Ønsker anbefaling Tips til optimalisert lyd på mid-range utstyr

Gluecifer

Medlem
Ble medlem
20.02.2016
Antall liker
1
Sted
Kjeller
Sitter her og tenker om mitt mid-range utstyr gir meg de lydopplevelsene jeg fortjener. Spiller stort sett vinyl så jeg holder dac unna her. Kunne noen kort gi noen tilbakemeldinger på følgende oppsett:

• Abrahamsen v.2.0UP forsterker
  • Rega planar 2 med RB 250 arm (tidlig 1990-tallet)
  • Ortofon super OM10 pick.up
  • Cambridge audio azur 651p
  • SA Mantra 60 høytalere
  • Nordost White Lightning XLR
  • Nordost Wyrewizard Dreamcaster

Vet at lydopplevelser er subjektive, men vet det er mange lydkyndige her som kan hjelpe en novise.

Sist redigert:

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Antall liker
590
Sted
Askøy
Torget vurderinger
27
jeg hadde solgt kablene og platespiller med den pickup.

Kjøpt billigere kabler, en brukt rega planar 3 med en vintage mm pickup, sjekk audio technica, shure, technics, stanton, empire...

Forsterker din er bra, riaa også, høytalere kjenner jeg ikke.

Svenna70

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2014
Antall liker
80
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
4
Systemmatching er vanskelig. Du kan lese så mange tester og specs du vil, men det er kun erfaring og kunnskap om de spesifikke produktene som kan gi et virkelig godt svar.
Derfor holde jeg meg til kilden - platespilleren.
Mange mener 250 armen er bedre enn 300. Ihvertfall hvis den blir oppgradert, type Origin Live el. Husker ikke helt forskjellene mellom Planar 2 og 3 bortsett fra armen. Uansett, så var den ganske marginal.
Jeg var veldig fornøyd med min Planar 3 den gangen jeg hadde den. Støtter kabelsalget som hpm-1100 foreslår. Kabler er det som utgjør minst i oppsettet.
Mange andre faktorer spiller også inn. Rom, HT-plassering, budsjett... Listen kan gjøres lang
Pickup - Der er jeg på veldig tynn is, og er i lærefasen selv. Men en AT-33PTGII spiller veldig bra i en modifisert 300 arm hos meg. MC, men det støtter RIAA'en din.

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Noen hører forskjell på kabler, andre ikke, noen vil høre forskjell mens andre vil ikke høre forskjell :) Jeg hadde Nordost for en del år siden og husker de som litt tynne i lyden. Du må i hovedsak vurdere hvordan anlegget låter i rommet det står i og hvilken vei du ønsker videre men følg rådet til hpm-1100. Jeg tror og det er mest å hente i en stødigere snurrer og en bedre stift.

Gluecifer

Medlem
Ble medlem
20.02.2016
Antall liker
1
Sted
Kjeller
Takk for gode innspill. Ser nok at spilleren som jeg kjøpte for ca 25 år siden kan ha gjort sitt. Byttet pick up for et par år siden og følte det låt bedre enn før. Som familiefar og utstyr i stue begrenser det seg hvor god lyd det er mulig å oppdrive. Mulig jeg bare klør i fingrene etter å oppgradere litt:).

M

MarkusH

Gjest
Neste steg hvis du ikke får den lyden du vil, vil jo være romkorreksjon, akustiske tiltak osv. En MiniDSP 2x4 eller lignende kan rydde opp litt, i alle fall hvis du skal ha subber i tillegg. Hos meg ga det stort løft på middels utstyr. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde enten spandert på meg en bedre pickup eller et par større høyttalere.

M

MarkusH

Gjest
Er ikke det det mest generelle tipset? Men ja, det funker det og, enten større eller flere, eventuelt et par subber med litt størrelse. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva synes du at du mangler i dag, da, eller hva ønsker du deg? Hva slags musikk hører du mest på? Hvor stort er rommet? Spiller du på høyt volum? Har du noe budsjett å forholde deg til?

Hvis det var mitt anlegg og jeg følte for å oppgradere noe, ville jeg kanskje begynt med pickupen. Jeg ville personlig ønsket noen andre høyttalere, men det stemmer nødvendigvis ikke for deg, siden vi kan ha fullstendig forskjellige preferanser for lyd og musikk. SA kan være perfekt for deg. Må nesten vite mer om det for å kunne komme med noe fornuftig.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.474
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tenker at det kan hjelpe å definere hva du vil skal bli bedre. Den enkleste måten å gjøre det på en konkret måte, er å oppsøke andre anlegg med andre kvaliteter, gjerne en butikk eller andre entusiaster.
Det er fryktelig enkelt å si at du skal bytte diverse komponenter for å få noe bedre, men det er ikke noen garanti for at man treffer når man skyter i blinde.

