Tips til Effektforsterker

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Lurer på å kjøpe meg ny effektforsterker.
Kan strekke meg opp til 7000kr...
Spiller på en meridian 508 cd og en Aragon Aurum pre. og Dynaudio audience 52 høyt.
Har en oppgradert Ec AW75 nå.

Vil ha en allround forsterker, men spiller kanskje mest akustisk musikk. Savner litt fokus i bass, generelt litt ryddigere lyd.
Har tenk på Aragon slutt trinn, kan det være noe?
En kompis av meg har en gammel Adyton (husker ikke model) som trenger litt kjærlighet og nye utgangstransistorer, noen meninger om det?

Kom gjerne med andre forslag/meninger også. :)

Mvh J.O

R

Rojoh

Gjest
Kanskje du kunne utdype litt mer om hva du mener med: "Savner litt fokus i bass". Mener du ryddigere, mer nyansert og generelt bedre kontroll?

Mvh. Johan

J

Jurassic

Gjest
Høres artig ut med en gammel adyton.
Selv har jeg hatt en standard Adyton cordis 1.6 i hus i noen uker og den ga et stort lydbilde og gjorde ingenting galt men ble dessverre byttet ut da jeg liker å spille ordentlig høyt og har litt tungdrevne høytalere.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Kanskje du kunne utdype litt mer om hva du mener med: "Savner litt fokus i bass". Mener du ryddigere, mer nyansert og generelt bedre kontroll?

Mvh. Johan
Svaret er JA. ;)

R

Rojoh

Gjest
Jeg har hatt både Meridian cdspiller og Aragon effekttrinn. Hvis du ønsker en strammere og bedre kontrollert bass, så tviler jeg på at et Aragon effekttrinn vil være det beste i ditt anlegg. Doxa kan være en god kandidat å prøve ut.

Mvh. Johan

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Hmm,skal tenke på en Doxa.
Hvordan lyd signatur har de?
Hva er forskellen på de forskelige 70w`erne?
Så en 140 her også (tror den er borte nå) er det noe å vente på?

Takk for svar!

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Har hatt adyton cordis 1.6. En glimrende forsterker. I forhold til mine gamle integrerte fra EC, var det som å fjerne et lite ullteppe...

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Har hatt adyton cordis 1.6. En glimrende forsterker. I forhold til mine gamle integrerte fra EC, var det som å fjerne et lite ullteppe...
Hvor gamle er de, ca pris brukt?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
adyton cordis 1,6 (signatur) ligger stort sett på runt 9000 brukt.
Et annet alternativ som kan prøves er cayin 270p gjerne en oppgradert versjon.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Er ikke disse Aurumene litt mørke i klangen. Kanskje den spiller fint med et klasse D trinn? De er vel generelt stramme og fine i de nedre oktaver.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.315
Torget vurderinger
1
Meridian 557. Undervurdert.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Hmm,skal tenke på en Doxa.
Hvordan lyd signatur har de?
Hva er forskellen på de forskelige 70w`erne?
Så en 140 her også (tror den er borte nå) er det noe å vente på?

Takk for svar!
Doxa's signatur er et klart og nært lydbilde med ryddig tørr og fast bass. Men det er vel den naturlige og rene mellomtonen Doxa først og fremst forbindes med.
Jeg tror du ville bli lykkelig Doxa-eier med dine høyttalere. Har hatt 70SE og 70B, der sistenevnte er klart best. Signatur/140 kjenner jeg ikke, men disse er ihvertfall ikke dårligere enn 70B etter hva jeg har skjønt.
En 70B får du for ca 4000, og det er lydmessig et røverkjøp etter min mening. Lykke til! :)

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Takk for tips så langt!
Det ligger en Doxa 140 signature til salgs her nå som ønsker et fornuftig bud. Hvor mye vil det si?

R

Rojoh

Gjest
Nypris var 15K. Bruktprisen blir da i forhold til den.

Mvh. Johan

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ser at mange nevner Adyton, og det er en anbefaling jeg kan slutte meg til. En gammel DP kan man sikkert også få til den prisen, men jeg tenkte først og fremst å anbefale en brukt Hegel H2A. Savner du fokus i bass og generelt ryddigere lyd så burde den prøves...

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Hmmm, prøvde et Lab300 PA sluttrinn jeg har brukt når jeg spiller selv. Er veldig overasket hvor bra det spiller.
Noen som har erfaring med noe slikt?

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Hmmm, prøvde et Lab300 PA sluttrinn jeg har brukt når jeg spiller selv. Er veldig overasket hvor bra det spiller.
Noen som har erfaring med noe slikt?
LAB.gruppen forsterkerene går for å ha veldig bra lydkvalitet til å være PA. Kjenner ikke 300, men flere av modellene kan fint konkurrere med hifi effektforsterkere, viftestøy kan jo være et problem på profesjonelle forsterkere.

A

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
LAB-Gruppen lager solide saker, har brukt en 1000 på endel fester og slikt, tåler metervis med bank! Noen modeller er switch-power og funker vel ikke all verden på hifi kanskje. Lett å finne ut om det er switch, de veier stort sett under ti kilo.

Et sluttrinn som er nevnt her er Meridian 557, dette er en god forsterker, balansert inngang og er sterk og god men såvidt jeg husker ikke stjernetight i bassen.

Thule har jeg alltid likt pga balansert oppbygging og FART men ble likevel sjokkert når kompisen min koblet bort sine PA200 monoblokker og satt inn Midgard Oberon 6,1. Plutselig var Thulen glemt og minnet var grått og kjedelig. Midgard har vel noen mindre modeller som burde la seg skaffe innenor prisrammen, burde funke bra det!

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
629
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Bare en litt annen vinkling. Det er ikke alltid at man får fullt utbytte av å bytte forsterker. Du kan få langt strammere bass ved bytte av ht. (egenerfaring). Hvis man har råd til begge deler..............

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Bare en litt annen vinkling. Det er ikke alltid at man får fullt utbytte av å bytte forsterker. Du kan få langt strammere bass ved bytte av ht. (egenerfaring). Hvis man har råd til begge deler..............
Tiltredes, men uansett, før man jøgler av gårde med høyttalere, så bør man uttømmelig teste ut alternative plasseringer av høyttalere og lytteposisjon. Dersom kombinasjonen rom, høyttalerplassering og lytteposisjon gir utilfredsstillende bass, så kan det fort hende at man går tom for alternativer, og begynner å gå i ring. Det er ikke det at jeg har inntrykk av at de små effekttrinnene til EC er noen bassmonstre av særlig kaliber, men det er uansett greit å ha kontroll på det viktigste, før man går «for langt» ad andre veier ... Dynaudio er jo heller ikke kjent for pludrebass ...

mvh
KJ

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
629
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvis du liker lyden av EC og vil ha litt mere kontroll i bassområdet er det kanskje en idé å prøve ECaw120? Har den selv,kjøpte den for 8000.- brukt. Det er ikke festkul og Per A. har sagt at det var en av de forsterkerene han var mest fornøyd med. Den har 2*500VA trafoer og kan også oppgraderes til enda strammere bass. Må si jeg er veldig fornøyd med mitt ex, veldig oppløst og vil anbefale den(ops! der gikk jeg i min egen felle). Jeg har også hatt Dynaudio og vet den passer, kan bli litt spiss i toppen, men det kan justeres med kabler eller forforsterker.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
604
Torget vurderinger
3
Har stående en Conrad Johnson MV52 med knapt innspilte rør av beste slag,kunne det være int.?Har brukt den på monitorer med kun 84db, spilte meget bra,er ikke de Dynaudioène monitorer?

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Meridian 557 effektforsterker.... Brukte har jeg sett går for omkring 7-10.000 kr.
Meget flott mellomtone spesielt, god bass. 27 kg's sak.

D

Doxa..

Gjest
Sier som flere andre her;se nærmere på en Doxa, gjerne en 140.
Doxa selges jo for latterlige lave priser, men så er de veldig enkle i oppbygning og utsende.
Etter hvert kan du kjøpe deg en til, og bruke som ett slags mono trinn, i en kvasibalansert kobling.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det finnes også Aragon Palladium 2 der ute. Mer enn nok punch, men usikker når du allerede bruker Arargon Aurum. Begge har en varm karakter så kanskje kan bli litt "grøtete" i enkelte oppsett...

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Det ble en Meridian 557.
Spiller deilig og åpent uten at det blir hardt, og en liten revolusjon med så mye effekt til rådighet da gitt. ;D
Lurer på om det neste blir å kjøpe en meridian pre også...

Takk for all hjelp!

Topp Bunn