Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Materialrenhet og hvordan det er produsert (glødd, continous cast etc.), materialoverflatens beskaffenhet, isolasjonens beskaffenhet, geometri, terminering, type skjerming, brukervennlighet (ikke for stive), opplevd kvalitet...
    Kan du forklare hvordan de 5 første parameterne påvirker signalet? Du må gjerne bruke litt matematikk om det er vanskelig å beskrive med ord.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En kommentar til markedsføringsaspektet;
    Det er vanskelig å være uenig i mange av disse ankepunktene, men det hadde vært fint hvis dere til tider satte inn en fotnote som sa:
    'Disclaimer: Det kan sikkert også eksistere noen individer her inne som er i stand til å ta sine egne beslutninger mhp. kabelvalg uten å trenge å bli satt under administrasjon av oss i objektivist-overformynderiet'
     
    A

    ANM

    Gjest
    En kommentar til markedsføringsaspektet;
    Det er vanskelig å være uenig i mange av disse ankepunktene, men det hadde vært fint hvis dere til tider satte inn en fotnote som sa:
    'Disclaimer: Det kan sikkert også eksistere noen individer her inne som er i stand til å ta sine egne beslutninger mhp. kabelvalg uten å trenge å bli satt under administrasjon av oss i objektivist-overformynderiet'
    Diskuterer vi ikke bare? Tror vel du egentlig driter i hva jeg mener eller påpeker. Men som sagt det er en diskusjon, den er åpen. Kan hende noen andre setter pris på opplysningene vi kommer med? Jeg lyver ikke Distinctiv, propagation delay, skineffect, eddycurrents, hysterese etc har lite med LF signaloverføring over få meter og gjøre. Hvorfor opplyser produsentene om slikt likevel?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt poeng var å påpeke at det mellom linjene hentydes at kabel-subjektivister nærmest ikke er i stand til å ta vare på seg selv, for å sette det på spissen.
    Flesteparten av oss blir nok ikke lurt av tullete markedsføring. Vi bare hører forskjell på kabler - that's it.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mitt poeng var å påpeke at det mellom linjene hentydes at kabel-subjektivister nærmest ikke er i stand til å ta vare på seg selv, for å sette det på spissen.
    Dette er jo ikke sant. ...Men hva som tolkes "mellom linjene" er jo helt individuelt, så det beste er kanskje å forholde seg hva som står PÅ linjene og ikke hvilke tolkninger man kan gjøre mellom dem?

    Men tydeligvis er det flere som oppfatter det slik, og det er sikkert derfor det krangles sånn i kabeltråder. Folk driver jo og forlater forumet fordi kabeltrådene er så vonde. Jeg kan ikke forstå hvorfor det faktum at noen mener valg en selv har gjort ikke var fornuftige skal påvirke noen så til de grader. Spesielt ikke når man mener de tar feil.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt poeng var å påpeke at det mellom linjene hentydes at kabel-subjektivister nærmest ikke er i stand til å ta vare på seg selv, for å sette det på spissen.
    Dette er jo ikke sant. ...Men hva som tolkes "mellom linjene" er jo helt individuelt, så det beste er kanskje å forholde seg hva som står PÅ linjene og ikke hvilke tolkninger man kan gjøre mellom dem?
    OK, mellom linjene leser jeg at vi ikke er helt enige her :p
    Jeg mener også at du muligens tar feil når du mener de tar feil.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mitt poeng var å påpeke at det mellom linjene hentydes at kabel-subjektivister nærmest ikke er i stand til å ta vare på seg selv, for å sette det på spissen.
    Dette er jo ikke sant. ...Men hva som tolkes "mellom linjene" er jo helt individuelt, så det beste er kanskje å forholde seg hva som står PÅ linjene og ikke hvilke tolkninger man kan gjøre mellom dem?
    OK, mellom linjene leser jeg at vi ikke er helt enige her :p
    Det trenger du jo ikke lese mellom linjene for å se. ;) ...Men man kan være uenige i ting uten at det er så farlig. Det i seg selv var iofs. poenget mitt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.795
    Antall liker
    35.883
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker å se en måling som viser at et kantslag på en tromme lyder litt krispere enn før og det er flyttet 35cm. oppover i lydbildet.
    Det er ikke vanskelig engang. Alt ligger i frekvensresponsen. Det du beskriver er en liten nivåendring i to frekvensbånd hhv i øvre mellomtone og øvre diskant, pluss å flytte en notch ved 8 kHz eller så litt ned i frekvens og kanskje gjøre den litt grunnere. Eksakt psykoakustisk opplevelse og eq-oppskrift kommer an på hvordan din personlige øremusling former frekvensresponsen av lyd i vertikalplanet. Det er den responsprofilen du skal simulere. Jeg har ingen problemer med å flytte lydbildet hos meg de nødvendige centimetrene opp og ned ved å finpusse eq-profilen. Da jeg først koblet til de nye høyttalerne mine syntes jeg lydbildet lå litt lavt, så jeg gjorde nettopp denne justeringen. Har faktisk en liten jukselapp med oppskriften for "opp" og "ned", tilpasset mine ører og mitt rom.

    Teorien:
    CIPIC International Laboratory: Psychoachoustics of Binaural hearing - Elevation Cues

    Testspor: http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php
    UP paths, Left and Right. The sound should begin at about eye level and then travel as straight as possible up to one or two meters above the loudspeaker. Use the Left and Right paths to check for symmetry. If the sound does not rise up from your loudspeakers, try using high quality headphones instead. If headphones work, your loudspeakers and/or listening environment are at fault. If not, the pinna transform embedded into the test signal is possibly too different from your own pinna transfer function; the LEDR test will then fail in this particular case.

    OVER. The sound should begin at one speaker and travel in a smooth arc to the other speaker, from left to right and then return back to the left. The arc should be unbroken, smooth and symmetrical. The top of the rainbow should be as high as the Up signals.

    LATERAL. This signal tests for conventional left-to-right stereo imaging. Since a speaker's acoustic center may not be its physical center, you should use the Lateral test to adjust your speakers until the sound traverses a 60 degrees angle from the listener's point of view.

    BEHIND. This signal moves from behind the left to behind the right, then back behind the left again.
    Før du (eller noen andre) kommer dragende med en "vitenskapen kan ikke forklare"-historie igjen, synes jeg du skal prøve å spille av de sporene i eget anlegg og legge merke til hva som skjer. Dette er bare gjort med presis forming av frekvensresponsen, ikke noe merkeligere enn det, og vi kan fint forklare hvorfor det oppleves som det gjør.

    Jeg har heller ingen store problemer med å se at visse kabelforskjeller kan slumpe til å påvirke opplevd høydeplassering, gitt at den induktive peakingen med kabler og impedanser gjerne havner i nærheten av denne notchen. Men fortell meg gjerne hvilke kabler jeg skal kjøpe for å flytte lydbildet i mine ører fra mine høyttalere i mitt rom og med mine forsterkere 35 cm opp. Det blir jo bare et svinedyrt skudd i blinde. Og "kjøp en dyrere kabel" er ikke et veldig hjelpsomt eller virksomt råd.
     
    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Materialrenhet og hvordan det er produsert (glødd, continous cast etc.), materialoverflatens beskaffenhet, isolasjonens beskaffenhet, geometri, terminering, type skjerming, brukervennlighet (ikke for stive), opplevd kvalitet...
    Kan du forklare hvordan de 5 første parameterne påvirker signalet? Du må gjerne bruke litt matematikk om det er vanskelig å beskrive med ord.
    Siden du er en sucker for matematikk og lurer på hvordan en formel låter, er denne "et måste". (Ikke dermed sagt at man behøver å være enig i alt som skrives der.)

    http://www.tmr-audio.de/pdf/Hawksford_Essex.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.795
    Antall liker
    35.883
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du flytter vel 'alt' opp - ikke bare skarptromma?
    Et signal uten frekvensinnhold over ca 6-7 kHz kan ikke plasseres vertikalt og påvirkes ikke av en slik eq-profil. Hvor tror du et kantslag fra en stortromme ligger i frekvensbåndet? Kan det muligens tenkes at en perkussiv lyd som ligger nettopp i det båndet påvirkes litt mer enn f eks en cellotone eller vokal som knapt strekker seg inn i eq profilen?