Så generelle tips;

- utvid referansene
- definer hva du vil ha forbedret
- Finn ut av problemene
- Finn alternative løsninger basert på muligheter i forhold til rom, budsjett, plass, ambisjon osv.

Blir det for systematisk og omfattende, prøv følgende;

- Flytt høyttalere rundt i rommet på alternative plasseringer man kan bruke.
- start med likesidet trekantet forhold mellom høyttalerne og lytteposisjon.
- Flytt lytteposisjon fremover og bakover for å se om du finner noe som hever lyden nok.
- Prøv med forskjellig vinkling av høyttalerne, noen ganger kan det gjøre underverker å la diskantene krysse foran lytteposisjon eller å la høyttalerne peke rett frem.

Gluecifer

Medlem
Ble medlem
20.02.2016
Antall liker
1
Sted
Kjeller
Jeg visste det fantes reflekterte hifi-venner der ute. Bakgrunnen for innlegget var primært tilbakemeldinger på om det var komponenter som erfaringsmessig overhodet ikke spiller godt sammen. Anlegget står i en hverdagsstue og jeg har liten fleksibilitet mht flytting. Høyttalerne er nok mest kjøpt av hensyn til størrelse (veldig smale) og det passer kona. Han jeg kjøpte de av ble tvunget over på Sonos og jeg har nok ikke mye å gå på selv mht størrelse:). Mulig jeg prøver meg frem med en ny og oppgradert pick-up (sliter med å kvitte meg med en RP om har fulgt meg i så mange år) og vurderer å kvitte med med de flate lilla Nordostkablene.
Forøvrig bankes det ut mest metal og knallhard rock over anlegget :cool:

Takk for alle innspill så langt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt SA i nevneverdig grad selv, men har vel ikke inntrykk av at det er noen typisk rock og metal-høyttaler. :) Men, funker det så funker det.

Hvis du kan tjene littegrann på å bytte ut Nordost med rimelige høyttalerkabler fra f.eks. Klotz, tenker jeg det er lurt, men det kommer neppe til å gi store lydgevinster.

Platespilleren duger fint, den, hvis den er i god stand. Vet ikke hva du har tenkt å spandere på en evt. oppgradering, men for f.eks. 1700 Kr, kan du få en Nagaoka MP-110 som jeg tipper vil være et stort løft fra OM-10. ...Og så: The sky is the limit! ;)

Abrahamsen-forsterkeren er flott, den, og med en noenlunde effektiv høyttaler, holder 70W lenge. Strømforsyningen i den holder i lange baner. Hvis du får muligheten til å teste et par Klipsch Reference, matcher de forsterkeren din OG musikken helt glimrende. RF-52 mk2 er f.eks. små og søte, og spiller som faen. ;) RF-62 også, selvsagt, men de er litt større. Nyere modeller som RP-260f skal også være glimrende. ....Hvis du skulle få lyst til å teste noen andre høyttalere. Jeg har Klipsch på Abrahamsen selv, og liker den litt mer rock'n'roll-faktoren de har enn typiske "drikke kaffe med lillefingeren stikkende ut"-hifihøyttalere. ;) Jeg spiller også tungrockrock og metall. ...med mer.

Men du må jo bare høre hva du liker selv.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ikke tenk på kabler, de duger nok. Nordost fremkaller fanden hos mange her inne, og fanden skal man som kjent utdrive:rolleyes:. Men det du har tilhørte langt fra den dyre enden. Du får igjen en brøkdel av nypris, dvs noen hundre kr. Ha fokuset et annet sted.

Kartlegg først dine behov og lyttevaner, ha et budsjett, justere slik at du får mest ut av det du har pt - som foreslått av noen. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er ikke det det mest generelle tipset? Men ja, det funker det og, enten større eller flere, eventuelt et par subber med litt størrelse. :)
Jo. Det var egentlig ment å være generelt også. :D

Synes Dazed er inne på det. Spilleren holder om den er i god stand, forsterkeren holder, og etter ryktene er Cambridge 651 veldig god til prisen.

Jeg ville for egen del styrt langt unna Klipsch, men det er en annen smakssak. Min mor har et par SA150 eller hva de heter koblet til TV, Getboks og en DVD hun spiller litt CD på sammen med en Rotel med innebygget DAC til alt. Det låter fint, for all del, men høyttalerne er små, og jeg synes de høres sånn ut også.

Det er kanskje ikke så dumt å sjekke innom bruktbørsen her inne heller. Det ligger for eksempel et par Dali og to par JBL der som kunne vært interessante, alle rett under 10.000,- Når det gjelder Pickup er jeg stor fan av Ortofon, gjerne sjekke ut 2M bronze, evt. en av Audio Technica sine mange gode modeller. Det er mye å velge i både av høyttalere og pickuper. Jeg synes dette er de to naturlige stedene å begynne med ditt utgangspunkt. Fortsatt litt usikker på hvor mye du har tenkt å bruke. Kanskje jeg tar for hardt i, men på den annen side er det kanskje vel så bra å spare en stund som å ta tusen museskritt.

Når det gjelder å selge kablene. Jeg ville nok gjort det om det var noe å få igjen. Kabler av god kvalitet kan du få her uten å betale deg ihjel:
Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Ellers skjønner jeg interiørpresset. For inspirasjon, et par tråder hvor store og veldig fine stereoanlegg går elegant inn i omgivelsene. Gode argumenter for at hifi kan se ut som hifi, og høre naturlig hjemme i møblerte hjem.

https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/83049-hos-crosswind.html

https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/18399-hjemme-hos-fosse.html

Gjetter at du har mindre plass å boltre deg på (som så mange av oss), men som inspirasjon, og et slags bevis på at et skikkelig stereoanlegg lar seg kombinere med god smak...

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
610
Jeg tenker att å bruke tid å krefter på salg/bytte kabler neppe er noe stort poeng, ville brukt det der du sier interessen din er størst på vinyl. Så jeg ville anbefalt deg ett komplett nytt vinyloppsett, med ny spiller, pickup og riia. Den største svakheten din nå er pickup.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.258
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
jeg hadde solgt kablene og platespiller med den pickup.

Kjøpt billigere kabler, en brukt rega planar 3 med en vintage mm pickup, sjekk audio technica, shure, technics, stanton, empire...

Forsterker din er bra, riaa også, høytalere kjenner jeg ikke.
Jeg vill tatt med Philips GP4xx blandt vintage pickuper som er verdt å sjekke ut.
Sett på enny stift fra Tonar/Jico og du har bra lyd for småpenger.
Jeg liker de bedre enn OM10.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Ironisk at i alle kabeltrådene her inne er det kollektiv enighet om at det ikke er forskjell på kabler, men i denne er rådet fra "de fleste" å bytte kabler.

SA er finfine høyttalere til rock, og Mantra 60 skal være proppfull av spilleglede, men jeg vil tro forsterkeren kommer til kort for at de skal få vist seg. Jeg ville sett etter Hegel, Primare eller Marantz med litt power og begynt i den enden.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.800
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ironisk at i alle kabeltrådene her inne er det kollektiv enighet om at det ikke er forskjell på kabler, men i denne er rådet fra "de fleste" å bytte kabler.

SA er finfine høyttalere til rock, og Mantra 60 skal være proppfull av spilleglede, men jeg vil tro forsterkeren kommer til kort for at de skal få vist seg. Jeg ville sett etter Hegel, Primare eller Marantz med litt power og begynt i den enden.
Rart hvor forskjellige vi er, jeg kjenner høyttalerne og ville holdt meg langt vekk fra Hegel og Primare.
Men en mere strøm sterk forsterker og ny Pu da er du langt på vei :)

Ha en fin helg

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
T

Rådet var vel at det kunne være praktisk å selge Nordost og bytte det ut med noe rimelig, hvis det kunne finansiere andre oppgraderinger, fordi de ikke gir noe ekstra likevel. Men de kan selvsagt like gjerne bli. La oss ikke ødelegge for trådstarter ved å gjøre dette til en kabeltråd.

At V2.0UP med 1000VA og 120000uF har krefter nok er jeg ikke i tvil om, men med 70W men man sekvsagt ikke spille over 100dB og ha masse headroom. I et normalt rom og med moderne plater med lav dynamikkrange, tipper jeg det virker tilstrekkelig likevel med 89dB@1W/1m høyttalere.

Sist redigert:

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ser ut til at du har ok komponenter, men pu er vel ikke all verden. Kablene kan selges til fordel for noe helt enkelt hvis det er noe å få for de. Kjenner ikke høyttalerne dine, men rom og plassering er en veldig stor og ofte undervurdert faktor. Det er her det er mest å hente om det andre er noenlunde greit.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
TS sitter vel igjen med ca 1000 kr hvis han får solgt Nordost-kablene (samlet nypris ca 2500 kr). Etter å ha handlet inn andre kabler, sitter han igjen med noen få hundrelapper, hvis noe i det hele tatt. Men alle monner drar, seff :rolleyes:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det mest effektive tiltaket vil vel være å se om du finner noen akustikktiltak som kan gjøre rommet bedre. Det finnes heldigvis en del typer som kan passe fint inn i bebodde stuer, så det finnes håp. Ellers er subwoofere alltid stas. Et par små som ikke gjør så mye ut av seg visuelt sett vil jo kunne ha stor innvirkning på lydopplevelsen, spesielt når det ikke høres ut som at det er aktuelt å øke størrelsen på hovedhøyttalerne.

• Liker
Reaksjoner: SRM

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122

Kom til å tenke på at Mantra spiller skikkelig kult med Rega forsterker også. Blir ikke helt enig med hukommelsen om man mistet litt i bunn ift de tidligere nevnt, men på rock og musikk med litt fart og trykk generelt er det en knall kombo.

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Glemte å legge til UP. Har en oppgradert versjon ja
Da har du em forsterker man etter min mening skal sinnsykt høyt opp i pris for å matche.. Min v2up har blitt stående og jeg har hatt mange ht innom den har spilt strålende på alt fra Martin Logan til Wilson...

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1

Abrahamsen knuser Hegel i alle fall Røst og H190. Har eid alle tre og sammenlignet på 2 forskjellige Ht som ikke er lette å drive.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
TS sitter vel igjen med ca 1000 kr hvis han får solgt Nordost-kablene (samlet nypris ca 2500 kr). Etter å ha handlet inn andre kabler, sitter han igjen med noen få hundrelapper, hvis noe i det hele tatt. Men alle monner drar, seff :rolleyes:
Nei, da er det nok ikke så mye å bry seg om.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Spørs om ikke trådstarter skulle skrevet med store bokstaver: Kabler og dsp er ikke tema :p
Dette er ikke en kabel eller DSP tråd, folkens.

Det er jo synd dere ikke tipser om det trådstarter er ute etter..
Sånn.. bare forsett videre :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Jeg visste det fantes reflekterte hifi-venner der ute. Bakgrunnen for innlegget var primært tilbakemeldinger på om det var komponenter som erfaringsmessig overhodet ikke spiller godt sammen. Anlegget står i en hverdagsstue og jeg har liten fleksibilitet mht flytting. Høyttalerne er nok mest kjøpt av hensyn til størrelse (veldig smale) og det passer kona. Han jeg kjøpte de av ble tvunget over på Sonos og jeg har nok ikke mye å gå på selv mht størrelse:). Mulig jeg prøver meg frem med en ny og oppgradert pick-up (sliter med å kvitte meg med en RP om har fulgt meg i så mange år) og vurderer å kvitte med med de flate lilla Nordostkablene.
Forøvrig bankes det ut mest metal og knallhard rock over anlegget :cool:

Takk for alle innspill så langt.
Hva vil du ha bedre?
Hvilke ting er fokuset i lyden?
Hva vil du ikke forandre?

