Tips til objektiv

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Jeg lurer på å kjøpe en et vidvinkelobjektiv til et Canon 450D i 50-års gave til en kar. Problemet er at jeg dessverre har null peiling selv, slipper å tenke på slikt med mitt Ixus, men har fått med meg at det finnes en del kunnskapsrike fotoentusiaster her inne, så jeg benytter sjansen.
Det bør være relativt lyssterk (?? noe jeg så i en annen tråd her), for han bruker kameraet mye innendørs.
Har dere noen tips til hva jeg bør kjøpe, og evt bør styre unna? Hvor mye koster et "normalt" godt objektiv av denne typen?
Prisen har selvfølgelig litt å si, men flere vil være med å spleise hvis det blir for ille.

Mvh Aks

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hva med et subjektiv?

;D

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Ok, hvis var det artig for deg, så er jo det en bonus. :)

Edit; jeg så ikke den snedige lille overskriften din der med det samme. Det blir vel subjektivt når det kommer i bruk antar jeg. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Fast 24mm f.1.4. Ingen over ingen ved siden. Koster litt, ca 13-14K, men er noe av det beste Canon har i sortimentet. En moderne klassiker, brukt av mange yrkesfotografer.

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
504
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Har et Sigma 10-20 mm objektiv til min Nikon D-100.

Fantastisk morsomt til inne-bruk og en hyggelig pris
om jeg ikke husker feil. Rundt 3000,-.....

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Fast 24mm f.1.4. Ingen over ingen ved siden. Koster litt, ca 13-14K, men er noe av det beste Canon har i sortimentet. En moderne klassiker, brukt av mange yrkesfotografer.
Men med 1.6 crop så er det ikke så veldig vidvinkel akkurat... men et ypperlig objektiv er det helt sikkert (har kun lest om det, ikke prøvd selv). Og så skulle det vært en usedvanlig god kompis om jeg skulle gitt bort et slikt;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Er enig her om at 24mm ikke akkurat er vidvinkel til 450
Sigma 10-20 /F4-5,6 er et fantastisk objektiv (har det selv) , men har dårlig lysstyrke
Dette er ikke noe å ta bilder inne med uten blitz. Men bruker en blitz så er det vanskelig å slå i zoomområdet. (les : ikke fastoptikk)
Nå er vel Sigma på trappene med en 10-20 med Fpå 3,5
men selv dette blir nok litt for lite lyssterkt for innefoto uten blitz
Sigma har wn 20mm/1,8 men dette vil jeg heller ikke kalle vidvinkel
Men så har jo også sigma et 10mm/2,8 ( ca 6000,-) men har ikke prøvd dette.
samt at sigma har en 15mm/2,8 fisheye (ca 7500,- men heller ikke prøvd)
canon har også en 15mm/2,8 fisheye
Tamron har også en 14mm/2,8 men denne er dyr
canon har også en 10-22 zoom men med F3,5-4.5 dette blir nok nesten dobbelt av prisen til sigma 10-20.
Det finnes nok flere enn disse overstående,men dette er hva jeg kom på i farten
bilder tatt med forskjellige objektiv kan du finne her:
http://www.pbase.com/cameras
Bare trykk på merke og finn objektivet og det kommer opp mange bilder.
Selv vurderte jeg lenge hvilken vidvinkel jeg skulle kjøpe .
Valget falt på sigma 10-20 mest p.g.a. pris.
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13990
kjøpte mitt brukt
lykke til med et eventuelt kjøp
Mvh Jan I

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Glimrende, takk for innspill og lenker. :)
Jeg tar Sigma 10-20mm som et utgangspunkt, det ligger rundt den prisen jeg hadde regnet med.
Han får heller bytte og legge i mer selv hvis det er noe spesielt han vil ha, det er umulig å fiske noe mer uten å røpe seg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.799
Sted
Østfold
Hvis du vil gi ham max fleksibilitet så anbefaler jeg at du kjøper objektivet på Japan Foto. De har også Tokina 11-16 F/2,8 og Canon 10-22. Førstnevnte er enda skarpere enn Canon og har fenomenal lysfølsomhet. Det kritiseres noe for kromatiske feil men jeg har sjekket nøye gjennom de bildene jeg har tatt med mitt og selv på F/2,8 sliter jeg med å finne kromatiske feil, så det er åpenbart ikke alltid et problem, eller det er blitt løst.

Poenget er at Japan Foto vel er de eneste som har Tokina for tiden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.799
Sted
Østfold
Det irriterende er at det ikke er mer enn et drøyt halvår siden jeg kjøpte min, for 5200kr.

Forøvrig er det fargegjengivelsen som er det mest eksepsjonelle med dette objektivet.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Ja stort sett alt av objektiv har steget mye i pris.
Glad jeg kjøpte mitt 70-200/2,8IS da det var rimeligst
Mvh

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Jeg har også Tokina 11-16mm F2,8, og det er ved siden av min Nikkor 50mm F1,4 mitt absolutte yndlingsobjektiv. Suveren kvalitet og brukervennlighet (ikke minst til prisen). Den som ikke gleder seg over et slikt objektiv, fotograferer garantert ikke med en Canon 450D!  ;) Ser forøvrig at prisen har gått opp en del, men lite å gjøre med det... Jeg handlet på ebay fra Sightherz, og da ble totalprisen 3980,- men det er ei god stund siden. Da var prisen her hjemme ca. 5.200,- Vil likevel påstå at linsa er verdt hver ei krone av det Japanphoto forlanger nå også...

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Så dere mener alle at det er verdt 2k mer enn Sigma 10-20?
Men det er jo uansett en god idé å handle på Japan foto, så kan han evt oppgradere hvis han vil.

Siden dere er "på tråden", jeg har selv et HD-kamera Canon HF-10, og har sett at det finnes en vidvinkelkonverter WD-H37II til dette.
http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2126300%3bc:36157%3br:pg
Har det noe for seg, eller tror dere jeg vil få problemer med lyset? Det er særlig ved filming inne jeg synes det blir vel smalt til tider.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Aks skrev:
Så dere mener alle at det er verdt 2k mer enn Sigma 10-20?
Men det er jo uansett en god idé å handle på Japan foto, så kan han evt oppgradere hvis han vil.
Hei Aks
Selv har jeg ikke betenkt meg og tatt steget opp til tokinaen.
MEN hvis du kun kan strekke deg til et 10-20 , hvorfor ikke da kjøpe et gavekort på beløpet,så kan mottaker eventuelt selv spytte i 2000,- extra.
Jeg har ihvertfall blitt glad for dette.
Mvh Jan I

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Ja, det er en god løsning, særlig siden jeg er litt usikker på hvor mye han ville lagt i det selv.
Evt kan jeg jo kjøpe et 10-20 med byttelapp, så det er noe "ordentlig" (ikke mine ord) å pakke opp. Det er visst viktig for dama her... :)
Uansett har jeg fått et par-tre klare kandidater her, så det er suverent!

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Tror mannfolk er litt annerledes på det området. Jeg "digger" gavekort for da kan jeg meske meg i butikken selv..

Når jeg tenker meg om så liker vel damene og shoppe også. ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
Sigma har en fast 30mm f1.4 til 3500 kroner.

Jeg bruker den og er så absolutt fornøyd med den.
Det finnes skarpere objektiver, men da til en helt annen pris.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.799
Sted
Østfold
ErosLoveking skrev:
Nå er vel den først for vidvinkel å regne på fullformat, og knapt nok der.

Japan Foto har fin policy på bytte, men spør evt først for sikkerhets skyld. Eneste "ulempen" med en slik løsning er at det øker sannsynligheten for at han beholder den varianten han får i gave da det ikke drar ham til butikken på samme måte som et gavekort.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt Canon 10-22 på et kurs en gang, og det var et objektiv som imponerte. Glimrende optisk, og med en meget bra byggkvalitet (opp mot L). Skulle jeg valgt supervidvinkel til 1,6-crop så hadde det sannsynligvis valgt den. Det er nemlig kjekt at den strekker seg såpass langt opp.

En annen gang lånte jeg med meg en Sigma 10-20 på en fotojobb for et magasin. Jeg ønsket å gjøre noe litt annerledes, og litt vidvinkel-lek virket som en god ide. Og den zoomen gjorde også jobben sin, men overbeviste ikke like mye. Jeg synes fortegningen på 10mm ble enda et hakk mer ekstrem enn på Canon. Det kan være at hukommelsen sviktet meg, for jeg har enda ikke sammenlignet bildene. Utover det var bildene skarpe, men ikke like crispe som med Canon-en.

Av de to ville jeg valgt Canon, men det blir jo et pengespørsmål for mange.

Den fra Tokina har jeg lest om lenge, men har ikke fått testet den. Det er interessant med så god lysstyrke på en slik zoom, men det er helst de øvrige optiske kvalitetene jeg er interessert i. For egentlig har ikke lysstyrke så mye å si med ultravidvinkel. Det er fordi ved 10mm kan du jobbe med ganske lange lukkertider, siden brennvidden er så vid. Rystelser blir mindre plukket opp i forhold til tele, der hver minste bevegelse får utslag på utsnittet. I og med at Canon har såpass gode ytelser på høy iso, så kommer man langt med f/3,5. Det er ikke så mye å vinne på den litt bedre lysstyrken.

I andre enden av zoomen har det mer for seg. F2,8 på 18-22mm er ganske nyttig. Man vil også få litt effekt på DOF i tillegg. Men ikke på 11mm, der forskjellen i blender også er mindre.

Topp Bunn