    Generelt har vi en tendens til å oppleve at dype toner er plassert vertikalt lavere enn lyse toner, selv i en monoinnspilling fra en enkelt høyttaler. Det er formodentlig basert på en hardkodet erfaring om at store og tunge ting ligger på bakken.

    Prøv de LEDR-sporene. Det er verdt bryderiet. Hvis lyden fra sporet som heter "OVER" ikke beveger seg i en jevn bue fra høyttaler til høytaler, med toppen et par meter over linjen mellom diskantelementene, vet du at du har en jobb å gjøre med både høyttalere og lytterom. Prøv gjerne å fikse det problemet med å bytte kabler. :)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Men du flytter vel 'alt' opp - ikke bare skarptromma?
    Snakker du nå om intelligente kabler? Kabler som vet å løfte opp instrumenter på riktig plass der hvor ordinære kabler holder instrumentene nede?

    Dette høres smått utrolig ut.

    Skulle gjerne likt å høre et opptak av dette fenomenet.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Kan man i det hele tatt flytte en lyd i en gitt frekvens oppover i det hele tatt med et normalt stereo-oppsett dersom høyttalerne og lytteposisjon er identisk plassert? Jeg skjønner dybde og bredde, men høyde, sliter jeg litt med.

    På en "vanlig" høyttaler sitter ofte diskanten øverst, så dersom lyden blir høyere i frekvens og gjengis fra diskantelementet i stedet for mellomtone-elementet, så gir det en viss logikk, kanskje. Men det vil jo ikke skje om frekvensområdet er identisk. Eller?

    Her trenger jeg litt voksenopplæring...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har ikke punktkilde.
    Mine høyttalere består av 1,5m høye bånd, samt woofere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Skal forberede en fil som inkluderer ørene mine, forventningsbias og placebo :rolleyes:
    Fint du tar mitt sleivspark med godt humør :)

    Men bakom ligger en fascinasjon for hva vi hører. Jeg vil ikke utelukke at noen kabler faktisk er bedre, men da fordi de har klart definerte egenskaper som ganske enkelt øker transparensen i avspillingen av kildematerialet.

    Jeg har tidligere lagd en tråd om emnet, men da om opptak via AD-konvertere og båndopptaker:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ha-rer-ikke-forskjell-pa-digitale-bokser.html

    Den gang konkluderte jeg med at jeg aldri ville lagt hodet på blokka i en blindtest for å skille mellom alle konverterne, hvilket betyr at de alle (eller fleste av dem) er transparente nok for normal lytting.

    I min verden er det bare vinyl (og bånd) som er interessant hvis man liker å utforske hørbare forskjeller i avspillingen av kildematerialet. Men kommer jeg over et opptak med hørbare forskjeller mellom kabler, så vil jeg sikkert få mer interesse for kabler.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har hatt Magnepan i årevis selv jeg, så kjenner godt til hvordan de fungerer. Blir jo enda mindre logisk med sånne høyttalere, siden man der har diskanten i samme høyde hele veien og det samme med bass og mellomtone.

    Roy
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Seriøst: Vi overdynges av så mye markedsføring og annen kabellyrikk frikoblet fra enhver fysisk realitet, men påhengt stadig mer avsindige prislapper. Hvis ingen tar rollen som en kritisk stemme blir det en etablert sannhet at man må bruke halve anleggsprisen på sirkuskabler for å få godt resultat. Det må man ikke, men noen uten kommersiell interesse i bransjen må ta seg bryderiet med å si det. Jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i temaet og teste ut en del forskjellig, og da synes jeg kanskje det er verdt bryderiet å dele de erfaringene på et hobbyforum.

    Du kan enten anse det som en public service, irritere deg over at jeg tydeligvis ikke synes at noen som legger titusenvis av kroner i kabling har gjort noe spesielt smart, eller sette meg på ignore-listen hvis du allerede har fått med deg det budskapet. Fritt valg.
    Hvis dette kun er et spørsmål om pris, så er jeg helt enig med deg. Prisen på disse "high-endkablene" er ikke i henhold til noe. Det er vel heller ikke mange audiofile her inne som kjøper de helt dyre kablene nye, men hver enkelt må nesten finne ut hvor smertegrensen går og kjøpe deretter.

    Jeg har selv kjøpt noen svindyre kabler brukt til en særdeles gunstig pris, og må innrømme at disse er svært bra sammenlignet med de fleste billigere anternativene jeg her prøvd, men jeg har også rimelige kabler som spiller langt bedre enn prisen skulle tilsi. Ettersom jeg forholder meg til totalen, anlegg, rom, presonlige preferanser, er det sånn sett ingen fasit for hvilke kabler som er best. Forresten, en kabel jeg mener presterer mer eller mindre likt i alle de oppsettene jeg har prøvd er Nordost Vallhalla (1) høyttalerkabler. Det betyr ikke at den fungerer like bra i alle sammenhenger, men den ser ut til å beholde en fast nøytral karakter uansett hva de kobles opp mot.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker å se en måling som viser at et kantslag på en tromme lyder litt krispere enn før og det er flyttet 35cm. oppover i lydbildet.
    Det er ikke vanskelig engang. Alt ligger i frekvensresponsen. Det du beskriver er en liten nivåendring i to frekvensbånd hhv i øvre mellomtone og øvre diskant, pluss å flytte en notch ved 8 kHz eller så litt ned i frekvens og kanskje gjøre den litt grunnere. Eksakt psykoakustisk opplevelse og eq-oppskrift kommer an på hvordan din personlige øremusling former frekvensresponsen av lyd i vertikalplanet. Det er den responsprofilen du skal simulere. Jeg har ingen problemer med å flytte lydbildet hos meg de nødvendige centimetrene opp og ned ved å finpusse eq-profilen. Da jeg først koblet til de nye høyttalerne mine syntes jeg lydbildet lå litt lavt, så jeg gjorde nettopp denne justeringen. Har faktisk en liten jukselapp med oppskriften for "opp" og "ned", tilpasset mine ører og mitt rom.

    Teorien:
    CIPIC International Laboratory: Psychoachoustics of Binaural hearing - Elevation Cues

    Testspor: Online LEDR™ Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording Test
    UP paths, Left and Right. The sound should begin at about eye level and then travel as straight as possible up to one or two meters above the loudspeaker. Use the Left and Right paths to check for symmetry. If the sound does not rise up from your loudspeakers, try using high quality headphones instead. If headphones work, your loudspeakers and/or listening environment are at fault. If not, the pinna transform embedded into the test signal is possibly too different from your own pinna transfer function; the LEDR test will then fail in this particular case.

    OVER. The sound should begin at one speaker and travel in a smooth arc to the other speaker, from left to right and then return back to the left. The arc should be unbroken, smooth and symmetrical. The top of the rainbow should be as high as the Up signals.

    LATERAL. This signal tests for conventional left-to-right stereo imaging. Since a speaker's acoustic center may not be its physical center, you should use the Lateral test to adjust your speakers until the sound traverses a 60 degrees angle from the listener's point of view.

    BEHIND. This signal moves from behind the left to behind the right, then back behind the left again.
    Før du (eller noen andre) kommer dragende med en "vitenskapen kan ikke forklare"-historie igjen, synes jeg du skal prøve å spille av de sporene i eget anlegg og legge merke til hva som skjer. Dette er bare gjort med presis forming av frekvensresponsen, ikke noe merkeligere enn det, og vi kan fint forklare hvorfor det oppleves som det gjør.

    Jeg har heller ingen store problemer med å se at visse kabelforskjeller kan slumpe til å påvirke opplevd høydeplassering, gitt at den induktive peakingen med kabler og impedanser gjerne havner i nærheten av denne notchen. Men fortell meg gjerne hvilke kabler jeg skal kjøpe for å flytte lydbildet i mine ører fra mine høyttalere i mitt rom og med mine forsterkere 35 cm opp. Det blir jo bare et svinedyrt skudd i blinde. Og "kjøp en dyrere kabel" er ikke et veldig hjelpsomt eller virksomt råd.


    Jeg slipper noe digital eq for å få til ett troverdig lydbilde.

    På de fleste opptak plasser stemmer seg i normal "manns/kvinnehøyde"
    Trommesett,symbaler i en høyde en forventer de skal være,likeledes hihat og resten
    som skarp og stortromme som normalt ved gulvet.

    Dette forandrer seg ikke ved kabelbytte.
    Ved kabelbyttet kan jeg f.eks få mer luft/rom skap av de tyngre instrumenter i et symfoniorkester.

    Noen opptak har mindre vertikal høyde totalt sett,noen har lydbilde som generelt begynner litt høyere,
    noen opptak plasseres f.eks stemmen seg opp under taket,altså i feil høyde som en normalt forventer.

    Men siden dette varierer med opptak og det fleste innspillinger viser ett "normalt" lydbilde
    har dette lite med elektronikk,høyttaler eller rommet å gjøre.

    Dette har nå vært normalen i vel ti år,med varierende elektronikk og høuttalere,
    som Reference 3a mmc,Gallo Nucleus Solo,Confluence Pastorale og nå Magnepan.

    Har enda ikke nådd de "nirvana" Harry Pearson beskrev når de lyttet til Infinity IRS,slutten av 70 tallet,
    der de beskrev at dette var første gang de fikk til en illusjon av ett symfoni orkester i full størrelse,
    da både bredde,dybde og høyde,og dette UTEN hjelp av digitale elektroniske duppeditter.

    Det hele dreier seg om plassering.Da høres tydelig forskjellene også på kabler,noe en får med på kjøpet
    når høyttaler og lytteposisjon er rett plassert.
    Da kommer også de store forskjellene på innspillinger frem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.795
    Antall liker
    35.883
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan man i det hele tatt flytte en lyd i en gitt frekvens oppover i det hele tatt med et normalt stereo-oppsett dersom høyttalerne og lytteposisjon er identisk plassert? Jeg skjønner dybde og bredde, men høyde, sliter jeg litt med.

    På en "vanlig" høyttaler sitter ofte diskanten øverst, så dersom lyden blir høyere i frekvens og gjengis fra diskantelementet i stedet for mellomtone-elementet, så gir det en viss logikk, kanskje. Men det vil jo ikke skje om frekvensområdet er identisk. Eller?

    Her trenger jeg litt voksenopplæring...
    Prøv f eks sporet "UP" fra linken jeg nettopp la ut, deretter resten i tur og orden: Online LEDR™ Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording Test
    Mer om hvordan det fungerer her, skrevet av Bob Katz: https://www.stereophile.com/features/772/index.html

    Det eneste problemet med de sporene er at man lærer så smertefullt mye om hvordan stereogjengivelsen fra anlegget egentlig er. Nådeløse testspor. Hvis buebevegelsen fra høyttaler til høyttaler minner mere om ei krasafaren steinbu enn om Gateway Arch i St Louis er det litt ryddejobb som behøves, både med plassering, romakustikk og spredningsmønster fra høyttalerne. Deretter kan vi diskutere hvor stor betydning kablingen har for sluttresultatet. Jeg endte opp med å bygge nye høyttalere med DSP og forsøksvis kontrollert spredningskarakteristikk, og med Clas Ohlson internkabling. Ta det som et hint.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    TID FOR HUMOR? TEGNING FRA THE AUDIO CRITIC

    Fra nummer 21, 1994, side 9.

    IMG_0636.JPG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har hatt Magnepan i årevis selv jeg, så kjenner godt til hvordan de fungerer. Blir jo enda mindre logisk med sånne høyttalere, siden man der har diskanten i samme høyde hele veien og det samme med bass og mellomtone.

