Mobiltelefon og lesebrett Tips til laserprinter/scanner

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Litt usikker om dette går innunder "mobiltelefon og lesebrett", men er liksom data da..

Hjemme har vi en Epson-printer, men bruker en 3000+ i året på blekk. Det er også mye mas med stripete utskrift, justeringer osv.

Så jeg tenkte, hva med fargelaser? Kunne det vært noe?

Behovet er som følger (har sikkert glemt noe):

Printer og scanner i ett
Full duplex (dobbeltsidig) utskrift
Støtte for AirPrint
Wifi
Fargeutskrift
Beskjeden arealbruk
Rimelig i drift
Plug n play på både Mac og PC

Noen tips eller erfaringer? Hva bør jeg være obs på?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
printere er lett å få til med plug'n play, men scannerdelen er ofte verre. Og wifi er jo aldri plug and play, siden det ikke er noe å plugge i. Kan du koble til med USB kabel sparer du deg for en liten uendelighet med frustrasjoner.
Skal jeg skrive ut fra en annen pc enn min primære pc, så plugger jeg inn kabelen i riktig pc, venter fem sekunder, også er den klar til bruk.

Jeg var selv i samme situasjon, hadde en Epson blekkskriver som konstant hylte og skreik, og som etter et halvt år var ubrukelig. Aner ikke hvor mange ganger jeg hadde den på garantiservice og hvor mange tusen jeg brukte på blekk, for det var sånn at nesten hver eneste gang jeg skulle skrive ut, så måtte jeg bytte en patron. Og i tillegg ble utskriftene ræva.
Fikk i praksis beskjed om at det var min egen feil fordi jeg ikke skrev ut ofte nok. wtf liksom, skulle jeg skrevet ut en helside i farge to ganger i uka for å hindre at ting tetta seg? det var helt uaktuelt for min del. jeg skrev ut noen sider annenhver måned. Det var behovet mitt, men det var altså alt for lite.

Ga opp til slutt og kjøpte meg en HP fargelaser, og den har vært totalt uproblematisk. Har hatt den samme i litt over ti år nå, og den har aldri skapt problemer. de siste fem årene har jeg skrevet ut betydelig sjeldnere enn hva jeg gjorde før, og det er selvsagt ikke noe problem for printeren å håndtere. Det er jo ikke som at toneren sliter med at den tørker ut.

Gikk til slutt tom for svart etter fem års bruk, og da var det fremdeles ikke noe problem å få tak i orginal toner til fornuftig pris fra komplett.

Så til spørsmålet ditt: JA til laser. Den er enkel å svare på.
Er dog ikke like sikker på wifi, scanner og dobbeltsidig utskrift. Det er begrenset hva du får til i en liten boks dersom du skal ha den til å snu arket og skrive ut på andre siden. Det vil nødvendigivs gi en betydelig større og mer kostbar modell. Anbefaler at du tenker deg godt igjennom om dette er noe du faktisk trenger.

For min del endte jeg opp med å innse at mitt behov for scanner var så minimalt at jeg istedenfor begynte å bare bruke kamera istedenfor å scanne fakturaer og kontrakter og slikt som jeg ville ta vare på. Og om jeg faktisk en dag finner ut at jeg trenger en scanner, så kjøper jeg en separat enhet som jeg kan rydde vekk i en skuff når jeg ikke trenger den. Som er ca hele tiden. Det gjør muligheten til å få fiksa en liten bordskriver betydelig større.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.537
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Etter et par inntørkede blekkskrivere i elektroavfallet kjøpte jeg en HP laserjet som også fungerer bra som scanner og kopimaskin og som kun brukes over WiFi fra husets PCer. Det fungerer problemløst; antageligvis også med MAC uten at jeg noen gang kommer til å prøve det. Printeren har også egen e-post adresse så jeg kan sende til den fra overalt og få det skrevet ut hvis det skulle bli et behov. For meg er det viktigste at den ikke tørker inn når jeg er i Italia et par måneder i slengen. Rimeligere enn blekk blir det i alle fall.

• Liker
Reaksjoner: LMC

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Det papirløse toalett er oppfunnet for leenge siden, men et papirløst samfunn ligger noe svært langt fram...

Har tenkt litt selv på fargelaser.... skriverne ser jo ikke så veldig dyre ut, - men hva når det trengs ny toner...??

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
779
Sted
Oslo
Det papirløse toalett er oppfunnet for leenge siden, men et papirløst samfunn ligger noe svært langt fram...

