Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    En av de vanskeligste risikoidretter man kan bedrive er kommunikasjon.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Visst pokker var det en blindtest, orso. Vi lyttet blindt, visste ikke hva vi hørte på og ellers ingenting om konstruksjon, opphav eller pris. Men det var ikke "The Holy Grail" av blindtestprosedyrer her inne, ABX.
    Men drit i det. Det er nesten ti år siden, og uansett hva vi hadde gjennomført, ville det aldri funnet nåde blant de største forskjellsfornekterne her inne. Sånn er det bare.
    Panelets gjennomsnittsalder er vel såpass nå og da at jfr normen for hørsel...så er man i stand til å oppfatte ca halvparten av frekvensområdet ?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Jeg har ingen "agenda" og tar dette ikke personlig :). Jeg stiller noen spørsmål ved hans påstander.

    JP
    Men ingen spørsmål ved alle påstandene fra hifi-markedsføringen? ;)

    Kan vi ikke bare være enige om at alt som kan sies i denne tråden er sagt, og at ingen nye argumenter kommer, at ingen flere blir overbevist om hverken det ene eller det andre og at det beste er å la den dø ut og heller kose oss med det utstyret og kablene vi har?
    I forhold til det siste du her sier; Selvsagt har du rett i dette :).

    Når det gjelder hifi og markedsføring; Jo, er enig i at det er mye høytflyvende påstander som kan og bør tas med store doser salt. Mine innvendinger går først og fremst på det Asbjørn sier om "sære elektriske egenskaper" og "snodige løsninger på ikke-ekstisterende problemer". Hva betyr dette? Har han så inngående kjennskap til en del av de ledende produsenter at han har belegg for å si dette? Det tror jeg ikke.

    Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.

    At han er flink til å bygge selv betviles ikke, men han har neppe riktige svar på alt på veien mot den best tenkelige lyden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er vel også drøyt å si at HI-END produsentene ikke har peiling på å lage god lydene produkter. :cool:
    Strengt tatt er det ikke det jeg skriver. Det er sikkert mulig å lage vellydende produkter med sære elektriske egenskaper. Produsenten må jo ha en historie å fortelle for å forsvare prisen, så noe må man finne på. Da kan snodige løsninger på ikke-eksisterende problemer være bra å ty til, mens man i stedet nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper som målgruppen hverken forstår eller bryr seg om. Det gir mye rom for "matching" (dvs prøving og feiling med stadig nye komponentinnkjøp) og salg av aksessorier med fete marginer. Det er bare mye enklere og billigere å gjøre det riktig.
    Blir veldig overrasket om bevisst produksjon av apparater med sære elektriske egenskaper er særlig utbredt.
    Det jeg derimot kan være med på er at man tyr til 'voicing' for å få frem ønsket klang.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mine innvendinger går først og fremst på det Asbjørn sier om "sære elektriske egenskaper" og "snodige løsninger på ikke-ekstisterende problemer". Hva betyr dette?
    Det er vel utledet, av han, flere ganger heromkring at med konvensjonelt konstruerte komponenter og kabler som opererer under konvensjonelle betingelser, blir eventuelle forskjeller neglisjerbare, men hvis man designer kablene med "ekstreme" elektriske egenskaper som begynner å gjøre "delefilter"-oppgaver kan man oppleve hørbare forskjeller. Hvis man ønsker mest mulig transparente kabler, er dermed dette enkelt å få til, selv med helt ordinære, billige kabler. Dette kan man velge å ikke tro på, naturligvis, men jeg finner det plausibelt. Hva dette impliserer om de som selger kabler med cryo-behandling, kvanteteorier, etc, etc, kan man tolke selv, men jeg tror i alle fall ikke at det er noen hensiktsmessig måte å oppgradere lyden fra anlegget på. Andre kan tro noe annet, og at man ønsker å ha slike produkter ser jeg ikke noe problem med. Skulle gjerne hatt Mont Blanc-penn og IWC-ur, jeg, selv om de ikke fungerer bedre enn Parker og Timex. Uansett synes jeg man må klare å se at andre mener noe slikt uten å bli indignert og personlig fornærmet.

    Hver gjør som han selv vil, men jeg stoler på kjent vitenskap, og hvis mine opplevelser ikke stemmer med denne, prøver jeg å finne ut hvorfor. Da finnes det gjerne et svar beskrevet et sted i vitenskapen likevel. :)

