Basert på veldig gode erfaringer med dieselvarmere og batteriladere fra mine to forrige biler ( VW multivan og caravelle ), bestilte jeg min nåværene Mondeo med fabrikkmontert dieselvarmer og Defa batterilader. På de to forutgående, var det h.h.v. Eberspacher og Webasto. Ingen av disse kunne fjernstyres, men hadde klokkeinnstilling montert på dashbordet til bilene. De funka greit, bortsett fra noen plager med at de koksa igjen.
På Mondeo'en er det tidsinnstilling og fjernkontroll. Det er Webasto-system, og fjernkontrollen fungerer veldig godt. Lang rekkevidde har den også, men det må være tilnærma fri sikt til bilen. Batterilader er et must ved mye småkjøring. Jeg har fått råd fra forhandler om å kjøre bilen minst like lenge som laderen står på, og suppleringslade batteriet hver 14. dag.
Jeg vil anbefale å få fastmontert en Defalader. Den er heilelektronisk, og "passer på" batteriet. Med mikroplugg på fronten av bilen, er det bare å sette i ledningen, forutsatt tilgjengelig kontakt der bilen parkeres. Løse ladere er nesten umulig på nyere biler. Batteri og nesten heile motorrommet, er jo dekket til med plastdeksler, så man kommer ikke til batteriet for å kople laus batterilader til.
Jeg skal aldri ha bil uten diesel- eller bensinvarmer. Og da er fastmontert batterilader også heilt nødvendig, spør dere meg.
PS: Mondeo'en har en åpenbar svakhet; hvis dieseltanken er på "reserven", prøver systemet å starte dieselvarmeren 5 ganger for deretter å gå i heng. Bilen må da inn på merkeverksted for å få resatt ekstravarmesystemet. Det er for tungvindt - det burde være en resettingsknapp i bilen, sånn at man kan resette dette sjøl. Eller at systemet var laga sånn at varmeren ikke starter, hvis tanknivået er nede på "reserven". Men da bør det opplyses et sted. Jeg skjønte ingen ting da varmeren plutselig ikke ville starte. joda, de fikk klar melding fra meg på merkeverkstedet her i byen, etter ei kald helg i nord-Sverige uten dieselvarmer!!