Tildekking av akustikkplater

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Endelig i gang med "nytt" lytterom, taket isoleres for å unngå litt støy til resten av huset, og det blir litt akustiske tiltak. Jeg har blitt anbefalt av høyttalerkostruktøren å dempe bakveggen (bak hodet mitt altså, i lytteposisjon) og regner med å bruke vanlige Akustikkplater fra f.eks Rockwool. Nå synes jeg ikke disse er pene i utgangspunktet så jeg har en plan om å tapetsere dem med en kul tapet som skal males og rammes inn.

Hvordan vil dette påvirke den akustiske effekten ?

Vedlegg

logan

Medlem
Ble medlem
04.02.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei. Kansje du kunne gå for akustik fra echopon (glava produkt). Di er ferdig sorte da di kommer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ville vært litt forsiktig med å dempe bakveggen for mye. Prøv i så fall først med noen plater. Min erfaring er at at man fort mister dybde i lydbildet. Frontvegg, sidevegger og tak er derimot uproblematisk å dempe så sant det ikke er ulinært.
Har du råd, ville jeg vurdert disse istedet på bakveggen:
http://www.asc-hifi.com/matrix-panel.htm

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Du skal være litt forsiktig med hva du dekker til en aku-plate med. Om det blir for tett vil du ødelegge dempingseffekten ganske betraktelig.

GIK Acoustics har linker til litt forskjellig stoff du kan bruke, evt så har Acoustic Tuning i Trondheim dempeplater du får med bilder, og du kan også sende inn dine egne bilder, som du forsåvidt kan hos asc-hifi også.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Jeg ville vært litt forsiktig med å dempe bakveggen for mye. Prøv i så fall først med noen plater. Min erfaring er at at man fort mister dybde i lydbildet. Frontvegg, sidevegger og tak er derimot uproblematisk å dempe så sant det ikke er ulinært.
Har du råd, ville jeg vurdert disse istedet på bakveggen:
http://www.asc-hifi.com/matrix-panel.htm
Ok, jeg følger konstruktørens tips i og med jeg blir sittende omtrent inntil bakvegg med relativt kort lytteavstand. Rommet er 3,6x5,2 og jeg skal sette systemet langs langveggen. Skal nok dempe bak høyttalerne også. Får finne på no nytt da å trekke platene med, noen fine tynne gardiner kanskje.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tynne gardiner skal fungere godt. Ellers ser jeg en del som har kjøpt stoff fra Marimekko, koster litt, men det blir pent. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte stoff derfra da jeg først skulle ha stoff..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
IKEA har billig stoff. Noen bilder av mine under. Kjør blåsetesten: Hold munnen inntill stoffet og blås mens du har hånden på baksiden for å kjenne om det går igjennom. Lin er bankers, bomull er litt variabelt.

Men jeg ville som sagt vært varmsom med mye demping rett bak sweetspot. Det viktigste er at du gjør noe med bassen når du sitter så tett til bakvegg. Og det trengs det først og fremst bassfeller i hjørnene til. Gjerne noen liggende bass paneler (f.eks 244 fra GIK Acoustics) langs gulvet på bakvegg også. I hodehøyde, vil jeg tippe det holder med en akustikk plate. Men prøv deg frem.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville ikke malt platene, med mindre jeg var veldig sikker på hvilke frekvenser jeg ønsket å absorbere. Da vil de bli nokså tette, og du mister mye absorbsjon i diskanten. Det kan være en god ting, eller det motsatte. Alle veddemål om dette vil være avlyst inntil resultatet melder seg. :)

Jeg brukte en billig, tynn velour til noen få kroner meteren fra Jysk. Den er så tynn at den er ganske gjennomskinnelig, og den består blåsetesten med bravur.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Hvis du skulle være intr. så er motivet du har funnet frem av Victor Vasarely. Mener det heter Zebra. han har endel flott kunst. Vurderte han når jeg handlet inn kunst til min forrige bolig.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:

Hvis du skulle være intr. så er motivet du har funnet frem av Victor Vasarely. Mener det heter Zebra. han har endel flott kunst. Vurderte han når jeg handlet inn kunst til min forrige bolig.
Motivet har jeg på en måte, har kjøpt tapetet men kan ikke bruke den utenpå akustikkplatene. Kan hende jeg finner en annen vri.... :D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har tre 244-plater fra GIK Acoustics rett bak sofaen (i.e. de står på bakveggen) - det er kanskje en liten meter fra bakvegg til sofa. Hos meg funker det helt glimrende - jeg fikk strammet opp lydbildet betraktelig og lyden plasserte seg fra fronten på høyttalerne og bakover, i stedet for å være litt her og der.

Hadde tidligere Rockwool-plater på lån fra RoDa, dem hadde ikke nubbesjangs i forhold til det de 244-platene gjør i forhold til å renske opp lyden. Har også et par tri-traps liggende ved siden av HT som rydder godt opp i bassen. Poenget: eg vil råde deg og andre til å kjøpe ordentlige greier, skal du først gjøre noe sånt. Det er heller ikke så dyrt, i audiofile termer.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.524
Torget vurderinger
1
@Mbare:
Disse var interessante! Hvordan funket det med transport fra England til deg i Østfold?
Jeg skal ha fra gulv til tak. Jeg ser at panelene er 120x60cm og 14cm tykk. Da kan jeg ha 2 i høyden. Kan den øverste stå rett på den nederste, er rammene såpass rette og stabile?
Er det stor radius i overgangen side/front? Jeg skal ha ca 6 stk ved siden av hverandre og hadde håpet på å få til en "glatt vegg", visuelt.
-Alternativet mitt er å lage en vegg med 10cm Rockwool Akustikk, eventuelt med 2cm Rockwool Koral Bas som frontpanel (for å beholde litt av diskanten). En slik vegg kan til slutt dekkes med stoff, nesten som en tapet.

--------------

GIK Acoustics hjemmeside har en akustikk-ABC som alle bør lese/oppfriske: http://www.gikacoustics.com/education.html

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
@Mbare:
Disse var interessante! Hvordan funket det med transport fra England til deg i Østfold?
Jeg skal ha fra gulv til tak. Jeg ser at panelene er 120x60cm og 14cm tykk. Da kan jeg ha 2 i høyden. Kan den øverste stå rett på den nederste, er rammene såpass rette og stabile?
Er det stor radius i overgangen side/front? Jeg skal ha ca 6 stk ved siden av hverandre og hadde håpet på å få til en "glatt vegg", visuelt.
-Alternativet mitt er å lage en vegg med 10cm Rockwool Akustikk, eventuelt med 2cm Rockwool Koral Bas som frontpanel (for å beholde litt av diskanten). En slik vegg kan til slutt dekkes med stoff, nesten som en tapet.

--------------

GIK Acoustics hjemmeside har en akustikk-ABC som alle bør lese/oppfriske: http://www.gikacoustics.com/education.html
I tilfellet du ikke vet det (jeg har jo nevnt det flere ganger), saa er 244 et helt annet produkt enn rockwool plater. 242 er mer som rockwool, men har sansynligvis hoeyere absorpsjons koffisient i bassen. 244 er foerst fremst enn bassfelle. Jeg tror det er rundt 1000 Hz (husker ikke noeyaktig), saa har absorpsjons koffiesienten falt med 50% i forhold til en 242. Baade 242 og 244 bruker forresten mineral ull som har mye av de samme egenskapene som rockwool, men tettheten er nok annerledes. Men 244 er ogsaa fine aa bruke i mengde, da man unngaar aa overdempe i toppen. Du kan selvfoelgelig kle rockwool plater med tykk papp e.l. for aa reflektere diskanten, men du skal virkelig slite med faa samme effekten i bassen som 244 har. Jeg har baade 10cm rockwool akustikk plater (med bra luftrom) og 244, og platene fra GIK strammer opp bassen mye mer og virker dypere. Det er heller ikke saa billig aa lage rocwool plater selv hvis man kjoeper fine hoevlete materialer og lister. Saa midt tips: Kjoep fra GIK. Har selv bestilt et par til fra England som naa ligger klar til henting paa posten.

Ellers er GIK flinke til aa svare kjapt paa speorsmaal man maatte ha. Naar de kommer i hus, saa kan du jo lage en shootout test mellom disse og et par Jorma kabler for Fidelity. ;D

Topp Bunn