Hei.
Hvor får man mest igjen for å plassere røra? I for-forsterkerdelen, effektdelen, eller begge?
Takk.
Hvor får man mest igjen for å plassere røra? I for-forsterkerdelen, effektdelen, eller begge?
Takk.
|
Dette du sier om stadig bias justering og vedlikehold må være basert på uflaks eller at du ikke har egen erfaring. Bare et dårlig rykte?Gjest skrev:Vet ikke. Bruker det bare i pre-delen. Rør i effektdelen lager mye varme, trenger stadig bias-justering og vedlikehold. Derfor holder jeg meg til å ha rør i bare pre. En rørpre er dessuten billigere enn en effekt-pre.
Du har biasjustering på transistor også.Audiomix skrev:Har du transistorutstyr, er du henvist til kabelbytting.Gjest skrev:Vet ikke. Bruker det bare i pre-delen. Rør i effektdelen lager mye varme, trenger stadig bias-justering og vedlikehold. Derfor holder jeg meg til å ha rør i bare pre. En rørpre er dessuten billigere enn en effekt-pre.
autobias er dog oppfunnet ;D ;DGjest skrev:Vet ikke. Bruker det bare i pre-delen. Rør i effektdelen lager mye varme, trenger stadig bias-justering og vedlikehold. Derfor holder jeg meg til å ha rør i bare pre. En rørpre er dessuten billigere enn en effekt-pre.
VT 100'n min trenger ikke stadig biasjustering. Har ettermålt et par ganger sånn for nevrosens skyld men ingen justering har vært nødvending. ARC anbefaler etterkontroll av bias etter 50 spilletimer etter rørbytte...Gjest skrev:Vet ikke. Bruker det bare i pre-delen. Rør i effektdelen lager mye varme, trenger stadig bias-justering og vedlikehold. Derfor holder jeg meg til å ha rør i bare pre. En rørpre er dessuten billigere enn en effekt-pre.
Kan ikke gi deg noen fasit, avhenger bl.a. av smak, type utstyr og lommebok.Steinawarjar skrev:Hei.
Takk.
trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Min erfaring er at rør i forforsterkere varer kortest da disse vanligvis kjører i Kl. A, mens i kl AB effektforsterkere varer de lengre men trenger av og til justering.
Men jeg vet ikke om min erfaring er korrekt teknisk sett.....
Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Min erfaring er at rør i forforsterkere varer kortest da disse vanligvis kjører i Kl. A, mens i kl AB effektforsterkere varer de lengre men trenger av og til justering.
gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Men nå ser jeg at trådstarter muligens mener hvor rør "gjør seg best" - lydmessig. Svaret er matching! Rør gjør seg begge plasser, men det koker ned til hva som matcher hva.
Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Men nå ser jeg at trådstarter muligens mener hvor rør "gjør seg best" - lydmessig. Svaret er matching! Rør gjør seg begge plasser, men det koker ned til hva som matcher hva.
ser den men hvis forsterker da drar lite ut av rørene så blir slitasjen snillere ved jevn bruk istedenfor ab som varierer mer ?Kabeldragern skrev:Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Nei, det er totalmengden av elektroner som frigis fra glødetråd eller katode til anode som avgjør hvor lenge et rør holder sine spesifikasjoner i forhold til holdbarhet. Altså totalmengden strøm.jokris skrev:ser den men hvis forsterker da drar lite ut av rørene så blir slitasjen snillere ved jevn bruk istedenfor ab som varierer mer ?Kabeldragern skrev:Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
ja da må de ha gjort noe hokus pokus hos mc i tilfelle, den er klasse a, men allikevel snill mot effektrøreneKabeldragern skrev:Nei, det er totalmengden av elektroner som frigis fra glødetråd eller katode til anode som avgjør hvor lenge et rør holder sine spesifikasjoner i forhold til holdbarhet. Altså totalmengden strøm.jokris skrev:ser den men hvis forsterker da drar lite ut av rørene så blir slitasjen snillere ved jevn bruk istedenfor ab som varierer mer ?Kabeldragern skrev:Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Hverken 2102 eller 275 er klasse A, men AB2.jokris skrev:ja da må de ha gjort noe hokus pokus hos mc i tilfelle, den er klasse a, men allikevel snill mot effektrøreneKabeldragern skrev:Nei, det er totalmengden av elektroner som frigis fra glødetråd eller katode til anode som avgjør hvor lenge et rør holder sine spesifikasjoner i forhold til holdbarhet. Altså totalmengden strøm.jokris skrev:ser den men hvis forsterker da drar lite ut av rørene så blir slitasjen snillere ved jevn bruk istedenfor ab som varierer mer ?Kabeldragern skrev:Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Men nå ser jeg at trådstarter muligens mener hvor rør "gjør seg best" - lydmessig. Svaret er matching! Rør gjør seg begge plasser, men det koker ned til hva som matcher hva.![]()
jøss, det var nytt for meg, neby gav meg den klasse a infoenKabeldragern skrev:Hverken 2102 eller 275 er klasse A, men AB2.jokris skrev:ja da må de ha gjort noe hokus pokus hos mc i tilfelle, den er klasse a, men allikevel snill mot effektrøreneKabeldragern skrev:Nei, det er totalmengden av elektroner som frigis fra glødetråd eller katode til anode som avgjør hvor lenge et rør holder sine spesifikasjoner i forhold til holdbarhet. Altså totalmengden strøm.jokris skrev:ser den men hvis forsterker da drar lite ut av rørene så blir slitasjen snillere ved jevn bruk istedenfor ab som varierer mer ?Kabeldragern skrev:Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
Men nå ser jeg at trådstarter muligens mener hvor rør "gjør seg best" - lydmessig. Svaret er matching! Rør gjør seg begge plasser, men det koker ned til hva som matcher hva.![]()
Ikke alltid selgere forteller HELE sannheten. 2102 kjører med redusert anodespenning (450V) noe som gjør at rørene holder lengre enn om en hadde hentet ut max. Og, ja - rørene drives langt opp i kl A, men ikke hele effekten. 275 kjører også noen w i kl A, men heller ikke her hele effekten - langt mindre enn 2102.jokris skrev:jøss, det var nytt for meg, neby gav meg den klasse a infoenKabeldragern skrev:Hverken 2102 eller 275 er klasse A, men AB2.jokris skrev:ja da må de ha gjort noe hokus pokus hos mc i tilfelle, den er klasse a, men allikevel snill mot effektrøreneKabeldragern skrev:Nei, det er totalmengden av elektroner som frigis fra glødetråd eller katode til anode som avgjør hvor lenge et rør holder sine spesifikasjoner i forhold til holdbarhet. Altså totalmengden strøm.jokris skrev:ser den men hvis forsterker da drar lite ut av rørene så blir slitasjen snillere ved jevn bruk istedenfor ab som varierer mer ?Kabeldragern skrev:Et rør i kl A kjører "full gass" hele tiden, et rør i kl AB "kjører kun i takt med musikken" - i en enkel sammenligning.jokris skrev:gjør de nødvendigvis det ? konstruksjonen ellers har vel også litt å si, min drar like mye fra beggesider av røret og er har såkallt skånsom drift pårøreneKabeldragern skrev:Blir ikke det litt av det samme? Rør i kl A kjører røret hardere enn kl AB.....jokris skrev:trodde det hadde med hvor hardt forsterkeren kjører røretog ikke nødvendigvis klassen , min er ihvertfall tunet skånsomt, selv om den er klasse a,kunne vært hentet mye mer ut av denKabeldragern skrev:Rør i kl. A forsterkere varer kortere enn i kl. AB forsterkere.
vil du har mer røraktig lyd , så ville jeg gått for rørpre førstGSi-Turbo skrev:Jeg har ikke prøvd rør i pre eller effekt men skifta til rør på kilde. Bytta ut min "vanlige" 4000kr Philips cd-spiller med en Vincent cd-s6 og du verden for en forskjell......satt bare å måpte første tida, metalplater som før var ei "smørje" av lyd kunne man nå plukke hvert enkelt instrument ut å bare sitte å høre på dette for seg selv. Akustisk musikk ble noe HELT annet, en nytelse å høre på.
Men over til spm mitt da, jeg har en PS nc-7100 som pre å en 2125 som effekt..............vil jeg tjene mest på å bytte ut til en vincent-effekt med rør eller vil jeg tjene mest på å la 2125 stå å heller bytte ut 7100 med rørpre fra Vincent? (har ikke råd til begge deler nå så hva tror dere jeg får mest glede av)
Sitter med noen billige høyttalere som skal oppgraderes med tida, Klipsch rf-25 (planen er å få tak i ett par rf-63)