Tilkobling av subwoofer ?

paviola

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Lurte på å anskaffe en subwoofer, eneste jeg ser er at forsterker (Xindak XA6950), ikke har noen sub out ....
Må jeg bare kjøre via høypass filter og dille med ekstra kabler til og fra wooferen ?
Finnes kanskje ikke andre utveier ?

Mange takk :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det finnes suber å få kjøpt som kan kobles til høyttalerutgangene.

Denne måten å koble på - enten via høyttalerne eller direkte fra forstrkerens høyttalerutganger - skal etter manges mening være lydmessig enda bedre enn å bruke vanlige signalkabler fra pre-out eller subutgang.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.487
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det er vel lavpassfilter du trenger da?

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Må si meg enig med Ulf her,det beste er å ta signalet fra høyttalerene,jeg hadde iallfall unngått filter av noe slag så lenge høyttalerene takler et full range signal...

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hvis ikke finnes det en "jallaovergang" fra bilstereoverden som gjør høynivå til linjenivå men hvordan forsterkeren takler dette vet jeg ikke. Subprodusenten REL anbefaler høynivå mener jeg, kjøp en grei biwiringkabel (4-ledere) så blir det jo bare èn kabel akkurat som linjekabel.....

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Min erfaring er at signaler på høyttalernivå er best. Bare å velge en sub med høyttalerinnganger.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Veldig mange sub'er på markedet har lavnivå ("linjesignal") og høynivå (høytalerkabel fra forsterker) inngang. Videre har de tilsvarende utganger. Høypassfilteret fungerer både på lavnivå og høynivå, dette filtrerer det laveste signalet (bass) ut fra hva du stiller signalet på.

Når man bruker lavnivå ingangen ("linjesignal" fra pre-out) vil det da gå et "linjesignal videre som man kan kjøre inn på en effektforsterker som driver en vanlig høyttaler. Dette signalet er "resten" av signalet, dvs over det i frekvens som er filtrert inn til sub'en.

Når man bruker høynivå ingangen (høytalerkabler fra effektforterker/forsterker, vil sub'en filtrere signalet tilsvarende som for lavnivåingangen. Her går da høynivåsignalet over det som filtreres inn til sub'en videre på høynivåutgangen og kan kobles videre til høytalere. Disse vil da være drevet av effektforsterkeren/forsterkeren og ikke fra sub'ens forsterker. Bassen på høynivåsignalet som filteres inn til forsterkeren blir deretter dempet over en "effektmotstand" og kjørt videre inn som et lavnivåsignal til sub'ens interne forsterker.

NB! Det er ikke alle forsterkere som fungerer slik, eller har både høynivå og lavnivå inganger og utganger.

Topp Bunn