Politikk, religion og samfunn Tilgang uten ditt samtykke

U

utgatt32256

Gjest
Endringer i lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenester m.m. og lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v.

...
En ny bestemmelse som gir helsepersonell adgang til å kunne dele pasientopplysninger med medlemmene i en klinisk etikkkomité trer i kraft.
Unntaket fra taushetsplikt er begrenset til konkrete saker hvor det er behov for å drøfte etiske utfordringer i en klinisk etikkomité og hvor det ikke er praktisk mulig eller klart uhensiktsmessig å innhente samtykke fra pasienten.

"..uhensiktsmessig å innhente samtykke fra pasienten."

Endringer i helsepersonelloven og pasientjournalloven (bruk av helseopplysninger for å lette samarbeid, læring og bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten mv.)


Det lovfestes at det i en konkret behandlingssituasjon kan gjøres oppslag i en pasients journal for å yte helsehjelp til en annen pasient.
Det lovfestes en begrenset adgang til å gjøres oppslag i en pasients journaler for å finne ut om opplysninger om pasienten kan egne seg for undervisning.

Det lovfestes altså en rett til å snoke i en pasients journaler.


 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
For meg ser dette ut som en nyttig unntakslov for svært spesielle tilfeller, der man kan dele info med en etikkomité som er dedikert til å løse etiske problemstillinger i særtilfeller.
Det gir ingen rett til snoking, slik jeg leser det.
 
U

utgatt32256

Gjest
For meg ser dette ut som en nyttig unntakslov for svært spesielle tilfeller, der man kan dele info med en etikkomité som er dedikert til å løse etiske problemstillinger i særtilfeller.
Det gir ingen rett til snoking, slik jeg leser det.
5irs04.jpg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Bare fint hvis fagfolk i et lukket miljø kan lære av min sykehistorie og hjelpe andre. Oppfatter ikke dette som snoking I det hele tatt
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.290
Antall liker
2.488
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Det er også slik at alle bevegelser (også innsyn) skal loggføres. Det betyr at selv om en ikke har blit forespurt, så skal det ligge en referanse i loggen på innsynet. Har bare skumlest, og slik jeg opofattet dette, så gjelder dette også i disse tilfellene (?)
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Syns dette er helt greit jeg. Jeg har selv en datter med en meget skjelden sykdom(ca20-30stk i norge) hadde denne muligheten vært tilgjengelig tidligere kunne vi kanskje fått satt diagnosen noen år tidligere.🤷‍♂️
 
Topp Bunn