Høyttalere Tips til lettdrevne hi end høyttalere? (93db+)

henrikhol

Fersking
Ble medlem
29.08.2018
Antall liker
0
Har prøvd å søke litt etter lettdrevne høyttalere i klassen 50-100k nypris, men ikke så lett å finne noen med høy følsomhet.
Eneste jeg har funnet av interesse er Klipsch Paladium.
Kan noen hjelpe meg med en liste eller evt. link? =)

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.591
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sjekk ut en norsk nyhet.
Ø Audio Icon. Ligger i prisleiet du søker.

icon1.jpg

Men kaller vi 50-100k highend da?
500-1 mill (eller mer) er highend. :p

M

MarkusH

Gjest
Med den nyprisen tror jeg kanskje det blir litt vanskelig, hvis du beveger deg over på bruktmarkedet så har du større sjanse.

JBL 4365 har 93db, nypris på over 100k dog.
JBL 4367 har 94db
JBL M2 har 92db

Ellers er det sikkert en god del JBL høyttalere som har over 93db ... men det holder ikke med noe filleforsterker på noen av disse høyttalerne, har sett JBL 4365 trekke 6-700 watt per høyttaler på middels høyt volum ... forsterkerne blir fort dyrere enn høyttalerne, men det er du sikkert klar over. ;) Lykke til med letingen! :)

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Klipsch Forte III, RF 7 iii, eventuel de nye Tannoy høytalere kan vel være hvert at nevne.

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Antall liker
889
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei.
Jeg er sylfersk her når det kommer til hifi, men lærer noe nytt hver deg. Jeg kjøpte Zu Audio fra Stereofil, mulig de ikke klasser inn i "high end"; men de låter som "high end" ihvertfall. Zu Audio Omen Def Mk2 har 101 i følsomhet og koster ca 55", men det er flere muligheter der i varianter og selvfølgelig sikkert andre merker med høy følsomhet. Lykke til ������

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
532
Torget vurderinger
23
Hvilken forsterker har du tenk å drive de "lettdrevne" høyttalerene med?

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Audio Note AN-E Du får AN-E/SPe HE til under 100k
Devore Orangutan. O/93 er vel innenfor budsjettet
Heco Direkt. Hvis utssende ikke skremmer.
Living Voice. Har mange fans her på sentralen

Dette er noen av de bedre lettdrevne høyttalere som ikke er horn. Klipsch RF-7 III nevnt over ble i HiFi News målt til under 93 dB følsomhet og ikke den enkleste impedanskurva.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.205
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mannen over meg og andre har nevnt noen gode alternativer.
Det finnes flere, men her er iaf noen jeg ville ha undersøkt, sånt kjapt fra topplokket. Dessverre har ikke alle norsk importør, så egeninnsats må til.

- Omega Speakers
- Blumenhofer
- Aspara
- WHT
- Doxa

Alle trives veldig godt med rør. Kommer kanskje med flere etter hvert :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hifi guiden på Hamar har et par brukte Hørning Aristoteles

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.785
Sted
Sølvbyen
Jeg er ikke så komfortabel med begrepet "high-end", men Tannoy Legacy Arden oppfyller både kravet til pris (70k) og følsomhet med 93dB 1w@1m.

https://www.tannoy.com/Categories/Tannoy/LEGACY/ARDEN/p/P0DEN#googtrans(en|en)
De kan anbefales på det sterkeste... Mildt sagt en helt rå høyttaler til prisen.
Jeg begynner iallfall å bli veldig glad i mine. Hender jeg tar meg selv i å tenke at dette på mange måter faktisk er lyden jeg har lett etter i mange år. Så ja, en ektefølt og oppriktig anbefaling herfra til å sjekke dem nærmere og se om de faller i smak.

henrikhol

Fersking
Ble medlem
29.08.2018
Antall liker
0
Hei og takker for svar=)
Mitt oppsett i dag er BAT VK75 sluttrinn, med Mcintosh C220 pre.
Høyttalerene er Dali Mentor 8.
Kjører dette igjennom en Cambridge Audio Dacmagic Pluss med USB fra mac (tidal hifi).
Av kabler har jeg ViaBlue NF-S1 Quattro med Neutrik XLR for signal hele veien, og høyttalerkablene er Audioquest Rockefeller.

Så som dere skjønner er anlegget fortsatt under "bygging" og i første omgang er det høyttalere og dac som prioriteres for å løfte det noen hakk.
Er faktisk utrolig overrasket over oppsettet som det står nå på tross av det faktum at dac og høyttalere ikke akkurat matcher VK-75`n, men skulle gjerne hatt muligheten til å spille litt høyere uten å anstrenge forsterkeren så mye.

Har ikke sånn altfor mye penger å bruke på dette, så mitt håp er å finne ett par "eldre" høyttalere til rundt 20-40k bruktpris.
Vurderer også å få tak i en eldre Dcs delius dac, da faren min har den og er veldig fornøyd.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.205
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Urk, nok et bevis på at galskap kan gå i arv!:p

Spøk til side. Nå som jeg vet hva du har av forsterker, så faller noen kandidater bort siden de yter aller best med SET (selv om de kan låte godt på noen type PP også).

Men som du ser, det er jo ikke mangel på alternativer. Bare å velge og vrake.

Topp Bunn