Digitale avspillere Tilkobling av forsterker og mediaspiller for best mulig kvalitet med TIDAL

Hines

Medlem
Ble medlem
09.06.2016
Antall liker
0
Sted
Stavern
Hei, jeg trenger litt tips/hjelp.
Jeg har et par monitor audio gold høyttalere med Hegel H160.
Jeg bruker appleTV 4K hvor jeg har installert TIDAL HIFI på til å spille av musikk.
Spørsmålet er hvordan det lønner seg å koble dette?
I dag bruker jeg optisk kabel fra forsterker til TV, og hdmi fra TV til appleTV.
Er dette en dårlig løsning? Burde jeg i stedet kjøpe en HDMI til toslink converter for bedre lydkvalitet?
Når jeg holder inne dac+ knappen på fjernkontrollen så får jeg bare 48 opp. Skal det ikke være mulig å få bedre kvalitet?
Fordi sånn det er satt opp nå så er det ingenting som er trådløst.
Vet ikke om det er noe svakhet i å koble optisk og hdmi via tVn?
Alternativet er jo å kjøpe Bluesound Node2 som også har TIDAL, men vet ikke om dette blir bedre, uansett så frister det ikke å betale 5000kr for denne.
Såvidt jeg har skjønt så burde jeg bruke optisk i stedetfor USB?
Jeg vil helst slippe å bruke PC. Foretrekker Apple TV/Bluesound node2 eller en annen mediaspiller som jeg kan styre via fjernkontroll eller app på telefon.
Noen eforslag/tips så jeg forstår litt mer?
Takk :)

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Litt usikker på hva du mener her, men jeg antar du mener du har optisk kabel fra tv til H160 (da H160 ikke har en optisk ut som jeg husker). Optisk fra tv til H160 er en god ting. HDMI fra AppleTV til tv er sikkert også en god ting. Appletv kan sikkert også sende lyd direkte til forsterker? Om Appletv har digital/analog ut... Selvsagt kan det gå via tv, men optimalt er det gjerne ikke. Alt etter HDMI-versjon vil du ha visse begrensninger der. Får du lyden direkte fra Apple til H160 slipper du slike begrensninger.

Så kan du selvsagt vurdere en ekstern dac. H160 er en glimrende forsterker, spilte flott hjemme hos meg. Svakeste delen var nok dacen. Den vil blomstre ytterligere med en bedre dac.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.343
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei, vet ikke om TV’n din har full «pass-through» av signalet som kommer fra din Apple TV og skal ut på optisk. Tyder vel på at den støtter siden du har 48 i displayet på Hegelen. Merk dette er 48kHz sampling, tenker du blander med bitrate her. CD er 44.1kHz :)

Det er uansett praktisk å styre trådløst da/kutte ut TV leddet når ønskelig. Google Chromecast er jo en fin løsning? Koples optisk til din Hegel. Bare å benytte Tidal appen på telefonen da for å strømme trådløst i god kvalitet.

Hines

Medlem
Ble medlem
09.06.2016
Antall liker
0
Sted
Stavern
Takk for svar. AppleTV har ingen inn-/utganger annet enn en hdmi, så da måtte alternativet hvert en hdmi til optisk extender

Hines

Medlem
Ble medlem
09.06.2016
Antall liker
0
Sted
Stavern
Aah, skjønner.. da er det ikke så galt da.
Ja jeg har brukt både AirPlay fra appleTV og integrerte AirPlay’en i forsterkeren. Men ønsker jo helst å unngå noe form for trådløs, da jeg har forstått det som at kvaliteten synker ved trådløs tilkobling.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Best resultat får du ved å koble pc til dac med usb kabel. Etter min erfaring, må du ha en rimelig bra streamer for å slå det. Sett Tidal på master og la tidal styre dacen. Husk å laste ned driver hvis du har pc. Driver laster du ned fra Hegels internettsider.

Hines

Medlem
Ble medlem
09.06.2016
Antall liker
0
Sted
Stavern
NAD M51 DAC er vel kanskje beste løsningen?
Såvidt jeg skjønner så kan jeg koble hdmi inn på denne fra appleTV og video ut fra NAD og inn på TV.
Også bruke USB eller optisk mellom forsterkeren og DAC’en?
Eller analog blir vel kanskje riktig mellom H160 og NAD M51 for å unngå den integrerte DAC’en i H160?
Da blir vel egentlig anlegget vesentlig oppgradert også, i og med at den integrerte DAC’en i H160 er det svakeste punktet på H160?

Optisk er vel bedre i følge manualen?
«Digital processing maxes out at 24-bit/192kHz for optical and coaxial input signals with the 'non-asynchronous' USB input signal topping out at 24-bit/96kHz. AirPlay is presently restricted to CD quality - 16-bit/44.1kHz.»

https://www.hifiklubben.no/stereo/d...KchnVa7ahJ0c-vRi3_RoCFpcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sist redigert:
Topp Bunn