Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Å lytte til ting i mono med to høyttalere er ganske interessant. Start med å verifisere at man har et skikkelig mono lydbilde der alt er spikret i senter. Hvis det er forskjell mellom kanalene så "drar" lydbildet ut mot sidene, og man får ikke et skikkelig fantom-bilde i midten. Jeg prøvde dette i går med to forskjellige kabler på hver høyttaler - en kort og "god", og en lang skrotkabel som var skjøtet sammen flere plasser. Ikke søren og jeg oppdaget noen forskjell.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ^ Spennende og enkel test. Skal ikke se bort fra at skrotkabelen med mange skjøter har nokså like elektriske egenskaper som den gode. Neste gang jeg får en Nordost på besøk skal jeg prøve det samme.

    Dersom jeg da ikke får forskjeller blir min konklusjon at testen ikke kan brukes til å avdekke forskjeller på kabler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok... så hvis du ikke hører forskjell, så er det likevel forskjell som ikke kan høres med en sånn test? Jeg må si jeg sliter litt med logikken din der.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    - de hørbare forskjellene var utrolig små, tiltross for svært ulike elektriske egenskaper og pris
    - dyrest er ikke nødvendigvis best
    - øvelsen er forferdelig tidkrevende, kjedelig og mentalt krevende

    Min personlige overbevisning, i likhet med de aller flestes, er at ja, det er hørbare forskjeller som kan bevises. Det er prisen og prosaen jeg uten å nøle vil kalle uforstand, svindel og/eller psykologi.
    Aldeles enig og helt i samsvar men det jeg fant ut også :).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.482
    Antall liker
    12.685
    Sted
    Sørlandet
    Den testen jeg refererte til tidligere i denne tråden mellom en Nordost høytalerkabel og en for anledningen hjemmesnekret strømkabelrest, ble gjennomført som en blindtest.

    Min hensikt var å overbevise en kabelentusiast-venn om at det er små eller ingen hørbare forskjeller. Jeg tenke at vi først kunne gjennomføre noen enkle blindtester, for så å gjennomføre en abx dersom det overhode var mulig å høre forskjell.

    At også jeg som byttet kabler, mente å høre forskjell, er irrelevant. Det som er viktig er at min yngre venn klarte 5 av 6 i intens konsentrasjon før vi ikke gadd mere. Den ene feilen unnskyldte han med at jeg pratet med sønnen som kom innom.

    Jeg, kabelskeptikeren, er overbevist om at min venn ville klart å skille mellom kablene med statistisk signifikans i en abx-test.

    Vi skiltes som venner med følgende felles konklusjon:
    - de hørbare forskjellene var utrolig små, tiltross for svært ulike elektriske egenskaper og pris
    - dyrest er ikke nødvendigvis best
    - øvelsen er forferdelig tidkrevende, kjedelig og mentalt krevende
    - det er mye artigere å bare lytte til musikk

    Min personlige overbevisning, i likhet med de aller flestes, er at ja, det er hørbare forskjeller som kan bevises. Det er prisen og prosaen jeg uten å nøle vil kalle uforstand, svindel og/eller psykologi.
    Spennende. Jeg postet dette tidligere i tråden her:

    Under en lyttesesjon for en tid tilbake gjorde jeg et eksperiment på et anlegg bestående av Harbeth SHL5 og Mcintosh integrert og CD spiller. Jeg hadde for hånd ekte Nordost Odin 1 RCA, fake Odin rca, Blue Jeans Belden samt en enkel kabel fra QED. Vinneren ble Nordost Odin... til tross for at jeg aldri benyttet den ekte versjonen. Når jeg senere koblet på den ekte klarte ingen å høre forskjell mellom den og den falske. Pussige greier.

    -BB-
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ok... så hvis du ikke hører forskjell, så er det likevel forskjell som ikke kan høres med en sånn test? Jeg må si jeg sliter litt med logikken din der.
    Jeg kan aldri tenke meg at elektriske egenskaper mellom kabler kan endre panorering, ikke engang i nærheten, selv om det kan være ørsmå hørbare forskjeller i f.eks transparens.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En annen ting er at jeg har gjort samme testen med to forskjellige høyttalere som er equalized så mye at de målte så og si likt. Allikevel svært lett å høre at de ikke låt likt i en sånn mono-test.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Mitt neste Hkabelprosjekt vil se slik ut i miniatyr over stuegulvet,....

    TELE 2014.2.jpg


    TELE 2014 1 0007 05.jpg



    og et slikt langs linja for regelmessig ettersyn og vedlikehold:
     
    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    He, hee! :) Spesifikasjonene fra disse selgerene tror jeg nok man kan med en klype salt.
    Ser at man nå også kan kjøpe Jorma, som produseres i Sverige, på AliExpress til en brukdel av prisen. ;)
    https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170920084904&SearchText=jorma+cable
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    For å bruke denne tråden til litt av det den var tenkt til. Trenger tips til signalkabel av god kvalitet med plugger som kan strammes.
    Bakgrunnen for forespørselen er at jeg har noen komponenter med rca plugger som er ørlite små. Så da ender det opp med dårlig kontakt på signal jord.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du har en rørforsterker med relativt høy utgangsimpedans (f.eks ved bruk av 8-ohms-utgang) og lavimpedante høyttalere, så vil kabler med dårlige elektriske egenskaper kunne slå ut i skrikende lyd.

    Hadde et tilfelle med en Cary SLA70 rørforsterker (8 ohms uttak), et par Kef Reference 107/2 (4 ohms, flat impedanskurve) og noen snåle danskproduserte høyttalerkabler, bestående av silkeisolerte enkeltledere av flatvalset sølv. Lederne var separate og lå løst på gulvet. Dette låt helt forferdelig. Samme kabel og forsterker på et par høyttalere med høere impedans var uproblematisk. Samme forsterker og høyttalere med sølvkabel av samme kvadrat men normal konstruksjon (runde ledere i teflonisolasjon som lå parallellt i samme ytterkappe) var også uproblematisk.

    Johan-Kr
    Ahh.. Usikker på hva det kan væære.

    Det er godt mulig at de var tilkoblet 8 ohm utgang på rørforsterker, utfra data på Triangle Altea EX som jeg hadde og savner den dag i dag:

    Specifications:

    Number of channels 2.5
    Loudspeaker type Bass Reflex
    Sensitivity 91 dB/W/m
    Frequency range 45 Hz – 20 KHz (+/- 3 dB)
    Power handling 100 W
    Nominal impedance 8 Ω
    Cabinet dimensions 1000 x 200 x 355 mm
    Dimensions with plinth 1060 x 370 x 380 mm
    Weight 20 kg
    Finish Cognac



    En rar opplevelse var med den samme forsterkeren på B&W CM9, der låt det kjempeflott på 8 ohm, men kresj på 4 ohm.

    Data til CM9, og der ser jeg at de er 8 ohm..og jeg som alltid har trodd de var på 4:

    http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/InfoSheet/ENG_FP27936_CM9_info_sheet.pdf
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    For å bruke denne tråden til litt av det den var tenkt til. Trenger tips til signalkabel av god kvalitet med plugger som kan strammes.
    Bakgrunnen for forespørselen er at jeg har noen komponenter med rca plugger som er ørlite små. Så da ender det opp med dårlig kontakt på signal jord.
    Det var av samme grunn at jeg bestemte meg for å lage kabler selv.
    Jeg kjøpte disse pluggene.
    12 Pcs Gold Plated RCA Plug Locking Non Solder Plugs Connector | eBay

    og denne kabelen som jeg klippet opp i ønskede lengder:
    Antennekabel, RG-6/U - Antennekabel Koaksialkabel - Biltema
    Finner man en coax med litt tykkere ytterkappe så er det ett pluss, den jeg brukte er den tynneste som passer i pluggene.


    Slik ble resultatet. Når man har strammet pluggene, er det tilnærmet umulig å dra dem ut uten å slakke av først. ;)
    IMG_20170825_124840.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    For å bruke denne tråden til litt av det den var tenkt til. Trenger tips til signalkabel av god kvalitet med plugger som kan strammes.
    Bakgrunnen for forespørselen er at jeg har noen komponenter med rca plugger som er ørlite små. Så da ender det opp med dårlig kontakt på signal jord.
    Det var av samme grunn at jeg bestemte meg for å lage kabler selv.
    Jeg kjøpte disse pluggene.
    12 Pcs Gold Plated RCA Plug Locking Non Solder Plugs Connector | eBay

    og denne kabelen som jeg klippet opp i ønskede lengder:
    Antennekabel, RG-6/U - Antennekabel Koaksialkabel - Biltema
    Finner man en coax med litt tykkere ytterkappe så er det ett pluss, den jeg brukte er den tynneste som passer i pluggene.


