Tips til gode/rimelige høytalere til lite lytterom ca. 10m2?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Epos m5i mottatt i dag, og hvilken høytaler, må spilles inn litt, men hvilket førsteinntrykk ;D
Passer perfekt til lytterommet.
Eneste problemet var at jeg har for store spader på kablene mine slik at broene mellom terminalene ikke passet slik at jeg måtte bruke litt tid på å improvisere ved hjelp av "jalla" elkjøp høytalerkabel og noen banan kontakter.
Får vel slå til å kjøpe et sett med Cardas jumper cables... :)

Takk alle sammen!
Mvh.
En overlykkelig Milenko
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ingenting er som når nye komponenter virkelig matcher rom og resten av oppsettet! En utrolig god følelse!
Gratulerer så mye Milenko!
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Milenko skrev:
Epos m5i mottatt i dag, og hvilken høytaler, må spilles inn litt, men hvilket førsteinntrykk ;D
Passer perfekt til lytterommet.
Eneste problemet var at jeg har for store spader på kablene mine slik at broene mellom terminalene ikke passet slik at jeg måtte bruke litt tid på å improvisere ved hjelp av "jalla" elkjøp høytalerkabel og noen banan kontakter.
Får vel slå til å kjøpe et sett med Cardas jumper cables... :)

Takk alle sammen!
Mvh.
En overlykkelig Milenko
Supre høytalere! Har hatt forgjengeren. Angrer på at jeg solgte de
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Det er akkurat det som er så kjekt med sentralen, at man kan få slike gode kanon tips på ting som vil være en god match.
Kan være vanskelig å finne rett match når man bor litt unna storbyen og de store hifi butikkene....

Men dette virker svært så lovende og det uten å ha plassert høytalerne skikkelig enda...
Har brukt Cardas, med vinkler i hjørnene osv. og plassert sånn omtrentelig og midlertidig etter det.

Første låt spilt var forøvrig Paranoid Android av Radiohead og det låt aldeles fantastisk...spesielt slutten når "crackle of pigskin" koret pågår....for en nydelig realisme og mellomtone...

Hvorfor er det natt og barna sover når jeg bare vil sitte oppe å lytte til musikk...ja ja nye muligheter i morgen....

Må bestille noen Jumper kabler nå...er da perfeksjonist. Bestiller jeg nå har jeg de kanskje til helga ;D
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Gratulerer med (det jeg tror) er et godt valg. Epos er mye høytalere for relativt lite penger. No-nonsence produkt........
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Må vel si at både kona og jeg er meget fornøyd med at dette ble mye billigere enn det jeg først hadde trodd.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Gratulerer med knakende gode høyttalere! ;D

Jeg lytter litt til disse høyttalerne hjemme hos forfedrene mine i ny og ne. De gir utrolig mye moro lyd for pengene. 8)
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Gratulerer med nye høyttalere! Hvor nært veggene står de? Lytter du i nærfelt?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nå har du et ekstremt velspillende anlegg, Milenko. Gratulerer!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Takk for det, og takk med hjelpen og kanon matchen.

Plassering av høytaler, bruker ikke nærfelt, men har valgt en av Cardas varianter. Hvor man danner en vinkel med forhold 1-1,618 og lager en strek mellom det punktet og selve hjørnet, høytaleren kan plasseres hvor som helst langs den linjen.

Har høytaler plassert nærmere sidevegg enn bakvegg og høytaleren med ganske mye toe in, synes det fungerer best med tanke på bredde, fokus og dybde.
Vet ikke avstandene og er litt umobil for tiden så får ikke sjekket, men kan slenge inn et bilde (beklager litt dårlig vinkel og fotograf...)


Har byttet ut skinnene som fulgte med høytalerterminalene med Cardas jumper cables, ga enda et lite løft i lyden.
Meget fornøyd med Eposene, fantastiske små høytalere med en nydelig klang.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Da har jeg vært fram med målebåndet, midten av fontbaffel er 86 cm fra bakvegg og 55 cm fra sidevegg. Bruker ganske mye toe in, slik at en tenkt linje fra diskant møtes litt bak hodet mitt i lytteposisjon. Dette fungerer utmerket med et bredt lydbilde uten "hull" i midten.
Har ikke egnet lagringsplass til Fortene, så de blir stående der de er inntil videre...
 
Topp Bunn