    Roy
    Jeg hører ikke samme volum over hele lengden av båndet. Det er mest lyd på midten (ca. halvmeteren) når jeg legger øret inntil.
    Dette er naturlig for denne typen ht.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan forklare hvorfor kabeltråder domineres av teori/måle gutta ? Er jo et paradoks at de som ikke bryr seg om kabler er så aktive i nettopp kabeltråder. Jeg undres....
    Sannsynligvis fordi de prøver å avmystifisere dette fenomenet med kabler med å knytte det til teori om hva som faktisk er (u)mulig å oppnå med kabler. Som nevnt tidligere i tråden har jeg tidligere vært på 'kabelkjøret', og jeg måtte erfare det selv for å skjønne at å investere i kabler for å få bedre lyd ikke er veien å gå.

    Før jeg kom til denne erkjennelsen leste jeg kabeltråder med stor interesse, og i arkivet her vil det ligge innlegg fra meg der jeg er en kabel-tilhenger. De flaueste innleggene er fra da jeg hardnakket hevdet at jeg kunne høre forskjell på digitalkabler. Likevel ble jeg møtt med saklighet og en god tone fra disse såkalte teori-/målegutta. Jeg leste også innleggene fra målegutta grundig i forsøk på å forstå mer av fenomenet kabler, og da mine egne erfaringer falt sammen med eq-teoriene om at kabler kan oppføre seg som en eq, skjønte jeg at det var disse forskjellene jeg hadde hørt. Og selvsagt mye forventningsbias og alt som hører med til det.

    Det som gjorde at jeg ikke slo meg til ro med tilværelsen som kabel-tilhenger, var at ingen kabel-tilhengere kunne svare skikkelig på hvorfor man opplevde forskjeller når teorien tilsa at det ikke kunne gå an. Det ble alltid (bort)forklart med at "det er ikke alt vi vet" eller at utstyret eller ørene er for dårlige. De samme argumentene ser jeg fortsatt går igjen.

    Selv kan jeg svært lite om både teori og målinger, men som hifi-entusiast er jeg opptatt av å få svar på hvorfor jeg skal investere i ulike ting. Jeg synes det er prisverdig av målegutta at de fortsatt opptrer så ryddig og saklig som de stort sett gjør. Og at de gidder å gjenta de samme argumentene på nytt og på nytt. Men kanskje det er flere der ute som meg som trenger litt folkeopplysning? :)
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    ^ Er det noen som har avdekt hørbare forskjeller som ikke kan måles ?

    mvh
    KJ
    Svarer med et spørsmål som jeg har stilt før men ikke fått svar på:

    Hvordan måler man overtonene og intermodulasjonen mellom disse fra alle instrumentene i et tuttiparti fra et symfoniorkester?


    Men jeg er helt enig at det er absurd å betale mere for kabler enn det instrumentene man hører opptak av koster..
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    . . . . .

    Selv kan jeg svært lite om både teori og målinger, men som hifi-entusiast er jeg opptatt av å få svar på hvorfor jeg skal investere i ulike ting. Jeg synes det er prisverdig av målegutta at de fortsatt opptrer så ryddig og saklig som de stort sett gjør. Og at de gidder å gjenta de samme argumentene på nytt og på nytt. Men kanskje det er flere der ute som meg som trenger litt folkeopplysning? :)
    Kanskje det er flere der ute enn deg som trenger litt tro på egne evner, hørsel, og meninger. Hvis denne folkeopplysningen viser seg og ikke stemme med egne opplevelser bør valget være enkelt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje det er flere der ute enn deg som trenger litt tro på egne evner, hørsel, og meninger. Hvis denne folkeopplysningen viser seg og ikke stemme med egne opplevelser bør valget være enkelt.
    Da forutsetter det at man i så fall har eliminert en potensiell eq-effekt eller andre lignende effekter som årsak til endring i lydbilde. I mitt tilfelle passet endringene jeg hørte ved kabelbytter som hånd i hanske med eq-teorien. Jeg hadde ingen problemer med å høre forskjell på kabler da jeg holdt på med dette, men det er overraskende liten interesse til for alvor å gå inn i dette eq-fenomenet. "Luftigere diskant", "mer krisp mellomtone", "mer tyngde i bassen"; hvordan kan man være sikker på at dette ikke er eq-effekter?

