Tiltrekkingsmoment på bolter av/i forskjellig materiale

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Noen som har tilgang på en slik?

Hvor man for eksempel lese ut tiltrekningsmoment på bolt i 10.9 kvalitet montert i aluminium og hvor stort trykk dette gir på et gitt antall kvadratcentimeter.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.279
Antall liker
34.816
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke opplagt at en slik tabell finnes. Det finnes iterative prosedyrer for å beregne skrueforbindelser ut fra friksjonskoeffisenter og flytegrenser for de aktuelle materialene, og det finnes tabeller for vanlige kombinasjoner (type lett anoljet 8.8 bolt i alminnelig konstruksjonsstål). For meg høres 10.9 bolt i aluminium ut som en oppskrift på strippede gjenger, men nå er det også lenge siden jeg leste det faget. ("Materialprisene er oppdatert til og med 1974", står det i forordet til læreboken.)

Du kan se i denne om du finner det du trenger: Schraubenverbindungen Auf Deutsch, ja, natürlich! Hvis det ser lovende ut, finner du pdf-versjoner av hele boken ved å google litt.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
el_mariachi skrev:
Noen som har tilgang på en slik?

Hvor man for eksempel lese ut tiltrekningsmoment på bolt i 10.9 kvalitet montert i aluminium og hvor stort trykk dette gir på et gitt antall kvadratcentimeter.
Hei,

Det er størrelsen på bolten som er avgjørende for momentet, kvalitet 10.9 i aluminium er en høy kvalitet på bolt for dette matriale synes jeg uten at jeg dermed vet eksakt hva denne skal brukes til.
Vedrørende friksjonskoeffisienter så er dette som sagt i det svaret du har fått helt avgjørende, for oss som arbeider mye med dette så bruker vi stort sett konsekvent molycote og det gir en viss koeffisent, da er det størrelsen på bolten som avgjør momentet.
Det er meget stor forskjell på moment man bruker på en smørt bolt og anleggsflate kontra en tørr bolt/anleggsflate.
Matrial kvalitet 8.8 er nok det vanligeste.

Skulle du ha størrelsen på bolten så kan eg muligens se om eg kan finne momentet til deg

Mvh
Geir
 
S

slowmotion

Gjest
Man kan selvfølgelig også bruke gjengeinnsatser hvis det skulle være nødvendig.
De tåler en god del mer enn ren aluminium.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ikke tenk så mye på eksempelet, selvfølgelig er det forskjell på dimensjon, materiale osv.

Det fantes en slik tabell tidligere, like før dataalderen gjorde sitt inntog. Jeg husker bare ikke hvor den kom fra, og skulle gjerne hatt en nå.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Skal denne 10,8 bolten gjenges inn i aluminium, eller er det en gjennomgående bolt som skal feste noe i aluminium? I bilindustrien er det veldig vanlig med 10,8 og 12,8 kvalitet på boltene, og de er gjerne sorte(brunerte, anløpte). Mye av Unbrakoboltene er i denne kvaliteten, og de er beregnet på å tåle store påkjenninger som f.eks. topplokksbolter. :)
 
Topp Bunn