Tilbake til båtlivet...?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Etter å ha vært uten (seil)båt i 30 år, så har jeg igjen muligheten til båtliv. Grunnet omstendigheter er seilbåt uaktuelt denne gangen, så jeg tenker på en motorbåt som egner seg for dagsturer ,med mulighet for overnatting i fine sommerhelger.


Har tilgang til nærmest gratis båtplass i indre Oslofjord, siden fattern har solgt båten sin. Brukerne er meg og kona (som er 100% landkrabbe med tangskrekk og sjøsyke). Har hverken hus eller hytte så båten blir et middel for å komme seg ut fra leiligheten ut på holmer og skjær som jeg frekventerte i ungdommen. Båten bør ha plass til et par voksne barn eller gjester på dagstur.

Så hvor begynner man?, har ikke peiling på motorbåt. Synes skjærgårdjeep er frykelige ubehagelige, bråkete og overprisede joller..OK hyttebåt men men...

Har sett litt på day-Cruiser/weeken cruiser, selv om jeg ikke har behov for å rase i 30+ knop, og er opptatt av god driftsøkonomi. Mens snekkefart på 6 knok vil nok begrense aksjonradiusen for mye, selv innenfor Oslo-Drøbaksundet. Aner ikke hvor mye en båtmotor bruker av driftstoff, men forstiller meg at en innbords diesel er lurt

Prisklasse? Å prøve seg på en bruktbåt til 200k eller litt mere går greit så lenge kona får et flygel ;) ...
Ser en del Nor-Dan båter fra 22 fotere er til salgs på Finn som er overkommlige.

Så hva bør en motorbåtgrønnskolling se etter og tenke på mht restart av båtliv og kjøp av motorbåt (synes det er fryktetlig skummelt å ikke ha seil da...). Og hvor gammel kan en motorbåt være før omkostningene går i være mht motorreparasjoner?
Takknemlig for tips og inspirasjon
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Det sies at en båteier har to lykkelige dager i løpet av den tiden han eier båten. Det er den dagen han kjøper den og den dagen han selger den. ;D
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
En Saga 25 eller 27 synes jeg kunne virke trivelig.
De passer til budsjettet, forholdsvis økonomisk i bruk, og beveger seg behagelig i en akseptabel fart.
(snekkefart med 27, 15-20 knop med Saga25)

. . . men leit å ikke ha seil da.

Svein.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Heisan
Byttet ut gamlebåten i år med en strøken ferskvannskjørt Skibsplast Select 655 med Suzuki 115 hk, 1999 mod. To år gammel henger inkl og landet på 200k.
Kjempebåt til bruken du beskriver og god sjøbåt. Gå for en 4-takt og minimum 115 hk. Fine løsninger og god plass. Anbefales på det sterkeste.

Jeg vurderte også Nor Dan, men jeg trivdes mye bedre i skibsplasten. Valget ble enkelt etter å ha kikket på et par Nor Dan båter.

Lykke til

Mvh
RBN
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
. . . men leit å ikke ha seil da.


Man får seil til Saga 27,
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Japp Saga 25/27 er jo fine med romslig plass for 2. Synes de er mye båt for pengene Men de er jo ganke gamle da hvorden er det mht fukt i plasten glassfiberraåter os ved en så gammel båt??
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Jeg ville helt klart med et budsjett på 200 K, holdt meg veldig langt unna disel innenbords og drev. Skal det bli en størrelse jeg tror du vil bli fornøyd med (ca. 22 til 24 fot), så vil en slik båt bli veldig gammel. Så gamle innenbordsmotorer med drev vil ikke bli et problemfritt møte.

Jeg vil helt klart anbefale deg utenbordsmotor, men du er jo selv med dagens utrolig gode (for kjøper) båtmarked, ned i midten av 90 tallet for en 22 foter med budsjettet ditt.

Alternativet er å gå ned litt i størrelse, og er du nede i 18 til 20 fot så vil du finne masse flotte båter i budsjettet ditt.
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hva med en Yamarin? Evt eldre Ibiza?

Denne er et eksempel på hva du kan få fra Yamarin til den prisen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30213113

Yamarin lager gjennomgående smarte, gode og trygge båter til en fornuftig penge. Yamaha-motorene er også temmelig driftssikre - vi har hatt to i familien (har nå en F100) og har ikke hatt problemer med disse.