    Slik ble resultatet. Når man har strammet pluggene, er det tilnærmet umulig å dra dem ut uten å slakke av først. ;)
    Vis vedlegget 458260
    Takker for tips :) Det kan absolutt bli løsningen for meg :)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har lignende plugger, sikkert samme med annen merking, sitter som et skudd
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For å bruke denne tråden til litt av det den var tenkt til. Trenger tips til signalkabel av god kvalitet med plugger som kan strammes.
    Bakgrunnen for forespørselen er at jeg har noen komponenter med rca plugger som er ørlite små. Så da ender det opp med dårlig kontakt på signal jord.
    Det var av samme grunn at jeg bestemte meg for å lage kabler selv.
    Jeg kjøpte disse pluggene.
    12 Pcs Gold Plated RCA Plug Locking Non Solder Plugs Connector | eBay

    og denne kabelen som jeg klippet opp i ønskede lengder:
    Antennekabel, RG-6/U - Antennekabel Koaksialkabel - Biltema
    Finner man en coax med litt tykkere ytterkappe så er det ett pluss, den jeg brukte er den tynneste som passer i pluggene.


    Slik ble resultatet. Når man har strammet pluggene, er det tilnærmet umulig å dra dem ut uten å slakke av først. ;)
    Vis vedlegget 458260
    Takker for tips :) Det kan absolutt bli løsningen for meg :)
    Bruker du 75 Ohm coax til audio interconnects?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jepp. Evt ~0.1 ohm hvis du tenker på resistansen i kabelen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.787
    Antall liker
    35.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    75 ohm coax er helt utmerket som signalkabel. Impedansen er ikke viktig, men 75 ohm har gjerne lavere kapasitans enn 50 ohm, og det har litt betydning for lange strekk. Mange RG-6 har kobberkledd stålkjerne. Det er glimrende for høyfrekvente videosignaler når hele signalet uansett går i overflaten av lederen pga skinneffekten, men for audiofrekvenser leder stort sett hele tverrsnittet signal, og da ville jeg nok passet på å velge en med kobber senterleder. Formodentlig ingen hørbar forskjell, men en ståltråd vil gi litt ferromagnetisk hysterese og dermed tilføre målbare mengder lavereordens forvrengning. Vet ikke om den som ble brukt her er kobber eller stål, men det ser man fort når man setter avbitertangen i den.

    http://www.belden.com/techdatas/metric/1694a.pdf
    https://www.bluejeanscable.com/store/audio/LC1-design-notes.htm
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Ok... så hvis du ikke hører forskjell, så er det likevel forskjell som ikke kan høres med en sånn test? Jeg må si jeg sliter litt med logikken din der.
    Det jeg mente er at dersom man får forskjellig resultat med to ulike testmetoder, ABX og "mono-testen" som du beskriver, så ville jeg stolt mer på ABX-testen. Hvorfor: I ABX lytter man jo på det man hører til vanlig. I tillegg er det en anerkjent metode. Denne "mono-testen" er ny for meg.

    Men som sagt, "mono-testen" virker spennende og bør absolutt prøves ut. EQ-testen som du beskriver kan jeg relativt enkelt prøve ut med "Audio Hijack" når jeg kommer hjem til anlegget om noen uker.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    75 ohm coax er helt utmerket som signalkabel. Impedansen er ikke viktig, men 75 ohm har gjerne lavere kapasitans enn 50 ohm, og det har litt betydning for lange strekk. Mange RG-6 har kobberkledd stålkjerne. Det er glimrende for høyfrekvente videosignaler når hele signalet uansett går i overflaten av lederen pga skinneffekten, men for audiofrekvenser leder stort sett hele tverrsnittet signal, og da ville jeg nok passet på å velge en med kobber senterleder. Formodentlig ingen hørbar forskjell, men en ståltråd vil gi litt ferromagnetisk hysterese og dermed tilføre målbare mengder lavereordens forvrengning. Vet ikke om den som ble brukt her er kobber eller stål, men det ser man fort når man setter avbitertangen i den.

    http://www.belden.com/techdatas/metric/1694a.pdf
    https://www.bluejeanscable.com/store/audio/LC1-design-notes.htm
    Ok, jeg mener å huske fra gammelt av at vi alltid brukte RG58 til audio og RG59 til video.
    Mener du at man kan like godt bruke 110 Ohm (AES/EBU) også til analog overføring?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.787
    Antall liker
    35.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. 110 ohm AES/EBU er en twisted pair-kabel og er helt utmerket også som balansert analog signalkabel.

    Det analoge signalgrensesnittet er ikke impedansematchet. Avsenderen har en utgangsimpedans på 100-150 ohm og mottakeren en inngangsimpedans på 47-150 kOhm. Kabelens karakteristiske impedans gjelder bare ved riktig høye frekvenser (GHz) og sier ingen ting om impedansen i audiobåndet. Den vil uansett være noe helt annet enn det oppgitte tallet. Derimot har kapasitansen en viss betydning. Den er ofte lavere ved høyere karakteristisk impedans. Den karakteristiske impedansen beregnes som kvadratroten av L/C, og øker med fallende kapasitans.

    Derimot er riktig karakteristisk impedans viktig i digitale overføringer, men den "audiofile" kabelbransjen ser ikke ut til å bry seg så mye om det. De gjør et poeng av karakteristisk impedans når den ikke betyr noe (analog audio), men overser det totalt der det faktisk betyr noe (digitale overføringer, inkludert USB og Ethernet).
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.119
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Normalt regner en vel at karakteristisk impedans har betydning fra ca 1 Mhz og videre oppover. Jeg kan i alle fall skrive under på at det er viktig nok for kortbølgesendere. Enn videre er det en slags gammel tommelfingerregel at dersom kabelen er lengre en ca 1/10 bølgelengde ved aktuell (eller maks) frekvens, så skal man bruke vanlig praksis for transmisjonskabler. Derav følger at betydningnen av Zo for en kabelstump på en meter eller så for digital audio ikke er overkritisk. Korrekt terminering er da minst like viktig. Om bit'ene forandrer seg underveis ved varierende "kvalitet" på kabelen er en annen diskusjon... :cool:
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er det bare meg, eller er det på høy tid å IP-banne en viss danske?

    Fyren har jo snart hatt et tresifret antall profiler.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Var innom noen av disse selv og legger til et par:
    Youtube er like full av kabeltester som forumet her er fult av meninger så det er heltidsunderholdning om en gidder.

    Audioholics: Audio & Speaker Cable Myths vs Truths Revealed

    Cable comparison vs shoot out - The DSP Project

    Nordost Cable Test Frey2 vs Vahalla2

    Die Endlösung,,,,,
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.718
    Antall liker
    14.854
    Sted
    Langesund
    Synes rett og slett at han fint kan være her inne så lenge han holder seg til meninger om diverse ting innen hobbyen. I alle meningene/beskrivelsene av de han ikke er enig med, kunne han med sikkerhet spart litt på kruttet.

    Edit: Mister litt mening dette innlegget når Danskens innlegg ble fjernet.
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ^ Bortsatt fra at kruttet er i overkant tørt selvsagt, må alle få delta med sine meninger. Men det blir litt problematisk når jeg aldri kan være sikker på at det ikke er flere profiler i bruk samtidig, og jeg kjenner på fordommer og mistanker mot alle som ytrer seg på dansk.

    Men hvorfor kom dette opp her og nå forresten? Er selv langt OT i denne tråden, men dette kom litt brått på.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    ^ Bortsatt fra at kruttet er i overkant tørt selvsagt, må alle få delta med sine meninger. Men det blir litt problematisk når jeg aldri kan være sikker på at det ikke er flere profiler i bruk samtidig, og jeg kjenner på fordommer og mistanker mot alle som ytrer seg på dansk.

