På tur og reise Tips til Gdansk

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.763
Antall liker
36.047
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En en liten vennegjeng som skal til Gdansk, er det noen som har vært der og kan si hva vi bør oppleve?
Vi er alle opptatt av lyd og bilde..
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.408
Antall liker
3.614
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Her er en liste jeg fikk av en kollega med Polsk kone (det var hun som skrev den):
1- old town
2- Europejskie Centrum Solidarności
3- Długa Street & Mariacka Street
4- Oliwa Park
5- Bazylika Mariacka
6- Złota Brama (Golden Gate)
7- Brama Zielona (Green Gate)
8- Kościół świętego Mikołaja (St. Nicolas Church)

To eat you can go to:
-"U Dzika" - Piwna 59/60 Street
-"Brovarnia" - Szafarnia 9 Street- home made beer -"Manekin" - Grunwaldzka 270- pancakes

Polska Filharmonia Bałtycka, Ołowianka 1 Street- Concerts

Enjoy Gdańsk! Don't forget to try some pierogis and zapiekanks .

I tillegg vil jeg anbefale Escape Room Escape Room Gdańsk | EscapeRooms.pl
Det var billig og veldig moro, men vi måtte ta taxi for å komme dit.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Platebutikker finnes, blant annet to avdelinger av den polske multimediakjeden Empic. Det skal også finnes en uavhengig vinylbutikk. Selve vinylen i Empic ved busstasjonen (som var den eneste jeg fikk tid til å besøke da jeg var der) var priset omtrent som i Norge, men er du en fan av polsk frijazz vil dere nok finne titler som ikke er å finne på Big Dipper eller PK. CD-er var heller ikke direkte billig, med unntak av noen serier som er gitt ut av kjeden selv. Jeg kjøpte en dobbel samle-CD med Madeleine Peyreux som var billig og god (en femtilapp?) og en trippel CD med forskjellige verk av Penderecki på gulldisker som heller ikke kostet all verden. Jeg besøker aldri et land uten å prøve å få kjøpt med meg musikk av en artist eller komponist som kommer derfra. Empic hadde et ålreit utvalg av polsk klassisk, samtidsmusikk og jazz for de som ikke allerede har en stor samling av slikt.

Når det kommer til uteliv så må dere være oppmerksomme på at ordinært uteliv stenger klokken 23 fra søndag til og med onsdag. Kun fra torsdag til lørdag er det et uteliv etter solen har gått ned som er det vi forbinder med uteliv, ordinære nattklubber. Søndag til onsdag er det bare strippeklubber i gamlebyen som er åpne etter at pubene stenger etter gamle engelske regler. Men kanskje dere ser mer på det som en anbefaling enn en advarsel siden det dreier seg om en guttetur. ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dere bør selvsagt også få med dere Europeisk Solidaritetssenter i Gdansk.

solidaritetssenteret i gdansk.jpg

Perfekt plassert på det nedlagte verftet opprørene startet i sin tid.
I gavebutikken får du faktisk kjøpt musikk både på vinyl og CD som hadde betydning under det de kaller frihetskampen.
La merke til en 7" av det som ble regnet som opprørets hymne, men zlotys brant ikke i lommen den dagen.

solidaritetsveggen i gdansk.jpg

Dette visuelle har jeg bidratt til. Ikke noe stort skritt for menneskeheten, men en relativt aktiv handling for en døsig baluba.
 
Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
785
Torget vurderinger
5
Kjøpesenteret Galeria Baltycka er et stort og bra senter litt utenfor sentrum.
Der finner du bla "Denon Salony Firmowe"" med bla annet mange Sonus Faber-modeller, fra de rimeligste opp til den dyre enden av skalaen, og en del ARC-utstyr.
Ikke all verdens til lokale, men mye bra utstyr plassen tatt i betraktning.

Mange trivelige kafeer med retropreg, "Perro Negro Kaffe" er en kafe med skikkelig behagelig stemning å ta formiddagsølen/ -kaffen/ -lunsjen på.

"Original Burger" anbefales om burger skal inntas, menyene forestiller vinylplater.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.763
Antall liker
36.047
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hamburgerrestauranten ligger to hundre meter fra leiligheten vi skal ha...
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
785
Torget vurderinger
5
Sikkert mange bra restauranter, men «Prologue restaurant» kan være verdt et besøk. Ikke så stor meny, men fiskeretten de hadde der var helt fantastisk. Anbefales. Bord må bestilles i forkant.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.763
Antall liker
36.047
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da sitter jeg og venter på flyet hjem fra Gdansk, spennende by flott arkitektur, hyggelige mennesker og god mat. Mye gåing og mye kaffe. 21 grader på det varmeste. Denne byen anbefales for en weekend.
 
Topp Bunn