Digitale avspillere Tips til billig og god dac

M

MarkusH

Gjest
Trenger ny dac til pcen, så lenge den har 6,3/3,5 mm jack, left + right (til aktive høyttalere) og usb er den innafor. Har brukt NAD D1050, denne fungerer ikke lenger. For de som kjenner til det så har jeg Supreme FX på hovedkortet mitt, ønsker bedre lyd enn det dette kan levere.

M

MarkusH

Gjest
Jeg ser Aune har en modell som heter x1s, denne virker interessant også er den rimelig også. Noen erfaringer rundt denne?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.787
Torget vurderinger
2
Trenger ny dac til pcen, så lenge den har 6,3/3,5 mm jack, left + right (til aktive høyttalere) og usb er den innafor. Har brukt NAD D1050, denne fungerer ikke lenger. For de som kjenner til det så har jeg Supreme FX på hovedkortet mitt, ønsker bedre lyd enn det dette kan levere.
Må den ha jack? Hva med normal venstre + høyre phono (RCA)-plugger? Om nødvendig kan du bruke overgang til 3,5 mm i høyttalerenden.
DAC'en du risikofritt kan kjøpe, heter Henry DAC, et strålende produkt.

Mvh
Håkon Rognlien

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
226
Må den ha jack? Hva med normal venstre + høyre phono (RCA)-plugger? Om nødvendig kan du bruke overgang til 3,5 mm i høyttalerenden.
DAC'en du risikofritt kan kjøpe, heter Henry DAC, et strålende produkt.

Mvh
Håkon Rognlien
Veldig enig med Håkon her. Et superb produkt. Ingen grunn til å gå over bekken etter vann!!

M

MarkusH

Gjest
Har en Henry Audio 128 mkii liggende, men denne skal inn i anlegg nummer to forholdsvis fort og er ikke noe jeg har planer om å bruke på en pc ....

Eplejus

Medlem
Ble medlem
27.04.2018
Antall liker
12
Har vært veldig fornøyd med Dared Mars. Dac med både BT, USB, 3.5mm jack og pre-out som kan kobles til aktive høyttalere.
Fås kjøpt hos Moet Audio. Pleier å dukke opp brukte eksemplarer på finn.no innimellom også.

M

MarkusH

Gjest
Jeg skal feilsøke NAD D1050 litt først før jeg bestiller noe nytt, kan jo hende det er kabelen som er dårlig. Ville dog ikke kjøpt den igjen i dag, men den har det jeg trenger. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.625
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Da er det vel nesten like greit å kjøpe den i norge? https://www.malaaudio.no/shop/product/aune-x1s-10th-anniversary-edition---sort

$199 + $30(?) i frakt, blir rundt 2550,- fra massdrop med mva. Da er det like greit å støtte en norsk aktør og få garanti/reklamasjonsrett der.
20$ i frakt. Blir sånn ca 1800 uten mva og 2250 ink mva. Men ja - ser den er satt ned fra 3000 til 2600 hos mala så like greit å handle der om man skal ha en slik.

Håper du klarer å få naden din til å spille bedre

Sist redigert:

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Antall liker
1.860
Torget vurderinger
14
Ifi lager sjokkerende upålitelige produkter, er min erfaring

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.842
Sted
Fetsund
En veldig god og billig dac er Asus Essence STX. Det har overraskede bra spesifikasjoner til prisen sin.
Fåes både som pci-kort og standalone boks.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.398
Da er det vel nesten like greit å kjøpe den i norge? https://www.malaaudio.no/shop/product/aune-x1s-10th-anniversary-edition---sort

$199 + $30(?) i frakt, blir rundt 2550,- fra massdrop med mva. Da er det like greit å støtte en norsk aktør og få garanti/reklamasjonsrett der.
20$ i frakt. Blir sånn ca 1800 uten mva og 2250 ink mva.
Prater du om Aune eller topping? Ser ut som litt ulike produkter.. Topping fra Amazon eller alienexpress eller hva det heter, hvilke selgere er trygge isåfall?

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Antall liker
123
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

20$ i frakt. Blir sånn ca 1800 uten mva og 2250 ink mva.
Prater du om Aune eller topping? Ser ut som litt ulike produkter.. Topping fra Amazon eller alienexpress eller hva det heter, hvilke selgere er trygge isåfall?
Det er en link i innlegget mitt, tipper det svarer på spørsmålet ditt.

M

MarkusH

Gjest
Skjønner meg ikke på den NAD D1050 dacen, prøver å skru den på så skrur den seg av igjen etter 2-3 sekunder, den får strøm, har prøvd optisk, to forskjellige usb kabler ... samma skjer hele tiden, har googla litt og finner ingenting ... har installert driver til den (noe jeg ikke har brukt før) ... pcen finner den heller ikke ... kanskje jeg burde ta en telefon til hifiklubben, kan ikke være brukt mer enn 150 timer siden jeg kjøpte den som ny, men bugga har den vært lenge. Kom over en oppdatering av firmware, kanskje prøve det?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.635
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Ifi lager sjokkerende upålitelige produkter, er min erfaring
Kan du forklare hvorfor du mener dette? Jeg har for tiden tre iFi dacer, nano iDSD, micro iDAC2 og micro iDSD BL og diverse andre dingser, bl.a. micro iTUBE. Alt fungerer upåklagelig med tre forskjellige PCer og lyden er god. Hvilke produkter er det du har dårlig erfaring med?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.635
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
En veldig god og billig dac er Asus Essence STX. Det har overraskede bra spesifikasjoner til prisen sin.
Det kortet selges ikke lenger, da må du ut på bruktmarkedet. Jeg har et liggende som jeg brukte før jeg gikk over til ekstern DAC fra iFi. Kortet fungerte bra, men ekstern DAC er bedre.

M

MarkusH

Gjest
Kjøpte STX-kortet nytt før jeg kjøpte NAD D1050, STX-kortet hang ikke med på langt nær i forhold til NADen. Endte med å sende det tilbake fordi jeg var misfornøyd med det. Supreme FX er ikke mye dårligere (har et Asus Rampage IV Black Edition), men det har ikke R og L ut, noe jeg måtte ha til Pioneer S-DJ08 som jeg brukte som pc-høyttalere «back in the days».

Topp Bunn