. For oss er rør et verktøy. I studio eller på scenen i live-settinger. F.eks. i en gitaramp eller kompressor. Vi kan ikke- og vil ikke- bruke dem i hjemmesetting. For mye hassle med det.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Ikke fra meg, iallefall...Men de fleste her inne tror at Hi-Fi og lyd er mannens enemerker, og noe jenter ikke kan noe som helst om. FEIL- med salt og kajennepepper på!!! De som har den oppfatninga vil imo aldri lære noe som helst. Ikke av de de BURDE lære noe av, iallefall. Lær av frua, hu veit mer enn du tror. Blant annet hvorfor du i 95% av tilfellene får et bedre resultat med en LITEN høyttaler enn en stor. Og så kan hu lære deg ett og annet om LYTTING også...De fleste menn jeg har møtt vil aldri bli like gode lyttere som det jentene deres er :) Til det er gutta altfor høylytte selv..
    Har inntrykk av at det er mange som bruker ektefelle til lyttetest. Gjør det samme selv, hun er god til å høre nyanser og til å bekrefte/avkrefte hva nå enn jeg måtte synes. Ikke alltid vi er enige, men totalt uvurderlig. Skal ikke gi henne skylden (hehe), men indirekte har hun bidratt veldig til reisen fra MM til MC. Ingenting er mer givende enn når hun sier "wow" - da vet du at det ikke er tant og fjas du kommer med! :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Her legger´a seg rett ut i stolen, blir HELT stille og lukker øya...helt i egen verden.Kalles musikkvirus, passende nok.. Det er som det bør være, det. Utendørs bruker vi en Dali Katch..Knallfin liten danske ;) Som også finnes som særs kapabel soundbar, forresten- Katch One.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Hønndjevelen: Svær, skuddsikker transistoramp, made in Sweden...Engelsk multikunst CD/DAC og tidenes fineste høyttalere- uansett str. - under femten tusen pr. par. Det er det hu har 👍 Pluss svært gode muligheter for film, TV, VHS og kassetter Matchvekt på høyttalerne? 4,5 kg pr stk. Med over 30 kg stativer ;) Rør og rullestoler er en utrolig dustete combo, imo...Bound to go horribly wrong. For oss er rør et verktøy. I studio eller på scenen i live-settinger. F.eks. i en gitaramp eller kompressor. Vi kan ikke- og vil ikke- bruke dem i hjemmesetting. For mye hassle med det.
    Bortsett fra at jeg er en iddiot, så hverken skjønner jeg hva du vil, og at du har problemer m uføre får være ditt problem
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her er det dessverre fullstendig avsporing.
    Er det så vanskelig å holde seg til tema?
    Jeg har fulgt med her i denne tråden inntil nå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hønndjevelen: Jeg har absolutt ikke problemer med uføre! Jeg lever med et livslangt handicap selv, frua sitter i rullestol og vi veit MEGET godt hva som funker for oss og hva som IKKE gjør det. Samt HVORFOR ting forholder seg slik de gjør. Her er det både ergonomi, lydmessige preferanser og andre faktorer inne i bildet. Jeg har alltid forstått den som elsker sine rør, evt ikke kan leve uten. Og jeg er mer enn klar over hva jeg gjør med rør også for å få de til. Personlig foretrekker jeg å bruke dem i studioverktøyer som kompressorer og gitarforsterkere. Der er de fordi de er en integral del av selve sounden. I hjemmesetting er det - for min del- mest hensiktsmessig å bruke rør i f.eks. forforsterkere. Fordi de der imparterer en passende del av den klassiske rørkarakteren i de systemer der jeg syns det passer seg. På samme måte er det enklere å reservere rør til kilder, da de ikke bare varer lenger men også er såpass håndterlige i slike apparater at man får det beste ut av dem der og. En rørhybrid med transistoreffekt gir max karakter, minimal risk og et breiere nedslagsfelt på mulige høyttalere sammenlignet med bruk av rør i effektdelen også. Dessuten slipper jeg å brenne meg på´n. Flere spørsmål?

    PS: Hvilken rørforsterker er verdens peneste, hvis du spør meg? Enkelt: Trafomatic Aries :) Ellleve kilo, kun tre rør- hvorav to er den gamle favoritten EL34. Syv og en halv watt pr side. Made In Serbia.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    ^^ var sånn jeg også leste rullestol-referansen. Ser ikke helt hvordan man ellers skulle ha lest den. Men det er nå så.

    For å komme tilbake til temaet, jeg pønsker litt på om jeg skal plukke Hana SL ut fra oppgradert Rega P3 som jeg har i stua, og se hvordan det låter på Dual. Den virker å være mer stille enn P3en, og langt penere i tillegg.. noen som har erfaring fra MC på slike?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Hold det slik det er, du...Hana trenger nok en bedre arm :) En M97XE er mitt tips der- selv om den er en MM..
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Den Dual-armen holder til det meste. Langt mere avansert enn Rega-armene.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Hvis du leter litt her:
    Dual var jo noe av det mest respekterte i vinylens beste år. De kunne bygge platespillere, med tysk grundighet og presisjon, og solgte i store mengder. 1219 var toppmodellen i 1970, kosten ca 3 ganger en Lenco L 75 . Det er fortsatt mange Dual i bruk, noen med mc-pickup. Armen er stabil, med gimbal-oppheng. Den fungerer godt med et bredt utvalg pickuper.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn