Til Venedig!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi skal på langhelg i Venezia, fruen og jeg.
Forslag til steder å bo og spise mottas. Også tider på året som er bra/bør unngås. Og hva gjør man i Venezia, bortsett fra å tråkke i dueskitt?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.208
Hotell på Lido di Venezia er ikke dumt om du tenker pris.
Det går små båter mellom øya der og Venezia titt og ofte.

Fredelig og grei plass der ute ihvertfall. Og det kan trengs etter en dag i den byen.
Mer stress der enn på torget i Kairo. ;D

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
En båttur ut på fjorden og ut til Mureno, med utstilling/salg av flott glass, hører med.

Ole G :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Finnes naturligvis rimeligere steder, men om du virkelig vil slå litt på skarptrommen når dere er to i Venezia så er Hotel Metropole et opplagt valg, skulle jeg mene. Det er noe eget ved å kunne flanere rundt blant hordene av turister og tuskenhandlere i sentrum vel vitende om at man når som helst kan trekke seg tilbake fra almuens kjas og mas til Hotel Metropole, med sin høyst dannede eleganse.

Hotellet ligger ved lagunen, noen få hundre meter fra Markusplassen, og gjør seg heller ikke bort i matveien med sine to Michelin-stjerner.

Madammen og jeg tilbrakte to netter der i fjor, og hun maser fortsatt om når vi kan dra tilbake. Vi betalte vel rundt 300€ for et standard dobbeltrom med frokosttbuffet, men ble på forespørsel ved innsjekk vennlig oppgradert til en junior suite da de hadde et ledig.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Tur til Arsenale og Giardini er vel obligatorisk for å ha kulturelt alibi. Tror biennalen er ferdig for i år dessverre.

Jeg synes det har vært litt vanskelig å finne veldig god mat i Venezia, men sist spiste vi på Fiaschetteria Toscana, og det var veldig vellykket. Lokal mat og bra lokale viner. vanligvis må man litt opp i pris for å få ok kvalitet dessverre, iallfall i turistsesongen.
Ellers er det et bra vinotek et sted i Dorsoduro som er verdt et besøk. Med masse bra småretter å knaske til, kaffe og prøvesmaking av viner. Der har jeg handlet mye bra vin med hjem. Husker ikke navnet, men det ligger ved en kanal der nede et sted... eh.
Skal se om jeg finner den.

Palladio har tegnet en kirke som kan besøkes, Il Redentore. Veldig fin.
Videre er det vel å anbefale Prosecco og Spritz i større mengder.
E

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Har dere vært i Venezia?
Var på et ganske fint hotell i 2007 ikke så langt unna Markusplassen, men husker ikke hva det het.

Venezia er vedlig fint, men jeg har kun vært der på sommeren. Sammen med en turist til eller to.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tusen takk for alle innspill, både i tråden og på PM.
Vi har ikke vært der ennå, nei. Senvinteren tenker jeg det kan bli.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.933
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hør på meg, Valentino, dette er viktig!
I en gammel villa ved Canale Grande, Peggy Guggenheims eget hjem, ligger det minste av Guggenheim- museene. En parktfull liten villa med noe så lulsuriøst som en liten hage, hvor alle Peggy Guggenheims hunder ligger begravet.
Dit må du ta med deg madammen, og sette av tid til å se på bldene til Rene Magritte! På en vegg der henger dette bildet helt alene:

Bruk noen minutter bare på det. Du vil ikke angre.
Utover det er hele Venezia fylt opp av Tintoretto, Tizian, Veronese og andre renessansemestere. Det er vanskelig å gå inn i en kirke uten å støte på noe flott. Enjoy!
mvh

Edit, en link: http://www.guggenheim-venice.it/inglese/default.html

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Et Veneziaminne:

For noen år siden, på rutebåten fra Chioggia til Venezia, kom vi i prat med et par fra Amsterdam.
Jeg ymtet frampå om at Venezias kanaler kanskje ikke var like imponerende for de som kom fra kanalbyen Amsterdam som for oss.
Fruen svarte prompte at de ikke så noe særlig på utenlandske kanaler; de hadde nok med de Hollandske..
Makkeren hennes ble rasende, og ga henne en lynkjapp oppdatering i forskjellen på "canal" og "channel" i det engelske språk.
Morosamt minne sånn i ettertid, men litt pinlig på hans vegne der og da.

God tur.

Mvh

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.276
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
tkr skrev:
Hør på meg, Valentino, dette er viktig!
I en gammel villa ved Canale Grande, Peggy Guggenheims eget hjem, ligger det minste av Guggenheim- museene. En parktfull liten villa med noe så lulsuriøst som en liten hage, hvor alle Peggy Guggenheims hunder ligger begravet.
Dit må du ta med deg madammen, og sette av tid til å se på bldene til Rene Magritte! På en vegg der henger dette bildet helt alene:

Bruk noen minutter bare på det. Du vil ikke angre.
Utover det er hele Venezia fylt opp av Tintoretto, Tizian, Veronese og andre renessansemestere. Det er vanskelig å gå inn i en kirke uten å støte på noe flott. Enjoy!
mvh

Edit, en link: http://www.guggenheim-venice.it/inglese/default.html
Peggy Guggenheim var fantastisk!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den delen av Europa synes jeg er best i april og september, men det er kanskje bare meg.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.129
Torget vurderinger
1
Alt er dyrt og overpriset i gamlebyen. Men bare det å rusle rundt og se på alle bygninger, bruer og kanaler er jo makaløst.
Ta med varmt undertøy. Det er rått og kaldt i vinterhalvåret. Fordelen er at da er det ikke så mye turister og trengsel.

God tur! :)

Vedlegg

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Losji i Mestre har fungert fint, da er det kun en kort jernbanetur inn til hjertet av Venezia.
Bedre utvalg i hotel og hyggeligere priser. (Og en makaløs fiskerestaurant..)

Topp Bunn