Nå er det kanskje slik da at en lege på et sykehus, eller på et legesenter for den del, er opptatt med andre pasienter det meste av tiden de er på jobb. De kan derfor være vanskelige å nå på telefon hvis det er det du mener. En lege om sitter med en pasient på kontoret vil ALDRI svare en telefon før han/hun er ferdig med denne pasienten. Det er flere årsaker til dette, og alle er faktisk meget gode grunner for ikke å svare telefonen. Leger som har erfaring/kunnskap som gjør det kritisk nødvendig å få tak i dem hvis en pasient får hjertestans går med en "personsøker" som hyler hvis det går en "stansalarm". Det vil være en av meget få årsaker til at en lege forlater en pasient. Min fastlege fikk jeg alltid tak i, ( hun har dessverre sluttet så nå har jeg ikke fastlege,-bu hu! ) ved å ringe sentralbordet og gi dem beskjed om at jeg gjerne skulle ha snakket med henne. Da ringte hun enten i sin lunchpause eller på ettermiddag/kveld etter at hun var ferdig med de pasientene som hadde time den dagen. Det samme med "min" kreftlege i Tromsø. Ringe avdelingen og be dem gi ham beskjed om at jeg vil snakke med ham. Så ringer han tilbake når han har anledning.
Men å ringe et sykehus/legesenter og tro at du blir satt direkte over? Nei skjer det bør du også levere LOTTO kupong den dagen.