Tips til ny riaa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ikke bare du som mener dette Vermin.
    Har fått et par hint om dette tidligere i tråden også.
    Det som har holdt meg litt tilbake er prislappen på 40k.


    Naim er ikke noe alternativ for meg, de kjører litt for mye proprietære løsninger.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Blåste fort igjenom tråden her nå. Du skrev vel tidligere noe om NLE 22 og at du kunne tenke deg det.

    Selv har jeg en NLE 17 med MI PSU. Tror RM også har en NLE 17, som han kan sette sammen med sitt eget PSU for deg. Har ikke hørt NLE 22 i samme oppsettet så jeg kan ikke si så mye om forskjellen (det har vel forsåvidt Gunnar Brekke dekket i sin test av 22), men har skrevet litt om hvordan jeg opplevde NLE 17 med MI PSU vs standard veggvorter i MI tråden. Du kommer nok godt under både 30 og 40k der tror jeg.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Sant det mfufu.
    Men NLE er ikke å få tak i.
    Langt vanskeligere er det å få noe lånt for testing.

    MEN Hvis noen har en NLE 22 de ikke bruker, er det bare å ringe.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Et særdeles hyggelig bekjentskap dette her:

    DSCF3015a.jpg


    DSCF3001a.jpg


    Pickupen er en Van Den Hul Grasshopper Gold.
    Generøst utlånt av Vermin for å redde en villfaren sjel, fra å gjøre flere feil riaa-kjøp.
    Kvalitetene i denne pu'en er langt over hva jeg tidligere har hørt her hjemme.
    Den ble testet sammen med en Heed Thesis Pi & Phi og en EAR 324.
    Min gamle pu DV xx2 Mk2 inngikk også i testen.

    DV parret med Heed var en killer på dynamikk og slam, og jeg var vel egentlig på nippet til å handle Heed. Den overrasket meg på svært mange områder. Jeg skrev litt om den her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/79725-heed-thesis-i-phi-phonotrinn.html

    En stor takk til Moiz for velvillig utlån.

    Som fler har poengtert så ville de ikke tenkt på DV xx2 som et selvfølgelig valg til SME V og tapetskrellende hardrock fra 70-tallet. Vel, de tok sikkert litt feil selv om de også hadde veldig rett. Uansett var en utskifting av DV tenkt etterhvert så det gjaldt å finne en riaa som ville passe den neste pu'en.

    EAR 324 er dyrere enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg. Når jeg allikevel kikka litt rundt i de prisklassene så måtte jeg jo teste en. Greit å vite hva man går glipp av hvis den ikke passer. Terje hos Audioaktøren hadde ikke en til testing inne, men fikk låne en av en kunde. Han reiste og henta og jeg fikk den levert på jobben. Service !!!???

    Når Grasshopper på SME V og EAR 324 spilte sammen var det vel egentlig ikke noen tvil lengre. Etter et par dager med testing ble 324'en bestilt. Den står her nå og blir innspilt. Kostbart, men jeg har skjønt på fler at en slik har jeg lenge. Det er få som kvitter seg med en 324 hvis de ikke er nødt.
    Grasshopper og 324 spilte fletta av alt jeg har testet her hjemme. Alt stemte. Etter å ha stifta tapeten ekstra godt fast, ble Deep Purple slept løs på 100 db ++. Det var bare å holde seg fast i sofaen for dette rocka villt !!! Etter å ha rettet opp et par bilder og snakket beroligende til noen planter, ble ymse rock fra 70-tallet prøvd ut.
    Jeg ble solgt umiddelbart.
    Junior ble tilkalt, da friske unge ører ofte får med seg ulyder i øvre frekvensområde som vi gamliser ikke hører. Men han hørte bare vilt bra trøkk og en dynamikk og smekk han ikke trodde var mulig å få til på vinyl.
    Dire Straits, Supertramp, Zappa osv osv..... ble prøvd ut. Han synes tilogmed Rickie Lee Jones ble rått å høre på nå.

    Vel.
    Riaa-jakten er over. En rimeligere pu er underveis. Grasshopper blir for kostbart i første omgang.
    Takk til alle som har bidratt i tråden, spesielt Vermin for utlån av en grisedyr Grasshopper. Den har alle kvaliteter jeg ønsker og etter litt sparing, er sjansen stor for at en slik finner veien hit.
    Rudi skal også nevnes, med velvillige svar på epost. Han er 324-bruker igjennom mange år.

    /Per Olav
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Denne har jeg glemt og lese :eek:

    Morro at det klaffet POB, i told you so! :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn