Bil, båt og motorsykkel Tips til batterilader for bil

N

nb

Gjest
Da min bils daglige kjøremønster nå om dagen består av tur/retur barnehage - en tur på rundt 4 minutter hver vei som gjerne gjennomføres med setevarmer, varmetråder og med kjøring av kupevarmer trenger jeg en vedlikeholdslader for batteriet. Hva er det som er bra, helst ikke er for stor og koster en fornuftig mengde penger? Skal bygge garasje til våren/høsten så behvoet er nok ikke allverden fremover, men det skader uansett ikke å ha en lader liggende.

I den grad det er relevant er bilen en Skoda Superb med 2 liters diselmotor og batteriet er så vidt jeg vet på 72Ah.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte en batterilader av billigste sort fra Netthandelen av alle ting. Den fungerer helt fint. Ingen turbo, men den gjør jobben. Har samme kjøremønster som deg. I kveld er det på tide med vinterens andre lading av batteriet. (Sliter med lav ladespenning på Saaben i utgangspunktet - vinteren hjelper ikke..)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Elektronisk lader med vedlikeholdsfunksjon og vinterjustering av ladespenning. 14,4 V ladespenning nominell, + tillegg for kulde. Batterier er treg materie i 20 minus. Store strømmer er ikke saliggjørende, tid er viktigere. Beregn ladetid på mer enn 12 timer, så har du som oftest gjort jobben.

Eksempel på batterilader: Ctek Zafir 45 batterilader - CTEK | Clas Ohlson

Honkey

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg kunne gjerne tenkt meg en motorvarmer/vedlikeholdslader. Det hadde vært gull!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.808
Torget vurderinger
0
Jeg kunne gjerne tenkt meg en motorvarmer/vedlikeholdslader. Det hadde vært gull!
Har et slik DEFA kit i min bil og det er knall. Alltid futt nok i batteriet hvis jeg kobler på strøm/motorvarmer. Ulempen med DEFA er at det er en jævelsk dårlig fjernkontroll som eter svinedyre bittesmå 6V batterier! De holder ikke mer enn 1,5 måned før de blir i svakeste laget. Brukergrensesnittet på systemet er også rævva!! Jeg ville ha foretrukket et system der motorvarmer og kupevifte sto på hele tiden når ledningen var koblet i. Men det er pokker ikke lett å programere sjiiten slik at den er PÅ H24/7. Systemet er greit nok hvis du bare skal ha motorvarmer og kupevifte bare før jobb og før hjemturen. Her jeg bor funker det dårlig da det trenges minst 3 timer for å få grei varme når temperaturen kryper under minus 12-15 grader. Det medfører at "spontane" kjøreturer ikke fungerer så godt. Når vi er nede på lave 30 tall er det et must at bilen står "fortøyd" hele tiden. Har også dieselvarmer, men den fungerer kun hvis det er mer enn 1/4 på tanken, og når det blir kaldt og batteriet svekkes stopper også brenneren. Resultatet av dette miljøprosjektet til DEFA er derfor at man selvsagt har godt med diesel på tanken, fyller ofte, 1-2 ganger uka a 4 mil til bensinstasjonen, og at man starter bilen som går på tomgang for å gi nok strøm til dieselvarmeren. På det viset har man varm bil å sette seg inn i når man skal kjøre!.

Etter en utforkjøring i høst har ikke DEFA anlegget virket, må til Tromsø for å få det fikset, og da har jeg brukt en C-tek lader med vintermodus når jeg står hjemme og på jobb. Den fungerer helt upåklagelig. Kan også monteres fast i bilen.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Må man være mekaniker for å montere, eller holder det at man er nevenyttig og har en fortid fra bensinstasjon (med verksted)?

Hva koster sulamitten?

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Akkurat varme elementet anbefaler jeg deg å få montert av fagfolk. Resten greier du selv. Skal du ha stikk i front må du borre et hull.. det må du bruke en 24mm hullborr til.

Ellers følger det med andre monteringsbranketter.

Ta kontakt per pm for mer info.

Mvh
Terje v/ Bilradiospesialisten Sandnes AS :)

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Det er lett å doble levetiden på batteriet ved å bruke lader regelmessig. Jeg gjør det, mine batteri varer gjerne 8-10 år.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Basert på veldig gode erfaringer med dieselvarmere og batteriladere fra mine to forrige biler ( VW multivan og caravelle ), bestilte jeg min nåværene Mondeo med fabrikkmontert dieselvarmer og Defa batterilader. På de to forutgående, var det h.h.v. Eberspacher og Webasto. Ingen av disse kunne fjernstyres, men hadde klokkeinnstilling montert på dashbordet til bilene. De funka greit, bortsett fra noen plager med at de koksa igjen.

På Mondeo'en er det tidsinnstilling og fjernkontroll. Det er Webasto-system, og fjernkontrollen fungerer veldig godt. Lang rekkevidde har den også, men det må være tilnærma fri sikt til bilen. Batterilader er et must ved mye småkjøring. Jeg har fått råd fra forhandler om å kjøre bilen minst like lenge som laderen står på, og suppleringslade batteriet hver 14. dag.

Jeg vil anbefale å få fastmontert en Defalader. Den er heilelektronisk, og "passer på" batteriet. Med mikroplugg på fronten av bilen, er det bare å sette i ledningen, forutsatt tilgjengelig kontakt der bilen parkeres. Løse ladere er nesten umulig på nyere biler. Batteri og nesten heile motorrommet, er jo dekket til med plastdeksler, så man kommer ikke til batteriet for å kople laus batterilader til.

Jeg skal aldri ha bil uten diesel- eller bensinvarmer. Og da er fastmontert batterilader også heilt nødvendig, spør dere meg.

PS: Mondeo'en har en åpenbar svakhet; hvis dieseltanken er på "reserven", prøver systemet å starte dieselvarmeren 5 ganger for deretter å gå i heng. Bilen må da inn på merkeverksted for å få resatt ekstravarmesystemet. Det er for tungvindt - det burde være en resettingsknapp i bilen, sånn at man kan resette dette sjøl. Eller at systemet var laga sånn at varmeren ikke starter, hvis tanknivået er nede på "reserven". Men da bør det opplyses et sted. Jeg skjønte ingen ting da varmeren plutselig ikke ville starte. joda, de fikk klar melding fra meg på merkeverkstedet her i byen, etter ei kald helg i nord-Sverige uten dieselvarmer!!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Til din bruk ville jeg ha også ha sett på muligheten for å få blendet EGR ventilen så du slipper å få all dritten inn i motoren ved småkjøring.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.808
Torget vurderinger
0
Til din bruk ville jeg ha også ha sett på muligheten for å få blendet EGR ventilen så du slipper å få all dritten inn i motoren ved småkjøring.
Det er faktisk ikke lov da bilen etter "blending" ikke lenger er i henhold til typegodkjenning og miljøkrav!!! Skamme seg for slikt forslag!!;)

Nå skal sies at min Skoda fikk problem med EGR ventilen på vei hjem da den ble hentet. Verkstedet i Sverige klarte ikke skaffe reservedel da bilmodellen var helt ny. Verksmesteren blokkerte EGR ventilen med en flattrykkt Cola boks og dette fungerte i et par måneder.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.808
Torget vurderinger
0
PS: Mondeo'en har en åpenbar svakhet; hvis dieseltanken er på "reserven", prøver systemet å starte dieselvarmeren 5 ganger for deretter å gå i heng. Bilen må da inn på merkeverksted for å få resatt ekstravarmesystemet. Det er for tungvindt - det burde være en resettingsknapp i bilen, sånn at man kan resette dette sjøl. Eller at systemet var laga sånn at varmeren ikke starter, hvis tanknivået er nede på "reserven". Men da bør det opplyses et sted. Jeg skjønte ingen ting da varmeren plutselig ikke ville starte. joda, de fikk klar melding fra meg på merkeverkstedet her i byen, etter ei kald helg i nord-Sverige uten dieselvarmer!!
Du er privilgert som har 5 muligheter, på min VAG ( Skoda ) stopper den etter 3 ganger med for lite diesel! RÆVVA SYSTEM!!!!!:mad:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, jeg ser den...:rolleyes:

Hva er EGR-ventilen, som noen har nevnt? På Caravellen fik jeg kopla bort auto-starten på dieselvarmeren, for å ungå at varmeren koksa igjen. Har det noe med dette å gjøre?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
EGR- eksosgass resirkulering. Slipper litt eksos tilbake i innsuget. Poenget er å redusere Nox-utslipp.
Aberet er at eksos er noe dritt og egentlig burde gå rett ut bak bilen uten omveier.

N

nb

Gjest
Da ble det en CTEX-MXS5 eller hva den nå het på meg så satser på at den gjør susen. Den har hurtigklemmer, indikatorer for hvor langt den har kommet i oppladingen og skulle i følge selger tåle godt å ligge ute i kulden. Den har også en funksjon for litt mer guffe når det er kladt ute.

Ladetiden dog "litt" lenger enn på den 30A - laderen jeg lånte av faren til samboeren.

Sist redigert:
Topp Bunn