Har tenkt litt selv på fargelaser.... skriverne ser jo ikke så veldig dyre ut, - men hva når det trengs ny toner...??
I verste fall, det har du allerede spart inn 4 ganger ved ikke å ha blekkskriver :)

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I verste fall, det har du allerede spart inn 4 ganger ved ikke å ha blekkskriver :)

Ser f.eks denne fra HP: HP Color LaserJet Pro MFP M282nw - Kjapp multifunksjonsskriver med apptilkobling (netonnet.no)

Har tilsynelatende alt jeg trenger, men skal jeg bunkre opp med toner kommer det lett på 5000 - da de største kassettene med opptil 1300 sider per toner. Er dette billig eller dyrt til å være laser?

Når det gjelder blekk kjøper jeg alltid XL-patroner, men de varer jaggu ikke så lenge. Hadde de holdt like mange sider som de sier at de skal gjøre, så hadde det vært en annen sak.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har en HP Officejet 8600 all-in-one-skriver, med blekk, som jeg har hatt siden 2013. Veldig billig forbruk (2500 sider på fargepatronene og 5000 sider på sortpatronen, gitt typiske kontorutskrifter), men dette er en mer kontorskriver - dvs fargeprinten er ikke superkvalitet, men mere egnet til kontorbruk. Aldri hatt problemer med tette blekkpatroner eller striper i utskriften, og i de siste årene har den ikke gått så mye, da jeg har hatt printertilgang på dagtidsjobben.

Jeg hadde en gang i tida en Xerox Phaser voksskriver. Hurtig, fantastisk kvalitet. Sinnsykt dyr i drift. Hver gang det blippa litt i strømen (og det gjorde det ofte den gang da, så svidde den 30 kr i voks på rensing. Jeg brukte ikke penger på å reparere den når den gikk i stykker.

Har vurdert ny fargelaser, siden jeg kunne tenkt meg litt bedre fotoutskrift. De mere foto-spesifikke printerne er typisk blekkskrivere som er dyre i drift. En har disse blekktank-variantene, men jeg er skeptisk på varigheten.

Akkurat nå ser det ut til å være leveringsproblemer på kombi-printere med laser til en fornuftig penge (rundt 5000 kr), så jeg stresser ikke med nykjøpt.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ser f.eks denne fra HP: HP Color LaserJet Pro MFP M282nw - Kjapp multifunksjonsskriver med apptilkobling (netonnet.no)

Har tilsynelatende alt jeg trenger, men skal jeg bunkre opp med toner kommer det lett på 5000 - da de største kassettene med opptil 1300 sider per toner. Er dette billig eller dyrt til å være laser?
Jo mere kompakt skriveren er, jo mindre blir det i blekkpatronen, og dermed dyrere pr side. Innenfor prisklassen ser det ut til at 1000-1400 sider er normen på fargetonerne, og rundt 3000 sider på sort. Brother sine ser ut til å være ørlite rimeligere.

Sidespesifikasjonene er kalkulert ut fra typiske kontorpresentasjoner - dvs ikke helsides fargefoto. Da hyler det fort unna på rekvisita.

En ting jeg vil sterkt anbefale - få deg en skriver med mater for tosidig utskrift - duplex.

Johan-Kr

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...men skal jeg bunkre opp med toner kommer det lett på 5000 - da de største kassettene med opptil 1300 sider per toner. Er dette billig eller dyrt til å være laser?
Skriver du ut veldig mye som ikke er tekst?
normalt sett trenger du bare å "bunkre opp" med en svart kassett. Farger går det ekstremt lite av i forhold.
så er neste spørsmål: Hvor mye skriver du egentlig ut? 1300 sider er jo min verden ekstremt mye. Det er 500 sider i en vanlig pakke med A4-ark av billig type. 1300 sider er altså flere sånne pakker. Og det er på EN tonerkassett.
For meg høres dette mye ut til privat hjemmebruk.
Samtidig tenker jeg at om dette høres lite ut for deg, så er det vel fremdeles ikke så dyrt dersom du sliter ut en sånn innimellom og må skifte den ut. Den koster jo ikke mer en et års forbruk av blekkpatroner for en Epsonskriver.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skriver du ut veldig mye som ikke er tekst?
normalt sett trenger du bare å "bunkre opp" med en svart kassett. Farger går det ekstremt lite av i forhold.
så er neste spørsmål: Hvor mye skriver du egentlig ut? 1300 sider er jo min verden ekstremt mye. Det er 500 sider i en vanlig pakke med A4-ark av billig type. 1300 sider er altså flere sånne pakker. Og det er på EN tonerkassett.
For meg høres dette mye ut til privat hjemmebruk.
Samtidig tenker jeg at om dette høres lite ut for deg, så er det vel fremdeles ikke så dyrt dersom du sliter ut en sånn innimellom og må skifte den ut. Den koster jo ikke mer en et års forbruk av blekkpatroner for en Epsonskriver.
1300 sider er mye i min verden også - men det forutsetter jo at de faktisk holder til såpass mange sider også. Da snakker vi 1 krone per side (ca ca ca), og det synes jeg er litt mye. Med uoriginal toner kommer man ned i 50 øre. Men det er ikke noe billigere enn blekk, gitt at "antall sider" betyr det samme i begge leire.

Nå ble jeg litt overrasket egentlig, trodde det skulle være mye billigere med laser 😮

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet med fargeblekkskrivere er vel først og fremst sporadisk bruk... jeg ser det samme med de store plotterne jeg bruker på jobb

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, dette var ikke lett. Veldig mye som er utsolgt for tiden, og leveringstidene er lange. I tillegg virker det å være store forskjeller på tonerkost. Strømforbruk og støy er også et annet parameter. Lett å ende opp med et monster.

Dere som har laser multifunksjonsprinter og er fornøyd, hvilken modell har dere? @aam01 ++

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har sluttet med å selge datautstyr, siden nettbutikkene har så mye bedre betingelser enn en dust som driver for seg selv, at de kan selge det meste inklusiv frakt til enn like lav eller lavere pris enn min innpris.

Her er et par lister på lagerstatus hos distributør…
0D8AAE98-02D9-4E61-9D1A-70FC3717F852.jpeg
DF709F9A-D6F5-41A1-8361-24BBCA459EF4.jpeg

Kun blekkskrivere som er på lager.

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er markedsmakta... det er slik de driver, de store, som gjør at de har utkonkurrert alle små frittstående butikker av alle slag.....
En bekjent drev en frittstående nærbutikk, med litt allsidig innhold i tillegg, til nytte for nærbygda... Da han la ned i 2004, var forholdet at hans pall med varer kosta omtrent det dobbelte av det samme pallen kosta levert til det som da fortsatt var Rimi... Om prisene til sluttbruker er noe særlig billigere hos de store, etter disse markedskrigene, tillater jeg meg å tvile nokså mye på...

Foss

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2021
Antall liker
322
Sted
Kristiansand
Mitt første innlegg på sentralen.Var på tide å registrere seg.:)

Lengstlevende skriver er en HP 895 cxi fra 1999 på blekk. Langt mindre utskrifter nå krevde laser.

Med litt tålmodighet på Finn.no fikk jeg en HP Color LaserJet Pro MFP M277dw. Kortversjon laser med scanner.

Altså brukt med nye tonerkasetter fra Inkclub for 1000 spenn totalt.

Fungerer kjempefint, har sperret kommunikasjon mellom skriver og HP.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Etter en del maskineri av bla nevnte merker nevnt i denne tråd opp i gjennom flere år har jeg ikke vært helt fornøyd med noen av de, fortrinnsvis lasere/scannere. Nylig valgte jeg å gå for en XEROX XEROX WORKCENTRE 6515 A4 MFP FARGE DUPLEX DNI (6515V_DNI?NO)
og det ble i en helt annen divisjon, langt over alt hva jeg har hatt tidligere. Tror den kostet ca 2500.

Både utskrifter og skanning var sværdeles mye bedre enn alt annet jeg har hatt tidligere av fargemaskineri.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er markedsmakta... det er slik de driver, de store, som gjør at de har utkonkurrert alle små frittstående butikker av alle slag....
Det er jo smått utrolig at den største nettbutikken i Norge fikk lov å kjøpe opp den største datadistributøren i Norge i 2007. På dette punktet har ikke konkurransetilsynet bare sovet i timen, men har vært fullstendig i koma.

Johan-Kr

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg husker en gang på 90-tallet, da var det stor stas hver gang pappa kjørte oss til Datavarehuset på Alnabru. Savner sånne butikker.

Tilbake til temaet, det virker på meg som at HP er et merke man bør unngå når det kommer til det å bruke tredjepartstoner? De originale er ikke spesielt rimelige, og HP virker å ha flere mekanismer for å gjøre det umulig å bruke noe annet enn deres egen toner. Erfaringer her?

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
3.097
Hehe, datavarehuset ja. Som solgte pc'r med navnet Brick, morsomt.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Kjært barn har mange navn... Datavarehuset skal ha takk for at de revolusjonerte PC-markedet i Norge.. Da Copam 501 kom på markedet i 1986 til ca 24.000 var konkurrerende priser 55-60.000.... knapt året etter var prisen nede i ca 15.500. for en AT som det het i de dager......

Topp Bunn