Til dere som ikke vil ha skambud

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
totte skrev:
Birdman skrev:
Skal dette også bli en tråd der folk skal kritisere bransjeaktører som gir prisavslag? :p
OG de som selger til fullpris, med prispåslag, gir bort eller simpelthen ikke selger i det hele tatt - alle får!
Javel

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Eg mener folk må skrive en pris! Det er flere her som ikke sitter på prislister i hodet og folk som ikke vet hva ting koster. Kanskje samme som å sei at eg selger 1 stk 100m kabel fra N5 (som en leter etter olje med) tror ikke eg ville ungått å fått skambud. Er kanskje ikke alle som veit alt..inkl meg.
Eg hopper glatt over ting uten pris uansett om det anlegg eller bil. Tror mange gjør det.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er da ikke verre enn at man kan ta kontakt med selger - før man gir bud - og spørre om hvilken pris han har tenkt seg. Gjør det stadig vekk, jeg - har ingen hemninger sånn. Man MÅ jo ikke kjøpe.

Som et lite apropos - når tråden likevel handler om skambud: Å be om skambud er utrolig virkningsfullt. Jeg har fått mye respons og fått til mange salg på den måten. Man MÅ jo ikke selge til de mest lattervekkende budene man får inn - men en god latter forlenger livet. En hyggelig avvisning koster så lite. Et flertall av dem som prøver seg, har ofte mer å gå på.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
geiraa skrev:
KJ skrev:
geiraa skrev:
Nuvel ... evt. reklamsjonsrettigheten ved brukt kjøp er uanset begrenset av hvor lenge siden «nykjøpet» fant sted og forrige eiers evt. klanderverdige bruk av produket (ift. å kunne hevde en evt. mangel.), foruten om det foreligger dokumentasjon på «nykjøpet».
Hva var feil i det jeg skrev? Jeg viste til denne paragrafen som svar på en feilaktig påstand om at bruktkjøp ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Et produkt kjøpt hos norsk forhandler har 5 års reklamasjonsfrist. Å dokumentere kjøpsdato er en selvfølgelighet.

KJ skrev:
Poenget er at det ikke er forskjeller i forbrukerrettighetene ved kjøp av demoproduker vs nye produkter fra butikk, mens dette er noe sneverer ift brukthandel mellom privatpersoner,
Dersom en feil ville gitt første kjøper rett til å reklamere på produktet har man ved bruktkjøp nøyaktig samme mulighet til å rette kravet mot opprinnelig selger.

Ønsker deere lykke til med å reklamere på et bruktkjøp hos privatperson. Fortell hvordan det gikk...

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Det er vel heller snakk om å gå tilbake til opprinnelig forhandler for å reklamere der? Mellom privatpersoner gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, så der skal det en del til før en får gjort noe (også når en ser bort fra de praktiske problemene).

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Privatpersoner som selger utstyr, har visse plikter, de også. Hvis utstyret ikke er slik som annonsert eller forespeilet, kan kjøper reklamere overfor selger. Dette innebærer rett til prisreduksjon og - hvis avviket er vesentlig - rett til å heve kjøpet. Har kjøper f.eks. skrevet i annonsen at utstyret er strøkent, vil en synlig skjønnhetsfeil utløse en reklamasjonsrett. Dessverre blir det ofte et spørsmål om bevis og det blir lett påstand mot påstand. Så RJEL er absolutt inne på noe - dessverre. I teorien, derimot - da er alt veldig enkelt.

Topp Bunn