Tips hodetelefoner ?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.703
Antall liker
7.807
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser etter hodetelefoner til bruk med iPhone, maks 1000 kr brukt (eventuelt nye).

Krav som ikke kan fravikes er at de kan motta lyd via minijack 3,5mm hunnkontakt eller USB-C. Dette fordi jeg ønsker å unngå lightning/minijack adapter, og heller bruke ren lightning til minijack-kabel (eller USB-C) direkte fra telefon til hodetelefoner.

De trenger derfor ikke være trådløse, men viktig at de ikke er så tungdrevne at det trengs egen forsterker.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Ser nå at jeg hadde en annen modell x3, men til prisen så er det kupp. Skal sies når de får forsterker så er det noe annet enn fra iphone
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
35.223
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Supre til prisen, kjøpte tre stykk - et til hvert av barna for ca et år siden.
 

Mr.Banan

Medlem
Ble medlem
07.02.2022
Innlegg
33
Antall liker
80
Sted
Oslo
Her selv X2 (ikke X2HR) og de er helt strålende. Merk deg at de ikke er gunstige med andre i rommet eller i støyende omgivelser da de er åpne.
 

Isoprokrapyl

Medlem
Ble medlem
06.06.2022
Innlegg
19
Antall liker
5
Sted
Mo i Rana
Ser etter hodetelefoner til bruk med iPhone, maks 1000 kr brukt (eventuelt nye).

Krav som ikke kan fravikes er at de kan motta lyd via minijack 3,5mm hunnkontakt eller USB-C. Dette fordi jeg ønsker å unngå lightning/minijack adapter, og heller bruke ren lightning til minijack-kabel (eller USB-C) direkte fra telefon til hodetelefoner.

De trenger derfor ikke være trådløse, men viktig at de ikke er så tungdrevne at det trengs egen forsterker.
Håper du kjenner til at det er to versjoner av lightning til minijack-adapteren Apple selger, hvis det er mulig at det er den du skal bruke. Det er en volumbegrenset versjon for EU/EØS og en dobbelt så kraftig en for resten av verden. Den er heller ikke en ren lightning til minijack-kabel, selv om den ser sånn ut. Apples knøttlille adapter inneholder både DAC og forsterker. Jeg gjorde tabben å kjøpe EU-versjonen og oppdaget raskt at den ikke kunne drive IER-Z1R tilfredsstillende. Med den laget for resten av verden gikk det fint.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.703
Antall liker
7.807
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Håper du kjenner til at det er to versjoner av lightning til minijack-adapteren Apple selger, hvis det er mulig at det er den du skal bruke. Det er en volumbegrenset versjon for EU/EØS og en dobbelt så kraftig en for resten av verden. Den er heller ikke en ren lightning til minijack-kabel, selv om den ser sånn ut. Apples knøttlille adapter inneholder både DAC og forsterker. Jeg gjorde tabben å kjøpe EU-versjonen og oppdaget raskt at den ikke kunne drive IER-Z1R tilfredsstillende. Med den laget for resten av verden gikk det fint.
Åja, mulig det ikke er så enkelt som jeg har tenkt. Tenkte å unngå den lightning til minijack hunn-kontakt adapteren.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
At de er åpne, betyr det at de spiller ut til omgivelsene også, som høyttalere?
Ikke som høyttalere.
Kjenner ikke disse Philips Fidelio X2HR, spesielt, men en typisk egenskap med åpne hodetelefoner er at de lekker mye mer lyd til omgivelsene enn lukkede hodetelefoner.

Det var litt uklart om hodetelefonene skulle være både trådløse eller kablet, men hvis vi snakker om rene kablede versjoner uten blåtann er mitt inntrykk at de beste kjøpene for tiden i moderate prisklasser er Sennheiser HD560S og Hifiman HE400i 2020 eller HE400SE. De koster litt mer som nye, men med litt flaks på bruktbørsen kan de fås for en tusenlapp eller mer. Av disse to er HD560S mer lettdrevet enn HE400, og kan drives av en Apple Lightning til 3,5mm DAC-AMP som koster rundt hundrelappen, selv om de trives bedre med å drives av en litt bedre forsterker.
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Har hatt slike Esmooth som er av tre siden 2013 da noen anbefalte dem. Har vært bra fornøyd med dem, men den knakk i ene festet her om dagen.
Ser de selger dem enda, ser like ut hvertfall. Esmooth ES-821 EB.
Lyd og bilde test fra 2013.

Lurer på å bestille et par nye. Men de er jo ikke så dyre da, og kanskje ikke lyd av særlig høy klasse? Noen andre som har erfaring med dem?

Oppdatert: Ser de har noen andre varianter av samme merke til sterkt nedsatte priser også. https://www.bestsound.no/butikk/hodetelefoner/hodetelefoner/2
Men aner egentlig ikke hvordan disse lyder i forhold til andre. ( har ikke prøvd andre headset på evigheter)
 
Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.536
Antall liker
13.843
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
At de er åpne, betyr det at de spiller ut til omgivelsene også, som høyttalere?
Trur ikkje at det er det største problemet med lyd ut til omverda, men det kan vere forstyrrande om det er andre lydkilder i rommet for den som prøver å nyte musikk frå hodetelefonane.
 

