Tilpasning av op-amp

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Jeg leker meg med en Philps CD 610 cdspiller for tiden. Den har TDA 1543 DAC, og en utgang basert på to doble op-amper (LM 833). Jeg forsøker et tweak med kun en enkel op-amp (AD 811) men strever med tilpasningen. Det spiller, men med forvrenging. AD 811 har jeg kjørt parvis i holder for dual-op-amper før, og det spilte flott. Jeg har 150 ohm på strømbena og 500 ohm på inngangsbenet. Signalet går rett ut til amp, 1 k ohm i serie, og 500 ohm paralellt.

Noen som vet bedre?
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Si meg - doble op-amp kontra enkle. Doble op-amp vil da ikke ha mer enn f. eks en felles + og minus inn på spenningen? Om jeg forstår deg rett at du putte to single i en 16 pin holder så vil jo ikke pinnekonfigurasjonen stemme?

Sonny
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Må nok finne en alternativ kompatibel op-amp vil jeg tro. Har hatt god erfaring ved å benytte Audio gd sine passive op-amper i en Promitheus dac, ble en stor forbedring. Har ikke så mye peiling på hvilke op-amper som kan brukes om hverandre, men det finnes vel litt på Burson audios hjemmesider også om jeg ikke husker helt feil da, er noen år siden :)
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Prøvde LC audio sine modular med AD 825 i ein phillipsbasert Orellespelar for nokre år sidan. Stor forbetring. Men det var ferdige modular som berre var å sett rett inn.

Sigurd
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
Jeg leker meg med en Philps CD 610 cdspiller for tiden. Den har TDA 1543 DAC, og en utgang basert på to doble op-amper (LM 833). Jeg forsøker et tweak med kun en enkel op-amp (AD 811) men strever med tilpasningen. Det spiller, men med forvrenging. AD 811 har jeg kjørt parvis i holder for dual-op-amper før, og det spilte flott. Jeg har 150 ohm på strømbena og 500 ohm på inngangsbenet. Signalet går rett ut til amp, 1 k ohm i serie, og 500 ohm paralellt.

Noen som vet bedre?
2 cent på at AD811 kan være «for rask» dvs potensielle utfordringer med selvsving mm. Passer kretsen til en CF-OPAMP? Er feedback-motstanden for stor? Bruker du avkobling etter motstanden på strømbeina? Kapasitiv last direkte på utgangen?

LM4562 er kanskje et bedre og enklere alternativ, ditto med skitbillige NE5532.

mvh
KJ
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
AD 811 låter temmelig fint, og bedre enn 5532 i mine ører. Ligner svært på rør. Motstandene skal sikre mot selvsving, og det er ikke det som skjer.

Tror jeg glemte en tilbakekopligssløyfe. Får prøve det.

Takk for svar!
 
Topp Bunn