Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    GRAMMATIKK OG KABLER

    I debatter om f.eks. kabler kan det være en fordel å være bevisst på grammatikken.

    Eksempelvis er det problemfritt å bruke "jeg synes" eller "jeg mener" når man påstår noe som ikke kan bevises eller støttes av teori.

    Problemer blir det først når man skriver "det er" og liknende, som om en påstand uten støtte fra bevis eller teori er et faktum.

    Mange diskusjoner hadde blitt enklere med et litt mer bevisst forhold til språkets grammatiske muligheter.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Det kan ikke falle deg inn at de som har en Rolex føler eierglede ved det også? At man er genuint interessert i klokker og unner seg dette? Kan man unne seg noe ekstra så hvorfor ikke? Dritkjedelig hvis alle hadde hatt Timex klokker og Clas Olson kabler :).
    For all del. Men da blir det litt baklengs å argumentere med at en mekanisk Rolex gir den mest presise tidsmålingen, og så forsøke å finne et Casio kvartsur som er "nesten like bra til en tiendedel av prisen". Formodentlig går min radiostyrte Casio mer presist enn hvilken som helst Rolex, ettersom den synkroniserer seg til et tysk atomur hver natt, men den vil neppe gi samme eierglede for noen som er opptatt av mekaniske klokker med kompliserte urverk.

    Hvis vi kan innrømme for oss selv og kanskje for hverandre at kabelmarkedet er et slikt luksusmarked hvor den tekniske ytelsen ikke har noen sammenheng med prisen og hvor "eiergleden" i stor grad handler om å eie en uforholdsmessig dyr ting, heller enn at det strengt tatt har noe med signalformidling og fysisk lydkvalitet å gjøre, så ligger det kanskje an til en mer edruelig diskusjon også her inne. Og da er det ikke opplagt for meg at det er de som greier seg fint med rimelige proffkabler som har "dårlig hørsel" og "for dårlig anlegg" heller.
    Et par saker:
    Er det noe sted hevdet at en Rolex er mer presis enn en Casio eller Timex? Nei.

    Så kabler: Hva er en "teknisk ytelse"? Må alt forklares teknisk eller kan det tenkes at opplevd lydkvalitet spiller inn? Kan ikke du og andre godta at noen av oss ønsker å ha dyre kabler? Som etter vår (min) mening er fremragende? I mitt system opplever jeg dette og det har ikke noe med snobberi å gjøre. Mitt anlegg er for min personlige glede i mitt dedikerte lytterom. Jeg blir oppgitt av de som hele tiden skal hevde at de som kjøper (i dette tilfelle) dyre kabler nærmest er tilbakestående og lettlurte.

    Her handler det også om synergier, å sette sammen ett anlegg som fungerer optimalt. Og kabler (lik det eller ikke) er en viktig del av ett anlegg. Ikke dermed sagt at rimelige kabler ikke kan fungere fint, det kan de sikkert. Men ha respekt for at vi velger forskjellig ut ifra ulike tilnærminger til denne hobbyen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Unnskyld meg janpe, men det skulle være unødig å sitere hva du selv har skrevet i tråden. Ja, for du vet at alt du skriver blir stående slik at vi kan lese ordrett hva du har sagt? Feks i innlegg #150, jeg siterer:

    Poenget er at hvis man har investert i dyrt utstyr vil man gjerne at elektronikk og høyttalere skal kunne prestere som tiltenkt, da nytter det ikke med Clas Olsson kabler eller tilsvarende.
    #179
    Det jeg imidlertid kan er å høre forskjeller på kabler i eget anlegg og hos MEG er det store forskjeller mellom ulike kabler. Også USB kabler . Derfor har jeg også kjøpt de kablene som fungerer best i mitt anlegg. Er det ikke egentlig så enkelt?
    Dette er ikke uttalelser om eierglede, men en vurdering av objektive egenskaper du påstår kabler har.

    Konklusjon: Du kommer med objektive påstander og åpner dermed for en objektiv debatt hvor ikke dine følelser kan hensynstas. At du blir oppgitt er dermed ikke en interessant faktor og vi trenger ikke ha respekt for hva du sier.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    GRAMMATIKK OG KABLER

    I debatter om f.eks. kabler kan det være en fordel å være bevisst på grammatikken.