    EDIT: Jeg har også opplevd mer 'avanserte' endringer som "ryddigere lydbilde der instrumentene skilles tydeligere fra hverandre". Også en eq-effekt som endret seg da jeg byttet ut noen av de andre komponentene. Med de andre komponentene var ikke denne effekten fra den samme kabelen så tydelig lenger. Og med andre komponenter fikk kabelen en helt annen funksjon. Da låt det plutselig "matt og grøtete" med den samme kabelen. Om ikke dette er eq-effekter, er jeg veldig interessert i høre andre forklaringer.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Kanskje det er flere der ute enn deg som trenger litt tro på egne evner, hørsel, og meninger. Hvis denne folkeopplysningen viser seg og ikke stemme med egne opplevelser bør valget være enkelt.
    Da forutsetter det at man i så fall har eliminert en potensiell eq-effekt eller andre lignende effekter som årsak til endring i lydbilde. I mitt tilfelle passet endringene jeg hørte ved kabelbytter som hånd i hanske med eq-teorien. Jeg hadde ingen problemer med å høre forskjell på kabler da jeg holdt på med dette, men det er overraskende liten interesse til for alvor å gå inn i dette eq-fenomenet. "Luftigere diskant", "mer krisp mellomtone", "mer tyngde i bassen"; hvordan kan man være sikker på at dette ikke er eq-effekter?

    EDIT: Jeg har også opplevd mer 'avanserte' endringer som "ryddigere lydbilde der instrumentene skilles tydeligere fra hverandre". Også en eq-effekt som endret seg da jeg byttet ut noen av de andre komponentene. Med de andre komponentene var ikke denne effekten fra den samme kabelen så tydelig lenger. Og med andre komponenter fikk kabelen en helt annen funksjon. Da låt det plutselig "matt og grøtete" med den samme kabelen. Om ikke dette er eq-effekter, er jeg veldig interessert i høre andre forklaringer.
    Hva er det egentlig du prøver å fortelle? Hvis det du hører er en eq-effekt så må kablene forkastes? Selv om dette gir en musikkformidling som du faktisk liker bedre enn uten eq-effekt?

    Hva er egentlig greia di?
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Kanskje det er flere der ute enn deg som trenger litt tro på egne evner, hørsel, og meninger. Hvis denne folkeopplysningen viser seg og ikke stemme med egne opplevelser bør valget være enkelt.
    Da forutsetter det at man i så fall har eliminert en potensiell eq-effekt eller andre lignende effekter som årsak til endring i lydbilde. I mitt tilfelle passet endringene jeg hørte ved kabelbytter som hånd i hanske med eq-teorien. Jeg hadde ingen problemer med å høre forskjell på kabler da jeg holdt på med dette, men det er overraskende liten interesse til for alvor å gå inn i dette eq-fenomenet. "Luftigere diskant", "mer krisp mellomtone", "mer tyngde i bassen"; hvordan kan man være sikker på at dette ikke er eq-effekter?

    EDIT: Jeg har også opplevd mer 'avanserte' endringer som "ryddigere lydbilde der instrumentene skilles tydeligere fra hverandre". Også en eq-effekt som endret seg da jeg byttet ut noen av de andre komponentene. Med de andre komponentene var ikke denne effekten fra den samme kabelen så tydelig lenger. Og med andre komponenter fikk kabelen en helt annen funksjon. Da låt det plutselig "matt og grøtete" med den samme kabelen. Om ikke dette er eq-effekter, er jeg veldig interessert i høre andre forklaringer.
    Er det ikke akkurat disse eq effektene som gjør at det er forskjell på kabler da?...... Ellers hadde jo alt lått likt...
    Noe jeg opplever at det ikke gjør forøvrig.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg forsøker å fortelle er at eq-effekten forandrer seg avhengig av hva kabelen er kobla mellom. Jeg har hatt samme kabler kobla mellom ulike komponenter, og kablene ga ulik effekt på lyden. Har man flaks, treffer man gullfuglen og eq-effekten gir et ekstra løft i lydbildet. Han man uflaks, trekker eq-effekten i feil retning og lydbildet blir dårligere.

