Tips til Lenco B55

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Jeg har nå fått Lencoen tilbake i hus, overhalet og justert. Men fjærene som står på bunnplaten og holder platespilleren flytende er slitte og gjøre ikke jobben sin lengre. Det er så lite avstand mellom platespiller og bord på det ene hjørnet, at når jeg går forbi dunke spilleren i bordet og dermed hopper stiften. Det jeg lurer på om det er verdt å få tak i nye fjærer, eller burde jeg bare skru fast bunnplaten og skaffe meg noe slags føtter i stedet. I så fall, hvilke type føtter. Kom gjerne med erfaringer og tips.

Har også prøvd å lese litt om LP-vekt. Er dette verdt det? Jeg er nok ikke en som finlytter etter alle finesser i lydbildet, men jeg liker god musikk og det skal låte bra i mine ører. Hvis dette er å anbefale er det bare å komme med tips på hvilke typer som er bra. Gjerne ikke alt for dyre.

Kom gjerne med andre tips om det er noe dere mener jeg bør prøve/gjøre :)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Mitt tips er å skru fast bunnplaten. Jeg har benyttet kork som føtter på flere platespillere med veldig godt resultat. Jeg har brukt kork fra gryteunderlag, og skjært til passende biter. Dette gir en liten isolasjon mot underlaget, og platespilleren står veldig stødig. NB! Bruk 3 føtter, ikke 4.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
3 føtter er alltid stabilt og vil ikke vippe, 4 er "ustabilt".

Kork er i denne sammenheng dempende fra underlaget. Spikes er for andre ting.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Skaff elektronisk stifttrykksvekt. Justere nåletrykk på B 55 er risikosport, og det er viktig med riktig innstilling.

Billig på ebay.

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.05.2013
Antall liker
43
Sted
Fannrem, Sør Trønderlag
Skaff elektronisk stifttrykksvekt. Justere nåletrykk på B 55 er risikosport, og det er viktig med riktig innstilling.

Billig på ebay.
Den er heldigvis innstilt fra Teletor nå, men det kan sikkert være en fin investering. Den nye pickupen har også forskjellig innstilling om du bruker børtsten eller ikke.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Prøv med kork først! Veldig billig, og veldig enkelt. Hvis du velger å skru platen fast, kan du alltids bruke fjærer senere hvis du foretrekker det.
Hvis du kommer på vintagetreffet så kan du få noen fjærer fra meg som kommer fra en B55.

Topp Bunn