    ...Men se, nå narret du meg utpå igjen. ;)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
    Hvilke produsenter er dette? Jeg mener at skal man flytte grenser må det gjøres gjennom en eller annen form for forskning, så hvem er det som står for grensesprengende forskning og nyvinning innen high end audio? Ligger det f.eks publisert forskning hos AES utført av disse banebrytende high end folkene? Mitt inntrykk, og korriger meg for all del om jeg tar helt feil, er at de fleste high end produsentene er småskala både når det gjelder forskning, utvikling og produksjon. Det er også mitt inntrykk at produktene som produseres innen "high end" likner til forveksling de som ble produsert i går, for 10 år siden og for 50 år siden. Det er med andre ord få (om noen) revolusjonerende nyvinninger som har sprunget ut fra hifi high end.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Mine innvendinger går først og fremst på det Asbjørn sier om "sære elektriske egenskaper" og "snodige løsninger på ikke-ekstisterende problemer". Hva betyr dette?
    Det er vel utledet, av han, flere ganger heromkring at med konvensjonelt konstruerte komponenter og kabler som opererer under konvensjonelle betingelser, blir eventuelle forskjeller neglisjerbare, men hvis man designer kablene med "ekstreme" elektriske egenskaper som begynner å gjøre "delefilter"-oppgaver kan man oppleve hørbare forskjeller. Hvis man ønsker mest mulig transparente kabler, er dermed dette enkelt å få til, selv med helt ordinære, billige kabler. Dette kan man velge å ikke tro på, naturligvis, men jeg finner det plausibelt. Hva dette impliserer om de som selger kabler med cryo-behandling, kvanteteorier, etc, etc, kan man tolke selv, men jeg tror i alle fall ikke at det er noen hensiktsmessig måte å oppgradere lyden fra anlegget på. Andre kan tro noe annet, og at man ønsker å ha slike produkter ser jeg ikke noe problem med. Skulle gjerne hatt Mont Blanc-penn og IWC-ur, jeg, selv om de ikke fungerer bedre enn Parker og Timex. Uansett synes jeg man må klare å se at andre mener noe slikt uten å bli indignert og personlig fornærmet.

    Hver gjør som han selv vil, men jeg stoler på kjent vitenskap, og hvis mine opplevelser ikke stemmer med denne, prøver jeg å finne ut hvorfor. Da finnes det gjerne et svar beskrevet et sted i vitenskapen likevel. :)

    ...Men se, nå narret du meg utpå igjen. ;)
    Ser man det, lettlurt du :). Kødda! Og jeg er ikke personlig fornærmet.

    Men jeg snakker ikke bare om kabler, men også om dac`er, forsterkere etc etc. Men man kan vel la dette fare nå.....

    JP
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
    Av nysgjerrighet. Hvilke grenser er det "high end" har flyttet? Hva er det de har utviklet av ny teknologi? :)
     
    Sist redigert:

    extrema

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    This is the high end, beautiful friend
    This is the high end, my only friend, the high end.
    mange sine grenser ble flyttet da...:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    2010,ikke alt for lenge side.
    Ikke mye nytt i disse listene,som jo kan diskuteres i det uendelige om produkter som ikke er nevnt.

    For min del,plasma elementet,Dayton-Wright gassfylte elektrostater og Rappaport AMP1

    Ser en på disse listene har det ikke kommet noe banebrytende på lydsiden på lange tider om en ser bort fra digitaliseringen av musikken.
    Mange gamle produkter og lite fra "nyere" tid

    The Ten Most Significant Amplifiers of All Time | The Absolute Sound

    The 12 Most Significant Loudspeakers of All Time | The Absolute Sound
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    2010,ikke alt for lenge side.
    Ikke mye nytt i disse listene,som jo kan diskuteres i det uendelige om produkter som ikke er nevnt.

    For min del,plasma elementet,Dayton-Wright gassfylte elektrostater og Rappaport AMP1

    Ser en på disse listene har det ikke kommet noe banebrytende på lydsiden på lange tider
    om en ser bort fra digitaliseringen av musikken.

    The Ten Most Significant Amplifiers of All Time | The Absolute Sound

    The 12 Most Significant Loudspeakers of All Time | The Absolute Sound
    Står jo veldig lite om hva de faktiske innovasjonene i produktet faktisk er her da som andre produkter ikke hadde? Klasse D er jo en innovasjon f.eks. Helt nytt prinsipp som kunne utfordre allerede godt etablerte teknologier i markedet, som et eksempel :) men ja, ser ikke ut som det er så mye nytt på de listene, og der er det innovasjon.. Den store utviklingen kommer ofte fra firmaer med betydelige r&d divisjoner ala Sony, Yamaha JBL etc. De er vel ikke det man kaller high end, er de?

    Jeg vet ikke jeg altså, derfor jeg spør. Siste innovasjonen jeg kan tenke meg fra et teknisk perspektiv er nok beolab 90 og kii three antagelig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kabler må da være enkel affære, kan man måle forskjeller i frekvensrespons og/eller forvrengning er det jo bare å teste om forskjellen er verdt utlegget. Kan man ikke måle forskjellen på en enkel og tydelig måte med umik-1 til en tusenlapp med Rew, da kan man se bort ifra å høre faktiske fysiske forskjeller. Gjør man det blir man lurt av sin egen forventning, som forøvrig er en reell og beviselig effekt.