    Det hele blir et lotteri, og det kan jo være gøy. Men så var det dette med prislappene på kabler da...
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Det jeg forsøker å fortelle er at eq-effekten forandrer seg avhengig av hva kabelen er kobla mellom. Jeg har hatt samme kabler kobla mellom ulike komponenter, og kablene ga ulik effekt på lyden. Har man flaks, treffer man gullfuglen og eq-effekten gir et ekstra løft i lydbildet. Han man uflaks, trekker eq-effekten i feil retning og lydbildet blir dårligere.

    Det hele blir et lotteri, og det kan jo være gøy. Men så var det dette med prislappene på kabler da...
    Du mener rett og slett matching altså.... ;-)
    Det er det som er gøy å leke med og forske litt hjemme med..

    Men noen prislapper er latterlige!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at det kan gi mye glede å eksperimentere med kabler. Men det kan også føre til irritasjon. I mitt tilfelle fikk jeg erfare begge deler, siden jeg oppgraderte en del utstyr og beholdt de samme kablene. På den forrige utstyrspakken ga kablene en 'god' eq-effekt siden de ga en nødvendig avrunding i toppen. Men på det utstyret jeg har nå, ble det altfor mye avrunding så det hele ble altfor 'matt'.

    Jeg orka ikke mer av det 'eq-kabelkjøret' (med Van den Hul i mitt tilfelle), så jeg kjøpte i stedet noen kabler som gir minimalt med eq-effekt. Langt billigere, og lettere å forholde seg til. Det er mulig jeg valgte noen litt for jålete kabler (Van Damme) og kunne ha klart meg fint med kabler fra Clas Ohlson eller Blue Jeans, men Hb 52 her på sentralen som terminerer Van Damme er så hyggelig å handle med at valget ble enkelt. Og da bidrar jeg til litt ekstra verdiskaping på Hønefoss også :)
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg stusser igjen over det voldsomme engasjementet rundt kabler her inne. Jeg kan ikke om jeg så vrir huet rundt fatte det. Det er da det minst spennende og minst givende ved hele hobbyen. De langt på vei fleste høyttalere har metervis med ledning gjennom spoler og talespoler som er MYE viktigere. Kondensatorer farger lyden MYE mer enn kabel, motstander farger lyden MYE mer enn en kabel.

    Jeg sier ikke at det ikke forskjeller på kabel, men de er så formidabelt mye mindre viktig enn alle andre parametere i hele kjeden at det blir bagateller.
    Jeg hadde et langt besøk borte hos Lauvland for en stund siden og hørte på de nye Doxa forsterkerne/høyttalerne, da vi kom inn på dette med kabler.
    Jeg har sansen for Doxa kablene, men som han sa at det er siste prikken over i'en, i det totale bildet utgjør det 0,5 - 1 prosent av totalen. Jeg synes det var en fair uttalelse av en som faktisk lager kabler til hifi.
    Jepp og høyttalerledningene jeg testet var bedre enn chord som har vert min favoritt uansett prisklasse
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor er det ikke samme diskusjoner på CD spillere, DAC, Forsterkere som på kabler?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.070
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fordi det er ingen (iallfall veldig få) som påstår at det ikke har noe for seg å oppgradere cd-spillere, dacer og forsterkere. Kabler derimot... :rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fordi det er ingen (iallfall veldig få) som påstår at det ikke har noe for seg å oppgradere cd-spillere, dacer og forsterkere. Kabler derimot... :rolleyes:
    Hvorfor?

    Ofte samme tinga inni, og noen har sinnsykt mye inni som kan forvrenge??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn