Tips til diy rør-effekt trinn

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det var lite"jern" i denne til å være hentet fra Lundahl sine sider  ;)
Det er jern nok. Enten du benytter den anbefalte fra Lundahl eller f.eks. Hammond 1650H.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Du sier du er nybegynner.................. Bygd noe før i det hele tatt? Noe kjennskap til elektronikk og rørteknikk?
Vet ikke om du kjenner produktene, men jeg har bygget en zappulse effektforsterker, en Minion pre fra Machmat og byttet ut en haug med deler i cd spiller.

Jeg har noen utfordringer ang. erfaring, men jeg håper ikke du mener det er for vanskelig. Har valgt dette prosjektet for at det ikke skal være alt for høye spenninger å jobbe med.

Alt med chassiet får jeg til. Trenger kanskje å skaffe meg noe mer utstyr som:

Et apparat der du kan variere spenning fra 0-220V. Brukes når man tester kretser for strømlekasjer/ feil. (Husker ikke hva man kalte det - noe med jack?). Har fått tips om at Motron har brukte slike.

Tror jeg starter en ny tråd om prosjektet nå når jeg vet hva jeg skal bygge, så kan detaljer om krets, likeretting og "jern" mm diskuteres der.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En ny tråd nå når du har bestemt deg er sikkert lurt. Den startet ganske genrelt den her.
En variabel trnsformator kalles ofte VARIAC. Registrert varemerke, men har blitt en standard betegnelse. En god en bør kunne varieres fra 0 (null) til 260 V (nettspenningen + ca 10%). Det stemmer at Motron har slike. Jeg har montert min under arbeidsbordet. Med et panelinstrument på bordet som viser spenningen.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hvor stor er en variac. (Jeg må jobbe hjemme på kjøkkenet...)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I diameter omtrent som en fotball. Jeg er ingen ekspert på fotball, derfor sier jeg omtrent.
Avhengig av effekt / VA veier den fra 6-8 kg og oppover.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Ok, jeg får ta en prat med Motron vedf leilighet.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Variac er bestemt ikke det første du trenger !
Jeg har klart meg i nesten 40 år uten.
Metoder for forsiktig oppstart kan vi ta siden...

Svein.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Variac er bestemt ikke det første du trenger !
Jeg har klart meg i nesten 40 år uten.
Metoder for forsiktig oppstart kan vi ta siden...

Svein.
Enig i det første du skriver. Men det var ikke nødvendigvis dette som var poenget. Om en kan klare seg uten eller ikke.
Med hensyn til neste punkt, så var det kanskje ikke dette som var poenget heller.
En variabel spennigskilde finnes det svært mange anvendelser for. Begrenses bare av fantasi og oppfinnsomhet.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
med fare for å bli litt off topic. Jeg bare kunne ikke dy meg når fantasi og oppfinnsomhet ble nevnt i forbindelse med variac.

http://www.smevik.no/havari.mpg

variac likerettet direkte på DC motor


Jørgen
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
På tide å lage en ny tråd snart, og så håpe at det ikke går med forsterkeren min som med vifta hans. :D
 
Topp Bunn