Tips om brukt SUV. 100.000 - 150.000 kr maks

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
175
Torget vurderinger
7
Trenger litt hjelp fra dere vise forumdeltakere. :)

Siden jeg har planer om å kjøpe ny leilighet, har jeg bestemt meg for å selge bilen jeg har nå for å kjøpe en rimeligere bil. Skal brukes i skog og mark, så den bør ha relativt god bakkeklaring.

Spørsmålet er hvilken bil er det beste kjøpet? Har sett på 3 kandidater som virker til å være gode kjøp:
Toyota Rav 4
Subaru Forester
Suzuki Vitara

Fra det jeg har funnet ut, så ser det ut som om Suzuki er billigst, kan feks få disse to innenfor mitt budsjett:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30039865
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29890463

Men hva mener dere? Fordeler/ulemper med de 3 nevnte? Andre biler jeg bør vurdere?

Alle tips mottas med takk!

Mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.183
Verkstedeiere klager på Subaru. Lite inntekter fra dem, mens bensistasjonseiere hyller dem. Suzuki er det ingen som nevner, hverken negativt eller positivt. Det er et godt tegn. Toyota? Tja, litt oppskrytt?

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
175
Torget vurderinger
7
Pink_Panther skrev:
Verkstedeiere klager på Subaru. Lite inntekter fra dem, mens bensistasjonseiere hyller dem. Suzuki er det ingen som nevner, hverken negativt eller positivt. Det er et godt tegn. Toyota? Tja, litt oppskrytt?
Hehe, så Subaru er et sikkert tegn mao. Får man tak i en diesel, så klager vel bensinstasjoneierne også? Så også at det ligger noen Mitsubishi outlandere og Honda CRV til salgs. Noen tips om disse?

Hva med kjøre lengde? Er vel et godt tips å ligge unna de som er gått rett under 100.000 km pga at slitedelene begynner å ryke. Bør vel derfor være safe å se på de som er gått 150.000?

Mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette får meg til å tenke på Kampala. Der var Rav 4 regnet som en ren jentebil. Det blir noe ala frisørbil hos oss, i og med at det yrket ikke er regnet som så feminint som her hjemme.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg tror vel det er fint med lav km.stand uansett. Det går da slitedeler etter 150' og.
Rav er kort og stump, Suzukier er fæle å kjøre. Min subjektive mening er å gå for en Subaru.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.527
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nyere RAV4 har bare lekefirehjulstrekk (s.k. deltids 4WD), så den vil jeg ikke anbefale til skog og mark. God kvalitet, men 4WD er kun egna for kjøring på vanlig vei, ikke i tereng. Eldre RAV4 har ordentlig 4WD.

Suzuki er relativt solid mekanisk sett, men har gammeltypen 4WD - dvs svitsjbart 2WD/4WD og lavserie. God til å komme seg frem i terenget, men denne typen 4WD skal ikke brukes på asfalt. Grand Vitara med dieselmotoren er håpløst undermotorisert (motoren er en nedchippet Pugeot 136Hk, der nedchippingen medfører at den mister alt av bunndrag.) Skinnsetene på 2007-modellen var håpløst flate i ryggen.

Subaru er en grei bil, med solid kvalitet og god 4WD, men se at du får en der alle servicer er fulgt - ellers kan det bli dyrt... De er litt tørste, da. Diesel har Subaru kun tilbydt et år eller så, så innenfor budsjettet så må du kjøpe en bensiner.

Johan-Kr

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Hvis du virkelig trenger en bil med 4x4 er mitt tips å ligge langt unna RAV4 D4D, kjøpte denne som min første nye bil i 2003. Etter første vinteren sa clutch og svinghjul takk for seg, hadde knapt kjørt 9000 km.
Har bratt innkjørsel til huset, hadde konstant lukten av svidd clutch i barten.

Ser nå på nettet at flere eiere får dette etter ca 100 000 km.
Men med aktivt bruk av firehjulsdriften samt bruk av tilhenger ryker clutch/svinghjul mye tidligere.

Pittar

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.464
Torget vurderinger
0
Har en kompis som drev bilforetning og solgte blant annet Suzuki. I følge han leverte de bilene til kundene og så dem ikke igjen før det var tid for service. De skal altså være greit holdbare, MEN jeg har prøvekjørt noen og hvis du er "standard" størrelse nordmann kan det nok være at du vil synes den er liten og ikke all verden god å sitte i hvis du kjører langt.

Jeg tror basert på erfaring med prøvekjøring at Subaru kanskje er det beste alternativet.

Junior som har kjørt ganske mye forsiktig forskjellig ( bare han som påstår at han kjører forsiktig, jeg tror ikke på det ! )siste året sier at Subaru er klart best av disse tre, - uten konkurranse!

Edit: en smule trykkfeil som gav helt gal mening til innlegget

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
150k holder til en 15 år gammel Range Rover...

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Da bør du være i stand til i stor grad utføre reprasjoner og sånt noe sjøl.
BMW dieselen i de er heller ikke det helt store.
Sånn sett hadde jeg heller valgt en Discovery II med Td5 motor. ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
En tidligere kollega av meg kjøpte en topputstyrt RR med 4.6 bensin fra slutten av 90-tallet og i løpet av den drøye året hvor vi jobbet sammen etter at han hadde skaffet seg bilen fungerte den fint uten problemer.

Men det er jo de som får 7 rette i Lotto 2 ganger i livet også.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
RR med bensin motor er det nok mindre tull med, men det er ikke mange av dem, da de som kjent gjerne vil ha en skvett for å virke er det heller ikke så mange som vil ha dem. Men for all del......fine biler.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
175
Torget vurderinger
7
Tusen takk for alle svar!

Ikke lett å bli klok på tester og hva dere som har prøvd bilene selv sier. Ut fra de testene jeg har lest, så virker Rav 4 som favoritten blandt testerne. Mens dere er ganske enige om at Subaru nok er den som passer best for de fleste, og uten for mye tull.

Pink_Panter: Hadde i utgangspunktet tenkt med hvite skilter.

Fenalår: Tusen takk for oppsummering. Er kun et ankepunkt som jeg har funnet og det er bakkeklaringen på Subaru. Uten å ha fått sjekket nøye, så virker det som om Forestern er den som er lavest av Vitara og Rav4. Bilen skal brukes på dårlige veier i sommerhalvåret, med ganske dype traktorspor, så jo høyere jo bedre(innenfor rimelighetens grenser selvsagt).

Pittar: Tusen takk for denne viktige opplysningen!

BHO og PP: Freelander tør jeg ikke prøve meg på. Er vist en grunn til at de er så billige. Leste denne artikkelen, og fant ut at jeg ikke vil kjøpe meg problemer: http://www.bilnorge.no/artikkelf.php?aid=36908

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Du har jo muligens behovet for en off-roader og ikke SUV, rett og slett. Du får lc, pajero ol i den prisklassen, men det blir jo slettes ikke nytt. Men, da får du noe som virkelig gjør jobben.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Nyere freelandere med diesel skal være ganske så ok etter hva jeg har fått med meg......men det er seff en freelander. ;D
Bare på jobben min er det 2 stk som har hatt motorhavari på Rav4 D4D. :eek:

Eller du kan ta den helt ut og handle bil for alt, men Defender`n min får du ikke kjøpt. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.464
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Staselig bil men,.................................... ????

Min står fortsatt og venter på at jeg skal få tid til å fikse den! Lett å reparere selv er jo forsåvidt en trøst, men det burde ikke være det.............!

Biler skal prinsippielt fungere. men for medlemmer av Framtiden i Våre Hernder er RR den ideelle bil. Den bruker lite drivstoff! ;D

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Pink_Panther skrev:
Hva med Freelander?
Dårlig motor(Bensin) som holder ca 50 000 km.
Drivverket er dårlig..
En del elektronikk feil.

En bil jeg holder meg langt unna..

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.447
Spiralis skrev:
Anonym skrev:
Staselig bil men,.................................... ????

Min står fortsatt og venter på at jeg skal få tid til å fikse den! Lett å reparere selv er jo forsåvidt en trøst, men det burde ikke være det.............!

Biler skal prinsippielt fungere. men for medlemmer av Framtiden i Våre Hernder er RR den ideelle bil. Den bruker lite drivstoff! ;D
I tillegg har jeg hørt at noe i retning av 70% av alle produserte Land Rovere fremdeles er i drift. DET er miljøvennlighet...

Svogeren min hadde Forester og fikk noen drøye verkstedregninger. Men ikke kjøp bil basert på "jeg hørte at...", "svogeren min hadde en, og..." og tester av nisseluejournalister med helt andre preferanser enn deg selv. Prøv aktuelle kandidater selv (gjerne flere av samme modell. Én bil kan være en dårlig representant), snus opp statistikk som faktisk er basert på statistisk solid grunnlag (ADAC, Folksam osv.) og undersøk bilene nøye før du kjøper.

