Forsterkere Tips til muskeløs poweramp til JBL4365. MC501? NEMO?

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har aldri klart å kvitte meg med Nemoene mine og jeg har lyttet til diverse opp gjennom årene. Må innrømme at lyden ble betraktelig bedre med dCs dac fremfor Ec sin. Feit lyd i Nemo? Tja, det fettet kan nok komme andre steder fra tror jeg, plages overhodet ikke av det.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har jeg blitt noe klokere i løpet av dagen da? Vet ikke helt. Har fått mange gode tips i denne tråden og flere konkrete tilbud på amp'er via PM. En ting er sikkert, det er mange "tunge" poweramp'er til salgs om dagen, tok en runde gjennom brukten her på sentralen og det er STORT utvalg. Lett å trå galt er det. Ikke bare skal det låte bra, men eiergleden spiller inn, hvor kjent er merket, og hvordan er annenhånds verdien når det eventuelt skal selges igjen.


Mvh
Jan
En stereo verson av denne http://www.spectronaudio.com/images/mus3a2.jpg
Blir det snaut.. Så er dette et alternativ:http://www.spectronaudio.com/images/mus3mono2010.jpg

Så, jeg har hatt stereo versjone, og en dag så skal jeg ha slik(e) igjen. I mine ører fantastisk!1

Noe lesbart her, Hos Spectron Digital Audio Amplifiers

hos deg antar jeg disse i mono blokk versjon ville skremt styggen sjøl i kraft, likevel søte nok...


I beste mening
Y
Takk for tips - men klasse D slipper ikke inn i oppsettet. Hvorfor? Vil bare ikke ha det :)
Ønsker heller ikke amper jeg må "gi bort" når de eventuelt skal selges, vil derfor ha noe som er kjent og attraktivt. Utvalget er der, så det lar seg gjøre.



Mvh
Jan
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har sendt svensken mail så får vi se. Er ikke interessert i betale høy pris for amper som er over 20 år gamle, men svenskene ser vel sitt snitt til å tjene en bunke olje kroner med salg til en nordmann ;) Ser på nettet at flere er solgt det siste året for priser mellom 10 - 25K.

mvh
jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ok ville trodd på 25-30K men hvem vet
lykke til
mvh
Leif
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et par mcintosh mc501 på finn. Om prisen er rett aner jeg ikke
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Kan være verdt å teste ut noe som ikke har latterlig høy effekt også.
Jeg har havnet på 25W kl. A (Firstwatt J2) nå til mine 4365, det rocker mye mer enn både Parasound JC-1 og Accuphase A-60.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Pass Labs 600.5 har høy tomgangsstrøm, peak 92 Watt klasse A pr kanal. Jeg tror det er ganske høyt. Selv har jeg hatt masse EC i hus (dog ikke de svære) og jeg er ikke i tvil om hvilken klangsignatur jeg liker (=NP). Og uten at jeg skal ødelegge for noen av de som har annonser ute så ligger de dyre sakene svært lenge for salg.

Det ligger også en X250 (20 Watt klasse A peak pr kanal) på Finn veldig billig men det er kanskje for snaut?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Kan være verdt å teste ut noe som ikke har latterlig høy effekt også.
Jeg har havnet på 25W kl. A (Firstwatt J2) nå til mine 4365, det rocker mye mer enn både Parasound JC-1 og Accuphase A-60.
Helt sikkert, jeg elsker First Watt klangen. Jeg har imidlertid hørt junior-JBL-høyttalerne hos LMC med crown forsterkere, voldelig er vel ikke et uttrykk man bruker om hifi men dog....:cool:
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Så da er det vel ingen andre alternativer en Pass Labs vel?
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.187
Antall liker
22.829
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Ikke vet jeg hva som passer til disse høyttalerne, men siden flere nevner McIntosh så ligger det jo en MC402 til 30K på torget her.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ikke vet jeg hva som passer til disse høyttalerne, men siden flere nevner McIntosh så ligger det jo en MC402 til 30K på torget her.
Etter hva jeg har hørt og lest kan det bli litt lite kraft og kontroll med 402.

mvh
jan
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Kan være verdt å teste ut noe som ikke har latterlig høy effekt også.
Jeg har havnet på 25W kl. A (Firstwatt J2) nå til mine 4365, det rocker mye mer enn både Parasound JC-1 og Accuphase A-60.
Har du kjørt med A-60 på 4365? I tilfelle, hva synes du? Er nemlig den ampen som skal erstattes.

Mvh
Jan
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Så da er det vel ingen andre alternativer en Pass Labs vel?
Heheh - så du mener at Pass Labs er det jeg må ha? Jeg har bare hørt Pass Labs på diverse messer, og det jeg har merket meg er at de låter veldig nøytrale? Eller?

Mvh
Jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
anonymt ?
trodde du ville ha noe litt mot det "romantiske" uten slugger tendenser?
mvh
Leif
 
Y

ymir

Gjest
yet were no match for the Pass Labs XP-10/ 350.5. Still, this is darn good performance for an amplifier with an MSRP of under $4,000.SummaryTrue to the overall Belles Power Modules mission, the 350A V2 power amplifier is a superb amplifier for its price point. When inserted in a properly matched system, the 350A V2 delivers faithful and clean performance with no significant errors of omission; not bad for $3,995. Better yet, doubling them up and running two amplifiers in mono would yield a sub-$8,000 pair of monoblocks that deliver 1000 watts each into 8 ohms. That’s what I call value.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
JRDG eller ML 20,6 imo
det fantes en fantastisk norsk kandidat, nemlig DP 5000, men desverre ble de ALLE oppgradert til 5.5 og ØDELAGT
Gerry Mulligan låt som Jan Garbarek!
da ble den pælma ut!
mvh
Leif
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.502
Torget vurderinger
8
Har brukt Plinius SA- 103 på div altec ustyr. Sinnsykt godt fornøyd med den. Litt varm mellomtone, med stålkontroll i bunnen og godt oppløst i toppen - dog ikke værsting single ended oppløst...

mvh
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Har du kjørt med A-60 på 4365? I tilfelle, hva synes du? Er nemlig den ampen som skal erstattes.

Mvh
Jan
Ja, brukte A-60 frem til jeg solgte den før jul.
Synes den var litt kjedelig og hadde tendenser til å være litt skarp i toppen, så kjørte den med en rørpreamp for å få det litt mer passende til min smak.

Med J2-en kan jeg kjøre rett fra DAC og fortsatt få en behagelig, rockete lyd.

Kan ikke si jeg har opplevd noe i nærheten av mangel på krefter med hverken A-60en eller J2-en. :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
den gangen jeg høre Accuphase sammenliknet med Cary på Trio, var det skikkelig kjønnsløst imo
rent og pent, men totalt uengasjerende
mvh
Leif
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.187
Antall liker
22.829
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Ikke vet jeg hva som passer til disse høyttalerne, men siden flere nevner McIntosh så ligger det jo en MC402 til 30K på torget her.
Etter hva jeg har hørt og lest kan det bli litt lite kraft og kontroll med 402.

mvh
jan
Etter hva jeg har hørt og lest er det problemet større på 501 enn på 402 :)

De har forøvrig "ryddeweekend" på Soundgarden med et par AW400 til 45K, men det var vel Nemo du vurderte..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
LAMM hybrider er og en seriøs kandidat
rør inn mosfet ut
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
ok ville trodd på 25-30K men hvem vetlykke tilmvhLeif
Svensken skulle ha 40K svenske, dvs ca 35K norske. Det ønsker jeg rett og slett ikke betale for 25 år gamle amper.Så da er den ute av verden. Skjønner at noen "samlere" kan være villige til å betale det. MvhJan
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ikke vet jeg hva som passer til disse høyttalerne, men siden flere nevner McIntosh så ligger det jo en MC402 til 30K på torget her.
Etter hva jeg har hørt og lest kan det bli litt lite kraft og kontroll med 402.

mvh
jan
Etter hva jeg har hørt og lest er det problemet større på 501 enn på 402 :)

De har forøvrig "ryddeweekend" på Soundgarden med et par AW400 til 45K, men det var vel Nemo du vurderte..
Da har kanskje begge modellene et problem :)
Men - du sitter jo på noen svære MC'er selv, så du har kanskje rett. Det er det som er problemet med Internett og - ikke minst smak. Det finnes så mange varierende tester og ulike synspunkter. Var nok lettere før i gaaamle dager ;)

Mvh
Jan
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ikke vet jeg hva som passer til disse høyttalerne, men siden flere nevner McIntosh så ligger det jo en MC402 til 30K på torget her.
Etter hva jeg har hørt og lest kan det bli litt lite kraft og kontroll med 402.

mvh
jan
Etter hva jeg har hørt og lest er det problemet større på 501 enn på 402 :)

De har forøvrig "ryddeweekend" på Soundgarden med et par AW400 til 45K, men det var vel Nemo du vurderte..
Hvor har du det fra at det skal være mindre kraft og kontroll på 501 enn på 402?? Ett sett av av 501 blokker har jo 100 W ekstra per kanal (+25% mer kraft/Watt enn 402), og 501 har i tillegg lagt større og kraftigere (auto)trafoer med større strømreserver og headroom samt høyere dempingsfaktor/"bedre kontroll" enn 402. Hvilken lydpreferanse og hva man liker best av 501 og 402 er derimot en annen sak, men at det skal være dårligere kraft og kontroll på et sett 501 sammenlignet med 402 forstår jeg ikke helt.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Hva med Coda? Flere av de har 10-15 kl A watt og 300-400 watt i 8ohm.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.187
Antall liker
22.829
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Ikke vet jeg hva som passer til disse høyttalerne, men siden flere nevner McIntosh så ligger det jo en MC402 til 30K på torget her.
Etter hva jeg har hørt og lest kan det bli litt lite kraft og kontroll med 402.

mvh
jan
Etter hva jeg har hørt og lest er det problemet større på 501 enn på 402 :)

De har forøvrig "ryddeweekend" på Soundgarden med et par AW400 til 45K, men det var vel Nemo du vurderte..
Hvor har du det fra at det skal være mindre kraft og kontroll på 501 enn på 402?? Ett sett av av 501 blokker har jo 100 W ekstra per kanal (+25% mer kraft/Watt enn 402), og 501 har i tillegg lagt større og kraftigere (auto)trafoer med større strømreserver og headroom samt høyere dempingsfaktor/"bedre kontroll" enn 402. Hvilken lydpreferanse og hva man liker best av 501 og 402 er derimot en annen sak, men at det skal være dårligere kraft og kontroll på et sett 501 sammenlignet med 402 forstår jeg ikke helt.
MC501 og 252 har underdimensjonerte kjøleribber og kan dermed koble ut pga. overoppheting. De er konstruert likt synsmessig med kjøleribbene på baksiden. MC402 og de fleste andre MC'er, har større kjøleribber plassert på sidene. Problemet med 252 og 501 er de ikke klarer å levere den oppgitte effekten over tid. Stereophile testet 501 i 2004 og de startet målingene med å kjøre forsterkeren med 1/3 av full belastning (blir da ca. 166W) kontinuerlig på 8 ohm's tappingen. De slo seg av pga. overoppheting etter 5 minutter. De ble kjølt ned og så satt på med 30W belastning. Da slo de seg av etter 20 minutter og kjøleribbene var for varme til å tas på!

Nå vil nok 501 ha bedre kontroll så lenge den ikke presses, men det hjelper jo ikke hvis den slår seg av når det virkelig skal rockes :rolleyes:

McIntosh MC501 monoblock power amplifier Measurements | Stereophile.com
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvor har du det fra at det skal være mindre kraft og kontroll på 501 enn på 402?? Ett sett av av 501 blokker har jo 100 W ekstra per kanal (+25% mer kraft/Watt enn 402), og 501 har i tillegg lagt større og kraftigere (auto)trafoer med større strømreserver og headroom samt høyere dempingsfaktor/"bedre kontroll" enn 402. Hvilken lydpreferanse og hva man liker best av 501 og 402 er derimot en annen sak, men at det skal være dårligere kraft og kontroll på et sett 501 sammenlignet med 402 forstår jeg ikke helt.
Jeg tror nok dette er noe som er blåst litt ut av proporsjon. Hovedproblemet med mc501 er at den har relativt lite kjøling i forhold til hvor mye effekt den yter. Det gjør at den liker dårlig å bli kjørt kontinuerlig med flere hundre watt ut effekt. For et vanlig musikksignal er ikke dette er stort problem (med mindre man spiller mye komprimert musikk) fordi gjennomsnittseffekten ligger langt under maksimal effekten - la oss for enkel hets skyld si at differansen er 6dB. Det betyr at om du spiller med peak 500w, så blir gjennomsnittseffekten circa 125w.

Hvis man ser på Stereophile sine målinger (av mc501) så fikk de vel drøye 700w i kontinuerlig effekt, og ca 1kw i korte peak belastninger. Hvis du spiller mer dynamisk musikk (enn eksempelet ovenfor) og har feks en differanse på maks effekt og gjennomsnittlig effekt på 10dB så betyr det at du kan makse forsterkeren på 1 kw i de korte peakene mens gjennomsnittseffekten fremdeles "bare" er 100w. Sett ut fra en slik "real life" betraktning så er det faktisk et ganske logisk kompromiss og sørge for at forsterkeren kan gjengi korte peaker langt over dens kapasitet (i forhold til kjøling) til å gjengi kontinuerlige sinus toner over lang tid.

Begrensningen som ligger i kjølingen bør derfor ikke forveksles med "manglende kraft eller punch".

Jeg har som sagt eid mc501 i tre år, og bruker dem daglig på Kef Reference 207/2. De har noe lavere følsomhet (91dB) enn de nevnte JBl'ene, men har 3stk 10" elementer som forsterkeren skal holde kontroll på, og impedanse på omkring 4 ohm. Selv om jeg ofte spiller høyt så har jeg aldri opplevd at forsterkerene har mangler kontroll, kraft eller blir særlig varme - selv ved lang tids spilling. Det er fremdeles ikke noen garanti for at mc501 vil være en perfekt match til de nevnte JBL'ene, men "problemene" som noen her refererer til virker å være mer basert på annenhåndsinformasjon enn på erfaringer fra eget oppsett.

I forhold til EC 250R, som var mitt forrige effekttrinn i dette oppsettet, så spiller mc501 på en langt mer behagelig måte, og med langt mindre tendenser til lydtretthet. Det har ført til at jeg har lyttet mer til musikk etter at jeg fikk dem i hus.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.470
Antall liker
35.313
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville prøvd Nemo først. Tingen med dem er at de er balansert brokoblet innvendig (doble AW180M, sånn omtrent). Da kanselleres likeordens forvrengning, men forsterkeren ser bare halvparten av høyttalerens nominelle impedans. Med såpass lettdrevne høyttalere som dette ville du definitivt høre en Nemo på sitt beste. Det er også mange alternativer. Pass Labs, for eksempel. Generelt er JBL ganske "snille" forsterkerlaster, så det er antagelig ikke veldig kritisk hvilken du velger. Med såpass følsomhet trenger du riktignok bare rundt en halv watt for å ha et gjennomsnittlig lydtrykk på 84-85 dB i lytteposisjon. Resten er for å håndtere toppene, og da trenger du faktisk noen hundre uforvrengte watt i korte perioder for å gjengi normalt dynamisk musikk. Jeg synes ikke 5-600 W er for mye på en slik hvis du virkelig vil høre dynamikken på opptaket.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
For å fortsette min lange monolog - hvis virkelig høy kontinuerlig effekt er påkrevet (jeg tenker da på "flere hundre watt") for å (kun) spille brølende høyt På de nevnte JBL'ene - så er vel nesten finessen til en Pass, Mc eller EC nesten uansett bortkastet? Kjøp en Crown eller noe annet i PA ligaen til langt lavere pris!
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg ville prøvd Nemo først. Tingen med dem er at de er balansert brokoblet innvendig (doble AW180M, sånn omtrent). Da kanselleres likeordens forvrengning, men forsterkeren ser bare halvparten av høyttalerens nominelle impedanse.
Teknisk sett er vel dette samme løsning som McIntosh benytter seg av i storparten av monoblokkene. Feks er mc501 er brokoblet mc252, som i seg selv er en balansert stereoforsterker. Deretter kompenserer de for impedans gjennom autoformeren.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.470
Antall liker
35.313
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Lav bakgrunnsstøy i forsterkeren er definitivt et poeng med følsomme høyttalere, og det er vel en stor del av den "finessen".
 

Nemomann

Medlem
Ble medlem
07.09.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Ser av info frå trådstartar at godt med effekt og røraktig mellomtone er litt av ønska. Har sjøl Nemo på eldre JBL og P10 forforsterkar , og det er ikkje slitsomt å høyre på - AW 400 hos Musicman på 4365 er absolutt ikkje å forakte f.eks
 
Y

ymir

Gjest
BELLES MB-200

How do they stand up against the competition? Well, they might lack the sublime tonal delicacy and dynamic dexterity of the Hovland RADIA - but they deliver considerably more power and generally handle awkward loads with consummate ease. Likewise, they lack the absolute stability, substance and top to bottom continuity and presence of the Ayre MXRs – but they deliver a quicker and more obviously transparent sound that many might well prefer. And the point about the Belles is that they stand comparison with those amps in spite of the fact that the cost considerably less, less than half in the case of the Ayres. No, the Belles MB-200s aren’t better than the RADIA or the MXRs – but they are snapping at their heals which makes them an absolute bargain in monetary terms. Besides which, they also bring their own special quality to proceedings.







 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Bare sånn helt for ordens skyld. Som et rimeliger alternativ til Nemo så kan du også brokoble et par med EC 250R. Det gir i følge Abrahamsen selv en "Nemo med Turbo". Hvis jeg husker riktig så oppgis 250R til 2x380w i 4 ohms, dvs den gir 760w i 8 ohm i brokoblet konfigurasjon.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.187
Antall liker
22.829
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Begrensningen som ligger i kjølingen bør derfor ikke forveksles med "manglende kraft eller punch".

Her har du selvfølgelig helt rett. Det kom litt feil ut fra min side (regner med det var myntet på meg;) )

Jeg har som sagt eid mc501 i tre år, og bruker dem daglig på Kef Reference 207/2. De har noe lavere følsomhet (91dB) enn de nevnte JBl'ene, men har 3stk 10" elementer som forsterkeren skal holde kontroll på, og impedanse på omkring 4 ohm. Selv om jeg ofte spiller høyt så har jeg aldri opplevd at forsterkerene har mangler kontroll, kraft eller blir særlig varme - selv ved lang tids spilling. Det er fremdeles ikke noen garanti for at mc501 vil være en perfekt match til de nevnte JBL'ene, men "problemene" som noen her refererer til virker å være mer basert på annenhåndsinformasjon enn på erfaringer fra eget oppsett.
Jeg er nok enig i at 501 vil holde for de fleste, men det finnes et par unntak som nok jeg faller inn under. Jeg liker å spille ekstremt høyt av og til + at jeg har høyttalere som krever veldig mye effekt. Jeg har spilt til Power Guard lampene har begynt å blinke gult på MC1201, men da er det til gjengjeld utrolig høyt! Nå betyr ikke det at jeg spiller sånn hele tiden, men jeg får noen "nykker" der jeg virkelig drar på med rette musikken. Jeg vurderte selv 501 før jeg fikk tak i 1201 og i ettertid har jeg ikke angret. Jeg er ganske sikker på at 501 ikke hadde klart seg til mine behov. Selv om dette blir å referere til "problemer" basert på annenhåndsinformasjon, så var det i alle fall en kar på AVforum som ga 501 alvorlige pusteproblemer med et par Klipsch RF-7...

Dette er ikke ment som kritikk av 501, men opplysninger som JEG ville satt pris på å få før jeg ev. hadde kjøpt dem :)
 
Topp Bunn