    Er dette sinnstrikset noe man vil betale for, så for all del.

    Thohaug; Det er, tror jeg, et vanskelig spørsmål å svare godt på. Ifølge Bruno Putzeys (mannen bak UcD/hypex/Ncore) var det særdeles vanskelig å få lov til å bruke tid og ressurser på ny teknologi hos Philips. De ønsket heller å bruke ressurser på å gjøre gammel teknologi billigere og mer effektivt.
    Rett og slett for mange småsjefer og administrative ledd til å være en effektiv arena for å være ledende innenfor banebrytende teknologi. Derfor sluttet han der.

    Aner ingenting om Beolab 90, men Kii Three er egentlig bare en oppsummering av kjent forskning fra folk som Toole. Det gjelder for både spredning, delefiltre, tidskorrigering, bruk av flere elementer for å skape kardiode-spredning osv.
    Resultatet av å ta faktisk forskning til etterretning og bruke så mye av det som mulig innenfor rammene er jo, ikke overraskende, helt strålende.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Klasse D er vel ikke noe nytt.Skal en tro noen innlegg i andre tråder her snakker en vel om 60 tallet?
    Listene er fra 2010 og da var vel klasse D slik de fleste av oss kjenne dette allerede velkjent og etablert
    blant audiofile.

    Hva er high end og hva er utvikling?


    https://www.stereophile.com/asweseeit/40/index.html

    What high-end products do that mass-market products mainly do not is to produce a powerful intimacy with the music. The mediocre product never passes the threshold from good sound to creating magic in the listening room. Why not? Because in their development, the designers didn't listen, tweak the design, and listen some more. Other projects needed their attention. The circuit measured well, sounded acceptable---why beat it to death? The mid-fi designer may enjoy music, but he lacks the obsession that drives the high-end designer to push the limits of performance just a little further

    High end isn't a prestigious brand name, or the type of store in which it is sold, or cost, or faceplate thickness, or a positive review.

    The true high-end dealer will put his customer's musical satisfaction ahead of this month's bottom line.

    High-end audio is like the fluent linguist---a transparent conveyance of the music's meaning. It is when the playback system is forgotten, replaced by the performers in your room. It is when you feel the composer or performer speaking across time and space to you. It is when you feel a physical rush during a musical climax. It is the ineffable roller-coaster ride of emotion the composer somehow managed to encode in a combination of sounds. It is when the physical world disappears, leaving only your consciousness and the music


    Og derfor kommer f.eks NAD 3020 med,en billig sak som leverer.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
    Av nysgjerrighet. Hvilke grenser er det "high end" har flyttet? Hva er det de har utviklet av ny teknologi? :)
    Gjerne det. Her er et par linker til produsenter som jeg bruker til daglig. Begge disse er utmerkede "ambassadører" for "high end produsenter" som forsøker (og lykkes IMO) i å flytte grenser for hva som er mulig å få til innen lydreproduksjon.

    Først CH Precision som er ett meget teknologi drevet selskap hvis produkter virkelig er avansert OG vellydende:
    https://www.ch-precision.com/en/

    Etter min mening er en del av deres løsninger unike og er med på å "flytte grenser".

    Så Absolare som har en helt annen filosofi:
    Absolare

    Tilsynelatende enklere å utførelse og teknologisk, men også disse produktene er med på å flytte grensene (eller trekke i dem om man vil) for hva som er mulig innen lydreproduksjon. Disse spiller riktig bra :).

    Og dette er hva jeg personlig mener med high end. Andre må gjerne mene noe annet.

    JP
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er disse high end produsentene du sikter til som lager produkter med "sære elektriske egenskaper"? Du mistenkeliggjør med dette en del produsenter hvis motiv er å lage det best tenkelige utstyret, altså å flytte grenser for hva det er mulig å oppnå innen lydreproduksjon. I knivskarp konkurranse med mange. Mye av dette utstyret er ekstremt kostbart. Dette kan skyldes små serier, komponentkvalitet samt utviklingskostnader. Og lang produksjonstid.

    Vil det ikke være en naturlig prosess at de prøver ut forskjellige komponenter for å høre hvilke som gir det beste resultatet? Hva mener du med "nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper" og når ble "matching" ett belastet uttrykk?

    Det skinner veldig igjennom at du er av den oppfatningen at produsenter av high end audio er en gjeng sjarlataner hvis eneste motiv er å lure mest mulig penger ut av uvitende kjøpere. Nei, dette går ikke bare på kabler!

    Jeg lurer også på hvilket erfaringsgrunnlag du har med utstyr som kan kategoriseres som "high end audio".
    Et eksempel på passe sært er Audio Note. En DAC med 6,3 kOhm utgangsimpedans på ubalanserte utganger - are you f'ing kidding me? Diverse varianter av NOS DAC'er likeså, hvor man aksepterer en kraftig avrullet frekvensgang samtidig som man slipper gjennom digital aliasing helt ufiltrert. Det forundrer meg ikke at disse "avslører forskjeller" på signalkabler.

    Som jeg skrev for en side eller to siden: Det er ikke mulig å prøve alt mulig hjemme hos seg selv etter prøv-og-feil-metoden inntil en eller annen "synergi" eller "matching" inntreffer. Det er alt for mye på markedet, og det vil bli litt dyrt i lengden å kjøpe nytt og dumpe det brukt hver gang et eller annet lanseres. Mulig noen har glede av å holde på slik, men det er ikke det hobbyen går ut på for min del. Heller prøve å forstå hvordan ting henger sammen, og vite at komponentene kommer til å passe sammen uten behov for "matching" av uforutsigbare elektriske egenskaper og tonale avvik som skal oppveie hverandre til slutt.

    Erfaringsgrunnlag, tja, jeg har jo hørt på en del av av det som står i "high end"-rommene i hifisjapper i Oslo og Göteborg, men det er ikke så ofte jeg blir imponert. Mye farget gjengivelse med tvilsom "match" av høyttalere og rom.

    Edit: Jeg kjenner ikke til Ch Precision, men websiden du nettopp linket til ser interessant ut. Nokså lite bullshit. Jeg er ikke helt overbevist om hvor smart det er å ha en variabel grad av NFB i en effektforsterker. Virker som en gimmick på meg. Den kretsen bør være så kompakt som mulig uten unødvendige komponenter og traces i feedback-kretsløpet. Her ofrer de det for å gi brukeren mulighet til å regulere noe som ikke behøver å reguleres. Kanskje en sammenheng med at de angir nokså høyt forvrengningsnivå. 0,01 % er litt "meh" når state of the art nærmer seg tusendedelen av det.

    Til sammenligning traff Armands og min DIY-forsterker Bifrôst bedre ytelsestall allerede i første prototyp, og da med SMPS strømforsyning og stort sett hele kretsen i opamper. (Se her og her.) Planen er å sette en slik sak på hvert høyttalerelement og drive den med en dedikert DSP-kanal, tilsammen 2x6 forsterkerkanaler i chassis jeg selv har maskinert av aluminium. Om det anses som "high end" eller ikke blåser jeg egentlig i.

    Absolare ser flott ut, men er definitivt ikke "my cup of tea", dessverre.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel også drøyt å si at HI-END produsentene ikke har peiling på å lage god lydene produkter. :cool:
    Strengt tatt er det ikke det jeg skriver. Det er sikkert mulig å lage vellydende produkter med sære elektriske egenskaper. Produsenten må jo ha en historie å fortelle for å forsvare prisen, så noe må man finne på. Da kan snodige løsninger på ikke-eksisterende problemer være bra å ty til, mens man i stedet nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper som målgruppen hverken forstår eller bryr seg om. Det gir mye rom for "matching" (dvs prøving og feiling med stadig nye komponentinnkjøp) og salg av aksessorier med fete marginer. Det er bare mye enklere og billigere å gjøre det riktig.
    Jo du gjør jo egentlig det.


    Hvis det låter sinnsykt bra på din måte, ville jo alle brukt den modellen, da det gir penger i kassen, men ikkje minst best lyd!
    Ingen vil lage noe som låter dårligere og koster mer. Eller?
    Hadde vert interessant å fått ut av deg alle merkene som ikke har så god lyd pga sære egenskaper osv som du kaller det.
    + en liten notis om hvorfor..

    Skriver for å lære altså. :)
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Hvem er disse high end produsentene du sikter til som lager produkter med "sære elektriske egenskaper"? Du mistenkeliggjør med dette en del produsenter hvis motiv er å lage det best tenkelige utstyret, altså å flytte grenser for hva det er mulig å oppnå innen lydreproduksjon. I knivskarp konkurranse med mange. Mye av dette utstyret er ekstremt kostbart. Dette kan skyldes små serier, komponentkvalitet samt utviklingskostnader. Og lang produksjonstid.

    Vil det ikke være en naturlig prosess at de prøver ut forskjellige komponenter for å høre hvilke som gir det beste resultatet? Hva mener du med "nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper" og når ble "matching" ett belastet uttrykk?

    Det skinner veldig igjennom at du er av den oppfatningen at produsenter av high end audio er en gjeng sjarlataner hvis eneste motiv er å lure mest mulig penger ut av uvitende kjøpere. Nei, dette går ikke bare på kabler!

    Jeg lurer også på hvilket erfaringsgrunnlag du har med utstyr som kan kategoriseres som "high end audio".
    Et eksempel på passe sært er Audio Note. En DAC med 6,3 kOhm utgangsimpedans på ubalanserte utganger - are you f'ing kidding me? Diverse varianter av NOS DAC'er likeså, hvor man aksepterer en kraftig avrullet frekvensgang samtidig som man slipper gjennom digital aliasing helt ufiltrert. Det forundrer meg ikke at disse "avslører forskjeller" på signalkabler.

    Som jeg skrev for en side eller to siden: Det er ikke mulig å prøve alt mulig hjemme hos seg selv etter prøv-og-feil-metoden inntil en eller annen "synergi" eller "matching" inntreffer. Det er alt for mye på markedet, og det vil bli litt dyrt i lengden å kjøpe nytt og dumpe det brukt hver gang et eller annet lanseres. Mulig noen har glede av å holde på slik, men det er ikke det hobbyen går ut på for min del. Heller prøve å forstå hvordan ting henger sammen, og vite at komponentene kommer til å passe sammen uten behov for "matching" av uforutsigbare elektriske egenskaper og tonale avvik som skal oppveie hverandre til slutt.

    Erfaringsgrunnlag, tja, jeg har jo hørt på en del av av det som står i "high end"-rommene i hifisjapper i Oslo og Göteborg, men det er ikke så ofte jeg blir imponert. Mye farget gjengivelse med tvilsom "match" av høyttalere og rom.

    Edit: Jeg kjenner ikke til Ch Precision, men websiden du nettopp linket til ser interessant ut. Nokså lite bullshit, men jeg er ikke helt over bevist om hvor smart det er å ha en variabel grad av NFB i en effektforsterker. Virker som en gimmick på meg. Den kretsen bør være så kompakt som mulig uten unødvendige komponenter og traces i feedback-kretsløpet. Kanskje en sammenheng med at de angir nokså høyt forvrengningsnivå. 0,01 % er litt "meh" når state of the art nærmer seg tusendedelen av det. Armands og min DIY-forsterker traff bedre ytelsestall allerede i første prototyp, og da med SMPS strømforsyning og stort sett hele kretsen i opamper. http://www.hifisentralen.no/forumet...78-hva-med-noen-chipamper-11.html#post2472249
    Uhyre interessant, men ikke overraskende at du stiller spørsmålstegn ved noen av løsningene til CH Precision og sågar antyder at du kunne ha gjort dette bedre :).

    Og når vi først er i gang; Google Kaiser Acoustics Kawero Classic ( jeg har slike) eller gå inn på www.kaiser-acoustics.com og fortell oss alle hva som er "feil" med disse høyttalerne. Du som vet alt kan sikkert komme med noen ideer til forbedringer her også? De blir sikkert glade for noen tips fra det norske orakelet. De kunne kanskje starte med å gjøre dem aktive :)?
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Det med kabler kommer folk aldri til og bli enige om, er lov og ha forskjellige meninger, men jeg selv liker og skikkelige kabler særlig med nok tverrsnitt er viktig. Mener som så sitter man med et system til 30000 kr så er kabler fra bil tema og elkjøp greit nok, begynner man og komme oppi 100.000 kr klassen fortjener også anlegget bedre kabler, lengere opp i pris så er det bare fantasien som setter grenser.
    Men meg selv også I begynnelsen trudde jeg ikke man hørte noe forskjell på signal kabler og høyttaler kabler, men så fikk jeg tak i meg kabler i alle slags merker ferdig terminerte til meter vare og lagde selv, og jo da noe lyd endring ble det noen gang til det verre, noen gang for mye og til slutt et merke jeg slo meg til ro med. Og det merket jeg endte opp med var monster sine di heller litt mot fyldigere lyd i toppen og har en utrolig stram bass og di faller ikke av I lyd registeret så fort, di er kjappe til og gjengi det man hører på lyd sporet om det er musikk eller film det går i.

    Imagine
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jordnært i Rustbeltet. Men her let vi oss nesten i hjel. Elektronikkens Bør Børson alias Gry Janicke Jarlum. Hifigeni og dosent. Verdensmester og kretsmester.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Og når vi først er i gang; Google Kaiser Acoustics Kawero Classic ( jeg har slike) eller gå inn på www.kaiser-acoustics.com og fortell oss alle hva som er "feil" med disse høyttalerne. Du som vet alt kan sikkert komme med noen ideer til forbedringer her også? De blir sikkert glade for noen tips fra det norske orakelet. De kunne kanskje starte med å gjøre dem aktive :)?
    De gjør i alle fall to ting veldig rett, og det er bruken av panzerholtz og RAAL diskant!
    Finishen ser jo også veldig bra ut.

    Hadde dog sikkert ikke tatt skade av litt aktiv deling og DSP ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke så mye som er "feil" med Kawero-høyttalerne. Jeg så ganske nøye på dem da jeg bygde mine egne, og vurderte en stund å sette diskant (og mellomtone) i en separat boks på samme måte som de gjør. De legger stor vekt på vibrasjonsdempet kabinett. Panzerholz er bra. Finishen er imponerende. Jeg endte med AMT-diskant i stedet for bånd for å ha større dynamisk kraftreserve, og la noe mer vekt på diffraksjon rundt kabinettkantene enn hva disse gjør. Det gir rippel som er vanskelig å fikse i eq. Men ja, jeg ville foretrukket aktive trykkammerhøyttalere i stedet for passiv bassrefleks, uansett hvor fancy delefilterkomponenter man bruker. Vanskelig å kontrollere spredningsmønsteret uten DSP og aktiv drift.

    @Opeth: Så bra at jeg kan bidra til litt underholdning på en fredagskveld i Østfold. Forklar meg gjerne hvor jeg tar feil. :)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
    Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
    Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    677
    Antall liker
    756
    Jeg ser ikke så mye som er "feil" med Kawero-høyttalerne. Jeg så ganske nøye på dem da jeg bygde mine egne, og vurderte en stund å sette diskant (og mellomtone) i en separat boks på samme måte som de gjør. De legger stor vekt på vibrasjonsdempet kabinett. Panzerholz er bra. Finishen er imponerende. Jeg endte med AMT-diskant i stedet for bånd for å ha større dynamisk kraftreserve, og la noe mer vekt på diffraksjon rundt kabinettkantene enn hva disse gjør. Det gir rippel som er vanskelig å fikse i eq. Men ja, jeg ville foretrukket aktive trykkammerhøyttalere i stedet for passiv bassrefleks, uansett hvor fancy delefilterkomponenter man bruker. Vanskelig å kontrollere spredningsmønsteret uten DSP og aktiv drift.

    @Opeth: Så bra at jeg kan bidra til litt underholdning på en fredagskveld i Østfold. Forklar meg gjerne hvor jeg tar feil. :)
    Ser man det, rom for forbedringer her også :). Vel, måtte bare plukke deg litt på nesen :). God helg!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
    Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
    Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
    Gode høyttalere vil uansett bli store, tunge og dyre. Det er ikke noe provoserende i det, snarere en naturlov. Jeg forstår godt at ikke alle går løs på å bygge mastodont-høyttalere selv. Det er litt av en jobb, og forutsetter både tid og plass til prosjektet. Ikke noe man gjør ved kjøkkenbordet i en leilighet, akkurat.

    Med risiko for å trekke opp Janpe og Opeth enda mer: Jeg anser kabelentusiastene som enslags wannabe DIY'ere. Man vil gjerne "gjøre noe" for å omforme masseproduserte gjenstander til noe man har et personlig eierskap til og har bidratt til å forme selv. Så man bytter kabler, fordi det er det man forstår hvordan man skal gjøre. Å ta frem loddebolten sitter litt lenger inne, men egenterminerte kabler er et overkommelig neste steg. Så bygger man kanskje en subwoofer i MDF, og før man vet ordet av det er man ordentlig på DIY-kjøret med treflis og metallspon både her og der. Vær advart.

    God helg!
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
    Av nysgjerrighet. Hvilke grenser er det "high end" har flyttet? Hva er det de har utviklet av ny teknologi? :)
    Gjerne det. Her er et par linker til produsenter som jeg bruker til daglig. Begge disse er utmerkede "ambassadører" for "high end produsenter" som forsøker (og lykkes IMO) i å flytte grenser for hva som er mulig å få til innen lydreproduksjon.

    Først CH Precision som er ett meget teknologi drevet selskap hvis produkter virkelig er avansert OG vellydende:
    https://www.ch-precision.com/en/

    Etter min mening er en del av deres løsninger unike og er med på å "flytte grenser".

    Så Absolare som har en helt annen filosofi:
    Absolare

    Tilsynelatende enklere å utførelse og teknologisk, men også disse produktene er med på å flytte grensene (eller trekke i dem om man vil) for hva som er mulig innen lydreproduksjon. Disse spiller riktig bra :).

    Og dette er hva jeg personlig mener med high end. Andre må gjerne mene noe annet.

    JP
    Tusen takk :) tok en titt på den m1 reference modellen og den ser jo veldig lekker ut! Og den låter sikkert helt fantastisk.
    Men om jeg sammenligner den med f.eks et Anaview ams1000 kit da f.eks.
    Anaview kittet koster ca 5000,-. Anaview modulene har en god del lavere forvrengning og bedre signal til støyforhold ved samme måletall/nivåer, og leverer sånn ca samme effekt, kanskje litt mindre. Den er også mer effektiv og bruker mindre strøm og genererer mindre varme. Den ser derimot mye kjipere ut og veier mye mindre.
    Så fra min side så ser du kanskje hva jeg mener? Jeg ser lite teknisk overlegenhet sånn egentlig.
    Jeg sier ikke at det ikke låter bra altså, men man kan se poenget mitt her :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Tror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
    Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
    Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
    Føler ikke at det er så mange selvbyggere som blir "provosert" av kjøpehøyttalere, men det finnes jo selvsagt ekstremister på begge sider som baserer sin identitet på bedrevitenskap og projisering ;)

    Selv anbefaler jeg alle som spør å kjøpe passive høyttalere (eller aktivt innebygd) framfor aktivt delte, med mindre man gjerne vil ha hifi som hovedhobby her i livet.
    Aktiv deling med masse forsterkere og Dsp krever mye innsatsvilje og interesse, og for folk flest blir det alt for mye styr.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
    Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
    Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
    Føler ikke at det er så mange selvbyggere som blir "provosert" av kjøpehøyttalere, men det finnes jo selvsagt ekstremister på begge sider som baserer sin identitet på bedrevitenskap og projisering ;)

    Selv anbefaler jeg alle som spør å kjøpe passive høyttalere (eller aktivt innebygd) framfor aktivt delte, med mindre man gjerne vil ha hifi som hovedhobby her i livet.
    Aktiv deling med masse forsterkere og Dsp krever mye innsatsvilje og interesse, og for folk flest blir det alt for mye styr.
    Jeg også pleier å anbefale det. Mest pga enkelthet og praktiske ting. Det kommer jo selvsagt an på ambisjonsnivå på den som spør også :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Lite som provoserer med dyre kjøpehøyttalere, og jeg har hatt lytteseanser med svært god plassering i salen, på disse tre høyttalerne(Munchen)Brukbar elektronikk hadde de til rådighet også. Brukanse lyd, men, kan ikke si annet en at det booster selvfølelsen stort.
    burmester 350.jpg

    kodo.jpg

    magico.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Det blir litt urettferdig å sammenligne ett custom oppsett laget spesifikt for eget rom og preferanse. Med en hvilke som helst kjøpe høyttaler.
    Konstruktøren har måttet ta hensyn til en hel rekke faktorer i prosessen. Da ferdig produktet skal favne en hel rekke forskjellige mennesker og rom :)
    Sånn sett er den neve nyttige med god hjelp og litt teknisk innsikt veldig heldig stilt i jakten på god lyd i heimen. Mye fint å få kjøpt er det jo så klart.
    Det er bare skjeldent det treffer hjerterota :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    De dugandes DIY'ere jeg kjenner blir definitivt ikke provosert av svindyre kjøpehøyttalere, snarere tvert i mot. Jeg opplever at det er verre stilt på den andre siden; de med svindyre høyttalere er raske og hyppige til å både påberope seg irritasjon og vantro... Uansett - dette spiller ingen rolle, hobbyen lever fint med begge deler side by side.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner meg absolutt ikke som en dugandes diy-er, men vet mye om hvordan både små og store bedrifter jobber med utvikling.

    Viktige faktorer i bunn er:
    - Innovasjon
    - Økonomi
    - Kunnskap
    - Erfaring
    - Verktøy

    Hvis man tror at diy er å sitte i et hjørne for seg selv og tukle med sandpapiret, så kan man jo lett bli forledet til å tenke at fabrikk-produsert er suverent. Men det er jo ikke slik det foregår.

    Kunnskap er fritt og lett tilgjengelig for den som orker. Utdannelsen til diy-erne står i tillegg sjelden tilbake for ansatte i hvilken som helst bedrift. En god diy-er både låner, stjeler og deler kunnskap i en nettverden som langt overgår de fleste utviklingsavdelingers samlede kunnskap.

    Av de ovenstående faktorene er det kanskje erfaring det vil skorte mest på. De færreste er både elektroingeniør og snekker. Særlig erfaring med å ferdigstille produktet, komplett og med et bra utseende. Men det er vel ingen diy-ere som hevder å lykkes første gang, slik vi også er blitt beskyldt for her inne. Det er heller ingen bedrifter som lykkes første gang. Alle bygger prototyper eller justerer på et tidligere produkt.

    Og når man ikke har en økonomisjef som står bak ryggen og maser, og man kan kompromisse i den retning man ønsker, har diy viktige fordeler som det undrer meg at noen nekter å innrømme.

    Som man ser under her, har jeg en fot i begge leire. Med selvbygde forsterkere og svinedyre (i mine øyne) høytalere. Dersom jeg vinner i lotto og blir arbeidsledig samtidig, skal jeg bygge høytalere selv. Den terskelen blir for stor for meg, med for mange parametre å skru på. Men at jeg skulle klart å få til noe som låter enda bedre enn det jeg har i dag, etter mange forsøk, er jeg ikke i tvil om.
     
    Sist redigert:

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Du er ikke gift skjønner jeg ;). De fleste med ring på fingeren har nettopp denne økonomisjefen hengende over skulderen;).
    Og jeg kan love deg at hun maser
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
    Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
    Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
    Helt enig, sånn skal det være. Klart mannen skal ha litt frihet til ulike sysler. :cool:
    Har gjort det samme selv. Der nede lukter det linolje nå.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Du er ikke gift skjønner jeg ;). De fleste med ring på fingeren har nettopp denne økonomisjefen hengende over skulderen;).
    Og jeg kan love deg at hun maser
    Det blir som med oppussing ja: Itj tror dæm det koste nå pæng, og itj tror dæm det tar nå tid.

    Passer bra på noen motdebattanter her inne også det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det blir litt urettferdig å sammenligne ett custom oppsett laget spesifikt for eget rom og preferanse. Med en hvilke som helst kjøpe høyttaler.
    Konstruktøren har måttet ta hensyn til en hel rekke faktorer i prosessen. Da ferdig produktet skal favne en hel rekke forskjellige mennesker og rom :)
    Sånn sett er den neve nyttige med god hjelp og litt teknisk innsikt veldig heldig stilt i jakten på god lyd i heimen. Mye fint å få kjøpt er det jo så klart.
    Det er bare skjeldent det treffer hjerterota :)
    Det må være lov å sammenligne litt uten at vi skal fly i tottene på hverandre. Mener ikke at du gjorde det, men sånn generelt blir det fort litt temperatur når DIY'ere hevder saker å ting. Jeg synes de tre overstående kjøpehøyttalere spilte overbevisende, og på enkelte punkter vel så bra som mine. Og hvis en tar i betraktning at de ikke får ut hele potensialet på messer, skal vi være forsiktig med å kalle det middelmådig lyd. Det som booste selvfølelse og gjør meg glad er at det er mulig å lage noe selv som tangerer, og like til gruser på enkelte områder, for under en tiendedel av prisen.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
    Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
    Synes vel i grunnen litt synd på de som ikke klare å sette ned fingeren å forlange at i hvert fall ett brukbart stort rom bør stå til rådighet for den hobbyen en liker så godt.
    Hvis begge er meg på å bidra så alt går i hop, så er ikke dette mye forlangt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En annen stor fordel for DIY er at man fritt kan bruke patentert teknologi fra hvem det måtte være. Patentbeskyttelsen gir en tidsbegrenset enerett for kommersiell bruk av teknologien, men begrenser ikke bygging til eget bruk eller til forsknings- og undervisningsformål. En seriøs kommersiell aktør må finne på egne løsninger for å komme rundt konkurrentenes patentbeskyttelse, mens DIY'eren fritt kan forsyne seg fra samtlige hyller. Det er mange smarte idéer som allerede har blitt tenkt. Patentene er offentlig tilgjengelig og inneholder nok informasjon til at noen som er "skilled in the art" kan bygge løsningen selv. Den detaljeringsgraden inngår i kravene til en patentsøknad.

    Og som gormj også er inne på: Kunnskapen finnes. Internett er oppfunnet, google finner det meste, patentdatabasene er åpne og søkbare, og medlemskap i AES koster noen få dollar. DIY nå er noe helt annet enn bare for noen få år siden, da et kit fra Seas med monteringsinstruksjoner var det maksimalt oppnåelige for de fleste av oss. Mine DIY-dingser er vel så mye produkter av internett som av fingerferdighet.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det blir litt urettferdig å sammenligne ett custom oppsett laget spesifikt for eget rom og preferanse. Med en hvilke som helst kjøpe høyttaler.
    Konstruktøren har måttet ta hensyn til en hel rekke faktorer i prosessen. Da ferdig produktet skal favne en hel rekke forskjellige mennesker og rom :)
    Sånn sett er den neve nyttige med god hjelp og litt teknisk innsikt veldig heldig stilt i jakten på god lyd i heimen. Mye fint å få kjøpt er det jo så klart.
    Det er bare skjeldent det treffer hjerterota :)
    Det må være lov å sammenligne litt uten at vi skal fly i tottene på hverandre. Mener ikke at du gjorde det, men sånn generelt blir det litt fort temperatur nå DIY'ere hevder saker å ting. Jeg synes de tre overstående kjøpehøyttalere spilte overbevisende, og på enkelte punkter vel så bra som mine. Og hvis en tar i betraktning at de ikke får ut hele potensialet på messer, skal vi være forsiktig med å kalle det middelmådig lyd. Det som booste selvfølelse og gjør meg glad er at det er mulig å lage noe selv som tangerer, og like til gruser på enkelte områder, for under en tiendedel av prisen.
    Nettop. Jeg har alltid likt god lyd. Jeg har ikke råd til den lyden jeg ønsker meg i hifi sjappa.
    Derfor bygger jeg sjøl. I tillegg er det gøy, og man lærer mye på veien
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
    Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
    Synes vel i grunnen litt synd på de som ikke klare å sette ned fingeren å forlange at i hvert fall ett brukbart stort rom skal stå til rådighet for den hobbyen en liker så godt.
    Hvis begge er meg på å bidra så alt går i hop, så er dette ikke mye forlangt.
    Fingeren?

    ....foten mener du vel.

    :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn