Tips mot peak mellom 120 og 270 Hz?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
13.671
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Jeg har jobbet etter alle mine kunsters regler og fått ganske god balanse i et rom på ca. 9 kvm. Beskrevet i egen tråd gjentatte ganger, så jeg skal ikke gjenta mer enn nødvendig :)

Rommet er ikke optimalt utformet, verken i størrelse eller proporsjoner: 2,8 x 3 m., men med utstrakt bruk av bassfeller og kombinerte absorbenter/diffusere (70mm plater fra Eli Acoustics) på vegger (120x120cm på for- og bakvegg, samt på punktene for førsterefleksjon sidevegg) og absorbenter (Eli 7cm, 120x120 cm) i tak, samt en bakvegg som er en tynn yttervegg og dermed lekker bass så det holder, så har det blitt tålelig bra. OK frekvenskurve og ikke totalt dødt (selv om jeg ideelt sett kanskje skulle hatt noe mer etterklang enn ca. 100ms men det er prisen for de andre tiltakene og ikke et stort problem da jeg uansett sitter tett på høyttalerne).

MEN: Jeg skulle gjerne, uten å dempe rommet enda mer, fått redusert litt på den peaken (eller to egentlig) mellom 120-270 Hz. Jeg er veldig happy nå egentlig, men enkelte opptak med litt svulstig kontrabass f. eks, får litt for mye trøkk og "metning" av rommet.
Vil kanskje tippe det er tak/gulv resonanser (?), og flytting av høyttalere eller lytteposisjon innenfor det mulige hjelper ikke.

Spiller med en SVS SB1000 Pro sub midtstilt langs bakvegg (i motfase) og denne smoother ekstremt bra ut resonansene under det angitte problemområdet.

Noen kyndige som vil våge seg på et kvalifisert tips jeg ikke har klart å se?

Regner ikke med at en sub til vil gi noen effekt så høyt over optimal delefrekvens (per nå satt på 65Hz)? Jeg kan dele høyere og dermed kunne justere noe på responsen med innebygget EQ, men da blir det boomy bass rundt90-100Hz istedet, og det oppleves verre.
1681816461354.png

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
24.775
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har jobbet etter alle mine kunsters regler og fått ganske god balanse i et rom på ca. 9 kvm. Beskrevet i egen tråd gjentatte ganger, så jeg skal ikke gjenta mer enn nødvendig :)

Rommet er ikke optimalt utformet, verken i størrelse eller proporsjoner: 2,8 x 3 m., men med utstrakt bruk av bassfeller og kombinerte absorbenter/diffusere (70mm plater fra Eli Acoustics) på vegger (120x120cm på for- og bakvegg, samt på punktene for førsterefleksjon sidevegg) og absorbenter (Eli 7cm, 120x120 cm) i tak, samt en bakvegg som er en tynn yttervegg og dermed lekker bass så det holder, så har det blitt tålelig bra. OK frekvenskurve og ikke totalt dødt (selv om jeg ideelt sett kanskje skulle hatt noe mer etterklang enn ca. 100ms men det er prisen for de andre tiltakene og ikke et stort problem da jeg uansett sitter tett på høyttalerne).

MEN: Jeg skulle gjerne, uten å dempe rommet enda mer, fått redusert litt på den peaken (eller to egentlig) mellom 120-270 Hz. Jeg er veldig happy nå egentlig, men enkelte opptak med litt svulstig kontrabass f. eks, får litt for mye trøkk og "metning" av rommet.
Vil kanskje tippe det er tak/gulv resonanser (?), og flytting av høyttalere eller lytteposisjon innenfor det mulige hjelper ikke.

Spiller med en SVS SB1000 Pro sub midtstilt langs bakvegg (i motfase) og denne smoother ekstremt bra ut resonansene under det angitte problemområdet.

Noen kyndige som vil våge seg på et kvalifisert tips jeg ikke har klart å se?

Regner ikke med at en sub til vil gi noen effekt så høyt over optimal delefrekvens (per nå satt på 65Hz)? Jeg kan dele høyere og dermed kunne justere noe på responsen med innebygget EQ, men da blir det boomy bass rundt90-100Hz istedet, og det oppleves verre.
Vis vedlegget 912889
Har du kun eq på subbene? Hvis så, er Roon fint til å justere resten hvis du bruker Roon😀

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
13.671
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Har du kun eq på subbene? Hvis så, er Roon fint til å justere resten hvis du bruker Roon😀
Har kun EQ på sub ja. Bruker ikke Roon, men jeg tror Volumio har en eller annen mulighet, som jeg kan kikke nærmere på (Bladelius bruker Volumio, som dessverre ikke er veldig intuitivt grensesnitt for meg ihvertfall).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.158
Torget vurderinger
1
Hva er takhøyden ? 2,3 m? En vei kan være å eksperimentere med noen helmholtz resonatorer tunet til ca 150Hz og 230Hz. Det kan en enkelt bygge med f.eks. støperør e.l. og passende bafler og portrør.

mvh
KJ

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
13.671
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Godt tips. Det er 2.4m takhøyde

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Antall liker
341

En SBIR-kalkulator vil kanskje hjelpe til med å identifisere hvor problemet oppstår. Om det lar seg løse er jo en annen sak :ROFLMAO:

• Liker
Reaksjoner: vim

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.827
Vanligvis ligger slike problemfrekvenser til nærliggende flater i nærheten av høyttalerne (sidevegger og frontvegg) og tak.
Det er relativt enkelt området å behandle med effektive tiltak i det området.

• Liker

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
8.808
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Du er jo ekstremt heldig som har primært peaker snarere enn dipper i dette området. Her vil nok eq/dsp ta deg 90% av veien ved å få dempet dette området litt.

• Liker

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
13.671
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Løser det med DSP plugin i Volumio, og kan muligens slå meg til ro med det, men har litt lyst til å knekke den siste koden «analogt» 😊
Prøvde litt impro med det jeg har av absorbenter/bassfeller i et par timer nå, og det synes som @lydogakustikk har rett i at det gir mest effekt å bearbeide førsterefleksjon på sidevegger mer enn jeg har gjort. Tror Eli panelene jeg har burde vært tykkere rett og slett.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.827
Jeg sa ikke førsterefleksjonen. Selv om det også vil være en fordel.

Å løse det akustisk fungerer vesentlig bedre enn bruk av EQ.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
13.671
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Jeg sa ikke førsterefleksjonen. Selv om det også vil være en fordel.

Å løse det akustisk fungerer vesentlig bedre enn bruk av EQ.
Da misforsto jeg det du sa om «nærliggende flater». Lite rom = tett på sidevegger, så det ligger nok en forklaring der… Liten effekt i å gjøre noe med tak/gulv og front/bakvegg. Jeg får prøve litt med å flytte en tykk absorbent litt mer rundt.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
13.671
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Tenker resten løses med DSP i Volumio plugin 👏
På tide med fokus på musikken!