Isoprokrapyl

Medlem
Ble medlem
06.06.2022
Innlegg
19
Antall liker
5
Sted
Mo i Rana
Åja, mulig det ikke er så enkelt som jeg har tenkt. Tenkte å unngå den lightning til minijack hunn-kontakt adapteren.
Du kommer nok ikke utenom den eller tilsvarende adapter hvis du skal bruke telefonen som kablet lydkilde. Det går ikke noe analogt lydsignal ut av hverken USB-C eller lightning-porter. Så lenge du bruker telefon uten 3,5mm plugg så må du med andre ord ha et mellomledd mellom telefonen og hodetelefonkabelen med innebygd dac/amp. Da er Apple-adapteren muligvis det beste alternativet prismessig. Å importere den amerikanske versjonen vil for øvrig koste i underkant av 400 kr. Mulig jeg var litt for rask med å kritisere EU-versjonen. Testet den nå og den funker faktisk greit tilkoblet mine (80 Ohm) hodetelefoner. Spiller bare ikke spesielt høyt.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.703
Antall liker
7.807
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Du kommer nok ikke utenom den eller tilsvarende adapter hvis du skal bruke telefonen som kablet lydkilde. Det går ikke noe analogt lydsignal ut av hverken USB-C eller lightning-porter. Så lenge du bruker telefon uten 3,5mm plugg så må du med andre ord ha et mellomledd mellom telefonen og hodetelefonkabelen med innebygd dac/amp. Da er Apple-adapteren muligvis det beste alternativet prismessig. Å importere den amerikanske versjonen vil for øvrig koste i underkant av 400 kr. Mulig jeg var litt for rask med å kritisere EU-versjonen. Testet den nå og den funker faktisk greit tilkoblet mine (80 Ohm) hodetelefoner. Spiller bare ikke spesielt høyt.
Var bruk av en slik jeg hadde i tankene:
 

Isoprokrapyl

Medlem
Ble medlem
06.06.2022
Innlegg
19
Antall liker
5
Sted
Mo i Rana
Var bruk av en slik jeg hadde i tankene:
"Built-in Digital to Analog converter outputs high resolution audio" ifølge Belkin. Samme som Apple-adapteren altså, men i motsetning til den vet vi ikke like mye om lydkvalitet, effekt osv. Den er ifølge Belkin ment for å kobles til forsterkere (bil, anlegg), så den leverer kanskje ikke nok effekt til å drive hodetelefoner? Ikke vet jeg. Finner lite info om den.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.703
Antall liker
7.807
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
"Built-in Digital to Analog converter outputs high resolution audio" ifølge Belkin. Samme som Apple-adapteren altså, men i motsetning til den vet vi ikke like mye om lydkvalitet, effekt osv. Den er ifølge Belkin ment for å kobles til forsterkere (bil, anlegg), så den leverer kanskje ikke nok effekt til å drive hodetelefoner? Ikke vet jeg. Finner lite info om den.
Apple har visst en egen også:
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jeg ønsker tips om det motsatte:
Jeg har en Dragonfly Cobalt med minijack utgang. Finnes det noen små analoge øreplugger med god lyd, eller til nød over-øret-klokker for å ha på reise?
Jeg har sett to sett Monster Miles Davis Tribute og Trumpet til salgs, men de er nå brukt da... Og var de egentlig gode?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg ønsker tips om det motsatte:
Jeg har en Dragonfly Cobalt med minijack utgang. Finnes det noen små analoge øreplugger med god lyd, eller til nød over-øret-klokker for å ha på reise?
Jeg har sett to sett Monster Miles Davis Tribute og Trumpet til salgs, men de er nå brukt da... Og var de egentlig gode?
Jeg har hatt Monster Mile Davis Tribute og de er gode, men de har en svakhet i overgangen fra kabel til hus. Mine begynte å sprake noe forferdelig i det ene øret og siden det ikke er mulig å skifte kabel på dem ble de pensjonert. Jeg fraråder på det sterkeste å kjøpe disse brukt. Jeg gikk over til Shure SE 846 og de er mye bedre, dessuten kan du skifte kabel på dem og det bør du gjøre fordi den originale er for stiv og uhåndterlig. Forza har kabel som gir disse et godt løft.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker tips om det motsatte:
Jeg har en Dragonfly Cobalt med minijack utgang. Finnes det noen små analoge øreplugger med god lyd, eller til nød over-øret-klokker for å ha på reise?
Jeg har sett to sett Monster Miles Davis Tribute og Trumpet til salgs, men de er nå brukt da... Og var de egentlig gode?
Litt avhengig av hvor mye du tenker å bruke. Jeg er veldig godt fornøyde med Sennheiser IE 300, og IE 600 er enda bedre, selv om de kanskje ikke gir like mye for pengene som IE 300.
Ser ellers at IE 300 kanskje er utgått nå, og så kommer det en ny modell med navnet IE 200 til halvparten av prisen på IE 300. Men jeg har ikke hørt IE 200.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Takk for tips! Penger er ikke ubegrenset, så for formålet holder trolig IE200. Tragedien er at mine reise-STAX elektrostater har begynt å pipe, nesten som en tinnitus. Ellers trodde jeg at jeg hadde små høretelefoner for livet! Hjemme bruker jeg store, gamle og gode STAX, en med rørdriver og en med transistordriver, så der er sammenlikningsgrunnlaget.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Hei,
Jeg jakter på julegave til fruen, som ønsker seg ørepropper. Et hint var Jabra Elite 10. Kan de anbefales? En totalvurdering av støydemping, lydkvalitet og komfort. Ikke til å løpe i skogen med.
 

