Tips: Bruk av EAC (The Lossless Audio Blog)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Takk for det. Har ikke lest den, men driver å ripper mine cder til wav. 300 unnagjort og mange igjen. Fa.. for en møkka jobb. Kanskje bytte av usb disker hadde vært en ide? ;)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
ripstation micro er ca 1000 ganger greiere enn EAC ved store batchjobber.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, takk for tipset. Skal sjekke den ut.

mvh
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.871
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Man skrev:
ripstation micro er ca 1000 ganger greiere enn EAC ved store batchjobber.
Hva i all verden kan være 1000 ganger greiere enn å trykke på en enkelt knapp?

@Bambadoo: Jeg håper du ikke er i gang og ripper til .wav uten ID-tags!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, nei jeg bruker ID tags.
Ripstation Micro får jeg ikke til
20:52:38: The batch has started.
20:52:38: E: Loading the next disc.

Skjer ingenting mer. Sjekket support etc.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Man skrev:
ripstation micro er ca 1000 ganger greiere enn EAC ved store batchjobber.
Hva i all verden kan være 1000 ganger greiere enn å trykke på en enkelt knapp?

@Bambadoo: Jeg håper du ikke er i gang og ripper til .wav uten ID-tags!
F.eks å rippe 1000 cd'er uten å trykke på en eneste knapp?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.871
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Man skrev:
coolbiz skrev:
Man skrev:
ripstation micro er ca 1000 ganger greiere enn EAC ved store batchjobber.
Hva i all verden kan være 1000 ganger greiere enn å trykke på en enkelt knapp?

@Bambadoo: Jeg håper du ikke er i gang og ripper til .wav uten ID-tags!
F.eks å rippe 1000 cd'er uten å trykke på en eneste knapp?
Hehe. I så fall blir det jo uendelig mye greiere! ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.522
Antall liker
35.391
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja.. vi snakker vel om en gang greiere..
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er dette ripstation blant annet støtter..
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Er denne kommandoen riktig?
Hadde tatt printscreen av den, men glemte jo at den var så lang. Dette gjorde jeg altså før jeg reinstallerte windows og er følglig ikke sikker på at jeg har fått alt med. Den gamle guiden jeg hadde på nettet ligger nede nå.




-6 -V -T "ARTIST=%a" -T "TITLE=%t" -T "ALBUM=%g" -T "DATE=%y" -T "TRACKNUMBER=%n" -T "GENRE=%m" %s
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Da jeg ikke fikk noe svar om dette var riktig, får jeg svare meg selv siden jeg ikke klarte å slette mitt forrige spørsmål.

-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T comment="%e" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
-6 -V -T "ARTIST=%a" -T "TITLE=%t" -T "ALBUM=%g" -T "DATE=%y" -T "TRACKNUMBER=%n" -T "GENRE=%m" -T "COMMENT=%e" %s -o %d

Slik ser min ut. Jeg vet ikke om det hjelper deg, eller hva det gjør for meg for den sak skyld.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
-o %d
Denne sluttkommandoen har jeg aldri sett før, men det har kanskje ikke så mye å si for resultatet, tror jeg. ::)
Jeg slettet siste halvdel av kommando linjen bare for å prøve, og resultatet ble en wave fil. Så jeg får vel bruke den som jeg tidligere har brukt:
-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T comment="%e" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s

Det er jo tross alt navngivings skjemaet som har mest å bety for oppsettet av kataloger og div. : %A\%C\%N - %T - %Y - %I
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
knutinh skrev:
Jeg har snakket litt om EAC i tråden under:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8265.0.html

Jeg synes at den nye versjonen av EAC (Exact Audio Copy V0.99 prebeta 3) var betydelig enklere å ha med å gjøre. Fine guider og FLAC og accuraterip inkludert.

Det eneste som mangler er automagisk innhenting av cover art.

-k
Hvordan får jeg EAC til å legge inn som flac automatisk?
Eneste som skjer her er at flacprogrammet åpner seg, og så er det stopp...
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Instalerer du den nye versjonen, så går det automatisk når du velger det i setup'en i utgangspunktet.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Aubi skrev:
Instalerer du den nye versjonen, så går det automatisk når du velger det i setup'en i utgangspunktet.
Har den nye versjonen, men her er det lite som går automatisk... :-\
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Jeg installerte nettopp den nyeste versjonen, og for å få det "automatisert" måtte jeg laste ned og inst. autoflac. Jeg valgte å ta denne vekk igjen pga. at flere av instillingene måtte forandres på. Og da særlig konstruksjon av filnavn. Og ikke lager jeg cue filer av cd'ene heller, så jeg så ingen grunn for å ha autoflac.
 
K

knutinh

Gjest
topline skrev:
Aubi skrev:
Instalerer du den nye versjonen, så går det automatisk når du velger det i setup'en i utgangspunktet.
Har den nye versjonen, men her er det lite som går automatisk... :-\
Jeg skal se om jeg får oppdatert guiden.

Men jeg installerte siste versjon av FLAC på en ny Windows-installasjon, og når jeg gikk igjennom den "guiden" som kommer ved første kjøring så ble såvidt jeg husker alt satt opp akkurat som jeg vil ha det.

Kan du beskrive problemet?

-k
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
knutinh skrev:
topline skrev:
Aubi skrev:
Instalerer du den nye versjonen, så går det automatisk når du velger det i setup'en i utgangspunktet.
Har den nye versjonen, men her er det lite som går automatisk... :-\
Jeg skal se om jeg får oppdatert guiden.

Men jeg installerte siste versjon av FLAC på en ny Windows-installasjon, og når jeg gikk igjennom den "guiden" som kommer ved første kjøring så ble såvidt jeg husker alt satt opp akkurat som jeg vil ha det.

Kan du beskrive problemet?

-k
Problemet er sikkert at jeg ikke tar meg tid til å lese gjennom ørten sider med info for å få ting til å fungere.. ;)

Men skal laste ned siste versjon av Flac og se om jeg får noe dreis på det.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
[quote

@Bambadoo: Jeg håper du ikke er i gang og ripper til .wav uten ID-tags!
[/quote]

Hei. Hva er ID tags, og hva er viktigheten? Jeg ripper til wav, men aner ikke om jeg har med noe ID-tags.

Torsen
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Tags inneholder info om musikken som tittel, artist år osb. wav fikser ikke tags så med EAC må du ordne dette med en egen database.
AIFF som i praksis er identisk med wav fikser tags.

Benytter du iTunes og AIFF slipper du å tenke mer på disse greien ;)
 
K

knutinh

Gjest
Torsen skrev:
Hei. Hva er ID tags, og hva er viktigheten? Jeg ripper til wav, men aner ikke om jeg har med noe ID-tags.
Hei. Jeg har tatt meg tiden til å skrive en ganske utfyllende guide om ripping av CD og lagringsformater. Jeg må innrømme at jeg blir litt frustrert over stadig å linke til denne guiden, bare for å bli stilt spørsmål som er besvart der to poster ned :)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8265.0.html
knutinh skrev:
2. Kompresjon/filformat.
De fleste rippeprogrammer ripper først til wav eller noe lignende, rett og slett fordi det ligner veldig på hva som ligger på CD. Imidlertid kan mange konvertere til et annet format rett etter ripping slik at brukeren aldri ser noe annet. Alternativt kan man bruke et egnet program spesielt for å konvertere mellom forskjellige lydformater som allerede ligger på harddisken.

Her må brukeren ta flere avveininger. Filstørrelse, kvalitet og kompabilitet er kanskje de viktigste. I wav-formatet så tar en CD inntil ca 600MB. Andre formater kan redusere størrelsen til en brøkdel slik at man får plass til mange sanger på en harddisk eller inni en mobiltelefon. En datamaskin kan avspille de fleste filformater, evt ved å legge inn et program eller et programtillegg. Men små bærbare avspillere er ofte litt mer kresne, og hvem vet hva vi har av utstyr om et par år? Og trenger du samme kvaliteten på "goanlegget" på stua som du gjør med ørepropper på bussen?

Ukomprimert, Wav, AIFF etc er enklest. Det er et format som lagrer all lyden omtrent på samme måte som på en CD. Hvis du ripper en CD, lagrer den som wav og brenner en ny CD-R så vil sporene være nøyaktig lik hvis du har gjort alt rett. Det er mulig å spille av på datamaskiner, men ikke så mye annet. Dessuten tar sangene fra en CD inntil 600MB så harddisken blir fort full, og det er ikke så enkelt å tagge låtene.

lossless. FLAC, apples ALAC, WMA Lossless etc. Jeg nevner alle lossless formatene i en sleng siden de alle har like god lyd (akkurat like god som CD) og tar opp ca like mye plass på harddisken (litt mer enn 50% av filstørrelsen til wav). Hvordan er dette mulig? Tenk på zip-filer. Ved å finne statistiske mønstre i musikken så greier man å uttrykke akkurat det samme med færre bits. Forskjellen ligger i støtte i forskjellige programmer, tagging, cpu-bruk etc. Personlig liker jeg såkalte opensource-formater fordi disse kan dukke opp på alle platformer uten at jeg må betale for det.
Lossless Guide for users
Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

Lossy AAC, WMA, mp3 etc. Dette er kanskje de filtypene som er best kjent for folk flest. Grunnen til det er opplagt. En CD lagret som mp3 kan ta opp 1/12 av plassen på harddisk. Dermed får du plass til veldig mange sanger på liten plass. Dette gjøres ved å innføre unøyaktighet eller støy i signalet på en slik måte at sangen kan lagres på veldig liten plass. Men støy kan jo ikke være noe bra? Disse codecene har en modell av hørselen vår som prøver å legge inn støyen på steder hvor det ikke kan høres. Og det fungerer ganske bra! Blindtester viser at det er veldig vanskelig selv for lydinteresserte å høre forskjell mellom f.eks CD og mp3 hvis alt er gjort rett. Men jo mer du komprimerer filen, jo større er feilene, og dermed større sjanse for at lyden blir hørbart dårligere. Andre codecer har kommet etter mp3 og gir betydelig bedre lyd ved en gitt filstørrelse.

Jaja, blabla, men hvilken bitrate må/bør jeg bruke når jeg lager mp3? mp3 er jo ubrukelig uansett hva du sier! Les linkene, bruk anbefalte parametre der, eller prøv deg fram på egen hånd og finn ut hva som passer deg. Hvis du vil debattere emnet så finnes en fin tråd her:
http://avforum.no/forum/generelt-audio-hifi/44170-320kbit-mp3-vbr-vs-cder.html

Hva skal jeg gjøre for å få best mulig mp3? Lossy codecer tillater ofte forskjellige encodere, og disse kan skille seg på kvalitet og hastighet. Konsensus er at "lame" er den beste mp3 encoderen. En guide til optimale parametre for denne finnes her:
List of recommended LAME settings - Hydrogenaudio Forums

Så hva skal jeg velge? Det er mye arbeid å rippe en hel CD-samling. Man vil helst ikke gjøre dette igjen. Derfor synes mange at det er greit å rippe til wav eller lossless slik at man har dataene "som de fins på CD". Så kan man heller kopiere disse til mp3 når man trenger det. Dette er kanskje en litt "audiofil" eller finsmakerholdning. Andre er mer praktiske og sier at når de aller fleste ikke hører forskjell på CD og mp3 ved f.eks 256kbps så har det ingen hensikt å kaste bort mer plass.

Tommelfingerregler for en CD på 60 minutter:
Ukomprimert CD/Wav - 650MB
FLAC = 1/2 - rundt 3-400MB
mp3@192 - 90MB
mp3@128 - 60MB

I følge hardware.no sin prisguide så koster en økonomisk harddisk rundt 2.50 pr GigaByte i dag, og størrelsen er inntil 750GB (da til 4,- pr GB).

Hvis 60 minutter er gjennomsnittlig lengde på en CD (sannsynligvis er tallet lavere) så ser vi på:

100 CD-er:
Wav - 65GB - 162,50 kr
FLAC - 40GB - 100,- kr
mp3@192 - 9GB - 22,5 kr
mp3@128 - 6GB - 15,0 kr

Altså kan selv ganske store CD-samlinger lagres på en moderne harddisk tapsfritt uten at det koster skjorta.

3. Tagging/Cover/Organisering
Hvis du skal rippe CD-er så tag filene dine. Du vil angre sårt hvis du ikke gjør det. Det finnes i dag fine databaser som FREEDB og CDDB hvor brukerne har lagt inn alle mulige data om hver enkelt CD. Det finnes også databaser hvor brukere har skannet inn cd-coveret som bildefil. Ved å gjøre dette når du ripper kan du utnytte at hver enkelt CD har en ID som gjør at databaseoppslagene blir mer presise, altså mindre dobbeltarbeid med å rette opp irriterende småfeil. Men du må fremdeles regne med å velge bort dårlige tagger eller fikse litt på skrivefeil. Det er vanlige brukere som meg og deg som har lagt inn disse...

Etter å ha gjort 1-3 sitter du f.eks igjen med en stor og sirlig ordnet musikksamling på PCen din som du kan bruke til å spille av musikk uten å lete i CD-hylla.

freedb.org > Home

Hva om jeg allerede har store mengder musikk rippet uten tags? Det finnes programmer som lar deg tagge mp3 og andre filer. Jeg har prøvd mange. De fleste feiler enten på stabilitet, kranglete brukerinterface eller dårlig kunstig intelligens. Noen kan koble seg opp mot freedb/cddb, men siden den unike CD ID-en er tapt, er det langt vanskeligere å finne en match automatisk.


ID3-TagIT - THE ID3-Tag-Editor for MP3
Mp3 tag editor - Tag&Rename
Album Cover Art Downloader

Selv om du tagger låtene dine etter alle kunstens regler så anbefaler jeg ikke å legge alle sammen i en felles mappe og kalle dem 1.mp3, 2.mp etc. Det blir rotete...

Sett opp ripperen/encoder til å lagre filene på en måte som er fornuftig for deg. For meg er dette:
#Artist\#Album\#Track_number - #Artist - #Title

Dermed får jeg en stor mappe hvor alle under-mapper er artistnavn, hvor hver av disse igjen har en eller flere album. Til slutt kan jeg se alle titlene i hvert album, og ved "vanlig" sortering på filnavn kommer de i rett rekkefølge.
 
Topp Bunn