Tilkobling bass eller diskantterminaler?

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Ved bruk av singelwiring (og jumpere av samme type som høyttalerkabel), hva gir best resultat, koble høyttalerkabelen først inn i bass- eller diskant terminalene på høyttalerne? Blir ike helt enig med meg selv der... Hva mener hifi folket?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har du prøvd begge? Viss ikke, gjør det. Viss du ikke hører noen forskjell så er det gudd ;)
 
L

lark

Gjest
haber skrev:
Ved bruk av singelwiring (og jumpere av samme type som høyttalerkabel), hva gir best resultat, koble høyttalerkabelen først inn i bass- eller diskant terminalene på høyttalerne? Blir ike helt enig med meg selv der... Hva mener hifi folket?
Totalt likegyldig.
 
O

OldBoy

Gjest
Som den enkle sjel jeg er, har jeg alltid praktisert å koble kablene der det faller mest naturlig ut fra kabelstrekket. Og det er som regel på bassterminalen, i og med at kablene stort sett kommer nedenfra.

Jeg har prøvd begge deler, men har aldri greid å høre noen forskjell.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Necroth skrev:
Har du prøvd begge? Viss ikke, gjør det. Viss du ikke hører noen forskjell så er det gudd ;)
Jo da, har prøvd litt, men kan vel ikke i at jeg kan sette fingeren på noen særlig forskjell, og mulig det er fordi det nettopp ikke er det ;-). Men vet at mange mener både det ene og det andre, og istedenfor å koble frem og tilbake hele tiden, så tenkte jeg å forhøre meg her...
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Kobbler meg inn på diskanten jeg. Men må innrømme at jeg ikke hører forskjell på om den sitter på diskant eller bass.


Mvh......
 
L

lark

Gjest
6bm8 skrev:
Kobbler meg inn på diskanten jeg. Men må innrømme at jeg ikke hører forskjell på om den sitter på diskant eller bass.


Mvh......
Selvfølgelig er det ingen forskjell ;) Men finnes dem som vil ha oss til å tro at det er forskjell, slik at de kan selge oss hundedyre jumpere laget av lurium-legering.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
lark skrev:
6bm8 skrev:
Kobbler meg inn på diskanten jeg. Men må innrømme at jeg ikke hører forskjell på om den sitter på diskant eller bass.


Mvh......
Selvfølgelig er det ingen forskjell ;) Men finnes dem som vil ha oss til å tro at det er forskjell, slik at de kan selge oss hundedyre jumpere laget av lurium-legering.
Vel, EN ting er jeg sikker på, og det er at jeg hører forskjell om jeg har på jumpere laget av høyttalerkabel eller original "skinne". For ordens skyld, i mine ører helt klart bedre med kabel. Men, dette var altså ikke ment som en debatt om man hører forskjell på kabler, DET er det nok av her fra før ;D
 
L

lark

Gjest
Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
Du kan jo alltids pelle ut terminalboksen i HT og koble bass og diskant til samme terminal.

mvh
KJ
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
lark skrev:
Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
Hva kan den gjøra gæli når du ikke hører forskjell?

PK
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
pks skrev:
lark skrev:
Vel, da får jeg prøve med en stump kabel istedet for den originale "skinna" (messing?) jeg også da ;D
Hva kan den gjøra gæli når du ikke hører forskjell?

PK
Nå var egentlig ikke dette ment som en tråd for eller i mot jumpere.... men i hvilket hull du stikker kabelen din i. Eh... høyttalerkabelen vel å merke... ;)
 
L

lark

Gjest
Prøvde med en stump solid core høyt.kabel istedet for "skinne" mellom terminalene. Klarer med min beste vilje ikke å høre forskjell. Må være en god "skinne" jeg har ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Gjør som KJ foreslår lengre opp..! Da slipper man hele spørmålstillingen.. ;)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Gjør som KJ foreslår lengre opp..! Da slipper man hele spørmålstillingen.. ;)
Ikke nødvendigvis, spørs hvordan høyttaleren er tunet. Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.

Uforståelig (for meg) at noen av dere ikke hører forskjell.. spesielt fra den ubrukelige standard skinnen som følger med til en helt vanlig kabelstump. Og de som ikke har hører forskjell på om man kobler på via bass eller diskanterminalene, prøv nå å bytte ut den håpløse skinna. Her bruker man 100k på forsterker/CD/høyttalere men velger å beholde den kjipe messingplata..
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Man skrev:
Cundis skrev:
Gjør som KJ foreslår lengre opp..! Da slipper man hele spørmålstillingen.. ;)
Ikke nødvendigvis, spørs hvordan høyttaleren er tunet. Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.

Uforståelig (for meg) at noen av dere ikke hører forskjell.. spesielt fra den ubrukelige standard skinnen som følger med til en helt vanlig kabelstump. Og de som ikke har hører forskjell på om man kobler på via bass eller diskanterminalene, prøv nå å bytte ut den håpløse skinna. Her bruker man 100k på forsterker/CD/høyttalere men velger å beholde den kjipe messingplata..
....og du anbefaler bass eller diskant?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Man skrev:
Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.
Hva i alle dager er poenget med biwire-terminaler hvis jumperen er "en del av designet"?
Det er jo hindsides all fornuft. Det måtte da være bedre med singelwireterminal og holde "designermessingskinnen" inne i kabinettet.
Eller er Merlin sponset av Cardas?
 
L

lark

Gjest
KJ skrev:
Du kan jo alltids pelle ut terminalboksen i HT og koble bass og diskant til samme terminal.

mvh
KJ
Vanskelig operasjon på mine B&W 703. Jeg holder meg til "skinna". Jeg synes det låter helt fortreffelig med den.
Kobler forresten høyttaler-"ledningene" ;D til diskantterminalene.
 
P

Parelius

Gjest
el_mariachi skrev:
Man skrev:
Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.
Hva i alle dager er poenget med biwire-terminaler hvis jumperen er "en del av designet"?
Det er jo hindsides all fornuft. Det måtte da være bedre med singelwireterminal og holde "designermessingskinnen" inne i kabinettet.
Eller er Merlin sponset av Cardas?
Betimelige spørsmål. Jeg har heller ikke helt forstått dette.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har aldri hørt noen forskjell uansett hvilken terminal jeg benytter. Byttet ut messingplata med jumpere for lenge siden og innbilte meg den gang at jeg fikk en lydforbedring av det. Har imidlertid aldri byttet tilbake for å dobbeltsjekke... :-\
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Man skrev:
Et eksempel er jo Merlin hvor Cardars-jumpeeren er en integrert del av selve designet.
Hva i alle dager er poenget med biwire-terminaler hvis jumperen er "en del av designet"?
Det er jo hindsides all fornuft. Det måtte da være bedre med singelwireterminal og holde "designermessingskinnen" inne i kabinettet.
Eller er Merlin sponset av Cardas?
Jeg tror at i dette tilfellet, så er det fordi høyttaleren som selges under navnet MXe, er en foredlet versjon av Gen1 høyttaleren som sikkert var ment for å kunne biwires. Selv om det i praksis er samme høyttaleren idag (elementer,kasse) så låter angivelig siste versjon milevis bedre enn den første generasjonen, men har åpenbart "arvet" biwireterminalene fra tidligere. Bobby er nok redd for å tukle altfor mye med et design som ifølge veldig mange låter bra, selv om jeg ikke tviler på at han kunne fått samme resultat med kun 1 par terminaler med litt tweaking. Men det er vel som det gamle ordtaket: "If it ain't broke, don't fix it"
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Har prøvd meg frem litt selv her nå. Hvis jeg kobler til bass terminalene først, så synes jeg at bassen virker LITT "fyldigere" og kanskje LITT mer detaljert, samtidig som detaljer i toppen synes LITT mer tilbaketrukket. Og da motsatt ved tilkobling til diskantterminalene først. Men, meget mulig at dette bare er noe jeg synes, ut fra at det på et vis er det hjernen "forventer" ???

De bransjefolk jeg har spurt anbefaler tilkobling til bassterminalene, da det er basselementene som krever mest strøm...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Sitter med samme lydmessige inntrykk mtp tilkobling som deg haber..!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Et perfekt "kompromiss" er å koble den ene til diskant og den andre til bass. Da *kan* du få tilnærmet det beste fra begge metodene. Har måttet eksperimentere med dette selv siden jeg akkurat fikk noen nye singlewire-kabler. Selv koblet jeg pluss til diskant og minus til bass, og da satt det!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Min tankegang er:
Finn styrken til kabelen og koble den til elementet hvor den har sin styrke.
Et annet element å vurdere er tverrsnitt (eks. at basselement slipper å trekke strøm gjennom jumper.)
Jeg kobler min Yter til basselementet og bruker sølvjumper mot diskant.

Dist
 
Topp Bunn