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
Honda HRV ved VTEC-motor, forutsatt at den ikke er for liten for ditt bruk. Grunnmodellen med 105 Hk blir litt pinglete i mine øyne, desverre er VTEC-modellen ikke så lett å få fatt i.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
175
Torget vurderinger
7
Tusen takk for alle svar. :)

Blir å prøve noen biler for å finne ut hva jeg liker. Disse er under observasjon på Finn, så vil tiden visa hva jeg ender opp med. Har det ikke travelt, så jeg venter til det beste tilbudet dukker opp:

Mitsubishi Pajero og Outlander
Nissan Patrol
Honda CRV
Mercedes-Benz ML og Geländewagen
Suzuki Vitara og Grand Vitara
Subaru Forester

Biler utenfor radaren:
Toyota Rav4
Landrover

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
175
Torget vurderinger
7
Hyundai Tucson har ikke blitt vurert. Er meget skeptisk til Koreanske biler, men skal sjekke litt rundt denne modellen. Kan jo virke som et bra kjøp. :)

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.527
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når det gjelder firehjulstrekkere som Pajero, Patrol, Geländewagen og til dels Suzuki, så kan det være en ide å besøke http://www.offroad.no for å forhøre seg om svakheter med bilene.
Det største problemet med de store firehjulstrekkerne fra 80- og 90-tallet (Pajero, Patrol og Geländewagen) er at de er ofte utsatt for rust. Er de rustfrie kan de bli dyre, er det rust på de kan det bli dyrt, om du ikke kan fikse ting selv. Geländewagen har en stor fordel framfor de andre to - ramma ruster stort sett ikke. Vær obs på at noen selgere på finn er i overlaget optimistiske på pris, og forlanger en heftig pris på nokså slitne biler. NAF-test er et must, og få gjerne med deg noen som kan akkurat denne bilen når du skal se på den, for å se etter svake punkter.

Jeg vil absolutt ikke anbefale dieselutgaven av Grand Vitara - motoren er nedchippet til døde - Jeg har kjørt en slik i jobbsammenheng i 2,5 år, så den kjenner jeg godt.

Johan-Kr

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
175
Torget vurderinger
7
Fenalaar skrev:
Når det gjelder firehjulstrekkere som Pajero, Patrol, Geländewagen og til dels Suzuki, så kan det være en ide å besøke http://www.offroad.no for å forhøre seg om svakheter med bilene.
Det største problemet med de store firehjulstrekkerne fra 80- og 90-tallet (Pajero, Patrol og Geländewagen) er at de er ofte utsatt for rust. Er de rustfrie kan de bli dyre, er det rust på de kan det bli dyrt, om du ikke kan fikse ting selv. Geländewagen har en stor fordel framfor de andre to - ramma ruster stort sett ikke. Vær obs på at noen selgere på finn er i overlaget optimistiske på pris, og forlanger en heftig pris på nokså slitne biler. NAF-test er et must, og få gjerne med deg noen som kan akkurat denne bilen når du skal se på den, for å se etter svake punkter.

Jeg vil absolutt ikke anbefale dieselutgaven av Grand Vitara - motoren er nedchippet til døde - Jeg har kjørt en slik i jobbsammenheng i 2,5 år, så den kjenner jeg godt.

Johan-Kr
Takk for innspill. Har vært inne på den siden mange ganger allerede, derfor jeg har begynt å se på offroadere isteden for SUV'er. Pajero kommer jo feks nå i 3 utgaver, så det er jo nok å velge imellom bare her.

Når min nåværende bil er solgt, så skal jeg ut å prøve litt forskjellige biler for å se hva jeg liker.

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg ville klart testet landcruiser. Hvis du velger en enkel "telenor-bil", kan du sikkert få de ned mot din prisklasse med d4d. Kjøper du den kjipere 125hk varianten som gjaldt før, er du i hvertfall innenfor. Patron er lastebil og har også hatt en del motorer som ryker.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.527
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Komfortmessig sett, så er forøvrig gamle (80-tallet) Pajero og Patrol helt klart vesentlig dårligere komfortmessig enn sivile Geländewagen fra samme periode. En kan ikke sammenligne sivile utgaver av Geländewagen med de militære feltvognene som for de fleste er det eneste sammenligningsgrunnlaget.

Johan-Kr

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Enig om gw, vurdert den sterkt selv. Helt til jeg fant ut at jeg ikke fikk ac på en bil til over 250 000. Det må med for å kunne kvalifisere til komfort.

Topp Bunn