Medisin og helse Til dere som er leger og jobber på sykehus

N

nb

Gjest
Hvor stor del av utdannelsen og etterutdannelsen på arbeidsplassen omfatter temaet "Hvordan gjøre seg klin umulig å få tak i?"

Basert på mine erfaringer må det være en svært omfattende del av utdannelse og yrkesutøvelse. Med god margin den bransjen i Norge jeg har vært borti hvor det er vanskligst å oppnå kontakt med en bestemt person.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nå er jeg ikke lege selv, men samarbeider en god del med flere ulike grupperinger innen legestanden. Syns legene skal få litt skryt for å ha blitt i stor grad mer tilgjengelig nå om dagen enn de var for 3-4 år siden da det ihvertfall var kul umulig å få tak i noen av de.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er så heldig at jeg deler kontor med en, veldig enkelt å få tak i han;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand
Ikke helt «on topic», men like vel:
Har tilbragt formiddagen på sykehus i forbindelse med et mindre inngrep.
Blir møtt av dyktige superhyggelige og ikke minst omtenksomme mennesker. 💝
Alt gikk smertefritt (bokstavelig talt),
og er nå ute igjen. 🤗🇳🇴

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Samme erfaringer her, men det gjelder vel kanskje når man først er kommet inn i systemet ifm ett eller annet.

Skjønt i Midt-Norge sitter de vel pålogget på Helseplattformen og har ikke tid til det de er ansatt for.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Nå er det kanskje slik da at en lege på et sykehus, eller på et legesenter for den del, er opptatt med andre pasienter det meste av tiden de er på jobb. De kan derfor være vanskelige å nå på telefon hvis det er det du mener. En lege om sitter med en pasient på kontoret vil ALDRI svare en telefon før han/hun er ferdig med denne pasienten. Det er flere årsaker til dette, og alle er faktisk meget gode grunner for ikke å svare telefonen. Leger som har erfaring/kunnskap som gjør det kritisk nødvendig å få tak i dem hvis en pasient får hjertestans går med en "personsøker" som hyler hvis det går en "stansalarm". Det vil være en av meget få årsaker til at en lege forlater en pasient. Min fastlege fikk jeg alltid tak i, ( hun har dessverre sluttet så nå har jeg ikke fastlege,-bu hu! ) ved å ringe sentralbordet og gi dem beskjed om at jeg gjerne skulle ha snakket med henne. Da ringte hun enten i sin lunchpause eller på ettermiddag/kveld etter at hun var ferdig med de pasientene som hadde time den dagen. Det samme med "min" kreftlege i Tromsø. Ringe avdelingen og be dem gi ham beskjed om at jeg vil snakke med ham. Så ringer han tilbake når han har anledning.

Men å ringe et sykehus/legesenter og tro at du blir satt direkte over? Nei skjer det bør du også levere LOTTO kupong den dagen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.700
Hva gjelder å gjøre seg utilgjengelig på telefon så er det for meg ikke noe som slår IT-avdelingen på en arbeidsplass jeg hadde for noen år siden med knappe 200 ansatte totalt.

Ikke bare barikkerte de seg i kjelleren hvor bare deres nøkkelkort ga adgang. Alle hadde de "hemmelig" mobilnummer. De kom også opp med et fiffig system der man om man trengte hjelp til noe med datamaskinen, så måtte man selv gå gjennom et tistegsprogram for feilsøking via internett. Først da kunne man få registrert en "service request" med ventenummer. Også om problemet var at man ikke hadde tilgang til internett...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand
Hva gjelder å gjøre seg utilgjengelig på telefon så er det for meg ikke noe som slår IT-avdelingen på en arbeidsplass jeg hadde for noen år siden med knappe 200 ansatte totalt.

Ikke bare barikkerte de seg i kjelleren hvor bare deres nøkkelkort ga adgang. Alle hadde de "hemmelig" mobilnummer. De kom også opp med et fiffig system der man om man trengte hjelp til noe med datamaskinen, så måtte man selv gå gjennom et tistegsprogram for feilsøking via internett. Først da kunne man få registrert en "service request" med ventenummer. Også om problemet var at man ikke hadde tilgang til internett...
Jeg er selv IT-leder.
Det du beskriver er IT-folk/-avdeling som totalt har misforstått oppdraget sitt.
Dessverre ikke helt uvanlig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tiden leger alle sår.

Så det beste er å la pasienten vente til såret er leget.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Tiden leger alle sår.

Min storebror, lege, fikk positive tilbakemeldinger fra en medisinprofessor da han en gang i løpet av sitt medisinstudie i Umeå i Sverige lanserte et "teorem". Dette gikk slik: "Jo lengere tid en pasient tilbringer på venterommet før han kommer inn og får snakke med legen,
jo takknemligere er han for å få hjelp!" Professoren mente at det var meget godt beskrevet, men at broderen i grunnen ikke burde fortelle det til for mange for da ville hemmeligheten bli allment kjent!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Grunnen til at det er tillatt med all denne alternativmedisinen er vel at alt som kan kureres med placebo går uten å misbruke tiden til fastlegen for mye.

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
5.349
Sted
Bartistan
Tiden leger alle sår.

Dette kaller de 'Konservativ Behandling' iflg en lege ved St Olavs.
Jeg har - uten hell - forsøkt å få innført dette på min egen arbeidsplass også :)

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.366
Torget vurderinger
2
Min storebror, lege, fikk positive tilbakemeldinger fra en medisinprofessor da han en gang i løpet av sitt medisinstudie i Umeå i Sverige lanserte et "teorem". Dette gikk slik: "Jo lengere tid en pasient tilbringer på venterommet før han kommer inn og får snakke med legen,
jo takknemligere er han for å få hjelp!"
Dette minner litt om han som låste kona og hunden inne i bagasjerommet på bilen, ventet en god stund for så og låse opp for å se hvem som ble gladest for å se han igjen.

• Liker
Reaksjoner: SAL
Topp Bunn