Er forresten i samme situasjon som deg, og tråler finn.no for båter om dagen. Virker litt dødt dette markedet for tiden, så jeg håper helt klart å snappe opp en 2010 Ibiza 22 Touring for en halvfornuftig penge :) Regner med du også kan gjøre et ganske stødig kjøp.

Uansett, jo eldre båten er jo nøyere må den nødvendigvis sjekkes.

Videre deler jeg ikke helt den kommentaren over her om at de to beste dagene er de du kjøper og selger på. Er man glad i å være på vannet gir slike båter mye glede og det er lett å bare stikke ut en tur etter jobb eller i helga :)
 
O

Ole I

Gjest
Pink_Panther skrev:
Det sies at en båteier har to lykkelige dager i løpet av den tiden han eier båten. Det er den dagen han kjøper den og den dagen han selger den. ;D
Sånn snakker landkrabber :)

Ekte båtfolk har to favorittdager i året: den dagen båten settes på vannet, og den dagen den står på land for vinteren.

Til trådstarter: jeg vil på det varmeste anbefale deg å sjekke www.baatplassen.no
Bli gjerne med også.
Det du ikke finner av tips og råd om båt der, er ikke verdt å vite. :)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Lykke til med leting etter båt Sleiven
Bare husk at en slipper ikke unna skruing uansett hvor nytt ting er.
Er det ikke rep. av motor ,så er det montering av utstyr.

Mvh En som hadde en ganske kort sesong i år, og har båten slik nå:


Mvh Jan I
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Kommer an på hvor kravstor en skal være ved kjøp av ny brukt båt. Saga 27 er et godt kjøp, men den går nok litt for sakte for å få bra aksjonsradius i løpet av en helg. Liker selv farten rundt 9,5 til 10 knop. Har selv en 45 fots veteranmotorkysser som jeg bruker mye gjennom sommeren, og da kommer jeg meg ned mot Tjøme/ Tønsberg i løpet av 5 timer på fredag ettermiddag/ kveld. Båt er bare kvalitetsfritid av beste merke :D
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
RBN skrev:
Heisan
Byttet ut gamlebåten i år med en strøken ferskvannskjørt Skibsplast Select 655 med Suzuki 115 hk, 1999 mod. To år gammel henger inkl og landet på 200k.
Kjempebåt til bruken du beskriver og god sjøbåt. Gå for en 4-takt og minimum 115 hk. Fine løsninger og god plass. Anbefales på det sterkeste.

Jeg vurderte også Nor Dan, men jeg trivdes mye bedre i skibsplasten. Valget ble enkelt etter å ha kikket på et par Nor Dan båter.

Lykke til

Mvh
RBN
Enig mht. Skibsplast. Veldig fornuftige båter om man skal overnatte en natt eller to. Selv har jeg Ibiza 20, men det er mere en dagturbåt. Med firetakter blir drivstofføkonomien relativt behagelig. Man kjører erfaringsmessig ikke så meget i løpet av en sesong likevel (distanse) gitt bruken som skisseres.

Mer plass/komfort:
http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=30066030
Ulempen er som alltid gammelt maskineri og uforutsette utgifter. Nidelv 26 er uansett en kjekk båt.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Finland har Europas største småbåtprodusenter, og leverer jevn god kvalitet til rimelig pris.
Hva med en praktisk hardtop fra Flipper?
630Ht med utenbordsmotor, eller enda bedre den flotte 666HT med innenbordsmotor.
Litt over budsjett kanskje, men hvis du finner en Flipper 666HT brukt har du båten du trenger.

Og to mennesker sover faktisk ganske greit i en sånn
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Pink_Panther skrev:
Det sies at en båteier har to lykkelige dager i løpet av den tiden han eier båten. Det er den dagen han kjøper den og den dagen han selger den. ;D
Har 3-4 lykkkelige dager pr år i tillegg. Men om jeg regner på det så blir det svært dyre turer...
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Kjøpte nettopp en AMT 200DC, ypperlig til dagsturer rundt på noen øyer, plass nok til at to kan overnatte fra tid til annen om en vil – men slett ikke noe å tilbringe en hel sommerferie i. Går fint også i litt sjø, godt med sitteplasser, trappa ned fra dekk er så snill at selv bestemor kan være med på tur.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Skjønner ikke helt båtene av i dag. Går inn i finn på cabincruiser/day cruiser og får stort sett opp fartsmonstre og åpnebåter som går i 35+ knop. Finnes det ikke fornuftige romslige båter som Saga 25 og nidelv lengre? Trenger ikke vannskibåt eller fartsmonstre. Men det er muligens en grunn til at folk selger disse båtene videre.. Jaja får vel gå på en båtmesse/havn og se hva som finnes for dagsturer med overnatting for 2 og koke og do muligheter...

Dvs en weekendcruiser,lages det slike lengre? Mu moligens utvide budsjettet ??

Skibsplast 660 (1999-2009) så ikke så dum ut men finner ikke bilder innenbords...Den nye Skibsplast 660 er jo et tilbakeskritt til jolletilværelsen! Hvem lager båter som Skibsplast 670 VS idag?
Hva er forresten +\- med utenbords og bensin vs diesel. Er ikke utenbords lett bytte for tyver?
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Sleiven skrev:
Skjønner ikke helt båtene av i dag. Går inn i finn på cabincruiser/day cruiser og får stort sett opp fartsmonstre og åpnebåter som går i 35+ knop. Finnes det ikke fornuftige romslige båter som Saga 25 og nidelv lengre? Trenger ikke vannskibåt eller fartsmonstre. Men det er muligens en grunn til at folk selger disse båtene videre.. Jaja får vel gå på en båtmesse/havn og se hva som finnes for dagsturer med overnatting for 2 og koke og do muligheter...

Dvs en weekendcruiser,lages det slike lengre? Mu moligens utvide budsjettet ??

Skibsplast 660 (1999-2009) så ikke så dum ut men finner ikke bilder innenbords...Den nye Skibsplast 660 er jo et tilbakeskritt til jolletilværelsen! Hvem lager båter som Skibsplast 670 VS idag?
Hva er forresten +\- med utenbords og bensin vs diesel. Er ikke utenbords lett bytte for tyver?
Finnes nok også en god del Nidelv og Saga, men ikke alle av disse ligger under cabincruiser. Sjekk også under snekke.

Jeg har selv en Skibsplast 655 med 115 hk utenbordsmotor. Denne tilsvarer 660 som har innenbords. Pluss og minus med begge, men en stor innenbords bensinmotor er vel ikke det mest kurrante. Og med en liten diesel kan denne være tung å få i plan. Bilder innenbords av 660? På disse linkene er det mye omtale av en 655, og de er som sagt nesten lik 660:

http://www.seljeseths.net/baat.html
http://www.youtube.com/watch?v=_OI2Sb0HaTo
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
roesok skrev:
Sleiven skrev:
Skjønner ikke helt båtene av i dag. Går inn i finn på cabincruiser/day cruiser og får stort sett opp fartsmonstre og åpnebåter som går i 35+ knop. Finnes det ikke fornuftige romslige båter som Saga 25 og nidelv lengre? Trenger ikke vannskibåt eller fartsmonstre. Men det er muligens en grunn til at folk selger disse båtene videre.. Jaja får vel gå på en båtmesse/havn og se hva som finnes for dagsturer med overnatting for 2 og koke og do muligheter...

Dvs en weekendcruiser,lages det slike lengre? Mu moligens utvide budsjettet ??

Skibsplast 660 (1999-2009) så ikke så dum ut men finner ikke bilder innenbords...Den nye Skibsplast 660 er jo et tilbakeskritt til jolletilværelsen! Hvem lager båter som Skibsplast 670 VS idag?
Hva er forresten +\- med utenbords og bensin vs diesel. Er ikke utenbords lett bytte for tyver?
Finnes nok også en god del Nidelv og Saga, men ikke alle av disse ligger under cabincruiser. Sjekk også under snekke.

Jeg har selv en Skibsplast 655 med 115 hk utenbordsmotor. Denne tilsvarer 660 som har innenbords. Pluss og minus med begge, men en stor innenbords bensinmotor er vel ikke det mest kurrante. Og med en liten diesel kan denne være tung å få i plan. Bilder innenbords av 660? På disse linkene er det mye omtale av en 655, og de er som sagt nesten lik 660:

http://www.seljeseths.net/baat.html
http://www.youtube.com/watch?v=_OI2Sb0HaTo
Takk for tipset, synes denne båten virker som noe å se nærmere på, ;)
Andre av samme utforming er nok også bra
 
Topp Bunn