    Eksempelvis er det problemfritt å bruke "jeg synes" eller "jeg mener" når man påstår noe som ikke kan bevises eller støttes av teori.

    Problemer blir det først når man skriver "det er" og liknende, som om en påstand uten støtte fra bevis eller teori er et faktum.

    Mange diskusjoner hadde blitt enklere med et litt mer bevisst forhold til språkets grammatiske muligheter.
    Det du påpeker her er faktisk semantikk og setningsoppbygning,ikke grammatikk.

    Mulig du synes jeg er teoretisk nå, men det er det jo drøy tradisjon for i disse trådene likevel.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Er da ikke ute etter å få respekt. Og ja, hos meg fungerer de kablene jeg har kjøpt aldeles utmerket. Som er viktig for meg. Dette er ingen objektiv debatt og jeg trenger ingen anerkjennelser for mine valg. Men jeg synes heller ikke at man nesten skal idiot forklares heller. Jeg er vel neppe den eneste som har kjøpt dyre kabler blant forumdeltagerne heller.

    Minner nesten om en heksejakt :).

    JP
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette er ingen objektiv debatt.
    JP
    Det er nok en objektiv debatt janpe, en debattform du og mange med deg tilsynelatende ikke mestrer når det kommer til dette temaet. Du har jo påpekt at denne diskusjonen ikke gir noen mening for deg, det er tydelig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    GRAMMATIKK OG KABLER

    I debatter om f.eks. kabler kan det være en fordel å være bevisst på grammatikken.

    Eksempelvis er det problemfritt å bruke "jeg synes" eller "jeg mener" når man påstår noe som ikke kan bevises eller støttes av teori.

    Problemer blir det først når man skriver "det er" og liknende, som om en påstand uten støtte fra bevis eller teori er et faktum.

    Mange diskusjoner hadde blitt enklere med et litt mer bevisst forhold til språkets grammatiske muligheter.
    Der jeg vokste opp ( Oslo øst) hadde vi noen som konsekvent aldri tok feil og brukte derfor aldri ord som kanskje, tror, sannsynligvis.
    De fikk navnet "Tiur" Kan være irriterende, men med alderen bringer de mest fram smilet hos meg.
    Har inntrykk av at Sentralen er befolket med noen sånne:)
    Capercaillie_(8751340764).jpg
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Dette er ingen objektiv debatt.
    JP
    Det er nok en objektiv debatt janpe, en debattform du og mange med deg tilsynelatende ikke mestrer når det kommer til dette temaet. Du har jo påpekt at denne diskusjonen ikke gir noen mening for deg, det er tydelig.
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er ingen objektiv debatt.
    JP
    Det er nok en objektiv debatt janpe, en debattform du og mange med deg tilsynelatende ikke mestrer når det kommer til dette temaet. Du har jo påpekt at denne diskusjonen ikke gir noen mening for deg, det er tydelig.
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    For meg er det lettere å akseptere at en forsterker er verdt f.eks. 30.000,- enn en kabel til samme pris. Min sunne fornuft tilsier at det er noe rip-off aktig med kabelen men ikke nødvendigvis med forsterkeren...
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Dette er ingen objektiv debatt.
    JP
    Det er nok en objektiv debatt janpe, en debattform du og mange med deg tilsynelatende ikke mestrer når det kommer til dette temaet. Du har jo påpekt at denne diskusjonen ikke gir noen mening for deg, det er tydelig.
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    For meg er det lettere å akseptere at en forsterker er verdt f.eks. 30.000,- enn en kabel til samme pris. Min sunne fornuft tilsier at det er noe rip-off aktiv med kabelen men ikke nødvendigvis med forsterkeren...
    Ok. Men hva med langt dyrere utstyr? Er det også "idioti" og rip off?

    JP
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    Igjen denne stråmannen! Det er irrelevant om du føler deg som en idiot. Du står fritt til å kjøpe hva du vil.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    For meg er det lettere å akseptere at en forsterker er verdt f.eks. 30.000,- enn en kabel til samme pris. Min sunne fornuft tilsier at det er noe rip-off aktiv med kabelen men ikke nødvendigvis med forsterkeren...
    Ok. Men hva med langt dyrere utstyr? Er det også "idioti" og rip off?

    JP
    Det er ingen som ikke respekteter hva andre kjøper, men noen, blant andre jeg, tror ikke noe på at med mindre man har forsterkere med temmelig sære design, så vil ikke høyttaler- og signalkabler påvirke lyden hørbart (Balansert kabling og jordingshensyn unntatt). Derav følger at jeg ikke ser noen fornuft i å bruke mye penger på kabler. Ikke dermed sagt at noen er idioter, men kanskje impliserer det at dyre kabler er en ripoff, all den tid markedsføringen fokuserer på lydkvaliteten?

    Denne meningen må du respektere, akkurat som jeg må respektere dine.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    GRAMMATIKK OG KABLER

    I debatter om f.eks. kabler kan det være en fordel å være bevisst på grammatikken.

    Eksempelvis er det problemfritt å bruke "jeg synes" eller "jeg mener" når man påstår noe som ikke kan bevises eller støttes av teori.

    Problemer blir det først når man skriver "det er" og liknende, som om en påstand uten støtte fra bevis eller teori er et faktum.

    Mange diskusjoner hadde blitt enklere med et litt mer bevisst forhold til språkets grammatiske muligheter.
    Det du påpeker her er faktisk semantikk og setningsoppbygning,ikke grammatikk.

    Mulig du synes jeg er teoretisk nå, men det er det jo drøy tradisjon for i disse trådene likevel.
    Tja, ikke la dette om grammatikk vs semantikk og setningsbygning bli hovedpoenget. For øvrig finnes det i andre språk verbformer som angir usikkerhet, hypotetiske utsagn osv.; da kalles det grammatikk.

    Hovedpoenget mitt er at vi alle kan bli flinkere til å skille mellom det vi vet fungerer for en selv og det som fungerer mer generelt i de fleste tilfeller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Respekterer andres rett til å mene og kjøpe hva de vil", da.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    For meg er det lettere å akseptere at en forsterker er verdt f.eks. 30.000,- enn en kabel til samme pris. Min sunne fornuft tilsier at det er noe rip-off aktiv med kabelen men ikke nødvendigvis med forsterkeren...
    Ok. Men hva med langt dyrere utstyr? Er det også "idioti" og rip off?

    JP
    Det er ingen som ikke respekteter hva andre kjøper, men noen, blant andre jeg, tror ikke noe på at med mindre man har forsterkere med temmelig sære design, så vil ikke høyttaler- og signalkabler påvirke lyden hørbart (Balansert kabling og jordingshensyn unntatt). Derav følger at jeg ikke ser noen fornuft i å bruke mye penger på kabler. Ikke dermed sagt at noen er idioter, men kanskje impliserer det at dyre kabler er en ripoff, all den tid markedsføringen fokuserer på lydkvaliteten?

    Denne meningen må du respektere, akkurat som jeg må respektere dine.
    Mht til dine meninger om kabler: Her er jeg (respektfullt) svært uenig.

    JP
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Prisverdig med gode og velmente råd, men hvis det skulle være noe i min smått kontroversielle hypotese om at dette har noe å gjøre med forventninger ut fra prisen som opplevd kvalitetssignal vil det være vanskelig å oppnå samme effekt med kabling til lavere pris. Fra et teknisk perspektiv kan man vise at signalet kommer gjennom minst like uberørt med helt standard proffkabel fra snelle som med dyre "audiofile" kabler, men det gir ikke den samme "gleden ved å eie noe dyrt", som Endpoint Audio var inne på.

    Men da er det kanskje like bra å velge proffkabler til proffpriser (som linken fra Benchmark tilråder) enn å lete etter "audiofile" kabler som hevdes å være "like gode som kabler til ti ganger prisen". Det argumentet møter man overalt, og man kan mistenke at grunnen til at noen annonserer kabler til 250000 egentlig er at de prøver å selge kabler til 25000 - du vet, like gode som de til ti ganger prisen - uten hensyn til at en proffkabel til 250 også er minst like god. Hvis det er lydkvalitet man er opptatt av, da, og ikke en diffus "eierglede".

    Ikke at sånt skjer i hifi, selvsagt, men kanskje i andre bransjer: https://www.aftenposten.no/verden/i/XVvwm/Forskere-Derfor-smaker-dyr-vin-bedre-enn-billig
    Jeg kjøpte nettopp en dyr vin, og likte den ikke noe særlig..
    Men så har jeg også edruelige kabler.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    Hvem er det som idiotforklarer hvem ? & hvordan ? I den grad idiotforlaringene i det hele tatt er der, går det muligens begge veier. Kabelentusiastene «idiotforklarer» claes ohlson-kabler :

    Poenget er at hvis man har investert i dyrt utstyr vil man gjerne at elektronikk og høyttalere skal kunne prestere som tiltenkt, da nytter det ikke med Clas Olsson kabler eller tilsvarende.
    Svar: Joda det nytter helt fint med gode kabler fra Clas Ohlson. Noen av dem har god mekanisk kvalitet og er transparente under «normale» arbeidsbetingelser, også i kombinasjon med «cost no object» elektronikk.

    «Idiotforklaring» er egentlig en påtatt offerrolle, og dersom man liker liker å oppfatte seg selv som «idiotforklart» såkan man ta til deg alle «idiotforklaringene» en vil.

    Boutiquekabler er ikke veldig omstridt for min del, det er et rent «luksusprodukt» der pris = kvalitet = produktet, med med litt garnityr av oppblåst «branding», bling og glitter samt fantasifulle «forklaringer» og merkevaremytologi.

    Det enkle poenget er at hifikabler ikke gjør noe annet enn det de elektriske egenskapene tilsier, i kombinasjon med det utstyret de er tilkoblet, i det miljøet det er satt i. En god hifikabel er 100% transparent, dvs det har ingen lydlig konsekvens å koble kabelen til ustyret og det som dyttes inn i kabelen låter klin likt med det som kommer ut av den, og alle transparente kabler låter klin likt. Transparente hifikabler koster ikke en herregård. Dersom det er idiotforklaring så vær så god.

    mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når forsterkere går opp mot og langt over 100kkr, og høyttalere ditto, og opp mot flere hundre kkr, er det faktisk ikke urimelig å tenke i retning rip-off også her.
    Jeg har drevet med elektronikkdesign ( ikke hifi-forsterkere) hele mitt yrkesaktive liv, og en kikk på bilder av mange svært dyre forsterkere får meg ubetinget til å tenke mitt. Det er ikke alltid det er noen overflod av deler, og egentlig nokså sjeldent med magiske deler til fantasipris...
    Nå er det selvsagt også utviklingkostnad i slike situasjoner, men dog.....
     
    A

    ANM

    Gjest
    Når forsterkere går opp mot og langt over 100kkr, og høyttalere ditto, og opp mot flere hundre kkr, er det faktisk ikke urimelig å tenke i retning rip-off også her.
    Som McIntosh-eier reiser selvfølgelig jeg bust nå! ;)

    Nå vil vel jeg hevde at denne produktgruppen bedre kan relateres til feks Rolex. Utvilsomt at branding og livsstil ligger baket inn i prisen, ikke dermed sagt at produktet ikke innehar unike tekniske kvaliteter, selv om ikke disse nødvendigvis direkte kan relateres til lydkvaliteten.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    ...
    Men hva slags "debatt" er det egentlig? Som sagt så respekterer jeg andres valg av utstyr og jeg synes at andre kan respektere de valg vi gjør som satser litt mer enn gjennomsnittet. I dette tilfellet på kabler. Og annet for den saks skyld. Hvorfor er dette med kabler så ømtålig? Hva med høyttalere, forsterkere, drivverk osv? Skal man også idiot forklares fordi man kjøper dyre komponenter her også?

    JP
    Hvem er det som idiotforklarer hvem ? & hvordan ? I den grad idiotforlaringene i det hele tatt er der, går det muligens begge veier. Kabelentusiastene «idiotforklarer» claes ohlson-kabler :

    Poenget er at hvis man har investert i dyrt utstyr vil man gjerne at elektronikk og høyttalere skal kunne prestere som tiltenkt, da nytter det ikke med Clas Olsson kabler eller tilsvarende.
    Svar: Joda det nytter helt fint med gode kabler fra Clas Ohlson. Noen av dem har god mekanisk kvalitet og er transparente under «normale» arbeidsbetingelser, også i kombinasjon med «cost no object» elektronikk.

    «Idiotforklaring» er egentlig en påtatt offerrolle, og dersom man liker liker å oppfatte seg selv som «idiotforklart» såkan man ta til deg alle «idiotforklaringene» en vil.

    Boutiquekabler er ikke veldig omstridt for min del, det er et rent «luksusprodukt» der pris = kvalitet = produktet, med med litt garnityr av oppblåst «branding», bling og glitter samt fantasifulle «forklaringer» og merkevaremytologi.

    Det enkle poenget er at hifikabler ikke gjør noe annet enn det de elektriske egenskapene tilsier, i kombinasjon med det utstyret de er tilkoblet, i det miljøet det er satt i. En god hifikabel er 100% transparent, dvs det har ingen lydlig konsekvens å koble kabelen til ustyret og det som dyttes inn i kabelen låter klin likt med det som kommer ut av den, og alle transparente kabler låter klin likt. Transparente hifikabler koster ikke en herregård. Dersom det er idiotforklaring så vær så god.

    mvh
    KJ
    Respektfullt uenig, men det er helt ok. Det viktigste er vel at man er fornøyd med de valgene man gjør.

    JP
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - at en Tannoy Westminster er dyrt, kan en saktens skjønne, da det er temmelig mye håndarbeide og materialer involvert.

    Rett pris er forsåvidt det markedet er villige til å betale, men det er jækla mye av markedsføringen som er rein svada og humbug.

    Johan-Kr
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    I alle hobbyer er det produsenter som henger seg på for å selge mumbo-jumbo. Noen ønsker å bruke masse penger på det. La dem gjøre det. Noen oppdager hva de har brukt pengene sine på etter noen år, andre gjør det aldri. Og de som lever i uvitenhet koser seg med kabler til en million som egentlig burde kostet tusen kroner. Men de lever i troen.
    Dette er på linje med religion. Umulig å diskutere på en rasjonell måte. Asbjørn kan komme med all verdens tall og målinger, hjelper ikke. Punktum.
    Litt for lett å kalle alt mumbo jumbo, og asbjørn kan måle så mye han gidder. Der er store forskjeller på kabler i visse oppsett og de hvis de som er hardnakka kabelskeptikere ikke kan høre det så hører de dårlig. At noen er villige til å betale mye mer enn noen tjener i året så er det opp til dem selv. Det er en god del av dere som ikke klarer å innse at en lytteopplevelse er subjektiv, og for noen så er det deilig å eie noe dyrt. Det er så enkelt at alle og ingen har rett. Ut ifra hva jeg leser på HFS så er det altfor mange som lytter for mye etter feil, og glemmer at vi ikke bare oppfatter musikk via ørene.
    Mye arrogant luriumpreik her Endpoint Audio, absolutt med på å heve argumentasjonen og bekrefte at det er viktigere å belønne seg med noe dyrt noe enn å bry seg med hva som er virkelig.
    Ja, høyttalerkablene sine fysiske egenskaper kan ha en effekt på hva sluttresultatet ut av høyttalerne kan bli - superduperkablene er gjerne konstruert slik at de kan påvirke lyden ut av høyttalerne dine til det verre, men siden frontallappen din og andre deler av hjernen (ventrale striatum) som higer etter belønning aktiveres og gir deg nirvanafølelse - har du blitt lurt.
    Et par høyttalere med respons innenfor det (mulige) hørbare området (35 - 22kHz) med en målemikrofon foran hver høyttaler og et par målemikrofoner plassert i "sweet point" samtidig med måling av kildesignal og vi skal kunne fortelle deg hvordan de forskjellige kabler kan påvirke lyden - basert på målinger - ikke dine og andre likesinnede sine placebopåvirkede oppfatning eller styrt av belønningsbehov og forventninger til hvordan lyden "virkelig" er.
    Eierglede? Kabelskeptikere (hmm, er vel så ille å være skeptisk til hva som er virkelig sant - betegnelsen "kabelskeptiker" "kabelpoliti" "kabelhater" brukes ofte av, tja hva skal vi kalle de som hevder at kabler er roten til all god lyd og at en hører stor forskjell på kabler??).
    "At noen er villige til å betale . . . " arrogant luriumpreik. Klarer du selv å innse at en lytteropplevelse er subjektiv og ikke behøver å være riktig - for objektiv er den ikke. "og for noen er det deilig å eie noe dyrt". Joda, men så innrøm det da uten å hevde at det har noe med kvalitet og lydforbedring å gjøre.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gjenbruk er fint, det. Men nå må det da i himmelens navn være nok kabeltråder???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ikke falle deg inn at de som har en Rolex føler eierglede ved det også? At man er genuint interessert i klokker og unner seg dette? Kan man unne seg noe ekstra så hvorfor ikke? Dritkjedelig hvis alle hadde hatt Timex klokker og Clas Olson kabler :).
    For all del. Men da blir det litt baklengs å argumentere med at en mekanisk Rolex gir den mest presise tidsmålingen, og så forsøke å finne et Casio kvartsur som er "nesten like bra til en tiendedel av prisen". Formodentlig går min radiostyrte Casio mer presist enn hvilken som helst Rolex, ettersom den synkroniserer seg til et tysk atomur hver natt, men den vil neppe gi samme eierglede for noen som er opptatt av mekaniske klokker med kompliserte urverk.

    Hvis vi kan innrømme for oss selv og kanskje for hverandre at kabelmarkedet er et slikt luksusmarked hvor den tekniske ytelsen ikke har noen sammenheng med prisen og hvor "eiergleden" i stor grad handler om å eie en uforholdsmessig dyr ting, heller enn at det strengt tatt har noe med signalformidling og fysisk lydkvalitet å gjøre, så ligger det kanskje an til en mer edruelig diskusjon også her inne. Og da er det ikke opplagt for meg at det er de som greier seg fint med rimelige proffkabler som har "dårlig hørsel" og "for dårlig anlegg" heller.
    Et par saker:
    Er det noe sted hevdet at en Rolex er mer presis enn en Casio eller Timex? Nei.

    Så kabler: Hva er en "teknisk ytelse"? Må alt forklares teknisk eller kan det tenkes at opplevd lydkvalitet spiller inn? Kan ikke du og andre godta at noen av oss ønsker å ha dyre kabler? Som etter vår (min) mening er fremragende? I mitt system opplever jeg dette og det har ikke noe med snobberi å gjøre. Mitt anlegg er for min personlige glede i mitt dedikerte lytterom. Jeg blir oppgitt av de som hele tiden skal hevde at de som kjøper (i dette tilfelle) dyre kabler nærmest er tilbakestående og lettlurte.

    Her handler det også om synergier, å sette sammen ett anlegg som fungerer optimalt. Og kabler (lik det eller ikke) er en viktig del av ett anlegg. Ikke dermed sagt at rimelige kabler ikke kan fungere fint, det kan de sikkert. Men ha respekt for at vi velger forskjellig ut ifra ulike tilnærminger til denne hobbyen.
    Mulig jeg er litt treg i oppfattelsen, men sier vi ikke eksakt samme sak her? Ikke at det noensinne tidligere har hindret en kabeldiskusjon, da.

    Poenget med det Rolex vs Casio-eksemplet er jo nettopp at ingen påstår at en Rolex er mer presis enn en Casio, så hvorfor i all verden må vi innbille oss at grisedyre kabler gir mer presis signaloverføring enn billige? De gjør jo ikke det, så kanskje vi alle ville vunnet på om vi var ærlige om at "eiergleden" i kabelsegmentet handler om noe annet enn teknisk kvalitet. Og så droppe alt dette pseudovitenskapelige tullpratet om superrene legeringer, signalhastigheter opp mot lyshastigheten, kvantemekanisk bimbam og hva det nå er alt sammen kabelselgerne slår om seg med.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er ingenting i universet som noen gang har hindret en kabeldiskusjon. Selvfølgelig heller ikke at debatantene, for ikke å si "debatt-tantene", egentlig er enige. Det skulle tatt seg ut!
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Det kan ikke falle deg inn at de som har en Rolex føler eierglede ved det også? At man er genuint interessert i klokker og unner seg dette? Kan man unne seg noe ekstra så hvorfor ikke? Dritkjedelig hvis alle hadde hatt Timex klokker og Clas Olson kabler :).
    For all del. Men da blir det litt baklengs å argumentere med at en mekanisk Rolex gir den mest presise tidsmålingen, og så forsøke å finne et Casio kvartsur som er "nesten like bra til en tiendedel av prisen". Formodentlig går min radiostyrte Casio mer presist enn hvilken som helst Rolex, ettersom den synkroniserer seg til et tysk atomur hver natt, men den vil neppe gi samme eierglede for noen som er opptatt av mekaniske klokker med kompliserte urverk.

    Hvis vi kan innrømme for oss selv og kanskje for hverandre at kabelmarkedet er et slikt luksusmarked hvor den tekniske ytelsen ikke har noen sammenheng med prisen og hvor "eiergleden" i stor grad handler om å eie en uforholdsmessig dyr ting, heller enn at det strengt tatt har noe med signalformidling og fysisk lydkvalitet å gjøre, så ligger det kanskje an til en mer edruelig diskusjon også her inne. Og da er det ikke opplagt for meg at det er de som greier seg fint med rimelige proffkabler som har "dårlig hørsel" og "for dårlig anlegg" heller.
    Et par saker:
    Er det noe sted hevdet at en Rolex er mer presis enn en Casio eller Timex? Nei.

    Så kabler: Hva er en "teknisk ytelse"? Må alt forklares teknisk eller kan det tenkes at opplevd lydkvalitet spiller inn? Kan ikke du og andre godta at noen av oss ønsker å ha dyre kabler? Som etter vår (min) mening er fremragende? I mitt system opplever jeg dette og det har ikke noe med snobberi å gjøre. Mitt anlegg er for min personlige glede i mitt dedikerte lytterom. Jeg blir oppgitt av de som hele tiden skal hevde at de som kjøper (i dette tilfelle) dyre kabler nærmest er tilbakestående og lettlurte.

    Her handler det også om synergier, å sette sammen ett anlegg som fungerer optimalt. Og kabler (lik det eller ikke) er en viktig del av ett anlegg. Ikke dermed sagt at rimelige kabler ikke kan fungere fint, det kan de sikkert. Men ha respekt for at vi velger forskjellig ut ifra ulike tilnærminger til denne hobbyen.
    Mulig jeg er litt treg i oppfattelsen, men sier vi ikke eksakt samme sak her? Ikke at det noensinne tidligere har hindret en kabeldiskusjon, da.

    Poenget med det Rolex vs Casio-eksemplet er jo nettopp at ingen påstår at en Rolex er mer presis enn en Casio, så hvorfor i all verden må vi innbille oss at grisedyre kabler gir mer presis signaloverføring enn billige? De gjør jo ikke det, så kanskje vi alle ville vunnet på om vi var ærlige om at "eiergleden" i kabelsegmentet handler om noe annet enn teknisk kvalitet. Og så droppe alt dette pseudovitenskapelige tullpratet om superrene legeringer, signalhastigheter opp mot lyshastigheten, kvantemekanisk bimbam og hva det nå er alt sammen kabelselgerne slår om seg med.
    Jeg så litt gjennom din tråd mht ditt anlegg og innser at vi har litt ulike ståsteder for å si det forsiktig. Og tilnærming ikke minst. Dette er ingen kritikk av noe av det du gjør eller har av anlegg. Men enige blir nok ikke vi, spiller heller ingen rolle.

    JP
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så litt gjennom din tråd mht ditt anlegg og innser at vi har litt ulike ståsteder for å si det forsiktig. Og tilnærming ikke minst. Dette er ingen kritikk av noe av det du gjør eller har av anlegg. Men enige blir nok ikke vi, spiller heller ingen rolle.
    Nesten litt betryggende. Et øyeblikk trodde jeg vi var skjønt enige om at den "eiergleden" ikke har noe med tekniske egenskaper å gjøre. Da ville jo de fleste kabeltråder endt med fred og fordragelse, og det kan vi vel ikke ha noe av.

    Apropos min tilnærming: Har du sett høyttalerne mine? Hjemmebygg, brukte fem-seks år fra første skisse til første tone, komponentene fikk koste i prinsipp hvor mye som helst for å få det resultatet jeg ville. Så nær kompromissløse som jeg bare greide å konstruere og bygge dem.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-40.html#post2191087
    http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-46.html#post2237983

    Jeg gikk nok litt for overkill på internkablingen også, med 4 mm2 OFC høyttalerkabel på bassene og 2,5 mm2 til mellomtoner og diskanter. Begge Amokabel fra Clas Ohlson. Egentlig hadde det holdt i massevis med vanlig 1,5 mm2 RKUB begge steder, så jeg angrer litt på at jeg brukte unødvendig mye penger akkurat der. Kunne lagt de kronene i enda bedre finérkvalitet i stedet. ;)
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Jeg så litt gjennom din tråd mht ditt anlegg og innser at vi har litt ulike ståsteder for å si det forsiktig. Og tilnærming ikke minst. Dette er ingen kritikk av noe av det du gjør eller har av anlegg. Men enige blir nok ikke vi, spiller heller ingen rolle.
    Nesten litt betryggende. Et øyeblikk trodde jeg vi var skjønt enige om at den "eiergleden" ikke har noe med teknisk kvalitet å gjøre.

    Apropos min tilnærming: Har du sett høyttalerne mine? Hjemmebygg, brukte fem-seks år fra første skisse til første tone, komponentene fikk koste i prinsipp hvor mye som helst for å få det resultatet jeg ville. Så nær kompromissløse som jeg bare greide å konstruere og bygge dem.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-40.html#post2191087
    http://www.hifisentralen.no/forumet...otion-transformer-diskant-46.html#post2237983

    Jeg gikk nok litt for overkill på internkablingen også, med 4 mm2 OFC høyttalerkabel på bassene og 2,5 mm2 til mellomtoner og diskanter. Begge Amokabel fra Clas Ohlson. Egentlig hadde det holdt i massevis med vanlig 1,5 mm2 RKUB begge steder, så jeg angrer litt på at jeg brukte unødvendig mye penger akkurat der. Kunne lagt de kronene i enda bedre finérkvalitet i stedet. ;)
    Nei, har ikke sett de før nå. Jeg er i det hele tatt svært lite opptatt av hvordan andres anlegg spiller og hva de eier. Det jeg kan si er at jeg aldri hadde greidd å bygge noe slikt, ikke om jeg hadde fått 1 million. Hvordan det spiller totalt sett aner jeg selvsagt ikke og din internkabling skal jeg ikke kommentere :). Mine høyttalere har ikke Clas Ohlson kabler internt.

    JP
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Lett blanding :). Neida;

    Kondo (Japan) sølvkabler + en annen jeg ikke helt husker navnet på. Det er en kabeltype til diskant og en annen type til mellomtone/bass.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Hvilken internkabling har dine høyttalere da?
    Jeg tipper det er Fono Acustica fra Spania?

    Skal si du har en flott samling komponenter som jeg er sikker på låter fantastisk, JANPE!:cool:
    Hei.
    Nei det er ikke de spanske Fono Acustica, de bruker de ikke lenger. Det er en annen japansk jeg ikke husker navnet på.

    Anlegg; Jo takk. har selvsagt altfor dyre kabler, men men :).

    JP
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    <snipp> Kraftig kabel som ender i spinkel terminering virker fullstendig ulogisk.
    Du er kanskje ikke elektronikkmann?
    Kanskje ikke. Men framholder allikevel at det virker ulogisk med spinkel terminering på kraftig kabel. Bare se på rørkabelskoene i fortinnet kobber som brukes i faste installasjoner. Veldig få z-plugger å se der, gitt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Logisk eller ikke - det som betyr noe er overgangsmotstanden i koblinga - som stort sett er avhenging av anleggsflata.....
    Forresten - hva er en z-plugg?
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Lett blanding :). Neida;

    Kondo (Japan) sølvkabler + en annen jeg ikke helt husker navnet på. Det er en kabeltype til diskant og en annen type til mellomtone/bass.
    En av disse?:
    Kondo kabler - ArtSound
    "Alle kabler, både sølv og kobber, produceres efter samme metode: Metallet trækkes laaaangsomt i den ønskede dimension, overtrækkes derefter med 6 gange lak, og derefter bliver lederne lagt på lager og ældes!"

    Jeg tviler ikke på at kabelen i utgangspunktet kan være god, men kan ikke forstå hvordan lagring - til og med aldring - skal gjøre den bedre. Intuitivt tenker jeg den om noe blir verre av aldring. Ut over å drive prisen opp skjønner jeg ikke hvordan i all verden kabelen skal bli bedre av å ligge på lager.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn