Tilkobling av sub

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Jeg prøver å koble min nyervervede XTZ sub til min tilårskommende Creek 5350 se uten særlig hell.

Jeg trodde egentlig at preout/main in linken var den eneste kobling mellom for - og effekt, slik at hvis jeg koblet subben til pre out og la main in være tom, ville forbindelsen bli brutt.

Etter en telefonsamtale med en ekspert i en landsdekkende hifikjede fikk jeg avkreftet dette. Jeg fikk opplyst at ved bruk av pre out ville forsterkeren 'skjønne' dette og sende signal fra for til effekt internt. Så pre out kunne jeg altså bruke.

Men...dengang ei. Vel hjemme kobler jeg subben til pre out og alt er tyst. Både front og sub...tyst.

Kan man da ikke koble subben slik eller...

pettern

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HighLevel kan vel være også en god ide, både lydmessig og praktisk.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Ok. Pre out er ut så og si altså...

Dersom jeg velger high level vil det ikke bli for mye 'kuk' i signalveien, (som det heter på dansk)?

Bør det f.eks. være like kabler hele veien? HT kabler er dyrt...

pettern

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Til highlevel ut bør man bruke tynne lavkapasitante ledninger, som f.eks lampettledningliknende greier. Trenger overhodet ikke være dyrt. Vanlig høyttalerkabel har ingenting for seg, og vil ikke låte noe annerledes; dette er kun et styresignal, og skal ikke frakte nevneverdig strøm siden forsterkeren sitter i sub'en.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Altså lampettledning fra høyttalerutgang forsterker og til sub og mine (etter mine forhold) dyre Wireworld fra sub til Epos M12. Vil ikke da signalet til fronten gå via ...lampettledinger...(grøss).

Og jeg som mener og høre forskjell på kabler..

pettern

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, du misforstår; la forsterkeren drive høyttalerne akkurat som om du ikke hadde sub. Og bruk gjerne dine dyre WW kabler mellom forsterker og høyttalere. Du skal kun ha et styresignal i høynivå. Det enkleste er kanskje å ta signalet fra terminalene på baksiden av høyttalerne. Du kan også ta det fra terminalene på forsterkeren parallellt med dine fine WW-kabler til hovedhøyttalerne, men fra høyttalerne er bedre imo. Du trenger en (+) fra hver, og en (-) fra en av de tipper jeg.

Dette er selvsagt med forbehold om en ordinær parallell eller seriell sub-tilkobling, og at du ikke har utelatt vesentlige opplysninger da, f.eks slik som at du tenker å bruke highpass-filter fra sub til hovedhøyttalere, at det er et flerkanalssystem e.l. I så fall så kan du bare se bort ifra dette, og heller fylle ut med opplysninger om hvordan du tenker å bruke dette.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Ja, like etter mitt forrige innlegg skjønte jeg at jeg misforsto en smule. XTZ bruksanvisningen sier imidlertid at ved en slik kobling (direkte mellom forsterker og HT + en fra forsterker til sub) så skal man også koble videre fra sub til HT. Altså en 'full' parallell. Men dette er altså ikke nødvendig?

pettern

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Se bort fra det dersom du ikke skal bruke highpass utgang fra sub! Du skal ikke ta highlevel til sub og så videre til hovedhøyttalere! Jeg tror kanskje du fortsatt misforstår konseptet med "ordinær" tokanals sub-tilkobling? Se her; dersom du skal kjøre highlevel så må du ha et ditto signal til sub, helst via en tynn lavkapasitant ledning.

Dette er enten 1) rett fra forsterker, eller 2) fra terminaler på høyttalerne. Ikke begge.

Signalmessig spiller det ingen rolle, virkelig. Man får et styresignal fra forsterkerutgangen enten det går via WW til hovedhøyttaler og videre derfra, eller man tar det direkte fra forsterkerens terminaler. Dine hovedhøyttalere drives fortsatt som før via dine WW kabler, uten mellomledd.
I min mening er det best fra høyttalerterminaler pga de gunstigere impedanseforhold som stresser forsterkerutgangen mindre; men du må hjertens gjerne ta det fra forsterkeren også.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Jeg prøver først direkte fra HT terminaler.

Det som XTZ kaller High Pass er jo bare et subsonic filter.

Frekvensinnstillingen er vel kun en begrensning oppad i hz som sub'en gjengir og ikke et delefilter som sender 'mindre' bass til HT.

Sånn sett er det vel ikke nødvendig at signalet går 'gjennom' sub.

Noen kan godt si i fra hvis jeg tar feil mht til sub funksjonalitet..

Takk for hjelp/forslag så langt.

pettern

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Highpass er vanligvis begrenset til en fast frekvens, feks 80hz. Det funker vanligvis ikke ved highlevel, men kun ved linjenivå signal inn (rca-ledninger), men jeg vet ikke hvilken XTZ det er snakk om så skal ikke påstå noe.

Selv hadde jeg som du ville sett bort ifra det, tatt highlevel fra HT og justert meg inn derfra med nivå og delefrekvens. De to siste innstillingene er helt rett som du sier kun virksomme på sub-elementet.

Topp Bunn