Tilkobling av sub

Simon

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
Jeg håper noen kan forklare litt ang tilkobling.
Jeg har en to kanals forsterker, det er line out (rca) på den.
Det er line in på sub (rca) Det som er spørsmålet, de sier jeg må få meg et Y ledd ut fra forsterker og legge mono kabel inn på hvit "line inn" på sub.
Er dette riktig. ???
Nå har jeg koblet Høyre og venstre ut fra forst inn på Høyre og venstre line inn på sub

Håper på svar
mvh Simon

R

Rojoh

Gjest
Suben konverterer sikkert stereosignalet om til mono på egenhånd, så jeg tror du trygt kan kjøre signalet inn på subens innganger (left/right). Ellers er vel manualen til suben riktige sted å slå opp opplysningene?

Mvh. Johan

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan ikke bare koble høyre og venstre kanals linjesignal sammen via y-ledd og lage mono på den måten.

Du kan enten:
a) bruke to y-ledd og hente høyre og venstre kanal via hver sin kabel inn på to linjeinnganger på suben eller
b) bruke en liten summasjonforsterker for å lage et monosignal til suben, som du mater via en monokabel.

Hvis suben bare har en linje inn, så må du bruke alternativ b).

Hvilke tilkoblinger har du på suben? (Regn opp alle sammen)

Johan-Kr

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
1. Jeg har en to kanals forsterker, det er line out (rca) på den.

2. Det er line in på sub (rca)

3. Det som er spørsmålet, de sier jeg må få meg et Y ledd ut fra forsterker og legge mono kabel inn på hvit "line inn" på sub.
Er dette riktig. ???

4. Nå har jeg koblet Høyre og venstre ut fra forst inn på Høyre og venstre line inn på sub
1. Bra.

2. Bra.

3. Nei.

4. Korrekt

5. Husk å  "enable" aktivt delefilter på SUB

Simon

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
Takk for svar, tilkoblingene er slik.
Det er to stk RCA inn, to stk RCA out low level.
Det er fire stk + high level fire stk - high level.
Jeg har desverre ikke manualen til den.
Mvh Simon

Simon

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
"De" er, kan allt,vet allt, du måkke komme her og komme her typer.
:) derfor tenkte jeg at jeg måtte spørre noen som har peiling.

Mvh Simon

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bruk begge RCAene som du har koblet de. Juster suben slik at den tar over der hovedhøyttalerne faller av.

Johan-Kr

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Er jeg ute å kjøre? Hvis man kobler signalet til sub fra line out så må man justere volumet på sub hver gang man justerer nivå på forsterker. For å slippe dette må man koble signalet til sub fra pre out på forsterkeren, eller høynivå hvis det er en mulighet. Line out gir fullt nivå konstant.

O

OldBoy

Gjest
Takk for svar, tilkoblingene er slik.
Det er to stk RCA inn, to stk RCA out low level.
Det er fire stk + high level fire stk - high level.
Jeg har desverre ikke manualen til den.
Mvh Simon
Vanligvis fungerer det slik:

RCA:

RCA-inn: Her plugger du inn dine signalkabler fra forsterkerens pre-out, slik du har gjort.

RCA-out-low-level: Brukes for å viderekoble inngangssignalene, for eksempel til en sub nr. 2.

High-level +/-

Hvis du har 4 stk. high-level +/- kontakter, må det bety at du har 2 stk. high-level inn +/-, som du kan hente signal til fra høyre+venstre høyttaler (fra + på høyttaler til + på sub og tilsvarende for -), samt at du har high-level-out, som kan brukes til å viderekoble high-level-signal til en annen sub, edit: NB! Denne sub'en må i så fall ha high-level-inngang!!

Du kan ikke bruke high-level og low-level samtidig. Her gjelder enten-eller.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Er jeg ute å kjøre? Hvis man kobler signalet til sub fra line out så må man justere volumet på sub hver gang man justerer nivå på forsterker. For å slippe dette må man koble signalet til sub fra pre out på forsterkeren, eller høynivå hvis det er en mulighet. Line out gir fullt nivå konstant.

Tenkte på det samme, må jo være pre-out, dersom ikke er det jo mulig å trekke høyttalerkabler til high-level inngangen........

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Pre out eller via high level til høytaler. Du kan også koble høytalerkablen fra ekstra uttak hvis du har to ( A og B) høytaleruttak. Da kobler du bare til high level på subben og stopper der. Det går vel også fint å koble i paralell med høytalerene til high level på subben.

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
For optimal integrasjon bør du velge "high level" innput L/R og direkte videre derfra til høytalerene dine. På denne måten får både sub og høytalere det samme signal. Sjekk ut REL sine sider for mer informajon om dette.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Hei

Tar opp igjen ein gammal tråd her og spør om det er noken som har erfaring med sub out?

Har sub out på min Cary og fikk i dag ein sub i posten. Tenkte den sku vere grei å koble til,men det var ikkje bare bare. Kablet frå sub out (rød/hvit) og til line in på sub (rød/hvit) og tenkte voila,men det var såvitt det var lyd i suben. Svak "romling" var det einaste eg fikk ut av den.

Koblet den via høytt kablene og alt funker topp,men ønsker eit svar på kvifor den ikkje fungerer på sub out.
Enklere løysning for meg å bruke sub out kontra via høytt.

Mvh
T A F

A

Aubi

Gjest
Har samme type erfaring som deg. Prøvde for en tid tilbake subben fra kringlydsanlegget i stereoen med samme resultat. Når man er vant med den absolutte kontroll i bassområdet som man har i et kringlydsanlegg, så blir det litt stusselig.
Har foresten også nylig gjort en nyttig erfaring i denne sammenhengen. En Hjemmekino reciver knuser en integrert forsterker til samme pris i stereo med sub.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Hei

Dette svaret fekk eg hos Cary: The sub out is roughly 20db lower than line level.

Kan det vere svaret på at eg må ha volumet på sub,en på max for at den skal fungere i lag med sub out?
Det funker nå,men da står volumet på max og det er ikkje meir å hente om man vil det.

Kansje like greit,da det er lett å skru for mykje bass. ;)

Mvh
T A F

Topp Bunn