Ønsker anbefaling Tips til forsterker og kabler til B&W CM10

oddped

Fersking
Ble medlem
20.09.2016
Innlegg
3
Antall liker
1
Har benyttet av tilbudet på HFK og gått til innkjøp av B&W CM10 høytelere, skal ikke ta de i bruk før jeg flytter inn i ny leilighet i Februar og tar meg derfor god tid til å kjøpe forsterker, kabler, musikk streamer etc.

Needless to say så er jeg fullstendig rookie på dette, ønsker god lyd og tenkte å legge ca 15-25 k i forsterker og noen tusen i kabler etc. Tenkter kun på ett stereo oppsett, ser ikke for meg å sette opp surround.

1. Hvilke forsterker anbefaler ekspertisen og hvor kraftig må den være?

2. Har fått pris på en strømkabel til 2000, synes dette er litt i overkant å sliter litt med å se logikken i at selve strømkabelen til forsterkeren har noe å si, hva sier ekspertisen her?

Takknemlig for alle råd.

P.S høytalerne er allerede kjøpt og jeg liker lyden i de, så tips om høytalere er ikke interessant
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I starten bør du anse kabler som styling. Når du føler deg ferdig med anlegget kan det være morsomt å leke med kabeleksperimentering. Men det er _ikke_ det du bør fokusere på nå. I hvert fall ikke strømkabler.
Som jeg har sagt til mange andre (og som mange sikkert er lei av å se meg skrive), så er forsterkerne i Denons PMA-2000 serie veldig bra til disse høyttalerne (og veldig mye annet også), men har fått lite oppmerksomhet. Nå har det kommet en ny variant med innebygget DAC og streamer som de har på Klubben, så den bør absolutt sjekkes ut.
Nå er det veldig mye annet fint du kan få til prisen også, så her er det mye muligheter. Alt etter hvor eksotisk eller avansert du ønsker å ha det.

De litt større B&W-høyttalere har en lei tendens til å dykke ganske dypt i impedans i bassområdet, så du må unngå forsterkere som ikke hevder å være stabile i lave impedanser. Stor strømforsyning er viktigere enn mange watt. Veier forsterkeren latterlig mye er det alltid et godt tegn, siden det indikerer et beist av en strømforsyning.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
2. Har fått pris på en strømkabel til 2000, synes dette er litt i overkant å sliter litt med å se logikken i at selve strømkabelen til forsterkeren har noe å si, hva sier ekspertisen her?
Kjøp gode, men billige kabler. Signalkabler fra Blue Jeans Cable og høyttalerkabel som metervare fra Klotz.

Å kjøpe "hifi"-strømkabler kan du droppe med høye kneløft. Spesielt med tanke på hvor mye de utgjør av budsjettet ift. hva de kan forventes å ha av effekt på lyden. Bruk de som følger med utstyret!

Stereo Cables at Blue Jeans Cable

...eller: Klotz AT-CC0100 - Dobbel Phono - Phono, 1m - Dobbel audiokabel - Kabler/Plugger

...Men BJC er finere.

Og:

Klotz LY240TSW - 2 x 4.0 mm² høyttalerkabel - Kabel - metervare - Kabler/Plugger

Eller kanskje:

Klotz LSCF440SW - 4 x 4.0 mm² høyttalerkabel - Kabel - metervare - Kabler/Plugger

...Hvis du har terminaler for biwiring på høyttalerne.

Eller for den saks skyld, BJC "Ten":

Speaker Cable at Blue Jeans Cable

Trenger du digitalkabler:

Digital Audio Cables at Blue Jeans Cable

Eller:

Klotz SPDIF2 - 2 meter digital coaxkabel - Data- og digitalkabel - Kabler/Plugger
Klotz FOHTT02 - Toslink 2m - Data- og digitalkabel - Kabler/Plugger

"Ærlige" produkter med høy kvalitet og lav pris, så kan du bruke pengene på elektronikken.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Støtter at du burde høre på Denon, var en tur innom klubben i dag og hørte akkurat den kombinasjonen. Var meget bra.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hegel H300 er en bra match, og mye forsterker for pengene på brukten for tiden.
 

oddped

Fersking
Ble medlem
20.09.2016
Innlegg
3
Antall liker
1
Takker så mye for hjelp og gode svar og tips til både forsterker og kabler, da blir det nok ikke kabler fra HFK :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ingenting galt med kablene på HFK i seg selv. Bare ikke kjøp de overprisede Audioquest-kablene som stort sett inneholder alvestøv og er trukket med enhjørningsskinn.
Om du uansett har tenkt deg innom for å kjøpe forsterker der, så kan du jo like gjerne prøve å få fiska med noen Argonkabler (blue eller black) med akseptabelt tverrsnitt og helt OK pris. Kanskje du til og med får med noe på kjøpet om du er heldig når du uansett klasker tjue tusen i bordet for å kjøpe forsterker.
Ellers støtter jeg helt klart Dazed på proffkabel-forslaget hans. Klotz er et godt eksempel på kabler som koster lite og som funker bra, men du merker nok ikke store forskjellen mellom disse og et sett Argonkabler. Annet enn prismessig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klotz er et godt eksempel på kabler som koster lite og som funker bra, men du merker nok ikke store forskjellen mellom disse og et sett Argonkabler. Annet enn prismessig.
Jeg tror i utgangspunktet ikke at han vil høre noen som helst forskjell, men det ville overraske meg om ikke Klotz-kabelen holdt høyere kvalitet både i materialer og konstruksjon enn kabel fra Kina hos HFK.

Å prøve å få med høyttalerkabel på kjøpet fra Hifiklubben er selvsagt en god idé. Argon-kablene er billige og sikkert med god avanse, så det kan godt hende du får prutet til deg 5-6 meter med 4-kvadrat.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Hei

Jeg har samme høyttalere som deg og driver de med en Parasound HINT integrert forsterker. Det som jeg synes er greit med denne forsterkeren er at den har innebygget dac av god kvalitet. Dessuten driver den høyttalerene veldig bra! Merk at CM10 er over gjennomsnittlig tung last for forsterkere pga. en utfordrende impedansekurve (motstanden dipper ned mot 3 ohm) og at forsterkeren du velger bør ha gode strømressurser (Ser at AndersR kommenterte det samme... Jeg fikk erfare dette konkret når jeg en periode hadde koblet høyttalerene til hjemmekinoforsterkeren min: da ble spesielt bassen tammere og mindre stram.)

Ang. kabler så er jeg helt på linje med de andre svarene. Jeg bruker selv fiberoptisk kabel fra Clas Ohlson til signalkabel (digitalt fra cd-spiller) og rimelige høyttalerkabler.
 
Sist redigert:
Topp Bunn