Tips til gode volumpot og vendere til passiv pre

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Driver å eksprementerer om dagen med passiv pre og utgangspunktet er en brukt NLE/dACT atternator med smd-motsander som jeg har ervervet meg. Som vender sitter en 5-trinns elma av tilsvarende kvalitet som atternatoren.

Det øvrige anlegget er Quiksilver Mid Mono Amp (el34 push-pull 2*50w), Proaclone 2.5 og MHZS 88e cd-spiller.

Jeg kjøpte denne for å bruke delene i min Audio Experience rørpre. Jeg byttet ut alps-komponentene som satt der til fordel for dACT atternator og elma-venderen. Lydsignaturen forandret seg ganske radikalt, men jeg syntes ikke til det bedre. Det ble mer holografi og detaljer, men samtidig skarpere og tørrere. Preampen ble mer krevende og "slitsom" og lytte til.. Jeg har prøvd med diverse rørbytter av ulike kvalitetsrør (Philips, Mullard, RCA, Golden Dragon), men noen dramatisk forandring av signaturen oppleves ikke.

Overraskelsen var stor da jeg for morro skyld loddet inn ALPS-komponentene (Blå plast varianten og en særdeles enkel og billig vender) inn i den passive pre som jeg hadde kjøpt. Gjorde dette for å selge den videre for noen hundre kroner. Den er ikke solgt i dag for å si det sånn. Den har en vakker og varm lydsignatur. Bedre enn den aktive preampen, uten tvil. Jeg har prøvd å lodde tilbake NLE/dACT og elma vender som passiv, men opplever også da en negativt endret lydsignatur. Må nok konkludere med at denne atternatoren skuffer meg i mitt oppsett. Har dog også koblet bort elma-venderen i et forsøk på å gi atternatoren en sjanse, men uten hell.

Mitt spørsmål er om andre har denne erfaringen med atternator. Jeg ønsker også tips om linker til gode volumpot og vendere som jeg kunne prøvd som passivt. ALPS låter best her nå, men drevet passivt. Den går nok tilbake til Rør-pre som nok havner på bruktbørsen etterhvert..

Mvh
Lasse H.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Høyrest unekteleg merkeleg ut. DACT attenuator skulle i teorien gjere minst med lyden i forhold til ALPS. I tillegg gir attenuator nøyaktige trinn og nøyaktig balanse mellom kanalane. DACT er serie-attenuator. Der blir signalvegen lengre ved høg demping enn ved "ladder-type" som berre har to motstandar innkobla i kvar posisjon. Men SMD-motstandar i DACT skal gjere at signalvegen blir kort likevel. Vender skulle vel ikkje gjere utslag i det heile tatt dersom den er god. Kanskje er det akkurat slik det er, at ALPS fargar/ filtrerer lyden og at det er den lyden du likar best. Når det gjeld passiv "forsterkar" er det med impedanstilpassing og evt. filtereffekt eit tema uansett.
Sjølv brukar eg ein variant av attenuator med ein fast motstand i serie (caddock) og attenuatoren til å variere shunt.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg har også litt erfaring med NLE/DacT attenuatoren. Jeg kan forstå at den kanskje kan oppleves litt "tynn" og "mager" i lyden. Selv opplever jeg den som "gjennomsiktig" - d.v.s. at man føler at signalet bare går rett gjennom uten tilsløring. Hvorvidt man føler at dette passer inn i helheten, det blir jo mer en smakssak. Høres det riktigere ut med Alps, så er det ingenting i veien for å foretrekke det. :)

Mvh. Johan
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Lasse

Vet du impedansen på det to potmeterene? Kan jo være så enkelt at NLE er 10kohm og ALPS er mye høyere.
Det kan jo skape problemer om CD spilleren ikke like lave impedanser.


Mvh
Bjørn
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg mener PEC-poten fra diyhifisupply og andre har de egenskaper du etterspør, men så mener jeg også at dact låter "bedre" - dvs mer gjennomsiktig og mer utstrakt på frekvensfløyene, etter erfaringer med to preamper som byttet til dact. Jeg kan alltids låne deg min PEC, den er 50k og brukes ikke for tiden.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Isbjorn skrev:
Hei Lasse

Vet du impedansen på det to potmeterene? Kan jo være så enkelt at NLE er 10kohm og ALPS er mye høyere.
Det kan jo skape problemer om CD spilleren ikke like lave impedanser.


Mvh
Bjørn
Jeg takker for alle innspill. Selv har jeg liten kompetanse på elektronikk og sånn sett hvordan ting fungerer sammen. Jeg kan lese av alps at den er på 100k. NLE er derimot vanskeligere å tyde. Kan lese 010A-0295-0007. Kan dere tyde denne? Min brukermanual på CD-spilleren er på kinesisk så den sier meg ingenting om utgangsimpedans.

Imidlertid har jeg latt anlegget stå å spille i dag og det har skjedd mye positivt. Mulig loddetinnet til Lyngdorf trenger litt innspillingstid det også. Lydbildet er mer holografisk enn det noensinne har vært, samt mer mikrodynamikk enn med ALPS. Skal gi den passive mer tid i tilfelle vi snakker om innspillingstid.. Det er slett ikke værst nå.

Jeg opplever også bedre kanalseperasjon med NLE. Kanskje jeg er på vei mot noe bra likevel?

Mvh
Lasse
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
lassemann skrev:
...
Jeg kan lese av alps at den er på 100k.
...
Det er i det minste en grunn til at dette potmeteret kan låte rundt, varmt og korpulent.

Hva slags kabler bruker du?

mvh
KJ
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
lassemann skrev:
...
Jeg kan lese av alps at den er på 100k.
...
Det er i det minste en grunn til at dette potmeteret kan låte rundt, varmt og korpulent.

Hva slags kabler bruker du?

mvh
KJ
Jeg benytter 2 stk DIY Lyngdorf sølv/gull 1mm fra Eltek. Ubalansert 1m.

mvh
Lasse
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
lassemann skrev:
...

Jeg benytter 2 stk DIY Lyngdorf sølv/gull 1mm fra Eltek. Ubalansert 1m.

mvh
Lasse
OK, dvs at den kapasitive lasten av kabelen egentlig er ukjent - den er antagelig ganske lav, men uansett med en «worst case» kildeimpedans på 25K ohm (ved -6 dB) fra potmeteret så skal du ikke ha store kapasitive lasten i kabulaturet (++) før du har et lavpassfilter som er effektivt i diskantområdet.

mvh
KJ
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Lassemann,

Det du beskriver av lydmessige endringer med Dact: Bedre holografi, mer detaljer, skarpere, tørrere høres for meg ut som beskrivelsen av en skikkelig oppgradering! Du skal ikke se bort fra at det blir vanskelig å gå tilbake til blue alps når dette har surret og gått en stund.

Det kan selvfølgelig hende at Dact'en viser fram sider ved anlegget som ikke er spesielt iørefallende og da blir det en annen sak.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Lassemann,

Det du beskriver av lydmessige endringer med Dact: Bedre holografi, mer detaljer, skarpere, tørrere høres for meg ut som beskrivelsen av en skikkelig oppgradering! Du skal ikke se bort fra at det blir vanskelig å gå tilbake til blue alps når dette har surret og gått en stund.

Det kan selvfølgelig hende at Dact'en viser fram sider ved anlegget som ikke er spesielt iørefallende og da blir det en annen sak.
Hei og igjen takk for engasjement i denne saken!

Jeg ble sittende litt i går kveld og lytte til dacT passivt og jeg må jo si at den er mer avslørende enn ALPS. Det er udiskutabelt. På enkelte innspillinger presenterer den vesentlig kraftigere dynamikk. Klapp, knips, artikulasjon i munn/stemme er mer fremtredende enn jeg har hørt på noe annen pre, passiv eller aktiv. Symbaler drysser og henger lenge igjen noe som tyder på bedre oppløsning. Holografien er stor hvor man på de rette innspillingene virkelig føler rommet foran deg.

Spesielt på høyere lyttevolum fremkommer dette meget tydelig. Ved lavere volum klapper lydbilde kanskje noe mer sammen enn ved bruk av aktiv pre eller ALPS brukt passiv. Disse "forskjønner" mer og det er kanskje her vi lettest lar oss lure??

Lurer virkelig på om jeg er i ferd med å endre mening om dacT?

Det blir nok mer lytting i kveld så får vi se..

Noen billigere pre til 1500 kr skal man uansett lete lenge etter..

I alle fall skal jeg gi dacT en ny sjanse fordi den får nok mere ut av ressursene i anlegget. Må få noen fyrer hjem som kan hjelpe meg i den videre vurderingene..

Mvh
Lasse H
 
Topp Bunn