mortuus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
53
Antall liker
32
Tipper noen her inne sikkert kan dette bedre så prøver meg.

Først noe bakgrunn: Ser etter hodetelefoner (m/kabel) som jeg kan bruke for å lytte på musikk når hjemme, og skåne fruen og bikkja for den soniske kakofonien jeg tidvis utsetter de for. Pdd har jeg fullt oppsett oppe i stuen med platespiller, kassettspiller (KA3ES), forsterker (2x80W til 8 Ohm) og høyttalere, mens jeg nede i kjellerstuen enda ikke har fått kjøpt forsterker og høyttaler. Mao., kun kassettspiller (AIWA EXCELIA XK-009) og platespiller (og en phono-forsterker).

Siden jeg er ekstremt treg med alt mulig rart blir jeg neppe ferdig med alt jeg ønsker å gjøre nede i kjellerstuen med det første, så innkjøp av forsterker og høyttalere kommer nok først om en stund, MEN, jeg har kommet såpass langt at det går an å tilbringe tid der og lytte til musikk (som jo er enklere siden hele samlingen står der nede), hvis jeg bare ordner meg et par gode hodetelefoner og en hodetelefonforsterker (i alle fall mtp. vinyl-lytting).

Så til spørsmålet; oppe i stua har jeg jo en 2x80W forsterker jeg kan plugge hodetelefonene i, så antar det ikke blir noe problem å drive hodetelefoner selv om de skulle ha en høyere inngangsimpedans, men nede, hvor jeg tenker at jeg kan plugge hodetelefonene rett i AIWA'en, trengs det noe hodetelefonforsterker der? I manualen for AIWA'en står det 1,5 mW til 8 Ohm for hodetelefonutgangen. Hvis det er levert effekt til 8 Ohm virker det jo som at det blir lite rom for å øke volum noe særlig hvis jeg ender opp med hodetelefoner som f.eks. har 200-300 Ohm inngangsimpedans, så i mitt hode tenker jeg at en hodetelefonforsterker kan være en ide (og bare koble den med en 6.35mm-til-(f.eks)-RCA-kabel hvis det er er RCA-innganger på hodetelefonforsterkeren). Pdd har jeg benyttet AIWA'en til å digitalisere en del tapes, så line-out på den går rett til en ADC/lydkort som jeg bruker for det formålet, ellers kunne jeg selvsagt bare koblet fra line-out på AIWA til hodetelefonforsterker.

I forlengelsen av dette og mtp mulig vinyl-lytting tenkte jeg også hvis jeg kjøper en svitsj ala Schiit SYS (eller lignende, tar gjerne i mot tips) så kan jeg koble som følgende: AIWA (hodetelefon-jack) -> 6.35mm-til-RCA -> SYS (inngang 1), riia-forsterker (utgang) -> SYS(inngang 2), SYS (utgang) -> hodetelefonforsterker. Gir dette mening, eller noe jeg overser her? Med Schiit SYS og f.eks. Schiit Magni+ blir det meget overkommelig mht pris, og da kan jeg heller spytte mer penger inn i hodetelefonene, var tanken min i alle fall.
 

mortuus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
53
Antall liker
32
Hva med en Topping A90 hodetelefonforsterker?

Den har et sett balansert inn, et sett ubalansert inn (dvs to innganger for å svitsje mellom), og kan brukes som både hodetelefonforsterker og preamp. På salg nå, på et nettsted veldig nære… https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-a90-hodetelefon-forforsterker

Johan-Kr
Takk for tips! Hadde det vært noen igjen av den sorte varianten hadde jeg sikkert allerede hoppet på muligheten, men må fundere litt, blir litt kræsj i farger med sølvfarget, dessverre. Men tar med meg at jeg også kan se etter hodetelefonforsterkere som har to innganger man man svitsje mellom.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
35.223
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg er så fornøyd med Topping L30 at jeg har kjøpt to stykker. Utrolig gode til prisen, driver alt jeg har - og har testet.
 

mortuus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
53
Antall liker
32
Jeg er så fornøyd med Topping L30 at jeg har kjøpt to stykker. Utrolig gode til prisen, driver alt jeg har - og har testet.
Ser ikke så dum ut den heller, nei. Ble litt trigget på idéen om to innganger, så L70 kan jo være et alternativ der som fortsatt har en overkommelig pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn