Tips til oppgradering

gast

Fersking
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
0
Gikk til innkjøp av Nottingham Hyperspace m/Ace space arm for en tid tilbake. Pu er 2M black som ble flyttet over fra min JVC QLY 66F, som jeg var mektig stolt av da denne ble kjøpt for ca 30 år siden.
Men nå har jeg som sagt lyst til å ta et skritt videre. Riia er forøvrig innebygd i Coda CP.
Så spørsmålet mitt er som følger. Med et budsjett på 15-20 000, hvor begynner jeg? Riia eller Pu. Budsjettet er tiltenkt en av delene.
Kom gjerne med tips om spesifikke komponenter som passer Hyperspace.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Med forbehold om at jeg hverken kjenner tonearmen - eller den innebygde RIAAen i Coda forforsterkeren -
ville jeg vel primært vurdert å legge pengene i pickupen. Ortofon 2M Black er en utmerket pickup til prisen,
men blir vel litt "lett" i dette selskapet. Nottinghamspillerne har tradisjonelt en karakteristikk som hverken
tilfører noe - eller trekker fra noe - særlig på lyden. Skal du ha "spennende" lyd, er du avhengig av at den
spenningen kommer fra pickupen (og RIAAen).

Derfor bør du utstyre spilleren med en pickup med en annen virkemåte enn Moving Magnet (MM) - enten
Moving Coil (MC-low output) eller Moving Micro Cross (MMC). Disse har lavere innvendig bevegelig masse
enn MM-pickupene og vil spille mer dynamisk. Mer spennende. Ace Space armen (10" ?) har medium effektiv
masse (13 gram) og unipivot lagring, noe som bør sikre at den kan takle stive pickuper (lav compliance).
Her er det sikkert andre som har mer å bidra med enn meg.

Med tanke på den relativt varme klangkarakteren i Coda forsterkeriet og Response Grande høyttalerne dine,
ville jeg vurdert tonalt "svale" til "nøytrale" MC-pickuper som Ortofon Cadenza Blue (Winfeld light), Ortofon
Cadenza Black
(Anna light), Audio Technica ART-9 eller Lyra Delos. Andre alternativer kan være MMC-pickuper
som Sound Smith Aida eller Zephyr Mk. III (og low output versjonen av denne - Zephyr MIMC - om RIAAen passer).

mvh
Gunnar Brekke

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.801
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Jeg hade en Dynavector XX2 i min tidl Ace-space arm som gikk genom ASR mini basis exlusive, meget god kombo:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Leser og ser en del steder at Lyra Delos er knall-match med både Nottingham 294 og Hyperspace. Delos spiller med passe varme, formidabel dynamikk og selvsagt den velkjente bassen som Delos får ros for. My 2 cents;)

gast

Fersking
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
0
Etter en hyggelig telefonsamtale med Gunnar Brekke, hadde jeg egentlig bestemt meg for en valør av Ortofon Cadenza eller Lyra Delos.
Men så dukket Soundsmith Aida opp til en hyggelig pris hos Audio Aktøren.
Det virket som en god pris, så jeg gikk for den.
Takker for anbefalinger.

Topp Bunn