Ved bruk av singelwiring (og jumpere av samme type som høyttalerkabel), hva gir best resultat, koble høyttalerkabelen først inn i bass- eller diskant terminalene på høyttalerne? Blir ike helt enig med meg selv der... Hva mener hifi folket?
|
Totalt likegyldig.haber skrev:Ved bruk av singelwiring (og jumpere av samme type som høyttalerkabel), hva gir best resultat, koble høyttalerkabelen først inn i bass- eller diskant terminalene på høyttalerne? Blir ike helt enig med meg selv der... Hva mener hifi folket?
Jo da, har prøvd litt, men kan vel ikke i at jeg kan sette fingeren på noen særlig forskjell, og mulig det er fordi det nettopp ikke er det ;-). Men vet at mange mener både det ene og det andre, og istedenfor å koble frem og tilbake hele tiden, så tenkte jeg å forhøre meg her...Necroth skrev:Har du prøvd begge? Viss ikke, gjør det. Viss du ikke hører noen forskjell så er det gudd![]()
Selvfølgelig er det ingen forskjell6bm8 skrev:Kobbler meg inn på diskanten jeg. Men må innrømme at jeg ikke hører forskjell på om den sitter på diskant eller bass.
Mvh......
Vel, EN ting er jeg sikker på, og det er at jeg hører forskjell om jeg har på jumpere laget av høyttalerkabel eller original "skinne". For ordens skyld, i mine ører helt klart bedre med kabel. Men, dette var altså ikke ment som en debatt om man hører forskjell på kabler, DET er det nok av her fra før ;Dlark skrev:Selvfølgelig er det ingen forskjell6bm8 skrev:Kobbler meg inn på diskanten jeg. Men må innrømme at jeg ikke hører forskjell på om den sitter på diskant eller bass.
Mvh......Men finnes dem som vil ha oss til å tro at det er forskjell, slik at de kan selge oss hundedyre jumpere laget av lurium-legering.
Du kan jo alltids pelle ut terminalboksen i HT og koble bass og diskant til samme terminal.lark skrev:Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
Hva kan den gjøra gæli når du ikke hører forskjell?lark skrev:Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
Nå var egentlig ikke dette ment som en tråd for eller i mot jumpere.... men i hvilket hull du stikker kabelen din i. Eh... høyttalerkabelen vel å merke...pks skrev:Hva kan den gjøra gæli når du ikke hører forskjell?lark skrev:Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
PK
Ikke nødvendigvis, spørs hvordan høyttaleren er tunet. Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.Cundis skrev:Gjør som KJ foreslår lengre opp..! Da slipper man hele spørmålstillingen..![]()
....og du anbefaler bass eller diskant?Man skrev:Ikke nødvendigvis, spørs hvordan høyttaleren er tunet. Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.Cundis skrev:Gjør som KJ foreslår lengre opp..! Da slipper man hele spørmålstillingen..![]()
Uforståelig (for meg) at noen av dere ikke hører forskjell.. spesielt fra den ubrukelige standard skinnen som følger med til en helt vanlig kabelstump. Og de som ikke har hører forskjell på om man kobler på via bass eller diskanterminalene, prøv nå å bytte ut den håpløse skinna. Her bruker man 100k på forsterker/CD/høyttalere men velger å beholde den kjipe messingplata..
Hva i alle dager er poenget med biwire-terminaler hvis jumperen er "en del av designet"?Man skrev:Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.
Vanskelig operasjon på mine B&W 703. Jeg holder meg til "skinna". Jeg synes det låter helt fortreffelig med den.KJ skrev:Du kan jo alltids pelle ut terminalboksen i HT og koble bass og diskant til samme terminal.
mvh
KJ
Betimelige spørsmål. Jeg har heller ikke helt forstått dette.el_mariachi skrev:Hva i alle dager er poenget med biwire-terminaler hvis jumperen er "en del av designet"?Man skrev:Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.
Det er jo hindsides all fornuft. Det måtte da være bedre med singelwireterminal og holde "designermessingskinnen" inne i kabinettet.
Eller er Merlin sponset av Cardas?
Jeg tror at i dette tilfellet, så er det fordi høyttaleren som selges under navnet MXe, er en foredlet versjon av Gen1 høyttaleren som sikkert var ment for å kunne biwires. Selv om det i praksis er samme høyttaleren idag (elementer,kasse) så låter angivelig siste versjon milevis bedre enn den første generasjonen, men har åpenbart "arvet" biwireterminalene fra tidligere. Bobby er nok redd for å tukle altfor mye med et design som ifølge veldig mange låter bra, selv om jeg ikke tviler på at han kunne fått samme resultat med kun 1 par terminaler med litt tweaking. Men det er vel som det gamle ordtaket: "If it ain't broke, don't fix it"el_mariachi skrev:Hva i alle dager er poenget med biwire-terminaler hvis jumperen er "en del av designet"?Man skrev:Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.
Det er jo hindsides all fornuft. Det måtte da være bedre med singelwireterminal og holde "designermessingskinnen" inne i kabinettet.
Eller er Merlin sponset av Cardas?
Hyggelig at noen er enig da ;DCundis skrev:Sitter med samme lydmessige inntrykk mtp tilkobling som deg haber..!