Gluecifer

Medlem
Ble medlem
20.02.2016
Antall liker
1
Sted
Kjeller
Hei alle bidragsytere. Skal jaggu si dere er på. Det setter jeg pris på. Som dere har forstått har jeg begrenset kunnskap og er musikkelsker i bånn og har ikke vært så opptatt av lyd... før nå. Foreløpig konklusjon er å oppgradere PU til noe som svinger litt mer. Har et bestemt inntrykk at OM 10 super ikke var helt innertier. En av dere tipset meg om Ortofon 2m bronse. Kan kanskje se i den retningen. Dere har mange gode meninger... mange selvfølgelig subjektive, men jeg skal ikke dra i gang diskusjonen vedr den PU eller andre gode forslag.
Kommer til å krydre tråden når innkjøpet er gjort og lyd er testet. Orker ikke å styre med salg av Nordost kablene:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror det er like greit å la kablene bli om det ikke er mer å hente enn det antydes. Jeg tror på ny pickup som det som gir mest for pengene. Høyttalere er nok neste steg og krever nok en slant mer før det monner. Sub (gjerne to) kan være en tanke, men da helst en løsning som gir avlastning til hovedhøyttalerne. Å bare koble til en sub eller to uten å avlaste hovedhøyttalerne gir dypere bass, men løser ikke utfordringene hovedhøyttalerne allerede har.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Tror det er like greit å la kablene bli om det ikke er mer å hente enn det antydes. Jeg tror på ny pickup som det som gir mest for pengene. Høyttalere er nok neste steg og krever nok en slant mer før det monner. Sub (gjerne to) kan være en tanke, men da helst en løsning som gir avlastning til hovedhøyttalerne. Å bare koble til en sub eller to uten å avlaste hovedhøyttalerne gir dypere bass, men løser ikke utfordringene hovedhøyttalerne allerede har.
Fornuftig å beholde kablene, og ikke å starte med en nedgradering når ønsket er å oppgradere. Også fornuftig å starte med kilden, dvs PU. Cambridge'n har jeg selv hatt mye glede av i hine hårde dage. Det som kunne vært morsomt, var å legge inn en rimelig rørbasert RIAA. Se om du kan få lånt en og prøv.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spørs om ikke trådstarter skulle skrevet med store bokstaver: Kabler og dsp er ikke tema :p
Dette er ikke en kabel eller DSP tråd, folkens.

Det er jo synd dere ikke tipser om det trådstarter er ute etter..
Sånn.. bare forsett videre :)
Vi gjør jo det. Slutt å leke forumpoliti. Rapportér heller til høvdingen hvis du mener noe er galt. Ja, la oss fortsette.

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.475
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ser at flere her nevner sub. Til trådstarter: Det er enkelt å koble til og få lyd i en sub (eller to), men det skal betydelig mer til for å få sub godt integrert i lydbildet. Du risikerer fort at du hører sub "på slep", altså at det blir et tydelig skille mellom bassen fra høyttalerne og bassen fra sub.

Skal det bli vellykket med sub bør du ha et delefilter som gjør at sub overtar for høyttalerne under en viss frekvens (altså at ikke høyttalerne og sub spiller i samme bass-område), og du bør jobbe en del med plassering av sub. Om du har en streng interiørarkitekt i hus er det ikke alltid like enkelt å plassere subber hvor som helst :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
18.219
Sted
Sølvbyen
Hvis man lurer på om høyttalerkablene er en begrensning, så koster det veldig lite å prøve 2,5mm^2 fra Clasern. Man får 10 meter for 169,-. Har hjulpet litt familie og sånn med å sette opp anlegg og brukt denne kabelen et par ganger, og det låt helt knall begge gangene.

https://www.clasohlson.com/no/Høyttalerkabel-RKUB-2x2,5-mm²/Pr490223005

Og merker man ingen degradering av lyden er det vel bare å selge Nordostkablene, og legge overskuddet i pick-up budsjettet.

Hvis man er fornøyd med høyttalerner tror jeg også som flere andre her har sagt, at PU og RIAA er de to mest fornuftige stedene å bruke penger for å heve lydkvaliteten. Særlig hvis det ikke er aktuelt med akustikktiltak p.g.a. Der Interieur-Polizei.

Gluecifer

Medlem
Ble medlem
20.02.2016
Antall liker
1
Sted
Kjeller
Kunne vært spennende å koblet på en sub på SA mantra 60 og Amundsen V2.0 up. Tror jeg må kjøre en tur til Amundsen og modifisere slik at det er mulig. Sjekket andre tråder som beskriver at han faktisk gjør det for en grei sum. Får starte en annen tråd når det gjelder type sub:).

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Fornuftig å beholde kablene, og ikke å starte med en nedgradering når ønsket er å oppgradere. Også fornuftig å starte med kilden, dvs PU. Cambridge'n har jeg selv hatt mye glede av i hine hårde dage. Det som kunne vært morsomt, var å legge inn en rimelig rørbasert RIAA. Se om du kan få lånt en og prøv.
Forstår hva du sier, men hva om kabler fra feks Clas Ohloson faktisk også er en oppgradering? Det skulle faktisk ikke forundre meg. Å bytte ut en utmerket god RIAA som han har mot en annen rimelig sak med rør høres ikke ut som noen god ide synes jeg. Hva er poenget med det?

Topp Bunn