Tips til hodetelefoner med Dragonfly(ca 3-6k)

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Hvis du kjøper nytt, er det på listen nok bare Fulla, Magni+Modi og Aune X1S som holder seg under 3000. O2+ODAC ligger rett over grensen, de øvrige 1-2000 over.

Schiit, O2+ODAC og Topping er de jeg vurderer som mest nøytrale, men dette er utifra hva jeg har lest, har aldri hørt de.

Umiddelbart ville jeg med budsjettet ditt velge Magni/Modi-settet på Finn.

Aune X1S får du forøvrig hos Mala, og mon ikke hjemlån er en muilghet. Har ikke riktig en fornemmelse av lyden, mulig den er i den nøytrale retning du ønsker.
 
Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Den Aune (en variant av mitt navn) X1s silver hadde tatt seg flott ut ved siden av Mac´en. Ser den koster 2.200,- hos mala. Har nå lest litt om den og den får skryt. Virker å være mer analytisk enn varm? Tenker det går fint med 400i. Er det ikke bare Fulla som har Dac inngang?
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Ja, X1S er ganske sikkert bra, jeg har også lest mye positivt om den. Er Dac/Amp som de fleste på listen min, hvis spørsmålet om Dac inngang var rettet mot X1S. Var det rettet mot Magni/Modi, så er Magni 2 forsterker og Modi 2 Dac.
 

rbhelle

Fersking
Ble medlem
08.12.2017
Innlegg
4
Antall liker
0
Bruker BD DT770 Pro 80 ohms med DFB. Kilden jeg bruker er Tidal Hifi og gjerne MQA kvalitet avspilt fra en Macbook. Må vel si at det låter utmerket. Sammenlikner jeg BD 770ène med samme kilde men med Fiio E18 Kunlun så er det vel en del mer trøkk og fylde, men helt ærlig så merker jeg ikke den store forskjellen til å betale en drøy tusenlapp ekstra. På mobiltelefonen som er en Huawei Mate 9 Pro med overgang til DFB så låter det også særs bra og mer enn nok volum ihvertfall for mine ører. men fiioen kan jeg selvsagt da skru ekstremt høyt, til det ubehagelige. Hørte ikke superforskjell på samme oppsett med DFB og B&W P7 eller BD 770. Kanskje mer basstrøkk i BD770 80 ohms versjon etter mine ører.
Er såpass ny i dette gamet at jeg er vel novice for å regne. Dog så er vel BD770 80 ohm versjonen med DFB en svært god kombo når jeg spiller fra Tidal Hifi.
 
U

utgatt60135

Gjest
DSC01332.jpg


Et smykke av en hodetelefonforsterker m/dac ;)! Meget tung, solid og meget forseggjort chassis. I motsetning til Dragonfly så var det nå lett å høre forskjell fra analog ut fra iMac. Det er mer oppløst og raffinement i lyden. Mer elegant og glatt. Men rett ut fra boksen så synes jeg kanskje bassen virker litt reservert? Kanskje det hjelper med varme. Kostet 2200,-.

Og ja, det står et splitter nytt Focal Listen der. Ble et spontankjøp da de spiller veldig godt til prisen på 1500,-. Litt hengekurve med fyldig og stor bass og littegrann fremhevet diskant. Passer utmerket på metal. Men, det er bare et ekstrasett mest til mobilt bruk. Kommer ett sett HIFIMAN HE 400i snart og håper dynamikken blir bra nok. Litt nervøs for det må jeg si ...
 
Sist redigert av en moderator:
U

utgatt60135

Gjest
DSC01345.jpg


Da har jeg fått meg splitter nye HIFIMAN HE 400i!

Men; ???

Er dette er god match? Førsteinntrykket er at det låter litt for slankt og lyst. Kan det bli litt slitsomt i lengden? Med Beyerdynamics T70p kunne jeg lytte i timesvis uten å bli lyttetrett. Vel, får se om dette endrer seg over tid, men mistenker at jeg burde valgt en annen forsterker/dac. Kanskje fortjener HIFIMAN en dyrere forsterker. Merker at det ikke er så veldig mye kraft i Aune. Savner trøkk/dynamikk i bassen og føler det må oopveises litt i lydtrykk.

Hadde forventet noe luftigere lydbilde også kanskje, men for all del låter flott og oppløst.
 
U

utgatt60135

Gjest
Prøvde nå med Dragonfly Black og det ble mye dårligere lyd. For lavt og betydelig mindre detaljert og mindre størrelse på lydbilde. Den vokser relativt mye med aune, men nok?
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Gi det et par dager. Har du testet de tre filtre (fast roll-off, slow roll-off, minimum phase)?
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
https://www.manualslib.com/manual/977802/Aune-X1s.html?page=6#manual

Herunder et utklipp fra HE400i tråden på Head-fi. Vet ikke om det faktisk forholder seg således, har lite erfaring med planar.

“On the one hand I didn't think the HE400i changed too much with burn in. However, if it's your first planar there will be an adjustment period where your brain gets used to the flat bass (instead of the bass hump most dynamics have) and the flat wave front hitting your ear.”
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har 400i koblet til en Bryston bha-1 head amp.
Oppløsning, detaljer og holografi er mega toppers, men har innsett at jeg trenger et ekstra sett tlf i tillegg.
Hår på brøstet kommer aldri 400i til å få, her er skjorteknappene knappet helt igjen opp til kraven.
Har også et par Philips Fidelio X2 koblet til en Dragonfly Red/Sony mobil. Det låter helt mega, men da har man equalizer å pynte lyden med. Moro er det i alle fall.
400i har gitt meg hodebry, da detaljeringsgraden er vanedannende. Kommer sannsynligvis til å koste meg en god del å få både bass og detaljer i det samme settet. Enten eller, finner man mange av.....
 
U

utgatt60135

Gjest
Vanskelig å høre forskjell. Muligens best på fast (der den sto på fabrikkinnstilt).
 
U

utgatt60135

Gjest
Hår på brøstet kommer aldri 400i til å få, her er skjorteknappene knappet helt igjen opp til kraven.
Ok, direkte tale. Takk for svar. Da vet jeg at det sansynligvis ikke vil hjelpe stort med annen nøytral forsterker. Kanskje den passer med en litt varm forsterker med mer trøkk? Eller bare bli vant med det eller bytte igjen.

"your brain gets used to the flat bass (instead of the bass hump most dynamics have)"

Den tror jeg er litt tynn forklaring alså :rolleyes: Mange har overdreven bass, men jeg mener ikke at dette er nøytralt. Er nok en svakhet akkurat som med høyttalere med magneplanar og elektrostater har. Fantastisk luftighet og detalj, men ikke helt nøytralt med flat bass tror jeg.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Mine 400i har fått selskap :)
Har handlet inn et nytt og imponerende bekjentskap.
Denne ytelsen så jeg ikke komme. Tok en stor sjanse etter noen få, men svært gode anmeldelser.
Historier om mer saft i bunnen virket forlokkende.
Regnet med at toppen ville bli tilsvarende skadelidende, men der tok jeg heldigvis svært feil.
Onkyo A800...! Visste knapt nok at de laget hodehøyttalere.
Denne har gått under radaren til adskillig flere enn undertegnede.
Her var det fest, og ikke bare i kjelleren! Liv og oppløsning hele veien opp til toppen.
Maler muligens med litt bredere pensel enn 400i, men absolutt ikke mye. Hører de samme detaljene på innspillingene jeg alltid hører.
En bitte liten betoning på de øverste frekvensene, men det har jeg stor tro på forsvinner med innspilling.
Svært lettdrevet, for dem med slike utfordringer.
Dette var moro.
Et røverkjøp i mine ører.
(Betalte 2k på Elkjøp- lageropprydning)
 
Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har fått en nydelig lyshåret dame med liten snerten rumpe. Meget fin, delikat og åpen personlighet som må behandles for sine feminime kvaliteter og ikke brøle med henne. Heller la henne hviske de deiligste toner i øret. Noen rakett i senga er hun ikke, så får se over tid om det blir forlovelse eller brudd med begrunnesle for at hu ikke er tøff nok. Men jeg skal være tålmodig.
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Sent til ballet, men mine Shure SRH 1540 overgikk alt lukket fra Beyerdynamic i prisklassen da jeg kjøpte de.
 
U

utgatt60135

Gjest
Nå har det gått noen uker men jeg har ikke klart å bli fornøyd dessverre. Phychic Heat spilles og jeg får ikke fot. Faktisk er bassen fra Dragonfly black og Aune SX1 temmelig lik, så faktisk klarer Dragonfly å dra dem men volumet må stilles nokså høyt. Jeg lurte på om det er innspillingen som mangler bass så jeg koblet gruppa til anlegget og vips, der kom bassgangen og foten! Sånn vil jeg ha det med hodetelefonene også. Akkurat slik det var med Beyerdynamics T70p.

Jeg har gjort et eller to gale valg. Og jeg som har hørt så mye skryt av HIFIMAN? Mellomtonen er særdeles god, men hva hjelper det når dypbassen mangler og det låter lyst og slankt? Det låter betydelig mindre lyst på anlegget. Det er sånn det skal låte! Transparent, god klangbalanse, ikke pågående og med slam i bassen! Og det med stativhøyttalere! Når jeg nå har lest litt mer så tror jeg kanskje Focal Elear hadde vært tingen? Selges for 8k hos OHC. Men det blir dyrt alikevel da. Jeg er forvirret.....
 

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Innlegg
245
Antall liker
35
Du skal prøve Fostex TH-X00 Purpleheart. Eller; jeg ville prøvd Emu Teak.
 
U

utgatt60135

Gjest
Du skal prøve Fostex TH-X00 Purpleheart. Eller; jeg ville prøvd Emu Teak.
Jeg hørte de Fostex til 15k tror jeg (røde), men falt ikke helt i smak. Mulig det var dårlig match til forsterkeren. De andre har jeg ikke hørt om.
 

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Forstår veldig godt hva du mener med at du har fått deg en nydelig lyshåret dame med Hifiman. Jeg har nettopp kjøpt HE400i og har de tilkoblet en aune X1. Dette er vel en noe eldre utgave av dac'en du har. Det gir en helt nydelig åpen og detaljert lyd, men jeg også savner litt mer fylde i bunn. Jeg har lyttet til dem i noen timer nå og innbiller meg at det har kommet litt mer bass, men dette kan selvfølgelig også være at jeg har begynt å venne meg litt til dem. Har ikke hatt mulighet til å teste dem ut på annen forsterker enda, men håper en annen konfigurasjon finner frem enda litt mer bass i dem da jeg liker hodetelefonene veldig godt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg kan ikke si at jeg opplever at bassen har endret seg noe som helst. Sitter nå og hører på hardcore (Code Orange) og fylde i bunn er som du sier det som mangler. Du har ikke inntrykk av at X1 har lite bass? Noen ganger er det kjipt å være lydfreak. Har ikke lyst til å bruke enda mer penger.......:(. Skal vi få samme kvaliteter som He400i og bedre bass så blir det rett og slett dyrt. Må nok vente en stund.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ta en tur innom Duet Audio og lytt til eks.vis disse:
https://www.whathifi.com/beyerdynamic/amiron/review#SfOuCfKqIaKWSWie.99
Alternativer har de i f.eks Shure SRH 1540/1840 og Fostex TH500RP.

Som du selv nevner - man får ikke "alt" i den prisklassen. Eller som danskene så fint uttrykker det - man får ikke det hele for det halve. Men - med den kombinasjon du har nå, der både htlf og amp har karakteristikk og klangblanse på vintersiden av nøytral, vil naturlig nok "mangle" bass, volum og fylde.
 
U

utgatt60135

Gjest
Da har jeg blitt litt kjent med Focal Elear. Spilt på en Luxman SQ-N10 og sammenlignet direkte mot HIFIMAN HE400i. Første svar jeg fikk var at sistnevnte låt temmelig likt slik jeg kjenner dem på Aune sX1. Samme lydkarakter. Litt lyse og slank blodfattig bass. Meget god mellomtone. Men Elear kom bassen på plass! Det er akkurat slik bassen skal være. Utstakt, men tyngde og presisjon. Mellomtonen er mer nøytral, men her er 400i nesten like god. Diskanten virker noe avrundet helt øverst på Elear, men ali i alt egentlig ganske nøytrale. Antagelig en smule mørke i klangen, men mye heller det enn for lyse. Engasjerende å lytte til. Første svar er at Aune Sx1 faktisk er helt ok. Andre svaret er at jeg helt klart foretrekker Focal Elear av alle jeg har prøvd til nå. Også er fordel at den er lettere å drive. Tredje svar er verre. Prisforskjellen! Må i tenkeboksen og kanskje vente en stund. Siden 400i er så nye så er det jo ingen hast med å selge. De er jo ettertraktet også. Ikke hørt Sennheiser HD800 (S) da. Focal Clear er over smertegrensen med mindre de kommer på tilbud.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Hadde T70P gikk fra det til AKG 550 (som trenger god innspilling før de blomstrer, litt mer "live" enn T70P men T70P er åpnere) til Grado. Først 325is (4 år) og nå har jeg rs2e. Før kjøp av 325 lyttet jeg lenge til Hifimann 400i da prinsippet virket interessant. Alt i alt var inntrykket at dette er en hodetelefon jeg aldri kommer til å få fot av, nærmest kjedelig. -Ble lyttet til på forsterker på OHFC. -Grado sine derimot er (etter min smak/preferanse) åpne og dynamiske, lette og lekne i sin spillestil med den riktige "raspen" og tørr bass. De ha mer bass enn min tidligere 325 og der 325 kunne bli litt lys er rs2e luftig. 325 var åpnere enn t70p (åpen konstruksjon så kanskje ikke så rart), med samme faste tørre bassen (litt mer volum i t70P). Man kan si alt jeg savnet i t70p kom tilbake i rs2e. Rosinen i pølsa er at jeg kan koble de til iphone direkte, med svært godt resultat der 325 trivdes best på hodetelefonforsterkeren (audio GD master) og det var også et savn fra T70P. Det resulterer i at jeg har de på når jeg rydder hus og tar oppvask og utvider min tidsklemme. Hva som har skjedd på lytteseksjonen din på OHFC vet ikke jeg, men da vi har samme referanse (t70p) ville jeg absolutt anbefalt en lytt til. Plugg dem rett i telefonen og bli overrasket, selv om selgerne på OHFC på liv og død forbanner dette.
Digresjon; nevnte at dette er ett av kriteriene mine at de må fungere på telefon, og selgeren bare ristet på hodet og insisterte på i det minste Dragonfly. forklarte da at bruken forsvinner med komplisiteten av lommevennlighet og at det er absolutt uinteressant for min del da jeg har forsterker ved kritisk lytting. Selger insisterte fremdeles og ba meg vurdere BT hvor han fant fram et par Sony som får gode skussmål men var som natt og dag i forhold til Gradoene, da ved direkte sammenligning. Spørsmålet om selgers intensjon dukket opp der forståelse og behovsanalyse var fraværende i sin helhet.
Nåda, jeg valgte rs2e og da fremfor rs1e da jeg har lest meg opp og forstått at rs1e er mer analytisk der 2'ern er mer leken. Utfordret ikke dette da i utgangspunktet hørte med en gang at jeg greier meg fint med rs2e og sparte samtidig penger på det valget.

Kun en anbefaling fra min side og sikkert mange som er uenig, men tenkte da siden du har T70P som referanse, ville jeg da fortelle om min erfaring.
 
Topp Bunn