Høyttalere Tips til høyttaler som passer Hegel H300+HD25

Ble medlem
06.08.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Skal bytte ut mine DLS M66 og er veldig i tvil på hva slags høyttalere jeg i det hele tatt skal se etter for å få en god match med min Hegel H300 og HD25

Lydmessig så er jeg på jakt etter en høyttaler som spiller med litt dybde/"varme" selv på lavt nivå og den må kunne levere bra trøkk når det gjelder..
Når kvelden kommer og musikk skal nytes så går det i alt fra Katie Melua til Kari Bremnes, men når det kreves så må det låte bra på Metallica og Rammstein også..:)

Er i utgangspunktet på jakt i bruktmarkedet i prisklasse 20-30 000,-

Tips mottas med takk!
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Hei jeg ville ha vurdert Tannoy ( nesten uansett hva slags modell) Har hørt flere par av dem i det site, og det låter bra! skal innrømme at jeg ikke har hørt dem på hegel, men tror ikke dem er spesielt "kilne på øvrig elektronikk..Dc10 har jo fått sinnykt gode kritikker i lydpressen. Om jeg skal skifte ut mine Snell A2, så måtte det bli noe fra Tannoy, De eksemplarene som jeg har hørt høres LIVE ut! uansett prisklasse..:)

Mvh Jan Arne
 
  • Liker
Reaksjoner: AKA
Ble medlem
06.08.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Takk for svar.. Hadde faktisk ikke tenkt tanken engang, men har lest blant annet om DC 10 nå, ser ut som en spennende høyttaler..:)
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Hei!
Det virker sikkert ikke så troverdig å anbefale de høytalerne man selv har, men det har jeg likevel tenkt å gjøre;) Jeg har en H200 og har lett en del etter høyttalere til dem. B&W CM-serien passer godt klangmessig, men litt behersket og tilbakeholden med bass. Dali må du styre unna hvis det er "varme/dybde" du vil ha. Jeg har også hatt PSB Synchrony. Den hadde i grunn alt av det du beskriver, men nådde ikke helt opp når det det gjaldt oppløsning. Så kom jeg over et par Dynaudio Contour S3.4 brukt, og de kommer til å bli stående hos meg i mange år. Like detaljert som Dali uten å bli for lys i klangen og like dyp og solid bassfundament som PSB. Så mitt tips er å prøve noe fra Dynaudio.

Har sett andre anbefale også merker som Sonus Faber og Vienna til Hegel. System Audio har jeg ikke hørt på Hegel, men innbiller meg at de er litt mer frampå enn varm i karakteristikken, men nå har ikke jeg hørt akkurat den modellen du nevner heller. Sikkert noen her som har erfaring med det...

Hvor stort rom har du forresten?
 
C

Cyber

Gjest
Amphion Argon 7L skal være en kombo med H300 som spiller svært bra. Fikk mye skryt i Tyskland og jeg vet Hegel også bruker disse i demoer. Men det er ikke høyttalere du kjøper om dårlige metal-innspillinger skal sukres søte, men da hadde du vel ikke kjøpt Hegel i utgangspunktet?
 
Ble medlem
06.08.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Takker for svar og tips. Dynaudio, Sonus og Vienna er alle alternativer jeg har tenkt på. Får se når jeg kommer hjem fra jobb (offshore) hva det ender opp med.. Kom over et par Acoustic Force Hera 3.1, er det noen som kjenner til dem? Finner svært lite om det på nett.. Lurer på om det er noe som er importert av Audiofoni i Haugesund i utgangspunktet..
 
M

mfufu

Gjest
Noen som har vært borti System Audio Explorer Master?
Jepp det er det, har stått ett par i stuen min siden i går, ferdig innspilte. SA Explorer Master vil nok først og fremst gjøre jobben på rock, pop og jazz føler jeg, men hører på (og nyter) klassisk i skrivende stund :) Jeg hører også på Kari Bremnes men har ikke kommet så langt på disse høyttalerne enda.

Jeg hørte de først på Hegel H200, og det gjorde kanskje ikke helt susen for meg i butikk, men jeg vet at det er svært mange som vil være uenig med meg og jeg vil uansett virkelig anbefale at du tar en lytt på de.
 
Sist redigert:

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Mange liker Sa explorer master og H300. lytt til den komboen. Ellers prøv Sonus Faber og Tannoy, eventuelt Dynaudio. Klart at smaken spiller inn, men selv testet alle disse utenom Tannoy med Hegel H300 og alle fungerte bra. Sonus Faber og Tannoy er vel dem som er varmest i lyden.
Lykke til.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Personlig ville jeg sjekket ut Harbeth etter hvordan du beskrev første posten din. Men jeg har ikke hørt den comboen og anbefaler deg isåfall å spørre i vennetråden hvordan Hegel matcher de. Jeg ville også sjekket ut Respons. Har en del erfaring med Hegel h200 og her kommer mine subjektive intrykk med den :

- Jeg anbefaler ikke Tannoy til Hegel, Litt for pågående i øvre mellomtone, er jo faktisk hornladet den diskanten.
- System Audio synes jeg blir litt for tamt på rent hegel oppsett. Spesielt i mellomtonen. Trenger mer "sjel" og holografi, men blir jo en smaksak.
- Dynaudio er jo safe og Soundgarden bruker mye hegel på dette.

Lykke til !
 
Ble medlem
06.08.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Igjen, takk for tips. Skal hjem og lytte på Acoustic Force Hera 3.1, Sonus Faber Liuto og Dynaudio S3.. Gir en tilbakemelding på hvordan det går når jeg kommer så langt..:)
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Huff håper du får mer en en dag på deg :D Vanskelig å teste 3 par høytallere på en dag og samtidig være sikker på hva du likte best. ( og plasserings optimalisering ikke minst ) Lykke til :), alltid gøy med tilbakemelding.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Martin: Varm presisjon og naturlig tone er etter min mening nøkkelfaktorer for å få Hegel opp og gå!

Sonus? JA, DEFINITIVT!
Dynaudio? JA sålenge det begrenser seg til max Focuslinja..
SA? JA..toppserien..trefiberbasser passer fint til Hegel. De leverer denne naturlige tonen..
Vienna? Delvis- de mangler det helt siste for å overbevise meg- bortsett fra The Kiss, da..
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Hvordan gikk det med testen?

Jeg var og testa H300 og H200 på noen Elac FS 407 her om dagen. På H200 spilte det greit, men med en litt lys klang.
På H300 derimot var de en veldig bra match! En smule varm klang med glød, luftighet, oppløsning, dybde, bredde og bra med trøkk i bånn. Det er faktisk en av de beste matchene jeg har hørt i min over 20 årige hifi karriere. Spilte bra på både Opeth og Pink Floyd.

CD spilleren var en Hegel CDP 4 mkII.
 
Ble medlem
06.08.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Har kun testet SA Explorer Master til nå, vet ikke helt om det var noe for meg, følte det manglet litt dybde.. Men må sammenligne med litt annet før eg kan gi en endelig konklusjon.. Jeg liker godlyd, men er på ingen måte den rette til å gi tilbakemeldinger på hvordan det låter da jeg ganske enkelt har problemer med å beskrive det:)

Neste test blir Acoustic Force Hera 3.1 og Audio Physic Scorpio II..
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Hei hørte jbl array 1400 på h200 der den va litt liten så tror den blir perfekt på h300. Noe av det bedre jeg har hørt på :) men spesielt utseende
 

hegelstian

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
13
Antall liker
0
Kommer snart ny serie fra Patos, det er så og si skreddersydd til Hegel :)
 
M

mfufu

Gjest
Har kun testet SA Explorer Master til nå, vet ikke helt om det var noe for meg, følte det manglet litt dybde..
Er ikke uenig med deg der, som nevnt over så liker jeg ikke Hegel SA komboen, men har kun hørt på det i butikk.
Men Patos blir nevnt, dette er en kombo jeg har hadde i stuen min for ca 6-7 år siden (H1 og Lyrik 402mk2), og det derimot var en kombo som rocket bra i mine ører ihvertfall, er nok den komboen som har stått lengst til nå. Så hvis du får mulighet burde du ta en lytt til Patos.
 

olaness

Medlem
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
41
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kan melde at min (om noe korte) tid med H300 og Sonus Faber Cremona Auditor har vært en nytelse. Fikk fylden/varmen jeg hadde savnet, også på lave lydnivåer. Uansett; lykke til :)
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg har hørt mantra 60 på både hegel h 200 og 300 , og det låt i mine ører rått for og si det sånn. Og jeg hørte oppsettet på butikk.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ryktene sier at Burmester er tingen. :)
Har sett de ned mot 30 på brukten
 
Topp Bunn