    Men hvorfor kom dette opp her og nå forresten? Er selv langt OT i denne tråden, men dette kom litt brått på.
    Den danske posten jeg reagerte på ble tydeligvis slettet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.787
    Antall liker
    35.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Normalt regner en vel at karakteristisk impedans har betydning fra ca 1 Mhz og videre oppover. Jeg kan i alle fall skrive under på at det er viktig nok for kortbølgesendere. Enn videre er det en slags gammel tommelfingerregel at dersom kabelen er lengre en ca 1/10 bølgelengde ved aktuell (eller maks) frekvens, så skal man bruke vanlig praksis for transmisjonskabler. Derav følger at betydningnen av Zo for en kabelstump på en meter eller så for digital audio ikke er overkritisk. Korrekt terminering er da minst like viktig. Om bit'ene forandrer seg underveis ved varierende "kvalitet" på kabelen er en annen diskusjon... :cool:
    Sant. Det jeg forsøkte å si var at den karakteristiske impedansen avhenger av frekvens. Ved DC er den lik DC-motstanden mellom de to lederne, dvs noen megaohm. Så faller den gradvis mot en asymptotisk verdi ved uendelig høy frekvens. Det er det tallet som oppgis som den karakteristiske impedansen.

    For radiosendere forsøker man dessuten å overføre mest mulig effekt, og da er impedansematching et poeng. Analoge signalkabler skal derimot bare overføre et lavfrekvent spenningssignal i et grensesnitt som er alt annet enn impedansematchet og heller ikke skal være det.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.119
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uten relevans til innlegg i denne tråden, men det er utrolig mange som går rundt og trur at coax måler feks 50 eller 75 ohm på DC..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja. 110 ohm AES/EBU er en twisted pair-kabel og er helt utmerket også som balansert analog signalkabel.

    Det analoge signalgrensesnittet er ikke impedansematchet. Avsenderen har en utgangsimpedans på 100-150 ohm og mottakeren en inngangsimpedans på 47-150 kOhm. Kabelens karakteristiske impedans gjelder bare ved riktig høye frekvenser (GHz) og sier ingen ting om impedansen i audiobåndet. Den vil uansett være noe helt annet enn det oppgitte tallet. Derimot har kapasitansen en viss betydning. Den er ofte lavere ved høyere karakteristisk impedans. Den karakteristiske impedansen beregnes som kvadratroten av L/C, og øker med fallende kapasitans.

    Derimot er riktig karakteristisk impedans viktig i digitale overføringer, men den "audiofile" kabelbransjen ser ikke ut til å bry seg så mye om det.
    Du må nok gå opp litt på utgangsimpedans. En av mine preamper mener jeg er 600 Ohm, uten at det endrer bildet noe nevneverdig.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Skal en lage signalkabel av coax, så er denne et godt alternativ. Jeg har brukt denne årevis:)
    https://www.elfadistrelec.no/no/koa...solvbelagt-svart-ceam-m17-84-rg223/p/15591060

    kabel003.jpg


    Sølvbelagt solid innerleder av kobber. Dobbel sølvbelagt skjerm av flettet kobber. PE dielektrikum (isolasjon)
    100pF kapasitans pr. meter. Denne kabelen har alt som skal til for å slippe signalet uforandret igjennom.
    Hadde det ikke vært for den lave prisen, så ville denne kabelen vært medlem i high-end klubben.

    Tverrsnittet på skjermen (returlederen) i RCA-kabler er like viktig som tverrsnittet på høyttalerkabler.
    Asbjørn kan sikkert forklare hvorfor på en måte som alle forstår:)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.787
    Antall liker
    35.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. 110 ohm AES/EBU er en twisted pair-kabel og er helt utmerket også som balansert analog signalkabel.

    Det analoge signalgrensesnittet er ikke impedansematchet. Avsenderen har en utgangsimpedans på 100-150 ohm og mottakeren en inngangsimpedans på 47-150 kOhm. Kabelens karakteristiske impedans gjelder bare ved riktig høye frekvenser (GHz) og sier ingen ting om impedansen i audiobåndet. Den vil uansett være noe helt annet enn det oppgitte tallet. Derimot har kapasitansen en viss betydning. Den er ofte lavere ved høyere karakteristisk impedans. Den karakteristiske impedansen beregnes som kvadratroten av L/C, og øker med fallende kapasitans.

    Derimot er riktig karakteristisk impedans viktig i digitale overføringer, men den "audiofile" kabelbransjen ser ikke ut til å bry seg så mye om det.
    Du må nok gå opp litt på utgangsimpedans. En av mine preamper mener jeg er 600 Ohm, uten at det endrer bildet noe nevneverdig.
    Ja, 600 ohm er en gammel standard for linjeutganger og er fortsatt ikke helt uvanlig. Dessuten har vi enkelte kreasjoner med utgangsimpedans på 6,3 kOhm og sånt, ofte med rørbaserte linjedrivere, men da er mottakerenden forhåpentligvis fortsatt mer enn 10x høyere. Hvis man ikke går rundt og tror at "avslører kabelforskjeller" er et kvalitetstegn, da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.787
    Antall liker
    35.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal en lage signalkabel av coax, så er denne et godt alternativ. Jeg har brukt denne årevis:)
    https://www.elfadistrelec.no/no/koa...solvbelagt-svart-ceam-m17-84-rg223/p/15591060

    Vis vedlegget 458365

    Sølvbelagt solid innerleder av kobber. Dobbel sølvbelagt skjerm av flettet kobber. PE dielektrikum (isolasjon)
    100pF kapasitans pr. meter. Denne kabelen har alt som skal til for å slippe signalet uforandret igjennom.
    Hadde det ikke vært for den lave prisen, så ville denne kabelen vært medlem i high-end klubben.

    Tverrsnittet på skjermen (returlederen) i RCA-kabler er like viktig som tverrsnittet på høyttalerkabler.
    Asbjørn kan sikkert forklare hvorfor på en måte som alle forstår:)
    Det ser nok ikke ut til at jeg kan forklare slik at alle forstår, for det er enkelte som insisterer på at de ikke vil forstå. Men virkeligheten er ganske enkel: På en ubalansert signalkabel går signalreturen sammen med jord i skjermen. Det betyr at jordstøyen fra strømforsyninger og diverse høyfrekvent elektronikk mikses rett inn i signalet. Seriemotstanden i skjermen bestemmer hvor stort spenningsfall de jordstrømmene får over ledningen, og dermed nivået på støyen i forhold til signalet. Siden selve signalet er definert som spenningsdifferansen mellom plussleder og jord vil stor seriemotstand i skjermen føre til høyt nivå på støyen som mikses inn i signalet. Personlig synes jeg det burde vært et EU-direktiv mot RCA-kontakter, men hvis man absolutt må bruke sånne er lavest mulige seriemotstand i skjermen (dvs stort tverrsnitt) den viktigste egenskapen. Dobbel eller trippel skjerm med flere kobberfletter er en særdeles god idé.

    Jeg har selv brukt en del Gotham kabling, mest balansert GAC-2:
    Ubalansert GAC-1: https://www.elfadistrelec.no/no/lyd...ham&page=1&origPos=68&origPageSize=50&simi=96.
    Ditto, firedobbel skjerm: http://gothamcables.com/en/gothamcables/unbalancedcable/10012gac1ultrapro
    Balansert GAC-2: https://www.elfadistrelec.no/no/lyd...am&page=1&origPos=3&origPageSize=50&simi=96.0
    Ditto, star quad GAC-4: https://www.elfadistrelec.no/no/lyd...m&page=3&origPos=35&origPageSize=50&simi=96.0
    110 ohm AES-EBU: Gotham AG - Gotham Cables - 10601 GAC-2 AES - powered by Contrexx
    Ditto, femdobbelt skjermet: Gotham AG - Gotham Cables - 10666 GAC 2 AES Ultra Pro - powered by Contrexx

    Men da begynner det jo å bli litt dyrt. Den siste, med 110 ohm impedans og femdobbel skjerm, koster hele € 9,80 pr meter.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.119
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant.... jeg har brukt Gotham i mange år, nærradio, intercom og annen audio på jobb, - og privat, om enn i noe begrenst omfang. Skjønner ikke helt hvorfor jeg skal trenge så mye annet, bortsatt fra i helt spesielle situasjoner..( feks armkabling, RIAA )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn